skip to Main Content
استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا چیست؟

تأثیر محتوا و بازاریابی محتوا در دنیای پیشرفته امروز بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از صاحبان مشاغل فکر می‌کنند تنها با تولید محتوایی جذاب، یونیک و کاربردی می‌توانند به سرعت پله‌های ترقی در فضای مجازی را طی کنند و خود را به عنوان یک برند به دیگران بشناسانند. اما باید بدانند که تولید محتوا به تنهایی کافی نیست و باید برای پیشرفت یک وب‌سایت، استراتژی محتوا داشت.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم استراتژی محتوا چیست، باید بگوییم که یک برنامه دقیق، منظم و هدفمند برای رسیدن به نتیجه‌ای مناسب را استراتژی محتوا گویند. در این مطلب از پونیشا قصد داریم در خصوص استراتژی محتوا و اهمیت و تأثیر آن در موفقیت کسب و کار یا یک سایت، نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

استراتژی محتوا چیست؟

همان‌طور که گفتیم، استراتژی محتوا را می‌توان برنامه‌ای منظم، دقیق و هدفمند برای تولید و انتشار انواع محتوا، براساس اهداف کسب‌وکار دانست. در این برنامه مشخص می‌شود که چه نوع محتواهایی، با چه کلیدواژه‌هایی تولید شود و در چه زمانی منتشر شود. یک استراتژی محتوای مناسب باید بخش‌هایی داشته باشد که در ادامه آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

تعیین هدف

اولین بخش هر استراتژی محتوا، تعیین هدف آن است. این موضوع ‌که استراتژی کوتاه‌مدت است یا بلندمدت و قرار است در انتهای زمان تعیین شده به چه اهدافی دست پیدا کنیم را باید از ابتدا مشخص کنیم.

هویت برند

هویت یک برند شامل ارزش‌ها، نحوه ارتباط با محصول، نحوه برخورد با مخاطب و مشتری را شامل می‌شود. در واقع همان احساسی است که صاحبان برند دوست دارند مردم به برندشان داشته باشند و به نوعی شخصیت یک برند است. پس برندها هویت دارند و استراتژی محتوا یکی از کارهایی است که می‌توان توسط آن هویت یک برند را ساخت و آن را تقویت کرد.

پرسونا

از دیگر مسائلی که در ابتدا باید به آن توجه شود، پرسوناست. استراتژیست خوب کسی است که بتواند مخاطبان و مشتریان آن کسب‌وکار را به خوبی بشناسد، محتوای مناسب و مورد نیاز آنها را تولید و در زمان مناسب منتشر کند.

تحلیل رقبا

از دیگر کارهایی که باید در استراتژی محتوا به آن توجه شود، داشتن شناخت مناسبی از رقبا است. شما با بررسی رقبا می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کنید. این کار علاوه‌ بر این‌که تصویر خوبی از مسیر و رفتار رقبا به شما می‌دهد باعث می‌شود تا با شناسایی نقاط ضعف و مشکلات آن‌ها، نگذارید که این مشکلات و ضعف‌ها گریبان شما را نیز بگیرد.

همچنین با بررسی نقاط قوت می‌توانید دلایل قوی‌تر شدن آن‌ها در آن قسمت‌ها را درک کنید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

کلمات کلیدی

از دیگر نکاتی که در تدوین استراتژی محتوا باید به آن توجه شود، پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. کلمات کلیدی مناسبی که کاربران و مخاطبان یک کسب‌وکار آن را جستجو می‌کنند، اصلی‌ترین نکته برای تولید محتواست.

راهنمای تولید محتوا

از ابتدا باید راهنمای استانداردی برای تولید محتوا ایجاد کرد. در این راهنما باید به نکاتی مانند لحن نوشته، زبان برند، رنگ‌هایی که قرار است استفاده شود، نوع و اندازه عکس‌ها و موارد بسیار دیگر اشاره شود تا همه‌ی محتواها یکدست و جذاب باشند.

تدوین تقویم محتوایی

ایجاد یک تقویم محتوا یکی دیگر از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. در این تقویم باید موضوع محتواها، کلیدواژه‌ها، عنوان، تیتر، تاریخ انتشار، پلتفرمی که قرار است محتوا بر روی آن منتشر شود و مسائل مشابه دیگری مشخص باشد.

بررسی عملکرد

پس از تدوین استراتژی محتوا باید هر چند وقت یک‌بار، عملکرد را بررسی کرد تا از خط و مسیر ترسیم شده خارج نشده باشد. همچنین با این کار می‌توانید آماری از عملکرد خود داشته باشید تا بدانید آیا با سرعت فعلی می‌‌توانید به اهداف تعیین شده برسید یا نیاز است تغییراتی در کار ایجاد کنید.

چرا باید استراتژی محتوا داشته باشیم؟

حالا که گفتیم استراتژی محتوا چیست، وقت آن است به دلایل اهمیت داشتن یک استراتژی محتوا اشاره کنیم. زمانی که یک کسب‌وکار قصد دارد تا در فضای مجازی کاری انجام دهد، باید ابتدا اقدام به تولید محتوا کند. اما چه محتوایی مناسب است؟ باید از چه کلیدواژه‌هایی استفاده کند؟ چه زمانی این محتواها را منتشر کند که بیشترین بازدید و تأثیر را داشته باشد؟ و بسیاری سؤالات دیگر که در صورتی که پاسخی برای آن وجود نداشته باشد، کسب‌وکار نمی‌تواند به هدف خود برسد.

تولید محتوا بدون برنامه‌ریزی و داشتن یک خط روند مناسب، منجر به صرف هزینه برای تولید محتوای بی‌ارزش می‌شود. محتوای بی‌ارزش، صرفاً محتوای بد و نامناسبی نیست و شاید بسیار هم خوب و باکیفیت باشد. اما یک متن و یا مقاله به تنهایی نمی‌تواند یک وب‌سایت را به صفحه اول گوگل بیاورد.

با داشتن استراتژی محتوا، مسیری که قرار است پیموده شود مشخص می‌شود، منابع لازم برای آن تأمین می‌شود و محتواهای مناسب در زمان لازم منتشر می‌شوند.

مزایای داشتن استراتژی محتوایی

مزایای داشتن استراتژی محتوایی

حالا که با مفهوم و تأثیر استراتژی محتوا آشنا شدید، بیایید برخی از مزایای داشتن استراتژی محتوایی را بررسی کنیم. در ادامه به مهم‌ترین مزایای داشتن استراتژی محتوایی اشاره کرده‌ایم.

صرفه‌جویی در زمان

با داشتن استراتژی محتوا در زمان صرفه‌جویی خواهد شد. به این دلیل که نویسنده‌ها می‌دانند باید در مورد چه موضوعی و با چه کلیدواژه‌هایی بنویسند و این امر سبب می‌شود تا زمان کمتری را صرف نوشتن محتوا کنند. به بیان بهتر، محتوا با کیفیت و سرعت بیشتری تولید می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه

اگر یک کسب‌وکار بخواهد بدون داشتن استراتژی مناسب و تنها با سفارش تولید محتوا، مقالات و مطالب مورد نیاز خود را تأمین کند، لازم است هزینه زیادی را صرف کند در حالی که جواب مناسبی را دریافت نخواهد کرد.

همچنین وقتی که در زمان صرفه‌جویی شده و محتوا با سرعت بیشتری تولید می‌شود، ممکن است به نویسندگان کمتری نیاز باشد. پس باید بگوییم که داشتن استراتژی محتوایی علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، در هزینه‌ها نیز تأثیرگذار است و از میزان آن می‌کاهد.

تولید محتوا برای هدفی خاص

از دیگر مزایای داشتن استراتژی محتوا این است که شما هدف و مسیری خاص را دنبال می‌کنید. داشتن چنین تمرکزی باعث می‌شود که احتمال رسیدن به هدف و موفقیت بسیار بالاتر رود.

یکپارچه و منظم بودن محتواها

داشتن استراتژی محتوا باعث می‌شود که محتواهایی که از یک کسب‌وکار بر روی پلتفرم‌های متفاوت منتشر می‌شوند یکپارچگی و نظم خود را حفظ کنند. این یکپارچگی و نظم می‌تواند باعث شود تا مخاطبین بیشتری به وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌هایی که در آن فعال هستید سر بزنند.

سرعت پیشرفت بیشتر

تولید محتوای با کیفیت، منظم و هدفمند باعث می‌شود تا سرعت رشد یک کسب‌وکار دارای استراتژی تولید محتوا نسبت به سایر رقبایش که از استراتژی برخوردار نیستند یا استراتژی‌های ضعیف‌تری دارند، بیشتر باشد.

سئو مناسب

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو با داشتن استراتژی محتوا بهتر عمل خواهد کرد. زمانی که سئو یک وب‌سایت قوی‌تر باشد، مخاطبین بیشتری از طریق جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل به سایت مراجعه می‌کنند و همین امر هم باعث می‌شود تا رنک شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو بالاتر رود و هم کسب‌وکار شما با مخاطبین بیشتری سر و کار داشته باشد.

تأثیر استراتژی محتوا روی سئو

همان‌طور که در پاراگراف بالا خواندید یکی از مهم‌ترین مزایای داشتن استراتژی محتوا، بهبود سئو است. باید بدانید که سئو یکی از مهم‌ترین پارامترها برای بهبود رنکینگ سایت در گوگل و همچنین بازدید بیشتر توسط مخاطبین است. گوگل برای این‌که بتواند نتایج بهتری را به مخاطبانش ارائه کند، به صورت مداوم مشغول بهبود الگوریتم‌های تأثیرگذار در نمایش نتایج جستجوهاست.

استفاده از هوش مصنوعی و پیشرفت سریع این تکنولوژی نیز سبب شده که این الگوریتم‌ها سریع‌تر پیشرفت کنند و توانایی‌های جدیدی مانند ارتباط بین کلمات و جملات را متوجه شوند. این توانایی‌ها باعث شده تا برخی که می‌خواستند با استفاده از روش‌های نه چندان درست، گوگل را دور بزنند دیگر نتوانند این کار را انجام دهند و هر وب‌سایتی که با استفاده از روش‌های درست، اقدام به تولید محتوا کند، پیشرفت سریع‌تری را تجربه کند.

گوگل سعی دارد که مانند مخاطبانش به محتوا نگاه کند، پس علاوه بر مسائلی مانند کلیدواژه، به میزان ماندن در سایت، گذاشتن کامنت و بسیاری موارد دیگر توجه خواهد کرد. با داشتن محتواهای جذاب و مفید و انتشار آن‌ها در زمان مناسب و به شکل درست، می‌توان مخاطبین بیشتری را به سمت وب‌سایت مورد نظر کشید. این کار هم باعث می‌شود تا کسب‌وکار رونق بیشتری گیرد و هم رتبه سایت در گوگل افزایش یابد و به صفحه اول جستجو و نتایج برتر برسد.

مراحل تدوین استراتژی محتوا

اکنون وقت آن رسیده که یاد بگیریم چگونه می‌توان استراتژی محتوا را تدوین کرد. این کار می‌تواند هم سخت و هم آسان باشد، زیرا موارد بسیاری در آن تأثیرگذار است.

اما اگر اصول تدوین استراتژی محتوا را بدانید با صرف مقداری زمان، تمرین و تلاش می‌توانید به یک استراتژی درست، کاربردی و سودمند برسید. مراحل تدوین استراتژی محتوا عبارت‌اند از:

تعیین هدف

همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین نکته در استراتژی محتوا هدف است. با داشتن هدف است که می‌توانید به مسائلی مانند زمان، هزینه، مسیر و بسیاری موارد دیگر برسید و در خصوص آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. باید بدانید که بدون هدف، استراتژی محتوا اصلاً سودمند نخواهد بود و اصلاً نمی‌توان برنامه‌ای که نوشته می‌شود را استراتژی محتوا نامید.

هدف کمک می‌کند که بدانید چه مسیری را باید طی کنید، با چه مخاطبان و مشتریانی سر و کار دارید و به چقدر زمان احتیاج خواهید داشت. به عنوان مثال زمانی که هدف از یک استراتژی محتوا افزایش فروش باشد، باید مسیر متفاوتی را طی کرد با زمانی که هدف آن افزایش ترافیک سایت است.

هر کدام از این دو مورد نیاز به تولید محتوای خاص خود را دارد. البته ممکن است زمانی لازم باشد که چند هدف را به صورت همزمان دنبال کنید که در آن زمان باید استراتژی بسیار دقیق‌تری داشته باشید.

بررسی کسب و کار

پس از این که هدف مشخص شد باید دید که کسب‌وکارتان تا چه حدی به سمت تحقق آن گام برداشته است. پس از آن باید نواقص و گام‌های بعدی مشخص شود تا بتوان به هدف دست پیدا کرد. از دیگر موارد که در بررسی کسب‌وکار بسیار مهم است، میزان بودجه و هزینه‌ای است که می‌توانید بکنید. بدون انجام هزینه‌های لازم نمی‌توان یک استراتژی محتوا را به خوبی پیش برد و انتظار داشت نتایج مناسبی دریافت کرد.

به عنوان مثال ویدیو مارکتینگ را می‌توان یکی از گران‌ترین انواع محتوا دانست. اگر هزینه لازم برای انجام چنین کاری وجود ندارد، بهتر است از ابتدا به سراغ آن نروید. در غیر این صورت هزینه‌ای را پرداخت خواهید کرد که جواب مناسبی به شما نخواهد داد.

بررسی وضعیت فعلی محتوا

پس از این که وضعیت کلی شرکت بررسی شد، باید بدانید که اکنون در وب‌سایت خود و دیگر پلتفرم‌ها چه محتواهایی را منتشر کرده‌اید، چقدر بازدید کننده دارید و سایر آمارهای مربوط را استخراج و بررسی کنید. این کار باعث می‌شود که محتوای تکراری منتشر نکنید، وضعیت سایت را بدانید و با توجه به آن برای محتواهای آینده برنامه‌ریزی کنید، برخی از محتواهای بی‌کیفیت را حذف و یا بازنویسی کنید و بدانید که تیم محتوای فعلی تا چه میزان قدرتمند هستند.

با استفاده از ابزارهایی مانند الکسا، گوگل آنالیتیکس و بسیاری دیگر از ابزارهای مشابه، دید خوبی نسبت به وب‌سایت به دست خواهید آورد و مسیری که قرار است پیموده شود را بهتر درک خواهید کرد.

پلتفرم های انتشار محتوا

پس از این‌که هدف را مشخص کردید و شرکت و وضعیت فعلی محتوا را بررسی کردید نوبت به آن رسیده که بدانید با توجه به هدفتان نیاز است از چه پلتفرم‌هایی برای انتشار محتوا و جذب مخاطب استفاده کنید. آیا تنها لازم است محتوا را روی وب‌سایت منتشر کنید؟ آیا لازم است علاوه بر وب‌سایت به سراغ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی بروید؟ آیا لازم است سراغ پلتفرم‌های پخش ویدیو مانند یوتیوب و آپارات بروید؟ آیا نیاز به ایمیل مارکتینگ و اس‌ام‌اس مارکتینگ دارید؟

این‌ها تنها بخشی از پلتفرم‌هایی بود که می‌توان در آن‌ها محتوا منتشر کرد و باید در خصوص آن‌ها دانش کافی داشت. این دانش کمک می‌کند که محتوای مناسب آن پلتفرم در زمان مناسب منتشر شود تا بیشترین تأثیرگذاری و بازدید از آن صورت گیرد.

ایجاد ارتباط بین محتوا و هویت برند

در خصوص اهمیت هویت برند توضیحاتی ارائه کردیم. در زمانی که قصد دارید استراتژی محتوا تدوین کنید باید بدانید که باید میان هویت برند و محتواهایی که تولید می‌شود ارتباطی مناسب وجود داشته باشد تا بتوانند هویت برند را تقویت کنند.

انتخاب مناسب کلمات کلیدی

کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی محتوا دانست. بیشتر مردم در اینترنت و گوگل با استفاده از برخی کلمات مشخص جستجوهای خود را انجام می‌دهند و پیدا کردن کلماتی که مربوط به کسب‌وکارتان باشد و استفاده از آنها می‌تواند باعث شود تا در جستجوها توسط افراد بیشتری دیده شوید.

بررسی رقبا

همان‌طور که در اوایل متن گفتیم، بررسی رقبا یکی دیگر از کارهایی است که باید برای تدوین استراتژی محتوا انجام دهید. در خصوص مزایای بررسی رقبا اندکی توضیح دادیم اما برای انجام این کار باید به نکات زیر توجه کنید:

  • نوع محتواهای تولید شده
  • نقاط قوت
  • نقاط ضعف
  • کلمات کلیدی اصلی آن‌ها که در گوگل رتبه خوبی دارد
  • کلمات و محتواهایی که تا کنون به سراغ آن‌ها نرفته‌اند

تهیه پرسونای مشتریان و مخاطبان

برای موفقیت در کار تدوین استراتژی محتوا باید بدانید که با چه افرادی سر و کار دارید. زیرا باید بدانید که:

  • بیشترین مخاطبان شما در چه بازه سنی قرار دارند
  • میزان تحصیلاتشان چقدر است
  • از چه قشری از جامعه هستند
  • نحوه خریدشان به چه شکل است
  • به چه چیزهایی علاقه دارند

با دانستن این موارد می‌توانید محتوایی مناسب آن‌ها تولید کنید تا بازخورد بهتری داشته باشد.

ایجاد قیف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست؟ چگونه در این زمان به کمک شما خواهد آمد؟ اگر بخواهیم به صورت خلاصه نکاتی در خصوص بازاریابی محتوا بگوییم باید به این نکته اشاره کنیم که بازاریابی محتوای فرایندی است که با تولید محتوای جذاب، مفید و کاربردی باعث جلب توجه و جذب شدن مخاطبین می‌شود و می‌تواند باعث شود تا آن‌ها تبدیل به مشتریان کسب‌وکار شوند. قیف بازاریابی محتوا کمک می‌کند که بدانید هر مخاطب در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای تبدیل او به یک مشتری باید چه کارهایی انجام دهید.

بودجه بندی

پس از این‌ که مسیر را دانستید، نیاز است با توجه به میزان منابع مالی که در اختیار دارید، بودجه هر بخش را مشخص کنید.

تدوین تقویم محتوا

حال که بودجه، نیروها، مسیر و سایر موارد مشخص شد، لازم است تقویم محتوایی خود را تدوین کنید تا با عمل به آن، مسیری را که مشخص کرده‌اید طی نمایید.

بررسی شاخص عملکرد

به خاطر داشته باشید که در تدوین استراتژی محتوایی شاخص‌هایی را برای بررسی عملکرد در نظر داشته باشید تا با کمک آن‌ها بتوانید مسیر خود را بهتر طی کنید و همچنین از مسیر خارج نشوید.

جمع بندی

حالا که می‌دانید استراتژی محتوا چیست، حتما متوجه ضرورت آن برای وب‌سایت خود شده‌اید. به خاطر داشته باشید که با استفاده از استراتژی یک متخصص ماهر می‌توانید با هزینه مناسب، نتیجه بهتری را دریافت کنید. بنابراین از طریق پونیشا تدوین استراتژی خود را به بهترین متخصصان فریلنسر این حوزه بسپارید.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds