skip to Main Content
راهنمای اصول طراحی و ساخت بنر تبلیغاتی

راهنمای اصول طراحی و ساخت بنر تبلیغاتی

با وجود پیشرفت تکنولوژی و تغییر در روند و سبک زندگی مردم، تاثیر تبلیغات در رشد و رونق بازار و کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین به طور چشمگیری افزایش یافته است. یکی از روش‌های تاثیرگذار در زمینه تبلیغات، استفاده از بنرهای تبلیغاتی است. کاربرد بنر تبلیغاتی در فضای مجازی از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و همچنان رو به توسعه و پیشرفت است.

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع پوستر و بنرهای تبلیغاتی آنلاین آشنا کنیم و نکات مهم برای طراحی و ساخت یک بنر تبلیغاتی خوب را به شما معرفی کنیم.

بنر تبلیغاتی چیست؟

 تبلیغات بنری (Banner advertising) یا تبلیغ نمایشی، تبلیغات گرافیکی-بصری (نوعی بیلبورد دیجیتال) به صورت چاپی و آنلاین هستند که پیام و هدف برند را بازگو می‌کنند. در حقیقت این بنر یک روش برای انتقال پیام است که با به تصویر کشیدن، آن را به مخاطبین منتقل می‌کند. 

معرفی انواع بنرهای تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی با عرضه در انواع مختلف، این امکان را برای صاحبان کسب و کار و همچنین بازاریابان فراهم می‌کند که تبلیغات را برای انتقال پیام و شناسایی برند خود در روش‌های گوناگون به بازار کار ارائه کنند. از مهمترین انواع بنرهای تبلیغاتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بنرهای پویا (متحرک)

بنرهای پویا یا موشن گرافیک دارای المان‌های متحرک و فاقد هرگونه صدا (شامل تصویر و متن) هستند. از بنرهای پویا به عنوان گیف نیز یاد می‌شود، که دو ویژگی منحصر به فرد آن‌ها، تاثیرگذاری بی‌نظیر در ذهن کاربران به اندازه کلیپ‌های ویدئویی (تبلیغات در قالب ویدیو) و با توجه به این که اکثر بنرهای متحرک با فرمت معروف و محبوب  gif تهیه می‌شوند، حجم آن‌ها نسبت به فایل‌های ویدئوی کمتر است. اگر به این نوع بنرها احتیاج دارید، کافی است پروژه ساخت گیف خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای باتجربه، آن را به انجام برسانند.

تبلیغات بنری ثابت (ایستا)

بنرهای ثابت با عنوان بنرهای تمیز دارای المان‌های ثابت هستند و به صورت عکس یا پوستر طراحی می‌شوند که می‌توانند در وب‌سایت‌ها و همچنین در قالب چاپی مورد استفاده قرار بگیرند. بنرهای ایستا گزینه مناسبی برای تبلیغات کلیکی به شمار می روند. از ویژگی‌های این نوع بنرها می‌توانیم به امکان ذخیره در فرمت‌های jpg  یا png و حجم کم، نمایش هدف اصلی (بدون اطلاعات اضافی) اشاره کنیم.

بنرهای تبلیغاتی html5

یکی از محبوب‌ترین قالب‌های تبلیغاتی در فضای مجازی، بنرهای Html5 هستند. طبق آمار جهانی ۶۵ درصد از مدیران بازاریابی این نوع بنرها را به بنرهای متحرک (gif) ترجیح می‌دهند. عدم محدودیت در به کارگیری رنگ‌ها، کیفیت بالا، تعاملی بودن و تطابق با همه دستگاه‌ها از جمله مزایا بنرهای html5 هستند.

 بنرهای تبلیغاتی POP- UP

پاپ آپ نوعی تبلیغات آنلاین است که به صورت  پنجره‌ای اضافی جدا از صفحه اصلی باز می‌شود. این نوع تبلیغ به منظور ارائه یک پیشنهاد به طور ناگهانی روی صفحه نمایش ظاهر می‌شود تا توجه کاربر را به خود جلب کند. در اصل نام این تبلیغات پاپ آپ نیست و به خاطر عمل ناگهانی آن به این نام معروف شده است. مدال یا همان ماژول فارسی نامی صحیح‌تر برای این نوع تبلیغات بنری است. از مزایای پوستر تبلیغاتی پاپ آپ می‌توانیم به هزینه پایین، معرفی و افزایش مشاهده برند و دریافت ری‌اکشن فوری از مشتریان اشاره کنیم.

نکات لازم برای طراحی بنر تبلیغاتی

امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ با توجه به فضای رقابتی با سیلی از بنرهای تبلیغاتی و نمایشی مواجه هستیم. یکی از مهمترین مسائل استفاده از بنرهای تبلیغاتی، طراحی مناسب بنر است. اگر بنر طراحی شده شما به اندازه کافی جذاب و بی‌نظیر نباشد، نمی‌تواند مخاطبین را به خود مجذوب کند. در این قسمت قصد داریم در رابطه با عوامل موفقیت در تبلیغات بنری صحبت کنیم.

نکات لازم برای طراحی بنر تبلیغاتی

استفاده از نام و لوگوی برند

بنر یک عنصر کلیدی در هویت برند شما محسوب می‌شود. یکی از اهداف بلندمدت استفاده از تبلیغات بنری، آشنایی عموم مردم با نام برند و کسب و کار است. پس در هنگام طراحی بنر استفاده از نام برند و لوگو مخصوص خود را فراموش نکنید. 

انتخاب رنگ و فونت مناسب

در انتخاب رنگ و فونت، سلیقه و خلاقیت حرف اول را می‌زنند. رنگ و فونت مناسب، اصلی‌ترین بخشی است که موجب جلب توجه افراد می‌شود. بررسی روانشناسی رنگ‌ها کمک شایانی در انتخاب این سلاح قدرتمند می‌کند. رنگ‌های کلیدی در کسب و کارها سفید، سیاه، زرد، آبی، قرمز، طلایی و… هستند و البته باید از رنگ‌های برند خود نیز استفاده کنید.

انتخاب اندازه استاندارد

بنرها در جایگاه‌های مختلف اندازه‌های متفاوتی دارند. انتخاب اندازه بنر هیچ قانون خاصی ندارد و شما می‌توانید به سلیقه خود تغییراتی در آن اعمال کنید. همچنین شما می‌توانید با بررسی نمونه طراحی بنر در پونیشا، به بنر تبلیغاتی دلخواه خود دست پیدا کنید و تصمیم بگیرید که کدام اندازه و طرح برای برند و خدمات شما ما مفیدتر است. به طور کلی محبوب‌ترین اندازه استاندارد تبلیغات بنری عبارت‌‌اند از:

نوع بنراندازه (پیکسل)
بنر متوسط۳۰۰ در ۲۵۰
بنر اصلی۷۲۸ در ۹۰
بنر آسمان خراش۱۶۰ در ۶۰۰
نیم صفحه۳۰۰ در ۶۰۰
بیلبوردی۲۵۰ در ۹۷۰
مستطیل بزرگ۳۳۶ در ۲۸۰
مربعی۲۵۰ در ۲۵۰
بنر عمودی۱۲۰ در ۲۴۰
بنر کامل۴۶۸ در ۶۰

استفاده از کال تو اکشن (Call To Action)

دکمه CTA یا دعوت به اقدام یکی از اصلی‌ترین اجزای بنرهای تبلیغاتی است. هدف call to action، کلیک کاربر و ورود او به صفحه فرود مورد نظر شما است. برای ترغیب افراد می‌توانید از عبارت‌هایی مانند “بیشتر بدانید”، “همین حالا شروع کنید”، “آخرین فرصت”  و … استفاده کنید.

استفاده از نوشته‌ های مهیج و تصاویر مرتبط

کلمات با هدف تاثیر‌گذاری سریع بر روی افراد بیان می‌شوند. برای نوشتن متن بنر، هدف و پیام اصلی برند را در نظر بگیرید و سپس سعی کنید از کلماتی همچون رایگان، تخفیف ویژه، حراج آخر هفته و … استفاده کنید تا افراد را برای کلیک و ارتباط ترغیب کنید. البته بهتر است متن تبلیغاتی شما در یک نگاه قابل فهم و خوانده شدن باشد؛ همچنین تصاویر هم باید با پیام و خدمات شما مرتبط باشند تا بهترین نتیجه را از آن‌ها دریافت کنید.

انتخاب هوشمندانه محل قرارگیری بنر

یکی از عوامل موثر در قرارگیری و بهتر دیده شدن بنر، نقطه کانونی است. بنرهای تبلیغاتی را در مکان‌هایی ارائه دهید که مخاطبین هدف در آنجا قرار دارند؛ زیرا در این مکان‌ها احتمال جلب توجه و افزایش اعتماد ، کلیک و تولید لید بیشتر است. این که بنر شما در کدام صفحه قرار بگیرد، بستگی به مسئول بارگزاری محتوا دارد، البته شما می‌توانید با صرف هزینه بیشتر، محل قرارگیری بنر را تعیین کنید. نمایش بنر در محلی نامناسب به عنوان یک نقطه‌ضعف برای برند شما به حساب می‌آید. مکان‌های زیر بهترین عملکرد و بازدهی بنر تبلیغاتی را دارند:

  • نزدیک به محتوای اصلی
  • بالای صفحه نزدیک به منو
  • در نیمه اول صفحه بارگذاری سایت (above the fold)
  • سایدبار سمت چپ 
  • کناره سمت راست سایت

از دیگر نکات می‌توانیم به سادگی، تمرکز تنها بر روی یک محصول، درج اطلاعات مورد نیاز، تیتر و پس‌زمینه مناسب، حجم حداکثری ۱۵۰ کیلوبایت، تمایز از رقبا، استفاده از انیمیشن (تصاویر متحرک)، استخدام طراح حرفه‌ای، سازگاری با برند، القا حس فوریت به مخاطب و فرمت مناسب اشاره کنیم.

معرفی ابزارهای مناسب طراحی بنر

ابزارهای مناسب طراحی بنر

با توجه به توسعه و پیشرفت روز‌افزون دیجیتال مارکتینگ، انواعی از ابزارهای مطرح، محبوب و متفاوتی به صورت رایگان و غیر‌رایگان برای طراحی بنر معرفی شده است. البته برای کار با اغلب این ابزارهای طراحی بنر نیاز به دانش گرافیکی حرفه‌ای نیست و شما می‌توایند با دانشی متوسط اما با تمرین زیاد و به کارگیری اصول طراحی بنر به بنرهای تبلیغاتی قابل قبولی دست پیدا کنید. از جمله معروف‌ترین ابزارها طراحی بنر عبارت‌اند از:

فتوشاپ (photoshop)

فتوشاپ یکی از مشهورترین و قدیمی ترین ابزارهای طراحی بنر محسوب می‌شود. اما فتوشاپ چیست؟

نرم‌افزار فتوشاپ یک ویرایشگر حرفه‌ای در حوزه گرافیک و طراحی است. این نرم افزار قابلیت‌های زیادی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و همچنین طراحان می‌توانند با استفاده از آن تصاویر، طرح‌های گرافیکی، انیمیشن و… خلق کنند. ویرایش سریع، تصحیح رنگ، چاپ دیجیتال از ویژگی‌های این نرم‌افزار معجزه‌گرهستند.

کورل دراو (CorelDRAW)

یکی از قوی‌ترین برنامه‌ها برای طراحی و تصویرسازی است‌. برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار شما می‌توانید مقاله کورل دراو چیست را مطالعه کنید.

 کورل دراو یک ویرایشگر گرافیکی و هنری حرفه‌ای است. که شما می‌توانید توسط آن به طراحی‌های بسیار خلاقانه‌ و جذابی دست پیدا کنید. از قابلیت‌های این نرم‌افزار طراحی انواع بنر و پوستر، طراحی صفحات وب، استفاده از اشکال پایه، ویرایش عکس و… است.

My Banner maker

یکی از بهترین ابزارهای طراحی در جهان my banner marker است. این ابزار فوق کاربردی و آنلاین در دو نسخه رایگان و پولی (مبلغ پایین) در اختیار طراحان قرار گرفته است. از فواید my banner maker می‌توانیم به ارزان بودن، تنظیم و تغییر اندازه بنر بدون نگرانی  افت کیفیت، امکان استفاده از کتابخانه، وجود ایده‌های مناسب برای طراحی اشاره کنیم.

ایلوستریتور (illustrator)

طراحان گرافیک و حتی تصویرگران با اهدافی همچون طراحی محصولات تبلیغاتی مانند بنر، کارت ویزیت، طراحی لوگو، وکتورهای گرافیکی و… از این نرم‌افزار بی‌نظیر استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، بخوانید ایلوستریتور چیست. در حقیقت ایلوستریتور در جهت خلق آثار گرافیکی در درجه اول برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها کاربرد دارد.

مزایای طراحی و ساخت بنر تبلیغاتی

بنرها با عنوان بازاریابان بی سر و صدا، در صورتی که نکات اصول طراحی را رعایت و در مکانی مناسب قرار بگیرند، فواید زیادی برای برند و تجارت شما به همراه خواهند داشت. بنرهای تبلیغاتی می‌توانند رمز موفقیت معرفی برند شما باشند و همچنین با اطلاع‌رسانی تخفیفات ویژه به رشد و نرخ فروش برند کمک شایانی کنند. از مزایا بنرهای تبلیغاتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برندینگ و تولید لید
  • افزایش ترافیک بازدید و کلیک
  • معرفی و فروش محصول
  • انتقال پیام و برقراری ارتباط با مخاطبین
  • امکان کنترل و نمایش آمار بازدیدکنندگان
  • جذب دوباره مشتری (اثرگذاری ناخودآگاه)
  • مقرون به صرفه
  • امکان تست
  • و…

روش‌های متنوعی برای تبلیغ در حوزه‌های مختلف وجود دارد. تبلیغات بنری اساسی و اصولی می‌تواند نقش بسزایی در جذب مشتری، برندسازی و پیشرفت تجارت شما داشته باشد. هزینه طراحی بنر تعرفه ثابتی ندارد و با توجه به عوامل مختلف، قیمت آن  نیز متفاوت است‌. بنرها با استفاده از تصاویر به جای متن به یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریت و پیشرفت کسب و کار محسوب می‌شوند. شما می‌توانید با بررسی و آنالیز نمونه طراحی بنرها با کمترین هزینه و با ثبت سفارش طراحی بنر به صورت آنلاین، به بهترین کیفیت  و مدرن‌ترین طرح‌های روز دست پیدا کنید.

جمع بندی

همانطور که دیدید در این مطلب درباره نکات مهم و اصول طراحی بنر تبلیغاتی توضیح دادیم. در صورتی که قصد ساخت بنر تبلیغاتی دارید، بهتر است به این نکات توجه کنید. همچنین ابزارهای مناسب برای طراحی پوستر تبلیغاتی را به شما معرفی کردیم. در صورتی که در این باره همچنان سوالی دارید در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

همچنین شما برای سفارش طراحی بنر نیز می‌توانید از طریق سایت پونیشا با فریلنسرهای حرفه‌ای در ارتباط باشید و نمونه طراحی بنرهای مختلف را مشاهده کنید. امیدواریم که این مطلب باب میل شما بوده باشد.

۳.۴/۵ - (۱۷ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds