skip to Main Content
آشنایی با دوربین DSLR و ویژگی های آن به زبان ساده

آشنایی با دوربین DSLR و ویژگی های آن به زبان ساده

این روزها بازار عکاسی، بیش از گذشته، رونق گرفته است و در دنیای نوین امروز، دیگر نمی‌توان عکاسی را صرفاً یک اثر هنری دانست، بلکه تلفیقی از هنر و صنعت است. در واقع به کمک عکاسی صنعتی، می‌توان کسب‌وکار و تجارت را بهتر و بیشتر معرفی کرد. در این میان، دوربین DSLR از آن دسته ابزارهایی است که کار را برای عکاسان آسان کرده است.

محبوبیت عکاسی چنان زیاد است که امروزه یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های موبایل، دوربین آن است. هرچند که گوشی‌ها شامل لنزهایی همچون لنز دوربین واید (Wide)، تله فوتو (Telephoto)، اولتراواید (Ultrawide)، عمقی Depth) Sensor)، ماکرو (Macro Camera)  و … هستند، اما برای مقاصد حرفه‌ای‌تر، باید گفت کاری را که چشم می‌کند، ابرو انجام نمی‌دهد و اینجاست که دوربینی همچون دوربین DSLR به کار می‌آید. در این مقاله سعی داریم به معرفی این دوربین بپردازیم و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی دوربین DSLR

دوربین دیجیتال تک لنز رفلکس (DSLR) یا (Digital SLR)  نوعی دوربین است که کیفیت تصویر بالایی را ارائه می‌دهد و بسیار مورد استقبال و استفاده افراد با مقاصد متفاوت قرار می‌گیرد. در واقع، دوربین DSLR به شما این امکان را می‌دهد تا تصویر دقیقی را که می‌گیرید، مستقیماً از طریق منظره‌یاب (Viewfinder) مشاهده کنید، تا در نهایت، صحنه‌های خود را با کیفیت بهتری ثبت و ضبط کنید.

انواع دوربین DSLR

نحوه کار دوربین DSLR

تکنولوژی دوربین دیجیتال تک لنز رفلکس (DSLR ترکیبی از دو تکنولوژی دوربین مختلف است.  ابتدا، فناوری رفلکس تک عدسی، نحوه عملکرد شاتر را تعیین می‌کند تا نور از لنز عبور کند و به سنسور برسد. قسمت دوم، جنبه دیجیتالی دوربین است که در آن، دوربین به‌جای یک قطعه فیلم از یک سنسور دیجیتال برای گرفتن تصویر استفاده می‌کند.

دوربین DSLR با استفاده از یک آینه بازتابی (Reflex Mirror) کار می‌کند که نور را به منظره‌یاب نوری(Optical Viewfinder)  منعکس می‌کند و به عکاس اجازه می‌دهد تصویری را که در مقابل خود می‌بیند، ثبت کند. نور از لنز عبور می‌کند و از آینه یا منشور داخل بدنه دوربین منعکس می‌شود. هنگامی که شاتر آزاد می‌شود، آینه حرکت می‌کند و مسیری را به سمت سنسور تصویربرداری برای نور باز می‌کند و در نتیجه عکس گرفته می‌شود.

بهترین مزایای استفاده از دوربین DSLR

درحالی‌که فناوری لنزهای دوربین فراتر از DSLR پیشرفت کرده است، هنوز مزایای زیادی برای استفاده از این دوربین خاص وجود دارد:

مزایای استفاده از دوربین DSLR

امکان تعویض لنزها

اکثر دوربین‌های دیجیتال، دوربین‌هایی با لنز ثابت هستند که فاصله کانونی تنظیم شده‌ای دارند و این به معنای کنترل دستی کمتر است. در دوربین DSLR از لنزهای مختلف استفاده می‌شود و گزینه‌های بیشتری مانند عمق میدان قابل تنظیم، تنظیم سرعت شاتر یا زوایای عریض برای عکس‌های شما در دسترس است.

امکان فوکوس خودکار سریع

دوربین‌های DSLR دارای ردیابی سوژه‌های پیشرفته هستند که فوکوس خودکار سریع و فوق‌العاده‌ای را برای تصاویر فراهم می‌کنند. این ویژگی برای عکاسی از رویدادهای لحظه‌ای همچون ورزش‌ها و مسابقات ضروری به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که دوربین DSLR یکی از گزینه‌های اصلی برای عکاسی رویداد به شمار می‌رود. در مقاله انواع عکاسی، توضیحات کاملی در مورد انواع سبک‌ها و ژانرهای عکاسی داده‌ایم.

عمر باتری طولانی

منظره‌یاب نوری به انرژی کمتری نسبت به سایر دوربین‌ها نیاز دارد؛ بنابراین باتری دوربین بیشتر دوام می‌آورد که این به معنای داشتن زمان بیشتر برای عکاسی است.

فضای ذخیره‌سازی زیاد

برخلاف دوربین‌های فیلمی، عکس‌هایی که با دوربین DSLR گرفته می‌شوند، روی یک کارت حافظه ذخیره می‌شوند. کارت حافظه می‌تواند عکس‌های بیشتری را نسبت به فیلم‌های عکاسی، در خود جای دهد؛ بنابراین زمانی که سعی می‌کنید یک عکس عالی بگیرید، لازم نیست نگران استفاده از فیلم گران‌قیمت باشید.

ثبت عکس بدون تأخیر عکس

از آنجایی‌که نور مستقیماً به منظره‌یاب نوری هدایت می‌شود، می‌توان بدون تأخیر، صحنه‌های دقیق را مانند برخی از نقاط مشاهده کرد و عکس گرفت.

وجود سنسورهای بزرگ در دوربین DSLR

اندازه سنسورهای دوربین، نقش مهمی در وضوح و کیفیت تصویر دارد. هر چه سنسور دوربین بزرگ‌تر باشد، نور بیشتری جذب می‌شود. سنسورهای بزرگ‌تر در دوربین DSLR، کیفیت تصاویر شما را افزایش می‌دهند. برخلاف دوربین گوشی‌های هوشمند، سنسور در یک دوربین  DSLR بزرگ است که دوربین را برای عکاسی در شرایطی با نور کم، ایده‌آل می‌کند. 

استفاده آسان از بسیاری از لوازم جانبی

استفاده از یک دوربین DSLR در کنار ابزارهای اضافی، مانند پایه‌ها، فلاش‌ها و ماشه‌ها راحت است و طیف وسیعی از مسیرهای مختلف را برای گرفتن عکس در اختیار شما قرار می‌دهد؛ در نهایت این موضوع باعث می‌شود که بتوانید با تنظیمات دلخواه و مطابق نیاز خود، تجربه عکاسی منحصربه‌فردی را تجربه کنید.

چهار تفاوت اساسی دوربین DSLR با سایر دوربین‌ها

اگرچه سازندگان دوربین در حال حاضر دوربین‌های بدون آینه با لنزهای قابل تغییر را ارائه می‌کنند، اما هنوز تفاوت‌هایی بین دوربین‌های بدون آینه و DSLR وجود دارد:

دوربین‌های DSLR بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند

دوربین عکاسی، هرچقدر هم با کیفیت و با امکانات باشد، باید حمل آن به‌قدری راحت باشد که ثبت لحظات، برای عکاس به‌سرعت و به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. اگرچه قطعات اضافی برای دوربین  DSLR می‌تواند به کیفیت عکس‌های شما کمک کند، اما حمل همه این لوازم به همراه عکاس، می‌تواند یک اشکال محسوب شود، به‌خصوص اگر در سفر باشید؛ چراکه راه رفتن با آن‌ها در تمام طول روز سخت‌تر می‌شود.

سایر دوربین‌های بدون آینه، فشرده‌تر و سبک‌تر هستند و از جهت جابه‌جایی آسان، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آیند. بنابراین می‌توان گفت برای عکاسی تبلیغاتی، دوربین‌های سبک‌تر گزینه مناسب‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR خواهند بود.

دوربین‌های DSLR دارای منظره‌یاب نوری هستند

این بدان معناست که یک کاربر دوربین DSLR باید یک عکس بگیرد و سپس آن را بررسی کند تا از صحت نوردهی خود مطمئن شود؛ ولی با دوربین‌های بدون آینه، می‌توانید پیش‌نمایش تنظیمات نوردهی و کنتراست را دقیقاً روی صفحه قبل از گرفتن عکس‌ها مشاهده کنید.

دوربین‌های DSLR برای عکاسی در روزهای طولانی، گزینه بهتری هستند

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، باتری این نوع دوربین‌ها طول عمر بیشتری نسبت به سایر دوربین‌ها دارد و در هنگام عکاسی، باتری کمتری مصرف می‌کنند. علت اصلی مصرف کم باتری، به منظره‌یاب نوری این دوربین برمی‌گردد. در واقع، منظره‌یاب نوری، از همان مقدار باتری که در منظره‌یاب الکترونیکی دوربین‌های بدون آینه استفاده می‌کند، استفاده نمی‌کند.

قدمت دوربین‌های DSLR بیشتر است

این نوع دوربین‌ها مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند؛ بنابراین تعداد لنزهای انتخابی برای آن‌ها نیز بیشتر است؛ این به معنای وجود طیف وسیع‌تری از گزینه‌ها و لوازم جانبی نسبت به دوربین‌های بدون آینه است.

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه

تفاوت دوربین DSLR و دوربین بدون آینه

هم دوربین‌های DSLR و هم دوربین‌های بدون آینه می‌توانند با سرعت‌های شاتر بسیار سریع عکس بگیرند، مکانیک داخلی ساده‌تر دوربین‌های بدون آینه، این امکان را فراهم می‌کند تا سریع‌تر از بسیاری از دوربین‌های DSLR عکس‌برداری کند؛ مخصوصاً وقتی صحبت از یک سری تصاویر پشت‌سرهم می‌شود. نداشتن مکانیزم آینه در دوربین‌های بدون آینه؛ به این معنی است که می‌توانند عکس‌های لرزان کمتری ارائه دهند.

نحوه مراقبت و نگهداری از دوربین DSLR

نحوه مراقبت و نگهداری از دوربین DSLR

دوربینهای DSLR بسیار مقاوم هستند؛ زیرا در محیط‌ها و دماهای مختلف کار می‌کنند. با این‌حال، نگهداری منظم از آن‌ها می‌تواند کمک کند تا دوام بیشتری داشته باشند و با اطمینان بیشتری کار کنند. از جمله این شرایط می‌توان به دور نگه‌داشتن دوربین از گردوغبار و رطوبت، تمیزکردن منظم آن‌ها و استفاده از لوازم جانبی با کیفیت اشاره کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات نگهداری دوربین DSLR اشاره می‌کنیم:

دوربین DSLR را از آب دور نگه دارید

این درست است که فصل‌های موسمی بهترین زمان برای گردش و کاوش در طبیعت هستند، اما کارکرد بهتر وسایل الکترونیکی زمانی خوب است که دور از آب یا رطوبت باشند. ورود آب به دوربین، نه‌تنها باعث زنگ‌زدگی اجزای آن می‌شود، بلکه دکمه‌های دوربین را نیز ناکارآمد می‌کند.

علاوه بر این، نگه‌داشتن دوربین DSLR در نزدیکی آب هم توصیه نمی‌شود؛ مگر اینکه دوربین DSLR شما دارای رتبه IP67/IP68 برای مقاومت در برابر آب یا محفظه ضد آب از یک برند معتبر باشد. در غیر این صورت، لازم است تا آن را از مایعات دور نگه دارید. وقتی در ساحل، رودخانه یا استخر در حال گرفتن عکس یا فیلم هستید، اجازه ندهید قطرات آب به دوربین DSLR شما برخورد کند. 

 اگر عاشق عکاسی در نزدیکی آب، محیط‌های مرطوب یا در هنگام باران هستید، باید یک قاب ضد آب برای محافظت کامل از DSLR خود بخرید. اما سؤالی که پیش می‌آید، این است که وقتی لنز دوربین DSLR خیس می‌شود چه باید کرد؟ در ادامه نکاتی که لازم است بلافاصله بعد از خیس شدن دوربین رعایت کنید، تا آسیب به دستگاه به حداقل برسد، ذکر شده است:

فوراً دوربین خود را خاموش کنید

اگر دوربین شما به طور تصادفی در آب افتاد یا قطرات آب روی دوربین DSLR شما افتاد، فوراً دوربین را خاموش کنید. روشن نگه‌داشتن دوربین فقط باعث می‌شود که آسیب بیشتری ببیند.

کارت حافظه و باتری‌ها را در بیاورید

خوشبختانه، بیشتر کارت‌های حافظه در برابر آب و هوا مقاوم هستند؛ حتی زمانی که خیس هستند. با این‌حال، شما نباید ریسک کنید؛ زیرا نمی‌توانید داده‌ها را به خطر بیندازید. لازم به ذکر است که خارج کردن باتری‌ها نیز ضروری است؛ آن‌ها را بیرون بیاورید و در جایی خشک با تهویه خوب قرار دهید تا خشک شوند.

از قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا گرما برای مدت طولانی اجتناب کنید

دوربین‌های DSLR با درنظرگرفتن طیف وسیعی از دماها ساخته می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که شما می‌توانید نسبت به آن بی‌توجه باشید. لازم است بدانید که دمای ۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد محدوده دمای استاندارد تجهیزات الکترونیکی است؛ یعنی کارایی کامل این قطعات، صرفاً در این محدوده دمایی تضمین شده است.

هنگامی که دوربین ساعت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، درزگیرهایی که از نفوذ گردوغبار و رطوبت جلوگیری می‌کنند، خشک می‌شوند و روغن‌کاری قسمت‌های خاص آن تبخیر می‌شود. 

علاوه بر این، دمای بالا، می‌تواند باتری را بیش از حد گرم کند که این، برای هیچ محصول الکترونیکی خوب نیست. شما می‌توانید از فیلترهایی برای محافظت از لنز دوربین DSLR خود در برابر نور مستقیم خورشید استفاده کنید. فیلترها میزان نور ورودی به لنز دوربین را کاهش می‌دهند. 

اگر دوربین شما به طور مداوم در زیر نور مستقیم خورشید استفاده می‌شود، بهتر است استراحت‌های کوتاهی داشته باشید و اجازه دهید دوربین شما خنک شود. اگر متوجه شدید دوربین شما حتی کوچک‌ترین نشانه‌هایی از دمای بالا را نشان می‌دهد، از آن استفاده نکنید. دوربین را ببندید و بلافاصله آن را به یک فرد متبحر در این زمینه نشان دهید.

از لنز دوربین DSLR خود در برابر شن، ماسه و خاک محافظت کنید

مراقبت از از لنز دوربین DSLR خود در برابر شن و ماسه

دوربین‌ها، به‌خصوص لنزهای آن، بسیار حساس هستند. همیشه قبل از استفاده، لنز و بدنه دوربین را با یک پارچه تمیز کنید و تا حد امکان از عکاسی در خاک و ماسه برای ساعات طولانی خودداری کنید؛ زیرا لنز دوربین به‌راحتی گردوغبار را به خود جذب می‌کند.

هنگام عکاسی در روزی که ممکن است باد بوزد و خاک و شن در هوا معلق باشد، باید بسیار محتاط عمل کنید. در چنین روزهایی از بازکردن محفظه باتری خودداری کنید یا جایی را در داخل خانه یا مکانی دیگر پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت لنز را تعویض و باتری‌های خالی شده را جایگزین کنید. شما می‌توانید یک کیف دوربین تخصصی بخرید و هنگام تعویض لنز یا باتری از آن استفاده کنید.

هر چند هفته یک‌بار، لنز و سنسور دوربین را تمیز کنید تا دوربین DSLR از گردوغبار و کثیفی در امان بماند. مطمئن شوید که لنز را فقط با استفاده از یک پارچه تمیزکننده میکرو فیبر یا دستمال‌های لنز، تمیز می‌کنید تا از هرگونه خراشیدگی روی لنز جلوگیری کنید. این مسئله به حذف لکه، روغن و گردوغبار از روی لنز کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید قبل از پاک‌کردن لنز، از یک دمنده برای پاک‌کردن شن استفاده کنید. پس از اتمام، مقداری مایع تمیزکننده به پارچه اضافه کنید و لنز را با فشار ملایم پاک کنید.

تعمیر و نگهداری باتری ضروری است

باتری لیتیومی که به همراه دوربین DSLR به شما ارائه می‌شود، معمولاً ۵۰۰ چرخه شارژ دارد. اگرچه این باتری‌ها قابل شارژ هستند، اما با گذشت زمان، حداکثر ظرفیت خود را از دست می‌دهند. وقتی می‌بینید که عمر باتری شما رو به کاهش است، صبر نکنید تا کاملاً تمام شود و یک باتری جدید بخرید. لازم به ذکر است که نباید هرگز باتری‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که دمای آن ممکن است، بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد باشد؛ چراکه این مسئله می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دوربین شود.

وقتی عکاسی تمام شد، دوربین خود را به‌جای آویزان کردن آن به گردن درحالی‌که روشن است، خاموش کنید. همچنین مطمئن شوید که فلاش برای عکس‌های نور روز غیرفعال است. تنظیم فلاش روی حالت خودکار فقط برای کلیک کردن روی عکس‌های آخر شب توصیه می‌شود. این مسئله می‌تواند به صرفه‌جویی در باتری نیز کمک کند.

علاوه بر این، نمایشگر دوربین نیز مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند. هرچه نمایشگر بیشتر روشن باشد، دوربین DSLR از انرژی بیشتری استفاده می‌کند. سعی کنید تا حد امکان از منظره‌یاب نوری یا الکترونیکی استفاده کنید که هر دوی آن‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند. اما اگر نمی‌توانید بدون روشن بودن LCD عکس بگیرید، مطمئن شوید که یک باتری اضافی همراه خود دارید. در ضمن، اگر به طور مرتب از دوربین خود استفاده نمی‌کنید، می‌توانید باتری را خارج کنید و به طور جداگانه در جیب کیف دوربین قرار دهید؛ زیرا اگر باتری در دوربین بماند به‌تدریج تخلیه می‌شود.

کلام آخر

دوربین DSLR یکی از حرفه‌ای‌ترین دوربین‌ها در دنیای عکاسی محسوب می‌شود. با استفاده از این دوربین‌ها مجبور نیستید با فیلم فیزیکی سروکار داشته باشید. این امر ذخیره، جابه‌جایی و کپی تصاویر را بسیار آسان‌تر می‌کند. همچنین به این معنی است که تصاویر شما بر روی یک کارت حافظه ذخیره می‌شوند که به شما امکان می‌دهد، هزاران تصویر را ثبت و ذخیره کنید. 

دوربین‌های DSLR برای عکاسی سرعتی نیز ایده‌آل هستند. شما می‌توانید با یک دوربین DSLR فوکوس انجام دهید و در کسری از زمانی که یک دوربین دیجیتال استاندارد برای انجام همان فرایند نیاز دارد، عکس بگیرید.

از آنجایی‌که دوربین‌های DSLR به استفاده از لنز فیزیکی نیاز دارند، به شما امکان می‌دهند لنزها را مطابق با نیاز خود تغییر دهید؛ بنابراین می‌توانید از همان دوربین DSLR برای عکس‌های تله فوتو و مناظر با زاویه دید عریض استفاده کنید و همه این‌ها فقط با تعویض سریع لنز برای عکاس امکان‌پذیر خواهد بود. در نهایت چنانچه پس از خواندن این مقاله در مورد دوربین DSLR شک و ابهامی داشتید، کارشناسان ما در پونیشا برای کمک به شما، بهترین راهنمایی را در اختیارتان قرار خواهند داد.

سوالات متداول

دوربین dslr چیست؟

دوربین DSLR به شما این امکان را می‌دهد تا تصویر دقیقی را که می‌گیرید، مستقیماً از طریق منظره‌یاب (Viewfinder) مشاهده کنید، تا در نهایت، صحنه‌های خود را با کیفیت بهتری ثبت و ضبط کنید.

تفاوت دوربین dslr و slr چیست؟

اگرچه سازندگان دوربین در حال حاضر دوربین‌های بدون آینه با لنزهای قابل تغییر را ارائه می‌کنند، اما هنوز تفاوت‌هایی بین دوربین‌های بدون آینه و DSLR وجود دارد که اینجا به آن اشاره میکنیم.

مزایای دوربین بدون آینه چیست؟

دوربین‌های بدون آینه وزن کمتری دارند و کوچک‌تر هستند، سیستم اتوفوکوس قو‌ی‌تری دارند، سرعت بالایی در عکاسی پشت سرهم دارند، دارای سیستم شاتر مکانیکی هستند و مواردی دیگر که در مقاله میخوانید.

۳.۶/۵ - (۵ امتیاز)
دیدگاه‌ها
    1. سلام عماد عزیز. بله ما در مقاله‌ی معرفی انواع عکاسی به صورت کامل آموزش دادیم انواع عکاسی رو، که میتونید مطالعه کنید و بازهم اگر سوالی داشتید بپرسید خوشحال میشیم کمکتون کنیم.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds