skip to Main Content
زبان سی‌شارپ (C#) چیست؟

زبان سی‌شارپ (C#) چیست؟

این روزها زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی وجود دارد که هر برنامه‌نویس بنا به تخصص، مهارت، درآمد و موقعیت شغلی سراغ یک یا چند مورد از آن‌ها می‌رود. زبان سی‌شارپ یا C# یکی از آن زبان‌هاست که در ادامه سعی داریم با کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم تا در صورتی که قصد سفارش پروژه برنامه نویسی را دارید، بدانید که کی و کجا سی‌شارپ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سی‌شارپ چیست؟

زبان‌های برنامه‌نویسی به ۴ دسته رویه‌ای، شیءگرا، منطقی و کاربردی تقسیم می‌شوند. بنا به موقعیت‌های مختلف هر کدام از این زبان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما ناگفته پیداست که زبان‌هایی که شیءگرا هستند، بیشتر مورد استقبال برنامه‌نویسان قرار می‌گیرند. زبان سی‌شارپ نیز شیءگرا است؛ اما بیشتر آن را به زبان چندمدلی می‌شناسند. زبانی که علاوه بر شیءگرایی می‌توان در برنامه‌نویسی‌های دستوری، تابعی و عمومی نیز از آن استفاده کرد.

زبان سی‌شارپ زبان برگزیده مایکروسافت برای سیستم‌عامل‌ ویندوز، نوکیا و برخی از موبایل‌ها همچون HTC است. اگرچه طرف‌داران و برنامه‌نویسان زبان سی‌شارپ به اندازه زبان جاوا نیستند، اما این زبان یکی از قدرتمندترین زبان‌هایی است که در دنیای برنامه نویسی حرف بسیاری برای گفتن دارد. یکی از دلایل قدرتمند بودن سی‌شارپ این است که هر چند مدت یک‌بار توسط مایکروسافت نسخه‌های جدیدی از آن ارائه می‌شود.

سیر تکامل سی‌شارپ

زبان سی‌شارپ از سال ۲۰۰۲ وارد دنیای برنامه‌نویسی شد. سی‌شارپ را نمی‌توان زبانی قدیمی در نظر گرفت؛ اما آنچه در میان زبان‌های برنامه‌نویسی مهم به نظر می‌رسد، کاربرد و کارایی است و نه قدمت آن. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ سی‌شارپ با ارائه ۷ ورژن در انتشار نسخه‌های جدید پیشتازی کرده است. طبیعی است که هر نسخه جدید نسبت به نسخه پیشین خود ارتقاء پیدا کرده است و فریم‌ورک‌های جدیدی به آن افزوده شده است که کار با این زبان را به مراتب آسان‌تر و راحت‌تر کرده است.

در حقیقت زبان سی‌شارپ همان ساختار زبان C  و ++C را دارد. زبان #C نسبت به ++C آسان‌تر و بهتر طراحی شده است و کار با آن به مراتب آسان‌تر است و به لحاظ شیءگرایی پشتیبانی بهتری دارد. تنها مزیتی که زبان ++C نسبت به C شارپ دارد، این است که علاوه بر برنامه شیءگرا از برنامه‌های غیرشیءگرا نیز پشتیبانی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای آن که بیشتر بدانید سی پلاس پلاس چیست، مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.

مزایای زبان سی‌شارپ

پس از آشنایی مختصر با زبان سی‌شارپ، آشنایی با مزایای این زبان خالی‌ازلطف نخواهد بود. زبان سی‌شارپ به عنوان زبانی شیءگرا مزایای زیادی دارد که ما به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کراس پلتفرم (Cross-Platform)

حقیقت این است که سی‌شارپ کمک بسیاری به صنعت و تجارت کرده است. برنامه‌ای که با این زبان نوشته می‌شود، در هر سیستم‌عاملی همچون windows ،android  و ios کاربرد دارد و این مزیتی محسوب می‌شود که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

سرعت بالا در تدوین و اجرا

برخی از زبان‌ها همچون پایتون در حین اجرای برنامه بسیار کند هستند. این قضیه در مورد زبان سی‌شارپ کاملاً برعکس است. در واقع تدوین و سرعت اجرای برنامه زبان سی‌شارپ در میان برنامه‌نویسان زبان‌زد است. البته نمی‌توان از مزایای زبان پایتون نیز چشم پوشی کرد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: پایتون چیست؟

صرفه‌جویی در وقت و انرژی

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در پروژه‌های قبلی خود از زبان سی یا سی‌پلاس‌پلاس استفاده کرده‌اید، با استفاده از زبان سی‌شارپ می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید. قابلیت همکاری در زبان سی‌شارپ بسیار بالاست و شما می‌توانید کدهای نوشته شده از زبان سی‌پلاس‌پلاس را به زبان سی‌شارپ تعمیم دهید؛ بنابراین شما می‌توانید استفاده حداکثری از کدهای قبلی خود را داشته باشید و در وقت و انرژی مورد نیاز صرفه‌جویی کنید.

نشان دادن خودکار خطاها

یکی دیگر از مزایای زبان سی‌شارپ این است که خطاها و هشدارهای کامپایلر را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که زبان مشابهی همچون سی‌پلاس‌پلاس از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند و همین امر سبب می‌شود احتمال آسیب به سیستم‌عامل افزایش پیدا کند.

مدیریت خودکار حافظه

در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون سی‌پلاس‌پلاس، حافظه باید دستی وارد شود. برخی از برنامه‌نویسان به دلیل تعدد پروژه‌ها دغدغه مدیریت حافظه را دارند. برای این افراد زبان سی‌شارپ گزینه مناسبی به نظر می‌رسد؛ چراکه در سی‌شارپ مدیریت حافظه به صورت خودکار انجام می‌شود و برنامه‌نویسان می‌توانند از حیث کم یا زیاد آوردن حافظه خیالشان راحت باشد.

امکان دسترسی به کتابخانه .net

از آنجایی‌که سی‌شارپ توسط کمپانی مایکروسافت پشتیبانی می‌شود، این امکان برای برنامه‌نویسان فراهم شده است تا به امکانات گسترده و محصولات متنوع در کتابخانه مایکروسافت دسترسی داشته باشند. این ویژگی برای یک برنامه‌نویس مزیت بزرگی محسوب می‌شود که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

کاربرد سی‌شارپ برای کسب و کارها چیست؟

زبان سی‌شارپ در فریم‌ورک .Net مایکروسافت قابلیت اجرا دارد و همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، قدرت این را دارد که در انواع پلتفرم‌ها کامپایل شود. سی‌شارپ در فریم‌ورک دات نت مایکروسافت اجرا می‌شود و می‌تواند بر روی انواع پلتفرم‌های کامپیوتری کامپایل شود. برنامه‌های کاربردی صفحات وب، ویندوز، ساخت نرم‌افزارهای تلفن همراه، صفحات سازمان‌های دولتی و خصوصی و برنامه‌های فروشگاه‌ها از جمله مواردی است که زبان سی‌شارپ می‌تواند در آن‌ها به کسب‌وکارهای تجارتی و صنعتی خدمت کند. اغراق نیست اگر بگوییم این زبان شیءگرا از آن دسته زبان‌هایی است که می‌تواند نظر هر توسعه‌دهنده‌ای با هر سلیقه‌ای را به خود جلب کند.

چرا سی شارپ محبوب است؟

برای بیان محبوبیت سی شارپ همین بس که از میان زبان‌های متفاوت برنامه‌نویسی رتبه چهارم را از لحاظ قدرت و کاربرد به خود اختصاص داده است. اگر محبوبیت این زبان را در ایران بررسی کنیم باید بگوییم پس از جاوا رتبه دوم به سی‌شارپ تعلق می‌گیرد. اغلب نرم‌افزارها و وب‌سایت‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی با سی‌شارپ یا جاوا کدنویسی می‌شوند. زبان جاوا بسیار مشابه به زبان سی‌شارپ است و یادگیری هر کدام از زبان‌های مشابه سی یا جاوا به نوعی مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، ولی در هر صورت باز هم جاوا در ایران رتبه نخست را از نظر کاربرد دارد. برای اینکه بدانید جاوا چیست، می‌توانید درباره آن در پونیشا بلاگ بخوانید.

در دنیای مدرن امروز در کنار دقت و کیفیت، سرعت عملکرد چیزی است که افراد در جستجوی آن هستند. سرعت بالای سی‌شارپ آن را به زبانی محبوب تبدیل کرده است. به علاوه، این زبان دارای کتابخانه‌های بسیار غنی هم است که کنترل ساختار داده‌ها را راحت می‌کند و از این حیث نظر برنامه‌نویسان را در پروژه‌های مختلف به خود جلب می‌کند. از طرفی این روزها بازی‌های کامپیوتری طرف‌داران بسیاری دارد. بیش از ۳۳% از بازی‌های محبوب با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند و بیش از ۵۰۰ میلیون گیمر زمان خود را با این بازی‌ها سپری می‌کنند. زبان سی‌شارپ با قابلیت‌های جانبی که دارد، می‌تواند بازی‌های کامپیوتری و بازی‌های واقعیت مجازی را بسیار آسان‌تر و زیباتر توسعه دهد و نظر مخاطبان خود را جلب کند.

جایگاه سی شارپ در کسب وکارهای آینده

در حال حاضر زبان سی‌شارپ یکی از قدرتمندترین زبان‌های دنیاست که حرف برای گفتن بسیار دارد. پشتیبانی و به‌روزرسانی زبان سی‌شارپ توسط شرکت قدرتمندی همچون مایکروسافت خیال همه را راحت کرده است که این زبان در حال پیشرفت است و جای کار بسیار دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، شما با زبان سی‌شارپ یک برنامه را می‌نویسید و در سیستم‌عامل‌های متفاوت از آن استفاده می‌کنید. شما می‌توانید برنامه‌های موبایل را کدنویسی کنید و آن را به هر دو سیستم‌عامل android و ios تعمیم دهید. زبان سی‌شارپ زبان میان‌بری محسوب می‌شود که با پیشرفت تکنولوژی کاربرد بیشتری خواهد شد. تمام قابلیت‌های زبان سی‌شارپ باعث شده است تا این زبان برای پروژه‌های بزرگ اقتصادی مناسب باشد.

کلام آخر

زبان سی‌شارپ زبانی است که نسبت به سایر زبان‌ها آینده درخشانی را در پیش خواهد داشت. سرعت بالا، کتابخانه‌های غنی، نحو ساده، استفاده آن در سیستم‌عامل‌های مختلف و امکان تعامل و همکاری با سایر زبان‌ها از ویژگی‌هاست که این زبان را منحصربه‌فرد کرده است. همین ویژگی‌ها سبب شده است تا افراد بیشتری به این زبان روی آورند. حقیقت این است که برای افرادی که در اول یادگیری برنامه‌نویسی هستند، این زبان بهتر از سایر زبان‌ها خواهد بود و قابلیت‌های آن‌ها را افزایش خواهد داد. برای کسب‌وکارها و شرکت‌ها این زبان نیز به همین صورت است. سی‌شارپ در ایران بعد از جاوا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. این زبان زبانی آینده‌داری است که با پشتیبانی شرکت بزرگی همچون مایکروسافت اعتماد به آینده آن آسان خواهد بود.

اگر شما پس از مطالعه این مقاله و با تحقیقات کامل خود در مورد زبان سی‌شارپ، سؤالاتی در ذهن خود دارید، با ما آن را در میان گذارید تا کارشناسانمان، شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند. همچنین می‌توانید برای سفارش پروژه سی شارپ، همین حالا پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید تا بهترین فریلنسرها، پروژه شما را به انجام برسانند.

۴.۳/۵ - (۱۴ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds