0%

فالوئرهای شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مکانی مؤثر برای تعامل با گروهی از مردم می‌باشد که حرف‌هایتان و نیز آنچه را که ارائه می‌دهید به خوبی درک می‌کنند. به آنها تنها به چشم مخاطبان خود نگاه نکنید؛ بلکه این گروه را طرفداران وفاداری ببینید که می‌خواهند به گسترش اخبار مربوط به کارتان کمک کنند.
با به اشتراک گذاشتن مطالب مربوط به کار و ارتباط مناسب با دنبال‌کنندگان یا همان فالوئرهای خود، به سرعت می‌توانید لیستی از مخاطبان را در ایمیل خود جمع‌آوری کنید، با آنها رابطه‌ی خوبی برقرار کنید و به کسب و کار خود رونق ببخشید.
متأسفانه، شبکه‌های اجتماعی همان قدری که در روابط اجتماعی شما اثر مثبت دارند؛ می‌توانند به سادگی افراد را از پیرامون شما پراکنده کنند. یک شوخی نابجا، بروز یک بحران در ارائه‌ی خدمات به مشتریان، و یا یک مشتری خشمگین و ناراضی، هر یک به سادگی می تواند منجر به از دست دادن ناگهانی جمعی از فالوئرهایتان شود. در این بین حتی ممکن است وفادارترین طرفداران خود را نیز از دست بدهید.

برای اجتناب از این مشکلات و مهاجرت‌های گروهی در شبکه‌های اجتماعی، لازم است از اشتباهات رایج در این مسیر دوری کنید تا همچنان مخاطبان خود را داشته باشید.
۸ روش در ادامه آمده است که با به کارگیری آنها با ضریب اطمینان بالایی فالوئرهای خود را در شبکه‌های اجتماعی از دست خواهید داد.

۱- فقط درباره‌ی خودتان صحبت کنید.
طبیعی است که می‌خواهید فالوئرهایتان به شما اهمیت بدهند، محصولات شما را خریداری کنند و یا از خدمات شما استفاده کنند. اما اگر این تمام چیزی باشد که شما از آن حرف می‌زنید، طولی نخواهد کشید که هیچ فالوئری برایتان باقی نخواهد ماند.

با این پیش‌فرض فعالیت کنید که هیچکس هیچ علاقه‌ای به شما ندارد؛ بلکه در واقع همه تنها به خودشان علاقه‌مند هستند و به این که شما از چه راهی می‌توانید به آنها کمک کنید. در غیر این صورت فالوئرهایتان در نهایت کسی را پیدا خواهند کرد که این کار را برایشان انجام بدهد. لذا مطالبی که در مورد خودتان می‌گویید را به سمتی هدایت کنید که نشان بدهد می‌توانید به بهترین نحو به مخاطبان خود کمک کنید.

۲- بیش از اندازه مطلب به اشتراک بگذارید.
احتمالاً شنیده‌اید که تا چه حد اهمیت دارد که به طور منظم و پیوسته در شبکه‌های اجتماعی مطلب به اشتراک بگذارید، به ویژه در توییتر؛ اما نه بیش از حد و نه به اندازه‌ای که فرصت دیدن مطالب و واکنش را از مخاطبان بگیرید. عمر یک پست در توییتر تنها ۲۴ دقیقه است؛ اما این جمله به این معنی نیست که یک مطلب جدید را لازم است بارها ارسال کنید.

از دیدگاه یک مصرف‌کننده به موضوع نگاه کنید. اگر خودتان فالوئر صفحه‌ای باشید که بیش از اندازه مطلب منتشر می‌کند، آیا این موضوع برایتان آزاردهنده نخواهد بود؟ و آیا باعث نمی‌شود که دیگر مطالب او را دنبال نکنید؟

۳- هر مطلب را بارها به اشتراک بگذارید.
گاهی اوقات شرکت‌ها نگران این موضوع هستند که فالوئرها تمام مطالب را نمی‌بینند؛ بنابراین یک مطلب را بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی تکرار می‌کنند. این موضوع به ویژه در توییتر شایع است.
اما به خاطر داشته باشید که مطالب تکراری این تفکر را در ذهن مخاطب ایجاد می کنند که با یک شرکت کم‌کار و بدون خلاقیت و دانش مواجه است. شرایط وقتی بدتر خواهد شد که مطلب مورد نظر محتوای تبلیغاتی نیز داشته باشد.

مورد دیگری از اشتباهات شرکت‌ها، استفاده‌ی مکرر از یک منبع برای مطالبشان است. ممکن است از مطالب یک وبلاگ استفاده کنید؛ که اتفاقاً مطالبی بسیار آموزنده و الهام‌بخش هستند. اما وقتی بارها این کار را تکرار کنید این ذهنیت را القا می‌کنید که صفحه‌ی شما یک کپی از وبلاگ مذکور است و این دلیلی خواهد بود که مردم را از دنبال کردن مطالب شما منصرف کند.

۴- از تصویر و فیلم استفاده نکنید.
تأثیر استفاده از تصاویر گرافیکی و ویدیوها در برقراری ارتباط با فالوئرها، شگفت‌انگیز است. تصاویر نقش مهمی در ارائه اطلاعات دارند؛ در توییتر پست‌هایی که همراه با تصویر منتشر می شوند ۱۸ درصد بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرند و نیز بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند. یک عکس ارزشی برابر با ۱۰۰۰ کلمه دارد. اگر از تصاویر و ویدیوها استفاده نکنید، طرفداران صفحه‌ی شما را رها خواهند کرد و به دنبال صفحاتی با مطالب جالب‌تر خواهند رفت.

۵- با فالوئرهای خود ارتباط مناسبی برقرار نکنید.
رسانه‌های اجتماعی تبدیل به جایی شده‌اند که در آن مصرف‌کنندگان در ارتباط با صاحبان برندهای مختلف احساس راحتی می‌کنند. هر شرکتی باید با پاسخ به نظرات، تشکر از طرفداران برای به اشتراک‌گذاری مطالب، و یا ارائه خدمات خوب به مشتریان، با دنبال‌کنندگان خود در شبکه‌های مجازی تعامل برقرار کند. در غیر این صورت باید ریسک از دست دادن طرفداران را بپذیرید.

۶- بیش از حد از هشتگ‌ها استفاده کنید.
اگر هر کلمه از یک جمله را به عنوان یک هشتگ استفاده کنید، نه تنها بسیار آزار‌دهنده است بلکه خواندن را نیز بسیار دشوار می‌کند. اگر می‌خواهید نوشته‌هایتان برجسته باشند و بر مخاطب تأثیر بگذارند؛ از هشتگ‌ها کم و عاقلانه استفاده کنید . دلیل استفاده از هشتگ این است که فالوئرهای هدف را پیدا کنید؛ پس برای جذب آنها تنها از کلمات کلیدی و مرتبط با تیتر و مطلب استفاده کنید. بهتر است در هر پست بیش از یک یا دو هشتگ استفاده نکنید.

۷- همیشه فقط درخواست کننده باشید.
اگر بارها و بارها از فالوئرهای خود درخواست کنید که مطالب شما را به اشتراک بگذارند، یا خدمات و محصولات شما را خریداری کنند، بدون اینکه پاداشی در مقابل دریافت کنند؛ به مرور آنها را از دست خواهید داد. مردم صفحه‌ی کاربری را که احساس کنند قصد سواستفاده از آنها را دارد دنبال نمی‌کنند. اگر شرکت شما برای فالوئرها ارزشی قائل نباشد، حفظ آنها ممکن نیست.

۸- افراد را بدون اجازه گرفتن از آنها تگ کنید.
تگ کردن بدون اجازه آزاردهنده است. اگر در زیر هر مطلبی که در صفحه‌ی خود ارسال می‌کنید، همه را تگ کنید؛ آنها به زودی شما را از لیست صفحاتی که دنبال می کنند حذف خواهند کرد.

این که برای معرفی شرکت خود در شبکه‌های اجتماعی، قدرتمند ظاهر شوید، در تئوری بسیار ساده به نظر می‌رسد. اما در عمل به طرز غافلگیر‌کننده‌ای دشوار است. در واقع شما به زمان و صبر نیاز دارید تا صفحه‌ای بسازید که تعداد قابل توجهی فالوئر داشته باشد و نیز بتوانید ارتباط مناسبی با فالوئرهایتان برقرار کنید تا در نهایت آنها را به طرفداران و مشتری‌های شرکت خود تبدیل کنید. با اجتناب از این هشت اشتباه که به سرعت طرفداران شما را فراری می دهند، تلاش‌هایتان برای رشد در محیط مجازی نتیجه‌بخش خواهند بود.

برگرفته از: smallbiztrends.com

نویسنده

الهه نیک نفس

الهه نیک نفس هستم. نوشتن رو دوست دارم و ترجمه کردن هم به نظر من نوعی نوشتن محسوب میشه. وقت گذروندن با اونهایی که دنیا رو مثل من می‌بینند دوست دارم؛ و بیشتر از اون تنهایی رو. تنهایی برای من فرصت نقاشی کردن، کتاب خوندن، فکر کردن و گاهی فیلم و سریال دیدنه. فریلنسر بودن رو به روش‌های دیگه کار‌کردن ترجیح میدم، چون هماهنگ ترین روش با سبک زندگی مورد علاقه ی منه.