skip to Main Content
بهینه سازی سایت برای گوگل

بهینه سازی سایت برای گوگل

SEO مخفف کلمات “بهینه سازی موتور جستجو” و یا “بهینه ساز موتور جستجو ” است. تصمیم گیری برای استخدام یک بهینه ساز، یک تصمیم بزرگ است که به طور بالقوه می تواند در بهبود سایت شما موثر باشد و در وقت شما صرفه جویی کند، اما همچنین می تواند به سایت و شهرت شما صدمه بزند. در ارتباط با مزایا و همچنین آسیبی که یک بهینه ساز غیر مسئول می تواند به سایت شما وارد کند تحقیق کنید. بهینه سازها و بسیاری از سازمان های دیگر و مشاوران، خدمات مفیدی برای صاحبان وب سایت ارائه می کنند، از جمله:

– بازنگری مطالب یا ساختار سایت
– توصیه های فنی در توسعه وب سایت: به عنوان مثال، میزبانی وب، ریدایرکت، صفحات خطا، استفاده از جاوا اسکریپ
– توسعه محتوا
– مدیریت کمپین های آنلاین
– پژوهش کلید واژه
– آموزش
– تخصص در بازاری خاص و منطقه ای خاص

در نظر داشته باشید که صفحه نتایج گوگل حاوی نتایج جستجوی طبیعی و اغلب تبلیغات است که با “sponsor link” مشخص شده اند. تبلیغات در گوگل هیچ تاثیری در نمایش سایت شما در نتایج گوگل نخواهد داشت. گوگل هیچ وقت برای افزایش رنک و یا قرارگیری در جای بهتری در نتایج جستجو، پول قبول نمی کند. منابع مجانی مانند google webmaster tools و webmaster central blog یا discussion forum می توانند اطلاعات مفیدی را درباره بهینه سازی سایت شما در نتایج گوگل در اختیار شما قرار دهند.

قبل از استخدام یک بهینه ساز بهتر است اطلاعات خود را بالا برده و درباره اینکه موتور جستجو چطور کار می کند بیشتر بدانید.

Google Webmaster Guidelines

Google 101: How Google crawls, indexes and serves the web

لینک به صفحات گوگل (امیدوارم وقت کنم در آینده این مطالب را هم ترجمه کنم).

اگر فکر می کنید به یک بهینه ساز نیاز دارید، هر چه زودتر اقدام کنید بهتر است. بهترین زمان برای استخدام بهینه ساز زمانی است که می خواهید یک سایت جدید ایجاد کنید یا قالب سایت خود را تغییر دهید. از این طریق شما و بهینه ساز از بهینه بودن سایت خود برای موتور جستجو از ابتدا تا انتها مطمئن می شوید. ولی یک بهینه ساز خوب می تواند در بهینه سازی سایت موجود نیز به شما کمک کند.

بعضی از سوالات مفیدی که می توانید از یک بهینه ساز بپرسید عبارتند از:

– آیا می توانید چند نمونه از کارهای موفق قبلی خود را به من نشان دهید و داستان موفقیت آنها را بیان کنید؟
– آیا راهنماهای وبمستر گوگل را دنبال می کنید؟
– آیا خدمات بازاریابی آنلاین یا مشاوره ارائه می دهید؟
– انتظار مشاهده چه نتیجه ای و در چه مدت زمان را دارید؟ چطور موفقیت خود را اندازه گیری می کنید؟
– در زمینه فعالیت من چه تجربه ای دارید؟
– در کشور یا شهر من تجربه ای دارید؟
– در توسعه سایت بین المللی تجربه ای دارید؟
– مهمترین تکنیک های بهینه سازی شما کدامند؟
– چه مدت در این کار حضور دارید؟
– برای برقراری ارتباط با شما چه انتظاری می توان داشت؟ آیا تمام تغییراتی که شما در سایت من ایجاد می کنید را اعلام می کنید و اطلاعات کامل و دقیق در مورد توصیه ها و دلایل پشت سر  آنها را در اختیار من قرار می دهید؟

در حالی که بهینه ساز می تواند خدمات ارزنده ای ارائه کند، بعضی افراد با روش های غیر اخلاقی و بازاریابی تهاجمی، سعی در دستکاری نتایج موتور جستجو به طریق غیره منصفانه دارند. روش هایی که دستورالعمل های گوگل را نقض کند می تواند منجر به نتایج منفی در نمایش سایت در جستجو شود یا حتی بطور کامل سایت از موتور جستجوی گوگل حذف شود. بعضی موارد که می بایست مورد نظر قرار گیرد:

مراقب شرکت ها، مشاوران وب و افرادی که برای بهینه سازی سایت شما ایمیل ناخواسته (spam) ارسال می کنند باشید

ما هم در گوگل از این ایمیل اسپم ها دریافت می کنیم:

“گوگل عزیز

سایت شما را مشاهده کردم و متوجه شدم شما در اکثر موتورهای جستجو و دایرکتوری ها لیست نشدید.”

همان شک و تردیدی که به ایمیل اسپم های برنده شدن میلیونی یا درخواست انتقال وجه از یک میلیونر در نیجریه دارید را نسبت به ایمیل های ناخواسته بهینه سازی برای موتورهای جستجو هم داشته باشید.

هیچ کس نمی تواند رنک شماره یک را در گوگل تضمین کند

از افرادی که ادعا می کنند رتبه سایت شما را در گوگل گارانتی می کنند، رابطه نزدیکی با گوگل دارند یا “اولویت ثبت” در گوگل را تبلیغ می کنند بر حذر باشید. چیزی به اسم اولویت ثبت در گوگل وجود ندارد. در حقیقت تنها راه ثبت سایت در دایرکتوری گوگل از طریق صفحه Add URL یا از طریق ثبت sitemap می باشد که شما خود می توانید انجام دهید و هیچ هزینه ای ندارد.

مراقب شرکت هایی که مخفی کاری می کنند یا بطور واضح کاری را که می خواهند انجام دهند توضیح نمی دهند باشید

اگر موردی واضح نیست سوال بپرسید. اگر بهینه ساز محتوای فریبنده یا گمراه کننده از طرف شما در سایت قرار دهد، مانند صفحات راهرو یا دامنه اتفاقی، ممکن است سایت شما بصورت کامل از ایندکس گوگل حذف شود. در نهایت شما مسئول اعمال هر شرکتی که استخدام می کنید هستید. پس بنابراین بهتر است دقیقا بدانید که آنها چطور می خواهد به شما کمک کنند. اگر بهینه ساز  از طریق FTP به سایت شما دسترسی دارد، می بایست بطور کامل تغییراتی را که انجام می دهد توضیح دهد.

شما هرگز مجبور به لینک دادن برای بهینه سازی نیستید

از بهینه سازهایی که درباره قدرت لینک مجانی برای همه، برنامه محبوبیت لینک یا ثبت سایت شما در هزاران موتور جستجو صحبت می کنند دوری کنید. اینها همه کارهای بی فایده ای هستند که هیچ تاثیری روی رنک شما در موتورهای جستجوی اصلی ندارد.

عاقلانه انتخاب کنید

در همین حال که شما در حال تصمیم گیری برای استخدام بهینه ساز هستید، شاید بد نباشد که کمی در این زمینه تحقیق کنید. می توانید با جستجو در گوگل شروع کنید

مطمئن شوید که فهمیده اید پول کجا خرج می شود

گوگل هرگز رنک بالا در نتایج جستجو را نمی فروشد ولی خیلی از موتورهای جستجوی دیگر برای نمایش رتبه بالا در نتایج جستجو تبلیغات دریافت می کنند. ممکن است بعضی از بهینه سازها به شما قول رنک بالا در نتیجه گوگل دهند ولی به جای نمایش شما در نتایج جستجو، شما را در قسمت تبلیغات نشان دهند. این روش در گوگل جواب نمی دهد چراکه ما بصورت واضح تبلیغات را مشخص و از نتایج جستجو جدا کرده ایم. اما از بهینه ساز سوال کنید که کدام مبلع برای گنجاندن دائم در نتایج جستجو و کدام مبلغ برای تبلیغات موقتی هزینه می شود.

شایع ترین موارد سوء استفاده که یک مالک سایت با آن برخورد می کند کدام است؟

یکی از کلاهبرداری های رایج، ایجاد دامنه “سایه” است که کاربران را از تغییر مسیر فریبنده به سایت هدایت می کند.

این دامنه سایه اغلب متعلق به بهینه ساز است که ادعا می کند روی پروژه مشتری کار می کند.

یکی دیگر از روش های نادرست، قراردادن “درگاه ورودی” در جایی از صفحه برای لود شدن کلمات کلیدی در سایت مشتری می باشد. بهینه ساز قول می دهد با این روش صفحه را برای جستجو ها مرتبط تر می کند که این کاملا نادرست است چون یک صفحه به ندرت می تواند مرتبط با کلمات کلیدی بسیاری باشد. با کمی دقیق تر شدن، اکثر این درگاه های ورودی شامل لینک های پنهان به بهینه ساز یا مشتریان دیگر هستند. چنین صفحاتی از محبوبیت صفحه می کاهد.

موارد دیگر که می بایست در نظر بگیرید

در برخود با یک بهینه ساز سرکش، علائم هشدار دهنده کمی وجود دارد. بنابر این اگر هرگونه شک و تردیدی برای شما بوجود آمد به غریزه خود اعتماد کنید. به راحتی از خیر بهینه ساز بگذرید اگر:

صاحب دامنه سایه باشد
لینک در درگاه ورودی مشتریان خود قرار می دهد
پیشنهاد فروش کلمات کلیدی در آدرس بار می دهد
تمایزی برای نتایج جستجو و تبلیغات در صفحه جستجو قائل نمی شود
ترافیک را از موتورهای جستجو تقلبی، spyware یا scumware وارد سایت می کند
دامنه ای داشته است که از گوگل حذف شده یا خود در گوگل حضور ندارد

این مطلب ترجمه بخش هایی از راهنمای گوگل در باره بهینه سازی سایت برای موتور جستجو می باشد.

در پونیشا

ما عاشق گوگل هستیم و هر روز از سرویس های این شرکت بزرگ اسفاده می کنیم. برای مثال برای مدیریت ایمیل ها از جیمیل استفاده می کنیم که به تازگی با امکان add account می توانیم چندین حساب کاربری را در یک مرورگر باز کنیم. برای مشاهده آمار سایت از گوگل آنالیتیک استفاده می کنیم. برای ترجمه متن برای وبلاگ پونیشا از گوگل ترنسلیت کمک می گیریم.

اگر می توانستیم از google adsence و google adwords نیز برای درآمد و معرفی پونیشا استفاده می کردیم که عالی می شد.

گوگل هم ما را دوست دارد. گوگل تا به امروز نزدیک به ۶۰۰۰ صفحه سایت پونیشا را در خود ذخیره کرده است.

تعداد ایندکس صفحات در گوگل

برای مشاهده تعداد صفحات سایت خود که در گوگل ایندکس شده مانند عبارت بالا سایت خود را جستجو کنید.

توصیه می کنیم از گوگل وبمستر تولز برای مشاهده ایندکس ها، کلمات کلیدی و ایرادات سایت خود استفاده کنید.

همینطور گوگل به تازگی برای عبارت پونیشا در نتایج جستجوی سایت، لینک قرار داده و صفحه پونیشا را گوگل پلاس نمایش می دهد.

سایت لینک در گوگل

انتخاب نمایش سایت لینک و یا اینکه چه لینک هایی را نمایش دهد امکانپذیر نیست. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که اگر نمی خواهید سایت لینک برای سایت شما نمایش داده شود، از طریق گوگل وبمستر تولز آن را حذف کنید.

دیدگاه‌ها
  1. اطلاعات خوبی بود
    اما بعضی از مواردش قابل تامله ، مثلا به نظر میاد نمیشه تاثیر بک لینک رو در نظر نگرفت

    ولی در کل خیلی مفید بود

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top