skip to Main Content
ای‌نماد (e-namad) چیست؟ چگونه نماد الکترونیک دریافت کنیم؟

ای‌نماد (e-namad) چیست؟ چگونه نماد الکترونیک دریافت کنیم؟

شاید لوگوی ای نماد (E-Namad) را در بسیاری از سایت‌ها به خصوص، وبسایت‌های فروشگاهی دیده باشید. در واقع هر کسب و کار و فروشگاه مجازی که در وبسایت خود درگاه پرداخت بانکی و محصولی برای فروش داشته باشد، موظف به گرفتن ای نماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیک است. اما گرفتن این نماد چه اهمیتی دارد؟ با رواج بازاریابی دیجیتال و بیشتر شدن تعداد فروشگاه‌های اینترنتی فعال و افزایش جرایم اینترنتی و کلاهبرداری‌‌هایی که در فضای مجازی انجام می‌شود، وجود ای‌نماد در یک سایت می‌تواند یکی از عوامل موثر اعتمادسازی میان یک کسب و کار اینترنتی و مخاطبانش باشد. در ادامه بیشتر با ای نماد و مراحل اخذ آن آشنا خواهیم شد.

با گرفتن ای‌نماد چه اتفاقی می‌افتد؟

با دریافت E-namad، هویت صاحب و سایت کسب و کار مشخص می‌شود و این احراز هویت می‌تواند اعتماد مخاطبان بیشتری را به سوی کسب و کار مجازی جلب کند. چرا که اطلاعات شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این اطلاعات شامل نام کسب و کار، آدرس وب‌سایت، وضعیت اعتبار نماد اعطا شده، سوابق عملکرد کسب و کار، تاریخ اعطا، ساعت پاسخگویی کسب و کار، خدمات و مجوزهای کسب و کار، نام صاحب امتیاز، آدرس کسب و کار، تلفن ثابت و پست الکترونیکی است.

مزایای دریافت ای نماد

با آنکه کسب ای‌نماد برای سایت‌های فروشگاهی ضروری‌ است، با این حال، دریافت ای‌نماد می‌تواند مزایایی نیز برای برند و کسب و کار داشته باشد. بنابراین اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی برای خود را دارید، باید حتما به فکر دریافت ای نماد باشید.

جلب اعتماد، افزایش خرید

اولین و مهم‌ترین مزیتی که دریافت ای‌نماد دارد، این است که اعتماد مخاطبان و مشتریان‌تان را جلب می‌کند و در برندینگ شما تاثیر مثبتی می‌گذارد (اگر می‌خواهید بدانید برندنیگ چیست، حتما سری به بلاگ پونیشا بزنید). زمانی‌که مخاطب جدیدی وارد سایت شما می‌شود، برای آنکه تصمیم به خرید از شما بگیرد، در ابتدار نیاز است تا به شما اعتماد کند. وجود ای-نماد در سایت می‌تواند یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌های جلب اعتماد مخاطبان باشد. این امر می‌تواند بر روی افزایش میزان خرید از شما نیز تاثیر به‌سزایی بگذارد.

افزایش اعتبار و داشتن درگاه خرید آنلاین

یکی از مواردی که می‌تواند اعتبار سایت شما را افزایش دهد، داشتن درگاه پرداخت آنلاین بانکی است. شما برای داشتن درگاه پرداخت بانکی در سایت خود، ملزم به دریافت ای‌نماد هستید. در دوره‌ای که بسیاری به سختی می‌توانند به کسب و کارهای مجازی اعتماد کنند، ایجاد یک سایت بااعتبار می‌تواند بسیاری از این مخاطبان هوشیار را به سمت کسب و کار شما بکشاند.

افزایش مشتریان و مخاطبان وفادار

هزینه نگه‌داشتن یک مشتری بسیار پایین‌تر از جذب مشتریان جدید است! بنابراین کسب رضایت مشتریان اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد. زمانی‌که مشتری جدیدتان با اعتمادی که بر حسب ای‌نماد به شما پیدا کرده، از خدمات یا محصولات شما برای اولین با استفاده کند و تجربه کاربری خوبی داشته باشد، می‌تواند به یکی از مشتریان وفادار و همیشگی‌شما بدل شود!

همکاری با شرکت‌های بزرگ تر

عموما گسترش ارتباطات و همکاری با شرکت‌های دیگر می‌تواند باعث بهتر شدن یک کسب و کار شود. یکی از لازمه‌های چنین همکاری‌هایی، داشتن ای‌نماد برای دو طرف همکاری است.

فروش راحت

زمانی که از دردسر‌های خرید و فروش آنلاین صحبت می‌کنیم، تنها مشکلات خریداران مد نظرمان نیست، بلکه مشکلات فروشندگان را نیز در نظر می‌گیریم. ای‌نماد با قانون‌‌گذاری برای هر دو سمت یک معامله، هم چهارچوب‌هایی را برای فروشندگان در نظر می‌گیرد و هم برای خریداران. بنابراین دریافت ای‌نماد، خریدار را ملزم به رعایت مقررات خاصی می‌کند که این قوانین شرایط را برای فروشندگان نیز راحت‌تر می‌کند.

ارسال آسان تر

ارسال مرسوله‌های پستی نیز یکی از دغدغه‌های دیگر فروشندگان است که با دریافت ای‌نماد به راحتی قابل حل است، چراکه پست ایران تنها با کسب و کارهای مجازی همکاری می‌کند که نشان ای‌نماد را کسب کرده باشند.

چگونه می‌توان نماد الکترونیکی سایت را دریافت کرد؟

برای دریافت ای‌نماد باید چه مراحلی را طی کرد؟ ثبت‌نام برای دریافت ای‌نماد، از دیگر ثبت‌نام‌های اینترنتی مشابه سخت‌تر نیست، در نهایت این فرایند ۳ مرحله کلی دارد.

  1. ثبت نام در سامانه: در این مرحله شما در قسمت «ایجاد حساب کاربری» مشخص می‌کنید که سایت مورد نظرتان متعلق به شخصیت حقیقی است یا حقوقی، پس از آن می‌توانید با وارد کردن کد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن، شناسه کاربری و رمز عبور، حساب کاربریتان را در سایت ایجاد کنید.
  2. ثبت اطلاعات در پنل کاربری: پس از انجام مراحل ثبت‌نام، نوبت آن می‌رسد تا مرحله احراز هویت را با وارد کردن شماره‌ تماس‌تان کامل کنید. با استفاده از نام کاربری که دریافت کرده‌اید وارد سامانه شوید. اطلاعات تماس و محل سکونت خود را وارد کنید و گزینه «ثبت اطلاعات» را بزنید. پس از آن می‌بایست کار بارگزاری مدارک را در سایت انجام دهید. سپس نوبت به تایید صحت تلفن ثابت می‌رسد. برای این کار می‌بایست توسط شماره ثابت با شماره‌ای که در سایت درج شده تماس حاصل کنید و کدی که در قسمت «تایید صحت تلفن ثابت» مشاهده می‌کنید را وارد کنید.
  3. ثبت دامنه سایت: در این مرحله می‌بایست اطلاعات مربوط به کسب و کار مثل نام فارسی و انگلیسی، آدرس دقیق فروشگاه و آدرس سایتتان را بدون www ابتدایی آن در قسمت‌های خواسته شده وارد کنید. پس از تکمیل تمام این مراحل و وارد کردن اطلاعات لازم و ارسال آن‌ها، منتظر اعلام نتایج بمانید.

انواع سطح نماد الکترونیک

کسب و کار‌های اینترنتی به شکل کلی می‌توانند ای‌نماد را در چهار سطح، شامل نماد یک ستاره، دو ستاره ، سه ستاره و چهار ستاره دریافت کنند. اولین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که تفاوت این سطوح و تعداد ستاره‌های ای‌نماد در چیست؟

  • سطح پذیرش (۱ ستاره): دریافت نماد الکترونیکی
  • سطح پیشرفت (۲ یا ۳ ستاره): با بررسی شاخص‌های پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‌های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت و رضایت‌مندی مشتریان، امتیازی به سایت می‌دهند و بر اساس میزان امتیاز دریافتی، ای‌نماد ۲ یا ۳ ستاره به کسب و کار تعلق می‌گیرد.
  • سطح توسعه (۴ یا ۵ ستاره): در این سطح پس از تکمیل ارزیابی و امتیازدهی و دریافت حدنصاب لازم از سطح پیشرفت، در صورتی که تمایل داشته باشید کسب و کارتان ای‌نماد سطح بالاتری داشته باشد، می‌توانید برای دریافت ای‌نماد ۴-۵ ستاره سطح توسعه اقدام کنید. اما برای دریافت این ای‌نماد هم فاکتور‌هایی از جمله، پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، اندازه، بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایت‌مندی مشتری برای ارزیابی بررسی می‌شود.
  • سطح تعالی: برای دریافت ای نماد سطح تعالی، به ارزیابی فاکتور‌های اساسی چون رتبه ‌بندی کسب و کار در حوزه‌های گوناگون از جمله زمینه فعالیت و کیفیت سرویس توجه می‌شود.

چه سایت‌هایی می توانند ای‌نماد دریافت کنند؟

یکی از ملزومات اصلی دریافت ای‌نماد، فروشگاهی بودن آن کسب و کار است! به این معنا که حداقل یک محصول با قیمت و مشخصات دقیق برای فروش و عرضه در سایت وجود داشته باشد.

همانطور که اشاره کردیم، در صورتی که یک سایت بخواهد درگاه پرداخت بانکی خود را فعال کند، می‌بایست ابتدا برای دریافت ای‌نماد اقدام کند. برخلاف سایت‌های فروشگاهی، عموما برای سایت‌های شخصی یا شرکتی اجباری برای دریافت ای-نماد وجود ندارد. ای-نماد برای کاربران حقیقی با شرایط سنی بالای ۱۸ سال و برای کاربران حقوقی، به نام شرکت یا مدیرعامل آن صادر می‌شود. البته نباید فراموش کنید که E-namad در نهایت به نام مالک دامنه ثبت خواهد شد. هزینه دریافت ای‌نماد نیز طبق مصوبه که توسط کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تصویب می‌رسد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ای‌نماد

تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت ای‌نماد را می‌توان به صورت آنلاین در سایتenamad.ir  آپلود کرد. کارت ملی و شناسنامه برای دریافت ای‌نماد هم جزو مدارکی است که بودنشان لازم و ضروری است. در مرحله بعد، مدارکی که لازم است آماده داشته باشید، به نسبت آن‌که هنگام ثبت‌نام گزینه شخص حقیقی یا حقوقی را انتخاب می‌کنید متغییر است.

مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی

  • مجوز فعالیت
  • تعهد‌نامه شخصی فرد حقیقی
  • مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی
  • اجاره‌نامه یا سند خانه یا شرکت
  • مدارک مورد نیاز متقاضیان حقوقی
  • پروانه کسب و تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • آگهی روزنامه رسمی
  • اصل شناسنامه
  • آگهی آخرین تغییر آدرس
  • آگهی آخرین تغییرات در اسامی اعضای هیئت مدیره
  • آگهی آخرین موضوع فعالیت شرکت

تمدید ای نماد

ای نماد ۲ سال اعتبار دارد. برای تمدید ای‌نمادی که اعتبارش رو به اتمام است، می‌بایست اطلاعات فرم ثبت‌نام را بروز‌رسانی کنید و از طریق پنل کاربری خود در سایت ای‌نماد درخواست تمدید ای‌نماد را بدهید. امکان ارسال این درخواست از یک ماه پیش از تاریخ انقضای ای‌نماد فعلی‌تان امکان‌پذیر می‌شود.

تمدید موفق ای‌نماد به چند عامل بستگی دارد، اولین عامل این است که در صورت وجود اختلافی با مشتری خود، در زمان مقرر به مرکز اختلافات کسب و کار مراجعه و مشکل پیش آمده را حل کرده باشید. دومین عامل این است که در این مدت دو ساله بدون اطلاع به مرکز، فعالیت و عنوان کسب و کار خود را تغییر نداده باشید؛ و سومین عامل، این است که بر خلاف قوانین مدون مرتبط با کسب و کار‌های اینترنتی فعالیتی نداشته باشید. در صورت عدم مشکل در این سه زمینه، ای‌نماد شما تمدید می‌شود، و در صورت وجود مشکلاتی از این دست، امکان اخذ مجدد تعهد‌نامه و تمدید به مدت کوتاه‌تر از ۲ سال نیز وجود دارد.

کلام آخر

یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی و برندینگ موفق، کسب اعتماد مخاطبان و مشتریان است. نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای‌نماد یکی از بهترین روش‌های جلب اعتماد مشتریان برای کسب و کار‌های الکترونیکی و مجازی امروزی است. با وجود لوگوی ای‌نماد در سایت فروشگاهی خود، می‌توانید به این امر مهم دست یابید.

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds