skip to Main Content
طراحی گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی گرافیک چیست و چه کاربردی دارد؟

به طراحی گرافیک فکر کنید! اولین چیزهایی که به ذهن شما خطور می‌کنند چه چیز‌هایی هستند؟ احتمالا یک لوگو‌‌، یک گرافیک دیجیتالی، یک تصویر، جلد یک مجله و… اولین چیز هایی باشند که به ذهن شما می‌آیند. و خب… کاملا حق با شماست!
طراحی گرافیک در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارد و وجه اشتراک آنها این است که برای برقراری ارتباط بصری طراحی شده‌اند و معمولا روی رایانه و تبلت انجام می‌شوند.
ما در این مقاله راهنمای جامعی را برای کمک به شناخت بهتر و بیشتر اینکه طراحی گرافیکی چیست و چرا مهم است و همچنین چگونگی تبدیل آن به چیزی که امروزه استفاده می‌شود را جمع‌آوری کرده‌ایم.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک، فرایند ایجاد محتوای بصری است که به برقراری هرچه بهتر ارتباط با مخاطب کمک می‌کند. هنر ارتباط بصری، به ویژه برای برند‌ها و کسب‌و‌کارهایی که به دنبال ارتباطی ویژه با مخاطبین و گروه هدف خود هستند، کاملا ضروری است؛ و طراحی گرافیکی نیز یکی از بهترین راه‌های برقراری این ارتباط است.

برای درک بیشتر نحوه عملکرد طراحی گرافیک، باید عناصر مختلفی را که یک طراحی خوب را تشکیل می‌دهند، درک کنیم. این عناصر در طراحی گرافیکی عبارتند از: رنگ، تایپوگرافی، خط، شکل، اندازه، فضا، بافت و سلسله مراتب است.

همچنین اصولی وجود دارد که طراحان گرافیک باید از آن پیروی کنند تا طرح‌هایشان موثر‌تر باشد و توجه بیشتری را به خود جلب کند. شاید اسم این اصول طراحی به گوش شما خورده باشد، اصول طراحی گشتالت (Gestalt).

اصول گشتالت (Gestalt) یک نظریه روانشناسی است که چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان را توضیح می‌دهد. مفهوم گشتالت به زبان ساده یعنی مغز انسان، برای درک بهتر اشیا، آن‌ها را با عناصر مشابه دسته‌بندی کرده و تصاویر پیچیده را برای مغز آسان تر می‌کند. به عبارتی دیگر، با استناد به اصول گشتالت، ذهن انسان در اولین برخورد با تصاویر، به‌‌جای درک جز به جز تصویر، یک تصویر کلی برای خود ارائه می‌دهد. این اصول عبارت‌اند از:

  • اصل مشابهت
  • اصل تداوم یا پیوستگی
  • اصل مجاورت
  • اصل تقارن
  • اصل تکمیل، یکپارچگی یا بستار
  • اصل شکل و زمینه
  • اصل سرنوشت مشترک
  • اصل فراپوشانندگی
  • اصل موازات
  • اصل منطقه مشترک
  • اصل عنصر متصل

کنار هم قرار دادن همه عناصر و رعایت اصول مختلف می‌تواند یک طرح اولیه را تبدیل به یک طرح گرافیکی حرفه‌ای کند.

در واقع، امروزه تقریبا همه ما به نوعی طراحی گرافیکی را در زندگی روزمره خود انجام می‌دهیم – چه اضافه کردن متن به یک تصویر برای شبکه های اجتماعی چه کدگذاری رنگی برای کار. اساسا اگر محتوای بصری ایجاد می‌کنید، نوعی طراحی گرافیکی را تمرین می‌کنید.

چرا طراحی گرافیک مهم است؟

علت اهمیت طراحی گرافیک بسیار زیاد است. اول اینکه، طراحی گرافیک اساس هر لوگویی است که تا به حال دیده‌اید. دوم، به تمام محتوا‌هایی که هر روز در شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌بینید فکر کنید! بله، تماما طراحی گرافیکی است.
علاوه‌بر این، طراحی گرافیک بخشی از طراحی پوستر تبلیغاتی، طراحی جلد کتاب‌ها، صفحه آرایی مجلات، طراحی محصول، طراحی پوشاک و بسیاری دیگر است.
مهم‌تر از همه این‌که، طراحی گرافیک در کسب‌ و‌ کار شما می‌تواند به ایجاد هویت برای برند، شناخت هرچه بیشتر مخاطبین و ماندگاری تاثیر بیشتر بر ذهن مخاطب کمک کند.

