skip to Main Content
نارضایتی از اعمال تغییر در پروژه توسط مشتری

نارضایتی از اعمال تغییر در پروژه توسط مشتری

اعمال تغییر در پروژه توسط مشتری
اعمال تغییر در پروژه توسط مشتری

شما تنها کسی نیستید که کارتان توسط مشتری تغییر کرده است. این مسئله دیر یا زود تقریبا برای هر فریلنسری اتفاق می‌افتد.
تغییر در کار می‌تواند باعث شود که یک فریلنسر احساس کند در کار خود شکست خورده است. همچنین در معرفی این کار به عنوان یک نمونه کار موفق، دچار مشکل خواهد شد. شما نمی‌خواهید کاری را که برای آن تلاش کرده‌اید اما در آن دستکاری شده است را به عنوان پروژه خود به دیگران معرفی کنید.
در این پست، من در مورد این مشکل با شما صحبت خواهم کرد و سپس از شما می‌خواهم تا نظرات خود را ارائه کنید.

یک حقیقت غم انگیز

حقیقت غم انگیز در مورد تغییر در کار این است که معمولا شما هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. اگر مشتری دستمزد شما را به طور کامل پرداخت کرده است و به خصوص اگر در قرارداد، به هر نحوی که مناسب بداند حق استفاده از کار را داشته باشد، ممکن است در مقابل تغییرات مشتری تسلیم شوید. البته اگر رابطه‌ خوبی با مشتری داشته باشید، می‌توانید در مورد این تغییرات به عمل آمده بپرسید.
رضایت بسیاری از مشتریان ذهنی است. با وجود این واقعیت که شما ممکن است سال‌ها تجربه حرفه ای کسب کنید و آموزش دیده باشید، مشتری کسی است که پول پرداخت می‌کند. این مسئله اغلب بدین معنی است که نظر مشتری در پایان برنده است.
در بسیاری از موارد شما کاری نمی‌توانید انجام دهید. سعی کنید این وضعیت را شخصی نکنید. شما احتمالا نمی‌خواهید از این پروژه در رزومه کاری خود استفاده کنید و نام ببرید. اگر این تغییرات خیلی بد باشند، می‌توانید از مشتری بخواهید که نام شما را از روی پروژه حذف کند.

چه زمانی می‌بایست با مشتری صحبت کنید

زمان‌هایی وجود دارد که مشتری کارتان را تغییر می‌دهد و شما باید با وی صحبت کنید. برخی از این زمان‌ها عبارتند از:

  • شما یک توسعه‌دهنده وب هستید و تغییرات مشتری باعث شده‌اند که سایت به هم بریزد.
  • تغییرات مشتری باعث شده‌اند که یک عنصر غیر قانونی و یا غیر اخلاقی به پروژه اضافه گردد.
  • شما روزنامه نگار هستید و تغییرات مشتری باعث تحریف حقیقت شده است.
  • مشتری از تغییرات به عنوان بهانه‌ای برای پرداخت نکردن دستمزد به شما استفاده می‌کند.

اگر یکی از این شرایط پیش آمد، شما باید با مشتری صحبت کنید و او را از خطراتی که با آن مواجه خواهد شد، آگاه کنید. هیچ تضمینی نیست که آنها کار را مجددا به حالت اولیه برگردانند، اما حداقل به آنها هشدار داده شده است.
اغلب پس از تحویل کار به مشتری نمی‌توانید در مورد تغییر پروژه توسط وی کاری انجام دهید، اما چند اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

اقدامات پیشگیرانه

شما می‌توانید با استفاده از اقدامات پیشگیرانه، برخی از تغییرات مشتریان را حذف کنید.

  1. شناخت دقیق هدف و نقطه توجه مشتری. بسیاری از تغییرات به دلیل ارتباط نادرست با مشتری رخ می‌دهد. مطمئن شوید که در زمان عقد قرارداد، کاملا از هدف مشتری آشنایی دارید. در مورد هر چیزی که درک نکردید و نفهمیدید، سوال بپرسید.
  2. هنگامی که کارتان به پایان رسید، آن را به آسانی و به سرعت تحویل ندهید. در عوض، در مورد نقاط قوت کاری که انجام دادید و دیگر مسائل مهم پروژه صحبت کنید و توضیح دهید.

این اقدامات پیشگیرانه تضمین نمی‌کنند که مشتری کار خود را تغییر ندهد، اما می توانند احتمال تغییرات را کاهش دهند.

نوبت شماست

آیا تا به حال این اتفاق برای شما رخ داده است؟ اگر یک مشتری کار شما را از بین ببرد، چه کار می‌کنید؟ نظرات خود را با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها
  1. اگر شرکت شناخته شده ای باشیم و دارای رزومه قوی باشیم می توانیم پیش پرداخت داشته باشیم و هر کاری را قبل از تحویل تسویه بگیریم !
    ولی اگر نمونه کار کافی نداریم – باید فعلا سرمان کلاه برود تا بزرگ شویم :ی

  2. @مهدی،

    تازه کاری دلیل نمی‌شود بگذارید سرتان کلاه برود. شروع کار بدون پیش پرداخت یا سپردن ضمانت‌های غیر متعارف چه معروف باشید چه غیر معروف باعث بروز مشکل می‌شود.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top