چگونه در اولین برخورد با مشتری تاثیر گذار باشیم

۱۰ اسفند ۱۳۹۰ روشنک علی طلب

به عنوان یک فریلنسر، گذاشتن تاثیری خوب در اولین برخورد برای ایجاد رابطه بـا مشتری بسـیار مهم است. مشتریان شخصی را می خواهند که بتوانند به او اعتماد کنند و با او کار کنند. علاوه بر این، این طبیعت انسان است که به کسانی که دوست دارد اولویت می دهد و با آنها همراه می شود.

برخورد اول در واقع همه چیز است. در این پست ۱۲ روش وجود دارد که به شما کمک می کند چگونه در اولین برخورد با مشتری (چه در برخورد چهره به چهره، از طریق تلفن، و یا از طریق ایمیل) تاثیر گذار باشید.

 

برخورد چهره به چهره

خوش لباس باشید : بعضی اوقات، مشتریان به اولین چیزی که توجه می کنند این است که چگونه لباس پوشیده اید. مهم نیست که مشتری شما کیست و با چه کسی قرار ملاقات دارید. باید سعی کنید حرفه ای به نظر برسید. مشتریان از شما برای اینکه این جلسه را جدی گرفته اید، قدردانی خواهند کرد.

 

نمونه کارهای خود را همراه داشته باشید : نمونه ای از کارهای خود را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید. لازم نیست اصل مدارک همراهتان باشد. بهتر است از اصل مدارک کپی تهیه کنید و در صورت درخواست مشتری، نسخه ای را به وی بدهید. شما می بایست با حرفه ای نشان دادن کارهای گذشته تان، شانس خود را بالا ببرید.

 

رزومه و یک کارت تبلیغاتی از خود همراه داشته باشید : با در دست داشتن رزومه کاری که حاوی اطلاعات تماس است و یک کارت تبلیغاتی از حرفه خود، تماس مشتری را با خود آسان تر سازید. این آمادگی به شما کمک خواهد کرد که خودتان را حرفه ای تر نشان دهید، و توجه مشتری را به خود جلب کنید.

 

رفتار خوبی از خود نشان دهید : این که در هنگام صرف غذا با یکدیگر صحبت می کنید، قهوه می نوشید، و یا در دفتر مشتری هستید، سعی کنید با نشان دادن رفتاری خوب از خود حرفه ای به نظر برسید. نحوه دست دادن با افراد، خوب نشستن و آداب غذا خوردن را یاد بگیرید و با خود تمرین کنید. این چیزها ممکن است کم اهمیت به نظر برسد، اما می تواند در اولین برخورد با مشتری بسیار موثر باشد.

 

از طریق تلفن

به آرامی و به طور واضح صحبت کنید : هنگامی که با تلفن صحبت می کنید، حرف زدن آسان تر است. شما می خواهید که مشتری منظورتان را به سادگی درک کند. پس به آرامی و به طور واضح صحبت کنید تا مشتری کاملا متوجه حرف هایتان بشود.

 

گاهی اوقات مکث کنید و به مشتری اجازه دهید پرسش های خود را مطرح کند : با اینکه مکالمه از طریق تلفن بسیار آسان تر انجام می شود، اما باید در حالیکه به آرامی صحبت می کنید، کمی مکث کنید و به مشتری اجازه دهید تا سوالات خود را بپرسد. مکالمه خود را تبدیل به یک سخنرانی نکنید.

 

در یک محل آرام صحبت کنید : مشتریان شما نمی دانند که شما پیژامه پوشیده اید، اما اگر در یک ایستگاه اتوبوس با آنها صحبت کنید، به راحتی متوجه می شوند. این کار بی ادبی و غیر حرفه ای است. زمانی را برای تماس تلفنی تنظیم کنید، و محیطی آرام را انتخاب کنید که در آن صحبت شما قطع نشود و تمام تمرکز شما بر روی صحبت هایتان باشد.

 

اجازه ندهید در حین صحبت تلفن تان قطع شود : اگر با تلفن همراه صحبت می کنید، مطمئن شوید که به طور کامل شارژ شده است. اگر تلفن تان قطع شد، مشتری خود را معطل نکنید. با این حال بهتر است از خط ثابت استفاده کنید.

 

از طریق پست الکترونیکی

همیشه از نگارش و گرامر صحیح استفاده کنید : زمانی که از پست الکترونیکی برای برقراری ارتباط با دوستانتان استفاده می کنید، می توانید از حروف اختصاری استفاده کنید و به املای درست و دستور زبان مناسب توجهی نکنید. اما زمانی که برای مشتریان خود ایمیل می فرستید، به این صورت عمل نکنید. به آنها نشان دهید که در دستور زبان و نگارش حرفه ای و متخصص هستید.

 

خلاصه و مختصر بنویسید : مشتریان زمان کافی برای خواندن مقالات طولانی ندارند و اگر در صندوق پستی خود چنین چیزی ببینند، به آن توجهی نمی کنند. آنچه را که می خواهید بگویید، به اختصار بنویسید.

 

مشتری خود را آگاه سازید : اطلاعاتی را که مشتری نیاز دارد، به وی بدهید.

 

فوری پاسخ دهید : به ایمیل های مشتریان خود در اسرع وقت پاسخ دهید، به خصوص هنگامی که با مشتریان جدید برخورد می کنید.

 

 

لینک کوتاه:

روشنک علی طلب هستم. همیشه عاشق کارم، خانواده ام، حیوانات، طبیعت و سفر بودم و هستم. روابط اجتماعی خوبی دارم و لبخند زدن رو هیچ وقت فراموش نمیکنم. هر از چند گاهی پست‌های اینفوگرافیک و مطالبی رو ترجمه میکنم و بیشتر تمرکزم مدیریت رسانه های اجتماعی و بخش پشتیبانی سایت پونیشاست. اوقات فراغتم رو به عکاسی و پرورش گل و گیاه میپردازم. برای اطلاعات بیشتر در مورد من و ارتباط با من میتونین به لینک زیر مراجعه کنین : https://ir.linkedin.com/in/roshanakalitalab


شاید به این پست ها نیز علاقمند باشید


9 پاسخ برای “چگونه در اولین برخورد با مشتری تاثیر گذار باشیم

  • مهرداد میرزایی در تاریخ اسفند ۱۸, ۱۳۹۰ گفت:

    خیلی خوشمان آمد.عالی است

  • هخامنش سعیدی در تاریخ خرداد ۸, ۱۳۹۱ گفت:

    من ک کرمانی هستم و گویشم تند هست باید چ کار کنم؟!

  • ابراهیم در تاریخ بهمن ۴, ۱۳۹۱ گفت:

    یه فروشنده چطور میتونه مشتری رو جذب کنه

    • مهدی در تاریخ فروردین ۳۱, ۱۳۹۲ گفت:

      به راحتی

  • mohamad در تاریخ فروردین ۲۱, ۱۳۹۲ گفت:

    من در رابطه برقرار کردن با مشتری ضعیف هستم چه کار کنم

    • مهرداد در تاریخ مرداد ۱۳, ۱۳۹۵ گفت:

      من هم نمیدونم

  • ehsan در تاریخ اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۲ گفت:

    خیلی خوب بود

  • زیبا در تاریخ دی ۲۰, ۱۳۹۴ گفت:

    aalliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

  • مهرداد در تاریخ مرداد ۱۳, ۱۳۹۵ گفت:

    یه نماینده بیمه هستم و اول راه بااینکه کلی عمر هست که دارم کار میکنم تازه فهمیدم و بیدار دم که هیچ سرمایه ای ندارم از هیچ لحاظ جز امید و ایما ن به خدا کارم و خدا.لطفا به سوالاتم جواب بدین
    ۱-در ارتباط تلفنی در معرفی خودم به مشتری قدیمی و جدید واقعا بی برنامه صحبت میکنم لطفا راهنمایی کن برای برطرف شدن این مورد
    ۲-واقعا به درامد نیاز دارم لطفا باتوجه به نیاز مبرمم برای تبلیغات به هر مدلی با سرمایه فقط فردی خودم راهنمایی کن برای شروع چه راهیی رو پیش برم

هزاران فریلنسر آماده کار برای شما هستند

نیاز به نیروی متخصص برای انجام پروژه خود دارید؟ پونیشا می تواند به شما کمک کند.

با روش کار آشنا شوید