تاریخچه طراحی گرافیک

تاریخچه طراحی گرافیک را بیشتر بشناسید

در تاریخ بشریت، هنر و ارتباطات، طراحی گرافیک یک مفهوم نسبتا جدید است. اولین استفاده ثبت شده از این اصطلاح در سال ۱۹۰۸ در یک کتابچه راهنمای تجاری آموزشی سانفرانسیسکو برای چاپگر‌ها و یک تبلیغ مدرسه هنر و صنایع دستی کالیفرنیا در سال ۱۹۱۸ بود.
البته طراحی گرافیک به عنوان یک هنر بی‌نام‌ونشان از مدت‌ها قبل وجود داشت. برای مثال دیوارنویسی غار‌ها از هزاران سال قبل از میلاد مسیح نمونه کاملی از ارتباط بصری و طراحی گرافیک است. اما زمانی که این اصطلاح برای اولین بار در یک زمینه آکادمیک ظاهر شد، این پایه و اساس برای طراحی گرافیک ایجاد شد تا تبدیل به یک فرآیند رسمی، استراتژی و حتی علمی قابل یادگیری شود.
اوایل دهه ۱۹۰۰ که خیلی دور از ظهور شرکت‌های بزرگ در بستر انقلاب صنعتی قرن قبل نبود، موجب رسمی‌تر شدن طراحی گرافیک در کنار اقتصاد تجاری رو‌به‌رشد شد و از آن زمان تا‌کنون بیشتر به منظور تبلیغات و برند‌ سازی استفاده شده است.
عصر دیجیتال یک تغییر ظریف در تعریف طراحی گرافیک ایجاد کرده است. حالا دیگر اصطلاح طراحی گرافیک، یک چیز ثابت را توصیف نمی‌کند، بلکه بیشتر به چیزی قابل تغییرات اشاره دارد، چیزی که می‌تواند تغییر کند، چیزی که بیننده به معنای واقعی کلمه می‌تواند با آن تعاملی سازنده داشته باشد. در حالی که این امر بسیاری از رشته‌های جدید را وارد حوزه طراحی کرده است، اصول اساسی و هدف اصلی آن که ایجاد ارتباط بصری موثر بوده است در طول اعصار، ثابت و یکسان مانده است.

انواع طراحی گرافیکی کدامند

انواع طراحی گرافیکی و کاربردی آن برای کسب‌و‌کارها

طراحی گرافیک هویت بصری؛ لباس و شخصیت برند

اولین نوع طراحی گرافیکی طراحی هویت برند است. این به تنهایی یکی از مهم‌ترین انواع طراحی گرافیکی است که باید بدانید. در واقع هیچ برندی بدون هویت سازی موفق نخواهد بود. این هویت سازی عبارت‌اند از:: طراحی لوگو، پالت رنگی، فونت و تایپوگرافی، تصاویر، الگوها و اشکال، بروشور‌ها. طراح گرافیکی که در هویت سازی برند فعالیت دارد باید با مخاطبین برند و سلیقه آنها نیز آشنا باشد.

طراحی گرافیک برای بازاریابی و تبلیغات موفق

این نوع از طراحی گرافیکی بر روی شبکه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها، تبلیغات آنلاین و آفلاین تمرکز دارد. همه بیلبورد‌هایی که هنگام رانندگی از کنار آن ها عبور می‌کنیم، همه بروشور هایی که در کافه‌ها و رستوران‌ها می‌بینیم و تمام پست‌هایی که هنگام گشتن در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام مشاهده می‌کنیم، همگی بخشی از طراحی گرافیکی بازاریابی و تبلیغات هستند.

طراحی گرافیک رابط کاربری؛ یک تجربه‌ی کاربرپسند

طراحی رابط کاربری یا همان UI بیشتر بر سفارش طراحی سایت، نرم افزار‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر برنامه های آنلاین تمرکز دارد. این تخصص به طراحی نیاز دارد که جذابیت بصری برنامه را بالا برده و در عین حال اطمینان حاصل کند که استفاده از آن برای کاربر آسان است.

طراحی گرافیک بسته بندی و محصول؛ خلاقیت و تفکر طراحی

برای به فروش رساندن محصولاتی که سایر شرکت‌ها نیز به فروش می‌رسانند باید راهی برای متمایز شدن پیدا کنید. در بیشتر مواقع، بسته بندی خوب این راه را به شما نشان می‌دهد. چه مینیمال و چه خلاقانه، نوع بسته بندی بسیار مهم است. طراحان بسته بندی با چالش یافتن راه‌هایی برای منحصر به فرد بودن مواجه هستند تا نظر گروه هدف را نسبت به رقبا بیشتر جذب کنند.
اما، طراحی محصول شامل ایجاد طرح کلی محصولات و نحوه ارائه آن به مخاطب است. این محصول می‌تواند هر چیزی باشد؛ از چاپ تی‌شرت و بطری گرفته تا پیکسل و لیوان قهوه!

طراحی گرافیکی نشریات؛ لحن یک نشریه

نوع دیگری از طراحی گرافیکی که لازم است بدانیم، طراحی نشریه است. طراحی نشریه شامل طراحی مثل مجلات، کتاب‌ها و کتاب‌های الکترونیکی، مقالات، گزارش‌ها، خبرنامه‌ها و… است. این طراحان باید بتوانند یک طرح بصری جذاب ایجاد کنند تا علاوه بر قابل خواندن بودن اطلاعات مفید را انتقال دهد.

طراحی فونت (حروف)

به تمام فونت‌هایی که روزانه می‌بینید فکر کنید. به فونت همین بلاگ نگاه کنید! یک نفر باید همه اینها را طراحی کند. تک تک فونت‌ها، حتی ساده‌ترین فونت ها مثل، ‎Arial و… توسط یک طراح ایجاد شده‌اند. امروزه هر برندی به دنبال فونت شخصی برند خود می باشد!

طراحی موشن گرافیک؛ داستان سرایی بصری

این نوع طراحی را معمولا در ویدیو‌ها و یا گیف‌ها مشاهده می‌کنیم. طراحی موشن گرافیک نیاز به ابزار و تخصص خاص دارد.

تعرفه قیمت طراحی گرافیک چقدر است؟

هزینه‌های طراحی گرافیک با توجه به بسیاری از فاکتور‌ها از جمله موارد بالا، ماهیت پروژه، زمان انجام پروژه و… تعیین می‌شود. مهم‌ترین نکته برای تعیین قیمت طراحی گرافیک، شناسایی نیاز اصلی، مخاطبین و کاربرد های آن ضروری است.

۹ ابزار طراحی که هر طراح گرافیست باید با آن آشنا باشد

ابزارهای طراحی گرافیک بی‌شمارند، و یادگیری چگونگی کار با آن‌ها برای یک طراح گرافیک بسیار مهم است. هر کارفرما می‌خواهد بهترین طراح را با بهترین ابزار قابل استفاده، استخدام کند. برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابزار های طراحی گرافیک عبارت‌اند از:

۱. ایلوستریتور (Adobe Illustrator):

اگر به عنوان یک طراح گرافیک، طرح شما حول محور وکتور‌ها می‌چرخد، پس این نرم‌افزار بهترین دوست شماست! این نرم‌افزار به شما امکان تولید لوگو، فونت، طرح گرافیکی و وکتور تماما منحصر به فردی را می‌دهد.

۲. فتوشاپ (Adobe Photoshop):

فراگیر‌ترین ابزار ویرایش گرافیکی تا به امروز که استاندارد طلایی را برای سایر نرم‌افزار های ویرایش تصویر در سطح جهانی تعیین می‌کند. علاوه بر این، اگر شما یک طراح تازه‌کار هستید، این ابزار می‌تواند برای شروع به شما بسیار کمک کند.

۳. ایندیزاین (Adobe InDesign):

طراحی گرافیک برای کتاب‌های الکترونیکی، مجله‌های آنلاین و سایر نشریات آنلاین می‌تواند کاری بسیار چالش برانگیز باشد، زیرا باید به همه‌ی فاکتور های لازم؛ مانند فونت، تصاویر، رنگ‌ها و… توجه شود. اینجاست که این نرم افزار به کمک شما می‌آید.

۴. اسکچ (Sketch):

اسکچ به‌صورت انحصاری بر روی رایانه‌های مک اجرا می‌شوند و یکی از بهترین برنامه‌های طراحی و نقاشی برای هنرمندان دیجیتال است.

۵. اینک اسکیپ (Inkscape):

این نرم‌افزار یک ابزار گرافیکی وکتور منبع باز رایگان و سازگار با چندین پلتفرم است. پشتیبانی و اجازه ادغام فایل با سایر نرم‌افزارها مانند Adobe Illustrator را نیز می‌دهد.

۶. کانوا (Canva):

کانوا یک ابزار طراحی گرافیکی رایگان با رابط کاربری بصری ساده است که حتی تازه‌کار ها نیز می‌توانند به راحتی با آن کار کنند. این ابزار شامل هزاران فونت، پس‌زمینه و قالب است که به شما امکان ترکیب، تطبیق و ادیت ویژگی‌هایی که دوست دارید را، می‌دهد.

۷. گیمپ (Gimp):

این ابزار، یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای ویرایش حرفه‌ای عکس و طراحی گرافیکی است و امروزه به عنوان یک جایگزین سبک برای Adobe Photoshop در نظر گرفته می‌شود.

۸. افینیتی دیزاینر (Affinity Designer):

این ابزار، جایگزینی مقرون به صرفه برای Adobe Illustrator با ابزار های طراحی، ویژگی‌ها و عملکرد مشابه است. این نرم‌افزار نیز برای طراحان گرافیک تازه کار همراه با ویژگی‌های کاربر پسند است.

۹. افتر افکت (Adobe After Effects):

این نرم‌افزار بیشتر برای قابلیت‌های انیمیشن آن معروف است، اما ابزاری شگفت‌انگیز برای طراحان گرافیک نیز است. این ابزار، ترکیبی از نرم‌افزارهای گرافیکی متحرک و جلوه‌های بصری با ویژگی‌های مشابه ابزارهای گروه Adobe است.

اکثر این نرم‌افزارهای محبوب در حوزه‌ی طراحی گرافیک هستند و همچنین برای آشنایی با بهترین نرم افزار‌های ساخت لوگو منحصر به فرد و خلاقانه این مقاله را مطالعه کنید.

پونیشا؛ راهنمایی مطمئن برای انتخاب بهترین فریلنسر‌های طراحان گرافیک

با همه توضیحات گفته شده در این مقاله، اهمیت طراحی گرافیک به خوبی قابل درک است. چون این هنر و تخصص اساس هر لوگو، بسته بندی، فونت و … تاکنون دیده‌اید، است. طراحی گرافیک به کسب‌و‌کار برند شما هویت بخشی کرده و آن را از رقبا متمایز می‌کند.یک طراحی خوب گرافیکی در همه جنبه‌ها می‌تواند وفاداری مشتری را به برند شما تا حدود زیادی افزایش داده و شانس معرفی گفتاری را بالا می‌برد.
برای سفارش طرح های گرافیکی خود، شما می‌توانید روی فریلنسر‌های خلاق، با تجربه و حرفه‌ای پونیشا حساب باز کنید و با ثبت سفارش خود، فریلنسر مد نظر خود را انتخاب کرده و با امکان پرداخت امن پس از اتمام و رضایت از کار، تحولی شگفت‌انگیز در کسب‌و‌کارتان پدید آورید.
امیدواریم این مطلب راهنمای اجمالی خوبی برای شناخت هرچه بیشتر و بهتر انواع طراحی گرافیک و اهمیت آن در کسب‌و‌کارتان بوده باشد.

۴.۵/۵ - (۳۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds