skip to Main Content
نرم افزار Adobe XD چیست؟ هر آنچه باید در مورد ادوبی ایکس دی بدانید

نرم افزار Adobe XD چیست؟ هر آنچه باید در مورد ادوبی ایکس دی بدانید

اگر شما هم از آن دسته مدیرانی هستید که می‌خواهند پیش از اجرای هر پروژه دقیقا بدانند وبسایتشان به شکل طراحی می‌شود یا اپلیکیشنی که قرار است طراحی کنند به شکل درخواهد آمد و دوست دارید همه چیز برایتان قابل پیش‌بینی و ویرایش باشد، بهتر است حتما نرم‌افزار ادوبی ایکس دی (Adobe XD) را بشناسید، از کارکردهای آن مطلع باشید و بتوانید به طور کلی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن کار کنید. بدین ترتیب می‌توانید طراح بهتری استخدام کنید و با چشمانی باز از او مصاحبه کاری بگیرید.

 ادوبی ایکس دی نرم‌افزاری حرفه‌ای از شرکت Adobe است و گزینه‌ای بسیار مناسب برای طراحی UX یا تجربه کاربری وبسایت و اپلیکیشن شماست. به کمک ادوبی ایکس دی می‌توان بهره‌وری را در بسیاری از کارها تا ۱۰ برابر افزایش داد. آمارهای ادوبی نشان داده که این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزارهای مشابه، ۳ برابر سرعت بیشتری هم دارد.

بنابراین اگر پروژه طراحی سایت، اپلیکیشن، بازی، کمپین بازاریابی یا حتی دستیار صوتی دارید، بهتر است شما هم با این برنامه آشنا شوید و درباره مزایا و ویژگی‌هایش بیشتر بخوانید. در ادامه این مقاله از پونیشا بلاگ می‌توانید اطلاعات کاملی از این نرم‌افزار بخوانید و از آن‌ها در پروژه‌های خود بهره‌مند شوید.

نرم‌افزار ادوبی ایکس دی چیست؟

ادوبی در وبسایت خود می‌گوید که اگر عملکرد برایتان مهم است، دوست دارید دیدی وسیع به طرح اولیه خود داشته باشید و درباره آن با همکاران و هم تیمی‌های خود مشورت کنید، باید از نرم‌افزار ادوبی ایکس دی (Adobe XD) استفاده کنید.

ادوبی ایکس دی نرم‌افزاری قوی و حرفه‌ای برای طراحی UI و UX است که ابزارهای لازم برای طراحی تجربه‌ای به‌یادماندنی و حرفه‌ای را به کاربرانش ارائه می‌دهد. شما می‌توانید این نرم‌افزار را روی ویندوز یا مک نصب کنید و همراه با تیمتان درباره طرح‌ها نظر دهید و از قابلیت‌های بین سیستمی آن نیز بهره‌مند شوید.

۳ دسته ویژگی و قابلیت‌ مهم نرم‌افزار ادوبی ایکس دی

شعار Adobe XD دی این است: به سرعت یک فکر طراحی کنید. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که حتی اگر در زمینه طراحی UI و UX تازه‌کار باشید، باز هم می‌توانید از قابلیت‌های آن استفاده کنید و با آن به سرعت به طرح اولیه خود دست یابید. دانستن ویژگی‌ها و کاربردهای نرم‌افزار ادوبی ایکس دی به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید روی کار طراح خود نظارت کنید و سریع‌تر برای رسیدن به طرح مطلوبتان به نتیجه برسید. از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار برای طراحی پروژه ادوبی ایکس دی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

امکانات بی‌نظیر برای طراحی سریع و آسان

  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ادوبی ایکس دی امکانات متفاوت و کاربرپسند برای طراحی است. این نرم‌افزار به طراح‌ها قدرت استفاده از وضعیت‌ها و حالت‌های زیادی برای موقعیت‌های متفاوتی را می‌دهد. در این نرم‌افزار طراح می‌تواند به راحتی از دکمه‌ها برای داشتن طرحی یک‌دست استفاده کند و حتی حالت هاور شدن دکمه‌ها پس از کلیک را روی این نرم‌افزار به نمایش بگذارد یا نشان دهد که صفحه در زمان بارگذاری یا همان Loading به چه شکلی در می‌آید.
  • طراح‌ها می‌توانند به کمک قابلیت Stacks و Padding حالت‌های مختلف طرح خود را ببینند، آن‌ها را مجددا طراحی کنند یا فاصله میان گروهی از طرح‌ها و بخش‌ها را مرتب کنند. این قابلیت، به صرفه‌جویی در زمان کمک بسیاری می‌کند.
  • به کمک نرم‌افزار ادوبی اکس دی، طراح می‌تواند تصاویر و گریدهای (Grid) مختلف را کپی کند، فاصله میان آن‌ها را به صورت خودکار تغییر دهد و تغییرات را همزمان روی همه طرح‌های آن قسمت اعمال کند.
  • در این برنامه می‌توان از قابلیت طراحی سه بعدی نیز بهره‌مند شد. فکر کنید که می‌خواهید یک بازی سه بعدی طراحی کنید، در این صورت نیاز خواهید داشت که طراحی سه بعدی کاراکترهای خود را در طرحتان ببینید.
  • دیگر قابلیت مهم و بسیار پرکاربرد این نرم‎افزار امکان به اشتراک‌گذاری کتابخانه به کمک پلتفرم ابری آن است. شما به کمک سیستم ابری این نرم‌افزار می‌توانید طرح‌های خود را در سازمانتان با دیگران نیز به اشتراک بگذارید و نظر دیگران را نیز درباره برندینگ، رنگ‌ها یا محتوای آن جویا شوید.

برخی می‌پرسند پس فتوشاپ چیست و چرا باید به جای فتوشاپ از ایکس دی استفاده کرد و چطور می‌توان طرح‌های این دو نرم‌افزار را در هم ادغام کرد؟ به این دسته از افراد باید گفت که فتوشاپ نرم‌افزاری است که صرفا برای طراحی استفاده می‌شود و قابلیت‌های پیشرفته طراحی نرم‌افزار ایکس دی را ندارد و اکثر طراح‌های یواکس و یو آی ترجیح می‌دهند طرح خود را در فتوشاپ بکشند و نهایتا آن را به راحتی و به کمک Creative Cloud ادغام کنند.

قابلیت‌های فوق العاده برای طراحی تعاملی

برای این‌که طراحی‌هایتان حس واقعی بودن داشته باشند، نرم‌افزار Adobe XD به شما امکاناتی می‌دهد که بتوانید تعامل بهتری با طرح اولیه خود برقرار کنید. شما می‌توانید با متحرک‌سازی اتوماتیک، موشن‌ها و اینتراکشن‌های کوچکی را به طرحتان بیفزایید و چاشنی واقعیت را به طرحتان بیفزائید، طرح‌های ایستای خود را به طرح‌هایی زنده تبدیل کنید و بازخورد کاربرانتان را درباره هر طرح ببینید.

همچنین طراحان می‌توانند از لینک‌های ارتباطی استفاده کنند تا راحت‌تر نشان دهند هر بخش به کدام بخش دیگر مرتبط است.

قابلیت تعاملی مهم دیگر این نرم‌افزار، امکان پیش‌نمایش آنی است؛ یعنی شما می‌توانید همزمان با طراحی، نتیجه طراحی را در قالب پروژه خود ببینید و تغییرات لازم را روی آن اعمال کنید.

امکانات فراوان برای به اشتراک گذاری پروژه‌ها

شما می‌توانید در ادوبی اکس دی، به روش‌های مختلف هرآنچه را که از طرحتان می‌خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید طرح‌های خود را مخصوص برنامه‌نویس‌ها، مدیران دیگر، تست کاربران یا ویرایش و نظرخواهی همکارانتان ارسال کنید.

همچنین می‌توانید از همکارانتان بخواهید روی قسمت‌های مختلف طرح نظر دهند و نظرشان را همان‌جا ثبت کنند و نهایتا شما هم جوابشان را روی همان طراحی بدهید. همچنین می‌توانید افراد مختلف را روی طرح‌ها منشن کنید.

امکان دیدن تاریخچه تغییرات نیز ممکن است برایتان مهم باشد. این‌که به عنوان کارفرما بتوانید تغییرات هر طرح را رصد کنید و ببینید چه کسانی چه فعالیتی دارند از جمله کارهایی است که به آن نیاز پیدا خواهید کرد و در ادوبی ایکس دی به آن دسترسی دارید.

کاربردهای اصلی نرم افزار ادوبی ایکس دی

نرم‌افزار ادوبی اکس دی برای کسانی که می‌خواهند تجربه کاربری بهتری روی موبایل و دسکتاپ داشته باشند امکانات و کاربردهای زیادی دارد. از جمله کاربردهای این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخته‌سیاهی برای طوفان فکری

به کمک این نرم‌افزار و نصب پلاگین‌های مختلف روی آن می‌توانید جریان‌های فکری خود را در جلسات طوفان فکری روی صفحه بکشید و منظم‌تر برنامه‌های خود را پیش ببرید.

نمای خطی برای اجزای داخلی طراحی

برای پروژه‌های UI خود می‌توانید از امکان Wireframing در ادوبی ایکس دی استفاده کنید و به جای استفاده از چندین ابزار، همه را با هم در همین یک نرم‌افزار ادغام کنید. بدین صورت با تغییر یک جزء در طراحی‌هایتان، آن جزء در بقیه ابزارها نیز تغییر می‌یابد و دیگر نیازی نیست این کار را به صورت دستی انجام دهید.

طراحی نمای کاربری

طراحان UI به کمک قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توانند طرح‌های خود را به راحتی از فتوشاپ و ایلوستریتور به این‌جا منتقل کنند و روی آن کار کنند.

انیمیشن و طراحی تعاملی

به کمک متحرک‌سازی طرح‌هایتان می‌توانید دقیقا بفهمید که چه حسی به کاربر منتقل می‌شود و محصولی بی‌نظیر در دسترس کاربرانتان قرار دهید.

طراحی تجربه کاربری

در طراحی UX دستتان در این نرم‌افزار باز است و هم می‌توانید ابزارهای متفاوت را با آن ادغام کنید و هم جریان‌های مختلف را در آن تست و ویرایش کنید.

ابزاری مناسب تیم برنامه‌نویس ها

شما می‌توانید از همان ابتدا طرح‌هایتان را با تیم برنامه‌نویس به اشتراک بگذارید و با آن‌ها تعامل بیشتری برقرار کنید.

مزایای ادوبی ایکس دی در مقایسه با دیگر ابزارهای مشابه

مطرح‌ترین رقبای نرم‌افزار ادوبی اکس دی، فیگما (Figma) و اسکچ (Sketch) هستند. رقابت تنگاتنگ فیگما و ادوبی ایکس دی گاها باعث می‌شود که هم طراحان و هم کارفرماها برای استفاده از این دو نرم‌افزار سردرگم شوند.

اگر مشتاقید که درباره تفاوت‌های این نرم‌افزارها و مزایای ادوبی ایکس دی نسبت به دیگر ابزارها بیشتر بدانید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

از جمله مزایای ادوبی ایکس دی نسبت به دو نرم‌افزار دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان نصب نرم‌افزار روی دسکتاپ و مک برای کاربران فراهم است و نیازی به اینترنت ندارد.
  2. از زبان‌های مختلفی مانند فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی هم پشتیبانی می‌کند.
  3. امکان تکرار گریدها در ایکس دی برای کاربران فعال است.
  4. به علت بهره‌مندی از Creative Cloud با دیگر نرم‌افزارهای ادوبی امکان ادغام دارد.
  5. امکان طراحی پروتوتایپ صوتی را دارد و با نرم‌افزارهای زیادی مانند آمازون الکسا و دستیار گوگل امکان پیش‌نمایش دارد.
  6. امکان تغییر سایز واکنش‌گرا و تغییر سه بعدی دارد.

اما اگر بخواهیم این چند نرم‌افزار را از منظرهای مختلف بررسی کنیم لازم است همه را در کنار هم ببینیم. در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌ها و مزایای هریک از این نرم‌افزارها را ببینید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

ادوبی ایکس دی (Adobe XD)فیگما (Figma)اسکچ (Sketch)
هزینه۷ روز رایگان- ۱۲٫۹۹ دلار ماهانه- ۶۹٫۹۹ دلار ماهانه تمام اپ‌هارایگان – ۱۲ دلار ماهیانه حرفه‌ای – ۴۵ دلار ماهیانه سازمانی۳۰ روز رایگان – ۹ دلار ماهیانه
پلتفرم‌هاویندوز – مک – موبایلوب‌اپلیکیشن (تمامی مرورگرها)مک – وب اپلیکیشن
ذخیره ابریبر پایه Creative Cloud (تا ۲ گیگابایت)بدون محدودیتفقط در مک
راهنمای استفادهراهنمای مرحله‌به‌مرحله – آموزش‌های ویدیوییهمراه با دوره‌های طراحیمحتوای راهنما (همراه با گیف راهنما)
هماهنگینمایش در لحظه برای کاربران Creative Cloudنمایش در لحظه برای همهنمایش در لحظه فقط برای کاربران Sketch
وجود پلاگینکتابخانه‌های درون‌برنامه‌ایکتابخانه‌های درون برنامه‌ایکتابخانه‌های بزرگ و قابل دانلود از خارج

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی که هر مدیری باید درباره نرم‌افزار ادوبی ایکس دی بداند را بگوییم. با خواندن این مقاله ویژگی‌های اصلی این نرم‌افزار، کاربردها و امکاناتش را خواهید شناخت و در صورتی که پروژه طراحی اپلیکیشن، سایت یا بازی دارید و می‌خواهید آن را برون‌سپاری کنید، می‌توانید راحت‌تر با طراح خود ارتباط بگیرید.

زمانی‌که می‌خواهید طراحی را برای انجام پروژه طراحی خود استخدام کنید یادتان باشد که در مصاحبه خود حتما از او بپرسید که تا چه حد می‌تواند با این نرم‌افزارها کار کند و تا چه حد امکانات این نرم‌افزارها را می‌شناسد. شما می‌توانید برای برقراری ارتباط و یافتن طراحی خبره از پونیشا کمک بگیرید، رزومه‌های طراح‌ها را ببینید، با سطح دانش و مهارت و پرتفولیوی آن‌ها آشنا شوید و نهایتا برای مذاکره و گفتگو با آن‌ها وارد عمل شوید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds