مقایسه همکاری با آژانس سئو و فریلنسر متخصص سئو
نیاز به دیده شدن جزو طبیعت انسان است. نتیجه این نیاز طبیعی هم در تمام نمودهای انسانی قابل مشاهده است. انسان هرکجا که باشد و هرکاری که انجام دهد، این نیاز را با خود به همراه دارد؛ چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی. برطرف کردن هر نیازی هم نیازمند معیارهای خاصی است. معیارهای دنیای مجازی برای دیده شدن را سئو تعیین میکند. اما سئو چیست؟ سئو (SEO) یا بهینهسازی برای موتورهای جستجو، به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که به منظور بهبود عملکرد سایت شما و بر اساس معیارهای موتورهای جستجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر انجام میپذیرد. عوامل زیادی در بهبود سئوی سایت تاثیرگذار هستند و تسلط بر آنها نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد. بنابراین یا باید از یک متخصص سئو کمک بگیرید یا با آژانسهای سئو یا دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید. در ادامه این دو انتخاب را با یکدیگر مقایسه میکنیم اما بیایید ابتدا، نگاهی کوتاه به عوامل موثر بر سئوی سایت بیندازیم.
فهرست مطالب
- عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت
- فریلنسر کیست؟
- متخصص سئو چه وظایفی دارد؟
- آژانس سئو چه کارهایی انجام میدهد؟
- مزایا و معایب کار با فریلنسر سئو چیست؟
- قبل از استخدام فریلنسر سئو چه کارهایی باید انجام داد؟
- مزایا و معایب کار با آژانس سئو چیست؟
- آژانس سئو را چگونه باید انتخاب کرد؟
- تفاوت کار با فریلنسر سئو در مقایسه با آژانس سئو چیست؟
- کلام آخر
- سوالات متداول
عوامل تاثیرگذار بر سئو سایت
- ارتباط معنادار میان محتوا و متن جستجو شده توسط کاربر در موتورهای جستجو
- ارتباط معنادار میان کلمات کلیدی و محتوای سایت
- ارتباط معنادار میان عناوین صفحه و محتوای آن
- ارتباط معنادار میان آدرس صفحه و محتوای آن
- ارتباط معنادار میان سرتیترها و عناوین صفحه
- تعداد و جانمایی مناسب کلمات کلیدی در صفحه و محتوا
- حجم متناسب مطالب و محتواها
- تعداد و متن لینکهای داخلی دریافتی
- میزان لینکهای خارجی معتبر دریافتی
- نحوه قرار دادن متن جایگزین تصاویر(alt)
- ترافیک دریافتی از نتایج موتورهای جستجو
- ماندگاری کاربران در سایت و میزان کل ترافیک دریافتی
همانطور که گفتیم، انجام این حجم از کارها علاوه بر تسلط بر تولید محتوا، نیاز به فردی دارد که با رفتار موتورهای جستجو و آخرین بروزرسانیهای آنها آشنا باشد تا متن تخصصی تولیدی را به متنی سئو محور تبدیل کند. در اینجا شما با دو انتخاب روبرو هستید: استخدام فریلسنر سئو و یا همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، در ادامه زیروبم این عبارتها را بررسی خواهیم کرد.
فریلنسر کیست؟
قبل از انتخاب بین همکاری با آژانس سئو و فریلنسر متخصص سئو، لازم است بدانیم فریلنسر کیست. فریلسنر به فردی میگویند که به شرکت، سازمان یا کسبوکار خاصی وابسته نبوده و به صورت جداگانه و فردی برای مجموعههای مختلف بر اساس تخصص خود یا نیاز کارفرما کار انجام میدهد. فریلنسری میتواند یک شغل تمام وقت و یا پارهوقت باشد و در هر مکان و هر زمانی انجام شود.
متخصص سئو چه وظایفی دارد؟
متخصص سئو، سئو اسپشیالیست (SEO Specialist)، سئو کار یا کارشناس سئو به کسی گفته میشود که بر روی ارتقای رتبه وبسایت در گوگل و موتورهای جستجوی دیگری مانند بینگ، یاهو و غیره کار میکند. سئوکار دانش مناسبی درباره اصول کارکرد موتور جستجوی گوگل و قوانین آن دارد و با رعایت این اصول و قوانین کمک میکند تا رتبه وبسایت بهبود یابد. خلاصه وظایف متخصص سئو شامل این موارد است:
- ارزیابی وبسایت، برآورد چالشها و مشکلات و ارائه راهحل برای بهینهسازی وبسایت
- تحقیق و تحلیل رقبا و چیدن استراتژی برای پیشی گرفتن از رقبا
- توانایی اولویتبندی برای پیشبرد سایت
- تسلط کامل بر ابزارهای سئو برای بهینهسازی سایت براساس قوانین و الگوریتمهای جدید موتورهای جستجو و مرورگرها
آژانس سئو چه کارهایی انجام میدهد؟
آژانسهای سئو شرکتهایی هستند که در زمینه خدمات سئو و بهینهسازی سایت فعالیت دارند. در کنار خدماتی که این آژانسها به مانند یک متخصص سئو فریلنسر انجام میدهند، کارهای دیگری هم از دست آنها برمیآید. این آژانسها معمولا تجربه کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ را داشته و میتوانند در زمینه تولید محتوا نیز با شما همکاری کنند. این دسته از آژانسها اغلب بستهها و پکیجها متنوع با قیمتهای گوناگونی در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید از بین آنها و بر اساس نیاز و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. هرچند این فرایند میتواند تا حد زیادی فرسایشی باشد، چرا که لازم است شما ابتدا به درک درستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای وبسایت خود رسیده باشید و اگر نگاه درستی به چگونگی فرایند سئو نداشته باشید جمعآوری این اطلاعات میتواند برای شما دشوار باشد. به طور خلاصه یک آژانس سئو میتواند در این زمینهها خدمات مفیدی ارائه دهد:
- بررسی محتوا و ساختار وبسایت
- مشاوره فنی در مورد توسعه وبسایت و ارائه خدمات در مواردی مانند هاستینگ، ریدایرکت، صفحات خطادار و استانداردسازی کدهای وبسایت
- توسعه و تولید محتوا
- دیجیتال مارکتینگ و مدیریت کمپینهای توسعه کسبوکار آنلاین
- تحقیق درباره کلمات کلیدی
- تحقیق در رابطه با بازارها و نقاط جغرافیایی مناسب برای کسبوکار شما
مزایا و معایب کار با فریلنسر سئو چیست؟
دانش سئو بخشهای گوناگونی دارد و هر کدام به بهینهسازی بخشی از فعالیتهای شما در فضای مجازی کمک خواهد کرد. تسلط به تمام این موارد نیاز به صرف زمان و کسب تجربه و مهارت دارد و مدیر یک تجارت و صاحب یک کسبوکار نمیتواند به تنهایی از پس آن بربیاید. استخدام فریلنسر سئو این مزایا و معایب را دارد:
مزایای استخدام فریلنسر سئو
- ارتباط مستقیم و بیواسطه با سئوکار
- امکان مطرح کردن مشکلات و خواستهها و دریافت و ارسال فیدبکها و عکسالعملها به شکل آنی
- نداشتن هزینه بیمه و مالیات
- انعطافپذیر بودن کار با فریلنسرها
معایب استخدام فریلنسر سئو
- پیچیدگیهای استخدام و عقد قرارداد با یک سئوکار ماهر و باتجربه
- احتمال وجود عدم توانایی فریلنسر در پوشش دادن به بخشهای گسترده کار شما در صورت توسعه ناگهانی تجارت و احتمال برخورد با مشکلات قراردادی
- کندتر بودن فرآیند بهبود سئو سایت به صورت فردی نسبت به کار تیمی
- امکان نشت اطلاعات شما در صورت نداشتن پیماننامه عدم افشا یا DCA
قبل از استخدام فریلنسر سئو چه کارهایی باید انجام داد؟
برای کسب موفقیت در استخدام یک فریلنسر سئو مناسب، تنها آگاهی از ویژگیهای سایت و کسبوکار و تجارت خودتان کفایت نمیکند؛ بلکه باید قبل از استخدام سئوکار، در این موارد اطمینان حاصل کنید:
چهارچوب موفقیت او را بسنجید
اینکه سئوکار میخواهد از کجا شروع کند و به کجا برود، یکی از مهمترین مواردی است که میتواند مسیر آیندهکاری او را به همراه شما مشخص کند. درباره نحوه مدیریت چالشهایی که در مدت کاری خود پشت سر گذشته از او بپرسید تا میزان انعطافپذیری او برای شما مشخص شود. به این ترتیب دورنمای کار با یک فریلنسر سئو برای شما نمایان میشود.
تجربه و سوابق او را بررسی کنید
این را بدانید که سئو یک هدف متغییر است و شما باید به دنبال کسی باشید که با تغییر کارها سازگار است. فردی با تجربه و آگاه میتواند بهترین شرایط را برای بهبود سئو و بهینهسازی وبسایت شما فراهم کند. شخصی که تجربه ایجاد و پیادهسازی استراتژی محتوای گستردهای داشته باشد، میتواند به بهترین نحو رویکرد سئو شما را بهبود بخشد.
