skip to Main Content
۰ تا ۱۰۰ راه اندازی کسب و کار آنلاین بدون درد و خونریزی

۰ تا ۱۰۰ راه اندازی کسب و کار آنلاین بدون درد و خونریزی

اگر پای داستان واقعی زندگی برخی کارآفرین‌ها بشینیم، ماجراهایی را برای ما تعریف می‌کنند که تصورات ما از ظاهر شیک یک کسب وکار، مخدوش می‌شود. همه‌ی ما با کسب و کار آنلاین آشنا هستیم و می‌دانیم که این مشاغل، چقدر با سرعت درحال پیشرفت هستند و تا حد زیادی، جای کسب و کارهای سنتی را گرفته‌اند. با روی کار آمدن کسب وکارهای آنلاین، باید نگاهی ویژه به پتانسیل بالای آن برای کسب درامد داشته باشیم. بنابراین در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

هزینه راه اندازی کسب و کار آنلاین در مقابل آفلاین

برای آنکه راحت تر تفاوت هزینه‌ها را درک کنیم، قبل از هرچیز، بیایید هزینه‌های راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را با کسب و کار فیزیکی مقایسه کنیم.

شرح هزینه در فضای فیزیکیجایگزین آن در کسب وکار آنلاین
هزینه و منابع (انرژی، زمان و…) برای اخذ مجوزهای لازمدریافت ای نماد
ثبت شرکت و علائم تجاریثبت دامنه و در صورت لزوم، ثبت شرکت
خرید ملک برای استقرار منابع انسانی و تجهیزاتهزینه هاست و دامنه
نیروی انسانی تمام وقت حضورینیروی انسانی آنلاین یا برون سپاری به فریلنسر
تبلیغات و هزینه معرفی برندتبلیغات به‌صورت آنلاین و در بستر رسانه‌های اجتماعی یا از طریق بازاریابی محتوا به‌صورت رایگان

نکته: به این لیست، موارد زیادی را می توان اضافه کرد، ولی هدف، مقایسه مهم‌ترین هزینه‌های کسب وکار آنلاین و آفلاین است.

نمی‌خواهیم منکر هزینه‌های کسب وکار آنلاین شویم؛ ولی با حسابی سر انگشتی، می‌توان نتیجه گرفت که حداقل، شروع کسب و کار بصورت تماما آنلاین، می‌تواند بسیار مقرون به صرفه تر از راه‌اندازی کسب و کار به شکل سنتی باشد.

آمارها نشان می‌دهد که امروزه، نزدیک به ۷۰ درصد درآمد کسب و کارها مربوط به تجارت آنلاین است، در حالی که تا سال‌های پیش، سهم کسب و کار آنلاین از بازار بسیار کم و ناچیز بود و افراد کمی می‌توانستند به این کسب و کارها اعتماد کنند، اما امروزه از خریدهای سوپرمارکتی، پوشاک، دارو و… گرفته تا تاکسی‌ها نیز اینترنتی هستند.

تفاوت کسب و کار سنتی با کسب و کار آنلاین چیست؟

تفاوت کسب و کار سنتی با کسب و کار آنلاین چیست؟

هدف کسب و کارهای سنتی و اینترنتی شبیه به یکدیگر است، اما باهم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه تعامل

در تجارت‌های آنلاین، تعامل حضوری و فیزیکی با مشتری صورت نمی‌گیرد و فروشندگان و خریداران در بستر اینترنت فعالیت می‌کنند. در واقع، وجود مشاغل آنلاین از زمانی که اینترنت رشد سریعی را در پیش گرفت و همه افراد قابلیت دسترسی به آن را دارند، ضروری محسوب می‌شود.

تعداد مشتریان

در کسب و کارهای سنتی، تعداد مشتریان فقط محدود به مکان اطراف فروشگاه است، اما در مشاغل آنلاین، می‌توانید مشتریانی از سراسر کشور داشته باشید. علاوه بر آن، در کسب و کارهای سنتی، حضور فیزیکی شما لازم است اما بالعکس، در تجارت آنلاین در هر جایی از دنیا که باشید، می‌توانید بیزینس خود را اداره کنید. اما توجه داشته باشید در تجارت آنلاین خود باید صبوری بیشتری به خرج بدهید تا نتیجه را مشاهده کنید و یک شبه توقع مشتریان زیاد و درآمد هنگفت را نداشته باشید.

نحوه تبلیغات

تبلیغات در کسب و کار آنلاین بسیار آسان‌تر از کسب و کارهای سنتی است. همچنین در فضای مجازی، کسب و کار شما بیشتر دیده می‌شود و شما می‌توانید کار خود را از طریق سایت‌ها، اینستاگرام، ایمیل مارکتینگ، سئوی سایت و … تبلیغ کنید.

خدمات پس از فروش

پیگیری کردن خدمات بعد از پس از فروش، در کسب و کارهای سنتی، نیاز به یک حسابدار و هزینه هنگفتی دارد. این در حالی است که در تجارت آنلاین با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، می‌توانید این کارها را به راحتی انجام دهید.

چرا باید کسب و کار آنلاین راه اندازی کنیم؟

اولین و مهمترین دلیل برای راه اندازی کسب و کار آنلاین، کسب درامد است. همچنین باید توجه داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی همگان به اینترنت، کسب و کارهای سنتی رو به نابودی می‌روند و تجارت‌های آنلاین جایگزین آن‌ها خواهند شد. بنابراین بهتر است اگر قصد راه اندازی کسب و کاری را دارید، به فکر کسب و کار آنلاین باشید. این کسب و کارها نیاز به سرمایه کمی دارند و همین، دلیل مهمی برای راه اندازی و شروع کسب و کار آنلاین محسوب می‌شود.

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین 

مراحل راه اندازی کسب و کار آنلاین 

راه اندازی کسب و کار آنلاین هم مراحل خود را دارد و باید برای آن برنامه ریزی کنید. در ادامه شما را برای ورود به این مسیر، راهنمایی می‌کنیم.

گام اول: انتخاب حوزه فعالیت، نوشتن طرح کسب وکار

قبل از هر چیز، هدف و حوزه فعالیت خود را مشخص کنید و سعی کنید ایده‌های جدیدی را ارائه دهید. بهتر است در این مرحله، حوزه فعالیتی را انتخاب کنید که در آن تخصص و یا به آن علاقه دارید. سپس هدف خود را مشخص کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید‌.

در انتخاب ایده کسب و کار حساس باشید ولی نباید با ایده آل گرایی، باعث شوید که اصلا شروع نکنید!

گام دوم: بررسی بازار، نیاز سنجی

بعد از نوشتن طرح کسب و کار خود، باید نیازسنجی کنید که آیا محصول یا خدماتی که قرار است ارائه دهید، اصلا ارزش سرمایه گذاری دارند یا خیر؟

دقت کنید داریم در مورد کسب وکار آنلاین صحبت می کنیم نه آفلاین! پس محصول و خدمات شما باید در این بستر و برای این نوع مخاطبان مناسب باشد. به عنوان مثال تا چند سال پیش فروش آنلاین طلا کسب وکاری هوشمندانه نبود، این در حالی است که این بیزنس در بازار فعلی و با بالا رفتن اعتماد کاربران به کسب و کارهای اینترنتی، تبدیل به فرصتی با پتانسیل بالا شده است.

گام سوم: راه اندازی سایت و پیج اینستاگرام

بعد از دو مرحله بالا، دیگر نیازی به اتلاف وقت نیست. همین طور نیازی نیست ایده آل گرا باشید و در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید. با توجه به جنس کسب و کارتان، اگر فضای اینستاگرام برای معرفی‌تان مناسب است، نیازی نیست فعلا در لینکدین، توئیتر، یوتیوب و… حضور داشته باشید. می‌توانید در آینده و در فرصت مناسب، فعالیت خود را در این رسانه‌ها شروع کنید.

بستر فعالیت خود را انتخاب کنید و طراحی آن‌ها را به افراد متخصص بسپارید. اگر نمی‌خواهید در ابتدا برای طراحی سایت تخصصی خود هزینه کنید، می‌توانید در ابتدا کسب و کار خود را از طریق پیج اینستاگرام ارتقا دهید و پس از جذب مشتری، برای اعتماد سازی بیشتر، از راه اندازی سایت کمک بگیرید.

برای استخدام ادمین اینستاگرام و همچنین استخدام طراح سایت، می‌توانید پروژه خود را در پونیشا ثبت کرده و بهترین فریلنسرهای این حوزه را نقد و بررسی کنید و از خدمات این اشخاص برای رشد کسب وکار خود استفاده کنید.

گام چهارم: تولید محتوا

تولید محتوا در بستر آنلاین، به شدت شانس شما را در راستای پولسازی و رشد کسب و کار افزایش می‌دهد. انواع محتوا را متناسب با نوع کسب و کارتان انتخاب کنید:

  1. خودتان، برندتان و هدف کسب و کارتان را معرفی کنید
  2. محصولات و خدمات خود را معرفی کنید (می‌توانید با ساخت یک تیزر جذاب ویدئویی، این کار را به نحو احسن انجام دهید)
  3. آموزش‌های مرتبط با محصول و خدمات‌تان ارائه دهید و نقد و بررسی کنید

دقت کنید وقتی صحبت از محتوا می‌شود، فقط منظور محتوای متنی نیست، بلکه این محتوا می‌تواند در قالب عکس، ویدئو، نمودار، آمار و ارقام و… هم باشد.

بهتر است از اضافه کردن مطالب غیر مربوط خودداری کنید و سعی کنید محتوای جذاب و مرتبط تولید کنید تا برای مشتریانتان، خسته کننده نباشد. اگر به این کار وارد نیستید، می‌توانید در حوزه خدمات تولید محتوا، با فریلنسرها همکاری کنید.

توجه کنید که اگر برای وبسایت خود محتوا تولید می‌کنید؛ حتما آن‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا در لیست سایت‌های برتر گوگل قرار بگیرد.

گام پنجم: جذب مشتری

بازاریابی و جذب مشتری در کسب و کارهای آنلاین، یک دنیای پیچیده محسوب می‌شود‌ و نیازمند دانش تخصصی است. پس از اینکه تمامی مراحل تجارت آنلاین از طراحی سایت تا تولید محتوا را انجام دادید، نیاز به مشتریان دائمی دارید. برای این کار بهتر است تبلیغات کسب و کار خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید. علاوه بر آن، می‌توانید از ترفندهای اینترنتی از جمله تخفیفات، ارسال رایگان، قرعه‌کشی و… نیز استفاده کنید.

گام ششم: تیم سازی و شبکه سازی

گسترش شبکه ارتباطی در کسب و کار، یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های رشد کسب و کار است. هر شخصی به تنهایی توان و زمان محدودی دارد، ولی با تیم سازی و داشتن شبکه‌ای از افراد شایسته، می‌توان این قدرت را چندین برابر کرد.

انواع مدل های کسب و کار اینترنتی 

انواع مدل های کسب و کار اینترنتی 

کسب و کارهای آنلاین، به سه دسته تقسیم می‌شوند. با توجه به علاقه خود به هر کدام از این حوزه‌ها، می‌توانید شروع به فعالیت کنید.

فروشگاه اینترنتی

بیشترین آمار مشاغل آنلاین، مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی است. امروزه از نان و وسایل سوپرمارکتی گرفته تا پوشاک و لوازم منزل و… همه و همه به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند و افراد از طریق اپلیکیشن‌ها و یا وبسایت‌ها می‌توانند به راحتی هر کالایی را که می‌خواهند از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.

نکته مهم: یکی از مهمترین الزامات سایت‌های فروشگاهی داشتن اینماد است. در غیر اینصورت احتمال خرید کالا از وبسایت شما به شدت کاهش می‌یابد و البته برای داشتن درگاه پرداخت اینترنتی نیز، باید ای نماد داشته باشید. به همین دلیل در مقاله‌ای جداگانه، آموزش دریافت ای نماد را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

سایت های خدماتی

سایت‌های خدماتی شامل مشاغل آنلاینی هستند که در آن‌ها، خدماتی به متقاضیان ارائه می‌شود. برای مثال، این خدمات می‌توانند شامل مشاوره‌های آنلاین، صدور ویزا، ترجمه، رزرو هتل و… باشند.

سایت های خبری

کسب و کارهای اینترنتی خبری شامل سایت‌ها، پیج‌ها، مجله‌های اینترنتی و… می‌شوند که به بررسی اخبار روز و مقاله‌های معتبر دنیا می‌پردازند. این کسب و کار ها، جزو صفحات مفید و پرکاربرد اینترنتی محسوب می‌شوند. از آنجایی که این کسب و کارها پر بازدید هستند، درآمد آن‌ها از طریق تبلیغ کردن است‌‌.

چرا کسب وکارهای آنلاین اینقدر محبوبیت دارند؟

• تجارت آنلاین، نسبت به کسب و کار سنتی، نیاز به هزینه کمی برای راه‌اندازی دارد.

• برخلاف کسب و کارهای سنتی، در تجارت آنلاین می‌توانید به سرعت کار خود را شروع کنید و راه اندازی آن زمان‌بر نیست.

• حذف سیکل معیوب اداری و کاغذ بازی‌ها یکی دیگر از مزایای مهم کسب و کارهای اینترنتی است. وجود فرایندها و اتوماسیون‌های خودکار، نیاز به وجود کارمندان متعدد را نیز کاهش می‌دهد.

• در تجارت آنلاین، به‌راحتی می‌توانید با مشتریان خود ارتباط گرفته و از نظرات و انتقادات آن‌ها استفاده کنید.

• از تجارت آنلاین می‌توانید به عنوان شغل دوم در کنار شغل دیگرتان نیز استفاده کنید، زیرا به صورت دورکاری هستند. حتی می‌توانید از این طریق، کارآفرینی کنید.

• عدم محدودیت مکانی و جغرافیایی، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت کسب و کارهای آنلاین است. در تجارت آنلاین شما می‌توانید مشتریانی از سرتاسر جهان داشته باشید و مشتریان شما محدود به یک منطقه خاص نیستند، بنابراین درآمد شما افزایش خواهد یافت.

مزایای کسب و کار آنلاین برای مشتریان چیست؟

 علاوه بر مزایایی که کسب و کارهای آنلاین برای فروشنده‌ها ایجاد می‌کنند، برای مشتریان نیز مزایای بسیاری دارند. از مزایای کسب و کار آنلاین برای مشتریان و خریداران، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دسترسی در آسان ترین حالت ممکن

از آنجایی که همه افراد به اینترنت دسترسی دارند، بنابراین خرید آنلاین برای آن‌ها بسیار آسان است و مشتریان در هر جایی که باشند، تنها با مراجعه به پیج اینستاگرام و یا وب سایت فروشگاه مورد نظر خود، می‌توانند اقدام به خرید کنند.

صرفه جویی در زمان

حتما شما نیز ساعت‌ها وقت خود را در بازارها برای خرید گذرانده‌اید. اما مشاغل آنلاین این فرصت را برای همه مشتریان فراهم می کنند که بدون اینکه ساعت‌ها وقت و انرژی خود را صرف خرید کنند، با یک جستجو بتوانند به کالا و خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کرده و خرید آسانی را تجربه کنند. شما می توانید به راحتی موجودی فروشگاه‌ها را چک کرده و وقت خود را صرف خریدهای حضوری نکنید.

صرفه جویی در هزینه های مشتریان

در خرید آنلاین، مشتریان می‌توانند به راحتی قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین قیمت ممکن را در فروشگاه‌ها پیدا کنند. بنابراین خرید آنلاین، تجربه خرید به صرفه‌تری را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، از آنجایی که در فروشگاه‌های آنلاین، محصولات بدون دخالت واسطه‌ها و به صورت مستقیم به دست شما می‌رسند، بنابراین قیمتهای کمتری نسبت به بازار دارند. همچنین با خرید آنلاین، در هزینه رفت‌وآمد نیز صرفه جویی می‌شود.

از بین رفتن محدودیت های جغرافیایی

خرید آنلاین این امکان را فراهم می‌کند که مشتری‌ها در سراسر کشور بتوانند برای خرید محصولات و دریافت خدمات مورد نظر خود اقدام کنند.

معایب کسب و کار اینترنتی 

علاوه‌ بر مزایایی که دیجیتال مارکتینگ و راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای فروشندگان و خریداران ایجاد می‌کند، معایبی نیز دارد. البته به مرور و با پیشرفت تکنولوژی، این معایب نیز در حال حذف شدن هستند.

عدم اعتماد سازی کامل 

از آنجایی که تعیین هویت فروشنده‌ها از پشت سیستم، قابل انجام نیست، بنابراین ممکن است دزدی و سرقت اطلاعات اتفاق بیافتد، از این رو، هنوز تعدادی از افراد، کسب و کار های سنتی را ترجیح می‌دهند. البته با پیشروی کسب و کارهای اینترنتی، راه‌های مختلفی برای اعتمادسازی به وجود آمده است که احتمال سواستفاده و کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند.

عدم امکان تست کالا قبل از خرید

اگرچه در خرید اینترنتی، شما شاهد تنوع بی‌نظیری خواهید بود؛ اما از آنجایی که در خرید آنلاین قادر به امتحان کردن اقلام یا لمس از نزدیک آن‌ها نیستید، ممکن است این قضیه ریسک خرید شما را بالاتر ببرد و مشکلاتی را ایجاد کند. برای حل این مسئله، بسیاری از فروشگاه‌ها امکان تعویض کالا یا مرجوع کردن آن را تا مدت معینی، در اختیار خریداران قرار داده‌اند.

بالا رفتن ریسک رقبای تازه وارد

از آنجایی که هر روز بر تعداد کسب و کار آنلاین افزوده می‌شود، اگر قصد راه اندازی تجارت آنلاین را دارید، باید در نظر داشته باشید که وارد رقابت بسیار سنگینی می‌شوید. زیرا مطمئنا، چندین پیج و یا وب سایت مشابه وجود دارد که باید سعی کنید محتوای جذاب‌تری از آن‌ها تولید کنید تا دیده شوید.

علت این موضوع این است که راه اندازی کسب وکار آنلاین هزینه شروع بسیار پایینی دارد و هر شخصی می‌تواند در بستر آنلاین، خود را حرفه‌ای نشان دهد.

برای موفق شدن در کسب و کار اینترنتی باید به چه مواردی توجه کرد؟

برای موفق شدن در کسب و کار اینترنتی باید به چه مواردی توجه کرد؟
  • اولین و مهمترین اصل در موفقیت این است که هدف مشخصی داشته باشید و برای توسعه کسب و کار خود در آینده برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید که راه اندازی برخی کسب و کارها، مثلا سایت فروش بلیت هواپیما، به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد. باید مطمئن باشید که سرمایه‌ی اولیه را دارید.
  • هزینه های سربار را حذف کنید و با برون سپاری کارها به افراد متخصص، در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. برای این کار، پونیشا همراه شماست.
  • مطالعه کنید و هوشمندانه کار کنید، مسیری که بقیه رقبای شما می‌روند، الزاما مسیر درست نیست. سعی کنید حضوری متفاوت و تاثیرگذار داشته باشید.
  • همه جوانب را بسنجید و قبل از شروع کسب و کار خود، در مورد آن تحقیق کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید.
  • برند سازی انجام دهید و نامی جدید، جذاب و خلاقانه برای کسب و کار خود طراحی کنید. 
  • مهارت‌های مدیریتی، کلامی، مدیریت زمان، رهبری و… را آموزش ببینید و توجه ویژه‌ای به بحث مشتری مداری داشته باشید.
  • محصولات و خدماتی را که قرار است ارائه دهید، تعیین کنید و محتوای مناسب و جذابی را در همان زمینه تولید کنید تا مشتریان زیادی جذب کنید.

جمع بندی

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش کسب و کارهای اینترنتی، بسیاری از افراد به فکر کسب درامد آنلاین از این طریق هستند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، در این مقاله سعی کردیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. در نهایت در نظر داشته باشید که کسب و کارهای آنلاین، بر اساس ماهیتشان ممکن است به راه اندازی وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی و یا هردو، احتیاج داشته باشند.

برای موفقیت دراین زمینه، باید برای حفظ تجربه کاربری اهمیت زیادی قائل شوید، زیرا کوچکترین مشکلی در تجربه کاربری، می‌تواند باعث شود مشتریان خود را برای همیشه از دست بدهید. به عنوان مثال در فروشگاه‌های اینترنتی، بهینه بودن فرایند ثبت سفارش تا بسته بندی و ارسال به موقع، اهمیت بالایی داشته و تاثیر زیادی در موففیت یا عدم موفقیت فروشگاه شما خواهد داشت.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی شاید ساده به نظر بیاید اما جنبه‌های زیادی دارد. اما با وجود پونیشا، مجبور نیستید برای هر کاری، یک نیرو استخدام کنید می‌توانید از طراحی لوگو تا طراحی تیزرهای تبلیغاتی خود را برون سپاری کرده و به فریلنسرهای حرفه‌ای بسپارید.

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds