skip to Main Content
به کمک این ۶ روش نشان دهید که شنونده خوبی هستید

به کمک این ۶ روش نشان دهید که شنونده خوبی هستید

مهارت شنوندگی

لری کینگ می‌گوید: “هر روز صبح این موضوع را به خودم یادآوری می‌کنم که حرف‌هایی که امروز خواهم زد به من چیزی یاد نخواهند داد، اگر می‌خواهم چیزی یاد بگیرم باید اینکار را با گوش دادن انجام دهم.”
متخصصین ارتباطات بر این باورند که خوب گوش کردن خیلی بهتر از خوب صحبت کردن است. اغلب مردم با این مطلب موافقند که خوب گوش کردن خیلی بیشتر از خوب صحبت کردن از انسان انرژی می‌گیرد. شنیده شدن توسط دیگران به ما احساس خاص بودن و مورد توجه بودن می‌دهد. در ادامه چند روش برای تقویت مهارت گوش دادن را برای شما ارائه می‌دهیم:

۱- با تمام وجود گوش کنید.
به گوینده نگاه کنید، بدون اینکه بیش از حد به او خیره شوید، تمرکز کنید و اندکی به سمت جلو خم شوید، با این کار اشتیاق خود رادرباره موضوع مورد نظر نشان می‌دهید، تکان دادن سر به علامت توافق، لبخند زدن، پرسیدن سوالات مناسب، همگی روش‌هایی هستند که بوسیله آنها نشان می‌دهید کاملا در بحث شرکت کرده‌اید. در گفتگو شتاب نکنید. به طور کامل و یکپارچه حاضر باشید.

۲- لبخند بزنید.
یک لبخند گرم و واقعی، زیباترین منحنی در بدن انسان است. حالت گرم و دوستانه شما نشان می‌دهد که من یک فرد خوش‌برخورد و علاقه‌مند هستم و این می‌تواند به سرعت دیگران را آسوده و آرام کند. وقتی شما در حین یک صحبت کوتاه لبخند می‌زنید، بیانگر این مطلب است که شما از صحبت کردن با آنها لذت می‌برید.

۳- آرام باشید.
زمانیکه ما احساس ناخوشایندی داریم، بدن خود را خم می کنیم، بازوها و پاهای خود را به صورت ضربدر در می‌آوریم، در سر جایمان جابه‌جا می‌شویم، دست‌هایمان را در جیب‌هایمان گذاشته و یا حتی خود را از دیگران مخفی می کنیم. در حقیقت این وضعیت شما را از شخصی که در حال صحبت است دور می کند.

متخصص زبان بدن جنین درایور در کتاب پر فروش خود به نام «شما بیشتر از اینکه فکر کنید صحبت می‌کنید» اینگونه نوشته است: “صورت ما، حالات احساسی و طرز برخورد ما را نشان می‌دهد، وقتی که ما روی خود را از کسی برمی‌گردانیم، به طور ناخودآگاه سیگنال‌هایی را می‌فرستیم به این مضمون که نمی‌خواهم در این گفتگو و یا ارتباط شرکت کنم.

۴- از حرکات عصبی آگاه باشید.
استرس و هیجان داشتن در وضعیت‌های خاص امری کاملا طبیعی‌ست اما اگر می‌خواهید در کارهای اجتماعی شرکت کنید و با مردم در ارتباط باشید باید این استرس و عصبانیت را به بهترین نحوی که می‌توانید کنترل یا مخفی کنید.

اضطراب و دلهره به صورت‌های مختلف خود را بروز می‌دهد. علایم رایج نگرانی و استرس شامل رفتارهای مذکور است: ور رفتن با موها، جواهرات و یا لباس‌ها، مرتب کردن لباس و صاف کردن حنجره هر چند دقیقه، صدا دادن و یا فشار دادن خودکار‌ به طور مکرر، تکان دادن پاها، ور رفتن و جویدن ناخن‌ها. در این شرایط برای غلبه بر این رفتارها سعی کنید بدن خود را بی‌حرکت و آرام نگه دارید بدون اینکه خیلی خشک و رسمی به نظر برسید، آرام باشید و چند نفس عمیق بکشید.

۵- شروع کننده ارتباطات باشید.
اگر مردم با شما صحبت نمی‌کنند، ابتکار عمل را بدست بگیرید و نفر اولی باشید که سلام می‌کند. این کار، اعتماد‌به‌نفس و جسارت شما را نشان می‌دهد و علاقه شما به ایجاد ارتباط با دیگران را ثابت می‌کند. به محض اینکه گفتگو شروع شد بر روی گفته‌های طرف مقابل تمرکز کنید و با حرکت سر آنها را تایید کنید و سعی کنید جملات دیگران را قطع و یا تمام نکنید.

۶- سوال بپرسید.
توجه و علاقه ما به دیگران و داستان‌هایشان باعث خوشحالی آنها می‌شود، و از این علاقه و توجه شما قدردانی خواهند کرد. گوش دادن با جان و دل، شما را از آنچه که تصورش را می‌کنید به یادماندنی‌تر خواهد کرد.

برگرفته از: www.entrepreneur.com

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top