skip to Main Content
چگونه لوگویی خاص و ماندگار طراحی کنیم؟

چگونه لوگویی خاص و ماندگار طراحی کنیم؟

اگر قصد راه‌اندازی یک تجارت و یا کسب و کار اینترنتی و آنلاین را دارید، ساخت یک لوگوی خاص و حرفه‌ای برای معرفی و شناخت برند شما یکی از اساسی‌ترین اقدامات محسوب می‌شود.طراحی و انتخاب یک لوگو کار آسانی نیست؛ چرا که لوگو معرف و نشان‌دهنده چهره برند و کسب و کار شما است. برای ایجاد و دیزاین لوگویی جذاب و خاص، شناسایی هویت برند، پیام انتقالی کسب و کار، یک برنامه و استراتژی دقیق، آنالیز رقبا، مشورت و نظرخواهی پیش نیاز است. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم چگونه لوگوهای خاص طراحی کنید که در ذهن افراد ماندگار شود و نمونه لوگو های خاص همراه با ابزارهای لازم برای این طراحی آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

‌اصولی که باید برای طراحی لوگو خاص بدانید

قبل از طراحی لوگو لازم است بدانید لوگو چیست و زمانی را به شناخت و بررسی اهداف خود اختصاص دهید. به طور خلاصه، لوگو یک نشان گرافیکی از نماد، آیکون، نوشته و … است که سبب شناخت و ماندگاری برند شما در اذهان افراد می‌شود‌. شما می‌توانید با به کارگیری یک استراتژی مناسب و با توجه به آلمان‌های بصری، لوگویی خاص و ویژه‌ خلق کنید. برای ایجاد طرحی نو عوامل متعددی همچون سبک، رنگ، فونت و … تاثیرگذار است، که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع لوگو

اولین قدم بعد از بررسی اهداف و ایده‌پردازی‌های لازم، انتخاب سبک و نوع لوگو است. با در نظر گرفتن شخصیت برند، نوع حرفه و همچنین فارغ از دنیای مد، سبکی مناسب با تجارت خود را انتخاب کنید. لوگو در سبک‌های کلاسیک، سنتی و… عرضه می‌شوند. معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع لوگو عبارت‌اند از:

لوگوتایپ

ورد مارک یا لوگو تایپ یک نشان گرافیکی متن‌ محور است. این عامل بصری با به کارگیری و دیزاین نام برند به طور غیرمستقیم موجب ثبت و ماندگاری نام و لوگو در اذهان عمومی می‌شود. اگر قصد استفاده از این نوع لوگو را دارید، بهتر است نامی منحصر به فرد و شایسته برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

لوگوی ال جی

مونوگرام

این نوع لوگو زیر مجموعه‌ای از تایپوگرافی است که از ترکیب یک تا سه حرف ایجاد می‌شود. مونوگرام مناسب برندهایی با نام طولانی است و با استفاده از آن می‌توان لوگویی خاص و متمایز خلق کرد. به عنوان مثال ال جی (LG) مخفف کلمه Lucky Goldstar نمونه‌ای از لوگو مونوگرام است.

تصویری

نماد فایرفاکس

پیکتوریال یا لوگو تصویری یک لوگو مبتنی بر گرافیک (انتقال پیام از طریق تصویر) است که موجب افزایش هویت برند و ارائه محصولات و خدمات برند شما می‌شود. روباه آتشین فایر‌فاکس نمونه‌ای از لوگوی تصویری می‌باشد.

ترکیبی

لوگو ترکیبی با به کارگیری متنی در کنار بخشی گرافیکی ایجاد می‌شود. افراد با دیدن همزمان نام و تصویر در لوگو ارتباط بهتری با برند شما برقرار می‌کنند؛ همچنین لوگو تصویری در تقویت بازاریابی برند، شناسایی، افزایش اعتبار و جذب مخاطبین عملکرد خوبی دارد.

نمونه لوگو ترکیبی

مینیمال

سبک مینیمال نمونه‌ای از هنر زیبایی در عین سادگی است. این نوع سبک با تاکید بر مدرن بودن و به دور از هرگونه اضافات و پیچیدگی به نمایش مفهوم و هویت برند و همچنین حداقل جزئیات اصلی اشاره می‌کند.

انتزاعی

لوگو انتزاعی یکی از پرطرفدارترین انواع لوگو است که می‌تواند تاثیر زیادی روی مخاطبان داشته باشد. در این لوگوهای مفهومی رنگ‌ها، اشکال هندسی، آرمان‌های مختلف بصری، حروف و غیره به صورت خلاقانه با هم ترکیب می‌شوند تا بتوانند مخاطب را به خود جذب کنند و به انتقال هدف برند و کسب و کار شما بپردازند. لوگوی پپیسی نمونه ای از لوگو های مفهومی است.

مسکات

لوگو خاص مسکات

لوگو مسکات در واقع یک شخصیت طراحی شده در غالب کارتونی، جذاب، رنگارنگ و سرگرم‌کننده است که موجب بازاریابی قوی‌تر و برقراری ارتباط با مخاطبین می‌شود. KFC یکی از معروف‌ترین نمونه‌های لوگو مسکات به شمار می‌رود.

 امبلم

این لوگو یکی از اصیل‌ترین انواع لوگوهای تجاری در سراسر جهان است که به عنوان نمادی از سنت، قدرت و امنیت شناخته شده است. با قرارگیری متن درون شکل یا ترکیب سنتی تصویر و نوشته در کادرهای کلاسیک (ترکیب عناصر تصویری با متنی) موجب ایجاد سبکی خاص می‌شود.

انواع فونت و رنگ لوگو

انتخاب رنگ مناسب و آشنایی با مفهوم و روانشناسی هر رنگ کمک شایانی در جلوه و تاثیرگذاری لوگو می‌کند. با توجه به این که انتخاب رنگ لوگو کاملا سلیقه‌ای است، شما می‌توانید با انتخاب یک رنگ یا با ترکیب چند رنگ به لوگو برند خود روح ببخشید.

در طراحی لوگو هیچ ممنوعیت رنگی وجود ندارد اما بهتر است رنگ لوگو با محیط کسب و کار، طرح و نوع خدمات شما سنخیت داشته باشد؛ چرا که میان رنگ و هویت برند شما ارتباط ویژه‌ای برقرار است.

برای انتخاب فونت مناسب عواملی چون شخصیت برند، سبک طراحی، تطابق با رنگ، سادگی و دوری از مد را در نظر بگیرید. اصلی‌ترین انواع فونت عبارت‌اند از:

فونت سریف Serif

فونت های سریف

فونت سریف با ظاهری بسیار ساده و سنتی، به لوگوی شما یک نمای کلاسیک می‌دهد. در این فونت یک کشیدگی جزئی (برای خوانایی بهتر) در انتهای حروف دیده می‌شود. Time New Roman یکی از معروف‌ترین فونت‌های سریف است.

فونت بدون سریف Sans serif

فونت‌های سنس سریف برخلاف سریف کشیدگی جزئی در انتهای حروف را ندارند و مدرن‌تر به نظر می‌رسند. در واقع این فونت از ریشه نوشتار یونانی برگرفته شده است. از بهترین فونت‌های سنس سریف می‌توانیم به Calibri و Myriad italic اشاره کنیم.

فونت نوشتاری Script

این فونت‌ها همانند دست خط واقعی عمل می‌کنند و شما می‌توانید در آن‌ها لطافت، آراستگی و خلاقیت را مشاهده کنید. Edwardian نمونه‌ای از فونت نوشتاری است.

فونت دست نویس Handwritten

فونت‌های دست نویس با ظاهری ظریف و حالت خوش‌نویسی، نمایانگر هنر و خلاقیت طراح هستند. Patrick wave نمونه‌ای زیبا از فونت‌های دست‌نویس است.

شناسایی رقبا

یک لیست کامل از رقبای کاری خود تهیه کنید. سپس با بررسی و آنالیز نقاط قوت، ضعف، عوامل رشد و تخریب لوگو آن‌ها، طرحی خاص و جدید خلق کنید و به جای تقلید، برای متفاوت بودن تلاش کنید. در ضمن باید برای داشتن لوگوی خاص و خلاقانه، از هرگونه کپی و استفاده از تصویر آماده پرهیز کنید تا به جلب اعتماد افراد، شخصیت و شناخته شدن برند خود کمک کنید.

ابعاد استاندارد لوگو

گاهی اوقات نیاز است لوگوهای خلاقانه شما در برخی سایت‌ها، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور یا بیلبورد چاپ شود؛ بنابراین نیاز است که لوگو به طوری طراحی شود که بتواند در اندازه‌های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد و کیفیت خود را حفظ کند. با ایجاد لوگو در قالب وکتور می‌توانید به لوگویی با هر اندازه و مقیاس‌ و بدون نگرانی عدم افت کیفیت آن دست پیدا کنید.

استخدام طراح حرفه ای

اگر به دنبال لوگوهای خاص هستید، باید لوگوهای رایگان یا ارزان را فراموش کنید، زیرا تنها با استخدام طراحی باتجربه و خبره می‌توانید یک لوگوی خاص طراحی کنید.

همه افراد، شرکت‌های معتبر و حتی کسب و کارهای کوچک، در ابتدای کسب و کار خود به فکر شناخته شدن و جلب اعتماد افراد هستند. لوگو اهمیت بسیاری در انعکاس هویت و ثبت برند در اذهان عمومی دارد. به همین علت، اگر لوگو اصولی و مرتبط با اهداف شما طراحی نشود در آینده مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. زیرا تغییر در لوگو می‌تواند اعتبار و شهرت شما را به خطر بیندازد. پس توصیه می‌شود در همان ابتدا با استخدام یک طراح  و با به کارگیری اصول و نکات دیزاین لوگو، کمک شایانی به تجارت خود کنید.

ثبت پروژه پونیشا

همچنین شما می‌توانید با طراحی لوگو آنلاین در پونیشا، با بهترین متخصصان در ارتباط بوده و به بهترین طرح و نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. برای این منظور می‌توانید وارد سایت پونیشا شده و پروژه طراحی لوگوی خود را ثبت کنید تا فریلنسرهای حرفه‌ای پیشنهادات خود را برای شما ارسال کنند. همچینین می‌توانید با دیدن نمونه کارهای فریلنسرها، لیستی از از لوگوهای خلاقانه ایرانی را مشاهده کنید.

لوگوهای خاص و ترند شده

هر ساله ترندهای جدیدی در طراحی لوگو پدید می‌آید. امسال هم تفاوتی نخواهد داشت. با این حال، آنچه متفاوت خواهد بود، نیروهای اساسی در پشت این روندهای طراحی لوگو است. در سال ۲۰۲۳، لوگوهای خاص طراحان با نوآوری، میل به آزادی و سادگی همراه خواهد بود. اما باید این را هم در نظر داشته باشید که لوگو، باید ماندگار و مستقل از زمان باشد.

از دیگر سبک لوگوهای ترند شده می‌توانیم به لوگوهای گرافیک و هولوگرافیک، حروف‌نگاری، لوگوهای انیمیشنی، لوگوهای تار، لوگو متریال، لوگو چوب و … اشاره کنیم.

یکی از خاص ترین لوگوهای معروف خارجی، لوگوی شرکت آمازون است. لوگوی فعلی آن یک لوگوی ترکیبی است که شامل نام آمازون و یک آیکون نارنجی رنگ  که از حرف A تا Z نام آمازون کشیده شده است. طبق روانشناسی رنگ‌ها، رنگ نارنجی، شادی و گرما و به نوعی صمیمیت شرکت با مصرف کننده را نشان می‌دهد. این آیکون نارنجی نشان‌دهنده صورتی خندان و کشیدگی آن از حرف A تا Z به منظور وجود همه چیز در این فروشگاه آنلاین است که به قول معروف «از شیر مرغ تا جون آدمیزاد» در آنجا یافت می‌شود.

لوگو خاص آمازون

ویژگی های یک لوگو منحصر به فرد

لوگو نوعی نماینده اختصاصی برای هویت بخشیدن و به تصویر کشیدن کسب و کار شما است. همچنین خلق اثری تاثیر‌گذار، متفاوت و خاص خواستار فکری قدرتمند و خلاق است؛ در واقع خلاقیت کلید موفقیت این حرفه محسوب می‌شود.

نمونه لوگوهای خاص

یکی از مهمترین ویژگی‌های لوگو حرفه‌ای، طرحی خاص در عین حال ساده است. سادگی و اجتناب از هرگونه پیچیدگی و شلوغی، کمک شایانی در ماندگاری و در آینده به بازسازی لوگو می‌کند. برای رسیدن به ایده لوگو های زیبا باید با ویژگی‌های لوگوی خوب آشنا باشید. از ویژگی‌های لوگو خاص می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انعکاس‌دهنده ماهیت کسب و کار
  • اجزای هماهنگ لوگو (از نظر سبک و نوع) با تجارت
  • تشخیص سریع برند شما از طریق لوگو
  • ثبت در اذهان با کمترین تبلیغ
  • ساده و جذاب
  • تعادل در رنگ‌‌‌‌‌آمیزی
  • توانایی انتقال پیام و اهداف برند
  • جلب اعتماد و جذب مخاطبین
  • فاقد محدودیت زمانی و اعتبار
  • انعطاف‌پذیر
  • عدم شباهت با لوگوهای دیگر (کپی نبودن)
  • پایداری بالا و در صورت لزوم قادر به بازسازی
  • و…

 لوگو اولین گام برندسازی و شناخت در دنیای کسب و کار و بازاریابی است. با توجه به رقابت تنگاتنگ و روی کار آمدن کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین، وجود یک لوگو خاص و چالش‌برانگیز یکی از الزامات است. لوگو با نشان دادن ویژگی‌ها، هویت، شخصیت، ارائه خدمات و جلب اعتماد به رشد و پیشرفت شما کمک شایانی می‌کند.

هزینه طراحی لوگو خاص چقدر است؟

هزینه لوگو ثابت نیست و به عوامل متعددی همچون نوع طرح، زمان صرف شده، تعداد دفعات ویرایش، مفاهیم و … بستگی دارد. لازم به ذکر است که هزینه لوگو یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده روشن و تجارتی جاودانه محسوب می‌شود، بنابراین بهتر است به سراغ لوگوهای مجانی نروید.

جمع بندی

برای ماندگاری در اذهان و رشد اقتصادی، بهتر است با به کارگیری اصول طراحی (نوع لوگو، انتخاب رنگ لوگو و…) و همچنین با استفاده از پیشنهاد و انتقادهای افراد و متخصصین به ایجاد طرحی نو بپردازید‌.

همان‌طور که دیدید در این مطلب نحوه طراحی لوگوهای خاص و نکاتی که هنگام طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه کنید را شرح دادیم. در صورتی که در این باره همچنان سوالی دارید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

۳.۹/۵ - (۳۶ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds