skip to Main Content
۱۷ کار روزانه که شما را باهوش‌تر می‌کند

۱۷ کار روزانه که شما را باهوش‌تر می‌کند

افزایش هوش

هوش، انعطاف‌پذیر است و راه‌های زیادی برای بهبود روزانه آن وجود دارد. ذهن شما برای اندیشیدن هوشمندانه به سه چیز نیاز دارد:
۱- یادگیری مراحل تفکر
۲- داشتن اطلاعات زیاد
۳- تمرکز کردن بر یک مسئله یا ایده

برای مثال، توماس ادیسون توانست ایده لامپ روشنایی را در ذهنش بپروراند به این دلیل که:
۱- یک متفکر علمی بود.
۲- اطلاعات بسیاری در زمینه مهندسی برق داشت.
۳- بر حل یک مسئله متمرکز بود.

کارهای زیادی وجود دارد که انجام روزانه آن‌ها به ذهن شما برای اندیشیدن هوشمندانه کمک می‌کنند:

۱- در فاصله ۳۰ دقیقه پس از برخاستن از خواب ۲ لیوان آب بنوشید.
خوابیدن برای چند ساعت باعث می‌شود بدنتان برای ۶-۹ ساعت آبی دریافت نکند. آب برای تصفیه مواد زائد و تنظیم مایعات بدن ضروری است. دو لیوان آب، کمبود مایعات ناشی از خواب را جبران می‌کند. مطالعات بر کودکان نشان می‌دهد که نوشیدن آب زیاد، توانایی آنان برای انجام تکالیف فکری را افزایش می‌دهد. مواظب باشید که مغزتان در ابتدای روز دچار بی‌آبی نشود.

۲- خلاصه یک کتاب را هنگام صبحانه بخوانید.
کتاب خواندن خوب است، ولی زمان صبحانه برای چیزی کوتاه‌تر مناسب است. به‌جای خواندن مقالات روزنامه که بر هوش و زندگی‌تان تأثیر مثبت کمی دارد، خلاصه‌ای از پرفروش‌ترین کتاب‌ها را بخوانید. برای این کار می‌توانید از گوگل کمک بگیرید به این صورت که اسم کتاب + خلاصه را جستجو کنید.

۳- در مسیر رفت‌وآمد به پادکست و یا کتاب‌های صوتی مهیج گوش دهید.
حتی اگر ۱۰ دقیقه در روز دوچرخه سواری می‌کنید، می‌توانید با استفاده از تلفن همراه خود به فایل‌های صوتی جالبی گوش کنید.

۴- در حین کار چای سبز بنوشید.
کافئین، بسیاری از افراد را مضطرب می‌کند، درحالی‌که چای سبز حاوی ال-تیانین است. این آمینواسید باعث افزایش امواج آلفای مغز می‌شود. چای سبز تمرکز همراه با آرامش ایجاد می‌کند. ال- تیانین به آرامش ذهن کمک می‌کند و سلامتی قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

۵- در طول روز چرت بزنید.
چرت زدن، نیروی تازه‌ای در اختیار مغزتان قرار می‌دهد. مشخص شده است که چرت زدن در حین یادگیری، سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد. ذهن ریتم خاصی دارد که تعیین می‌کند چه‌وقت به استراحت نیازمند است. همانطور که می‌دانید به طور میانگین افراد بین ظهر تا ۴ بعدازظهر احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. این بهترین زمان برای چرت زدن است که کارایی شما را در ادامه روز افزایش می‌دهد.

۶- در طول روز از مواد قندی استفاده نکنید.
اگر می‌توانید کاملاً آن را حذف کنید. و اگر به دلایلی نمی‌توانید، سعی کنید مصرف آن را در زمانی که به تمرکز نیاز دارید قطع کنید. مصرف قند زیاد، برای عملکرد مغز مضر است. به جای مواد قندی از منابع اسیدهای چرب مثل ماهی و تخم‌مرغ استفاده کنید.

۷- تنها چند بار در روز به رسانه‌های اجتماعی سر بزنید.
ذهن شما به اطلاعاتی که در اختیارش قرار می‌دهید عادت می‌کند. اگر آن را آماج اطلاعات غیرضروری قرار دهید، تمرکزتان افت می‌کند. اطلاعاتی را در اختیار مغز خود قرار دهید که آن را برمی‌انگیزاند.

۸- به جای تماشای فیلم و سریال، بازی کنید.
تماشای تلویزیون کاری انفعالی است. ذهن شما اطلاعات را مصرف می‌کند ولی آن را به جریان نمی‌اندازد. این تفریح را با بازی کردن جایگزین کنید. مطالعات نشان می‌دهد حتی ساده‌ترین بازی‌ها مثل Super Mario تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد. تا آنجا که می‌توانید ذهنتان را درگیر کنید، به جای آنکه بگذارید غیر فعال بماند.

۹- به جای تماشای تلویزیون، کتاب بخوانید.
همانند بازی کردن، خواندن کتاب تمرینی خوب برای مغزتان است. کتاب خواندن ذهنتان را وادار می‌کند آنچه که می‌خوانید را تصویرسازی کنید.

۱۰- برنامه‌نویسی کنید.
برنامه‌نویسی راه مناسبی برای تفکر منطقی و اصولی است. اگرچه کدنویسی سخت است ولی یادگیری آن از طریق سایت‌هایی مثل Codeacademy و Udemy آسان و جالب است. فراگیری کدنویسی این مزیت را دارد که توانایی کاری شما را در بازار کار افزایش دهد.

۱۱- در حین آشپزی، برنامه‌های آموزشی تماشا کنید.
به جای گوش دادن به اخبار، برنامه‌هایی را تماشا کنید که در آن افراد، تجربیات شخصی و کاریشان را در اختیار شما می‌گذارند.

۱۲- در طول روز حرکات ورزشی ساده انجام دهید.
ذهن و بدن شدیداً به هم وابسته‌اند. حرکات فیزیکی به عملکرد ذهن کمک مؤثری می‌کند. لازم نیست که هر روز به باشگاه بروید. چند حرکت دراز و نشست و پیاده‌روی در طول روز، تأثیر مثبتی بر سلامت جسم و روانتان دارد. سعی کنید در هر ساعت، کاری فیزیکی انجام دهید؛ حتی اگر کشش ماهیچه‌ها برای ۵-۱۰ ثانیه باشد.

۱۳- با افراد باهوش‌تر از خودتان معاشرت کنید.
عادات مسری هستند. عادات و الگوهای اندیشیدن افرادی که با آن‌ها وقت می‌گذرانید بر شما تأثیرگذار است. با افرادی معاشرت کنید که از شما باهوش‌ترند؛ در این‌صورت می‌توانید از آن‌ها چیزهایی یاد بگیرید.

۱۴- با مخالفانتان گفت‌وگو کنید.
با افرادی که نظری مخالف نظر شما دارند به طور دوستانه وارد بحث شوید. این بحث مزایایی برایتان دارد: استدلال شما را قوی می‌کند و یا شما را متقاعد می‌کند که در اشتباهید. در هر دو حالت شما برنده‌اید.

۱۵- در طبیعت قدم بزنید.
قدم زدن در طبیعت مزایایی دارد: اکسیژن فراوانی در دسترس است، ذهن آدمی با قرار گرفتن در بین گیاهان آرامش پیدا می‌کند و قدم زدن به گردش خون کمک می‌کند. قدم زدن در پارک در وقت ناهار باعث پیشرفت در انجام کارها در ادامه روز می‌شود.

۱۶- دفترچه یادداشتی به همراه داشته باشید.
افرادی با ذهن بزرگ مثل لئوناردو داوینچی همیشه دفترچه‌ای همراه خود داشتند. که از آن برای یادداشت ایده‌ها، سوالات و طراحی استفاده می‌کردند. به همراه داشتن دفتری کوچک و یادداشت موارد جالب در آن به شما در داشتن اندیشه‌ای کنجکاو و منطقی کمک می‌کند.

۱۷- ده دقیقه از انتهای روز را به برنامه‌ریزی برای فردا اختصاص دهید.
اگر از روز قبل برنامه‌ریزی کنید، فردا را با هدف آغاز می‌کنید. در این صورت کارایی‌تان بالا می‌رود. بسیاری از افراد در سراسر روز مشغول هستند، ولی لزوماً عملکرد خوبی ندارند. قسمت عظیمی از باهوش بودن، دانستن این موضوع است که کار زیاد در مرتبه پایین‌تری نسبت به کار هوشمندانه قرار دارد. بدانید که از قبل چه کاری را می‌خواهید انجام دهید.

برگرفته از: www.lifehack.org

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top