نمونه کارهای موفق او را نگاه کنید
در بررسی نمونه کارهای سئوکار، مهم است که بدانیم موفقیتهای او چه بوده و چگونه به دست آمده است؟ اهدافی که مشتری در جستجوی آن بوده تا چه حد محقق شده است؟ آیا این موفقیت در کلمات کلیدی بسیار رقابتی به دست آمده یا نه؟ شاخصهای کلیدی عملکردی از جمله نرخ مراجعه به سایت، تماس تلفنی یا فروش، نشاندهنده بهبود عملکرد وبسایت بوده یا خیر؟
تجربه کاری سئوکار در صنایع مختلف را بررسی کنید
ایدهآلترین حالت برای شما استخدام فردی است که تجربه فعالیت در صنعت شما را داشته باشد. استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ و سئوی هر صنعت با صنعت دیگر متفاوت است و فردی که ویژگیهای صنعت شما را درک کرده باشد میتواند به بهترین شکل روی سئو سایت شما کار کند. در استخدام سئوکار این را در نظر داشته باشید که صنعت، موقعیت بازار و منحصربهفرد بودن شرکت است که استراتژی سئو آن را تعیین میکند.
مزایا و معایب کار با آژانس سئو چیست؟
اغلب مدیران وبسایتها و یا صاحبان کسبوکار به خصوص آنهایی که در ابتدای راه هستند با این سوال مواجه میشوند که آیا سئو کار سختی است یا خودشان میتوانند کارهایی انجام دهند تا در نتایج موتورهای جستجو به جایگاه و رتبه بهتری دست پیدا کنند. بهترین جواب این است که این کار را به یک متخصص بسپارید اما در راه پیدا کردن یک آژانس معتبر سئو به این مزایا و معایب توجه داشته باشید:
مزایای کار با آژانس سئو
- انجام حجم بیشتری از کارها به دلیل تعدد نیروهای کار در آژانسهای تبلیغاتی
- قابلیت انتخاب از میان خدمات و پکیجهای متنوع
- ارائه خدمات جانبی در کنار بهبود سئو از جمله مدیریت محتوا، تبلیغات کلیکی، بازاریابی شبکههای اجتماعی و…
- تعهد قراردادی بالاتر و امکان انعقاد قرارداد مبتنی بر شاخصهای عملکرد
معایب کار با آژانس سئو
- عدم ارتباط مستقیم با متخصصان و در نتیجه طولانی شدن روند ارائه و دریافت فیدبک
- پایین بودن میزان انعطاف پذیری آژانسها
- محدودیت در اعمال تغییرات
- بالا بودن نسبی هزینهها
آژانس سئو را چگونه باید انتخاب کرد؟
این حق مسلم شماست که درباره آژانس سئو، که میخواهید بهینهسازی سایت خود را به آنها بسپارید، اطلاعات کامل و کافی در اختیار داشته باشید، اما چطور میتوانید این اطلاعات را به دست بیاورید و از بین آژانسهای مختلف بهترین گزینه را انتخاب کنید؟ بهتر است به این موارد در انتخاب آژانس سئو توجه کنید:
بررسی کردن وب سایت آژانس سئو
اگر میخواهید از بهینهسازی و بهبود عملکرد وبسایت خود مطمئن شوید، باید از عملکرد درست وبسایت آژانسی که خدمات سئو را ارائه میدهد اطمینان حاصل کنید. اگر آنها اصول سئو را برای خودشان رعایت نکرده باشند، پس برای شما هم رعایت نخواهند کرد. بررسی سرعت سایت اولین قدم است. مرحله بعدی آنالیز و بررسی صفحات مختلف آژانس است تا به این ترتیب با سوابق و تجربیات آنها آشنا شوید. قدم بعدی مطالعه کردن بخش وبلاگ است. اگر غلط املایی فاحش و یا محتوای بیکیفیتی مشاهده کردید، چرا باید کار خود را به آنها بسپارید؟
دانستن سوالاتی که باید از آنها بپرسید
هیچوقت از یک آژانس سئو نپرسید که رسیدن به رتبه مناسب در گوگل چقدر زمان میبرد؟ چراکه کسی جواب این سوال را نمیداند. بحث سئو فرآیندی زمانبر است و رقبای زیادی هم در این مسیر وجود دارند. به جای این سوال میتوانید سوالهای مهمتری مطرح کنید که دانش سئو خود را نیز به رخ کشیده باشید. از آنها بپرسید که چگونه میتوانند از طریق سئو برای شما مشتری بیاورند؟ درباره استراتژی مارکتینگ از آنها اطلاعات بخواهید؟ سئو تکنیکال را مدنظر داشته باشید و در مورد نحوه ساختن بکلینکها از آنها سوال بپرسید تا از میزان تسلط آنها مطلع شوید.
دانستن آمارهایی که باید از آژآنس سئو بگیرید
برای بررسی دقیق و انتخابی هوشمندانه، بهتر است از آژانس سئو بخواهید تا این آمار را در اختیار شما قرار دهند:
- ترافیک روزانه و هفتگی
- آمار نمودارهای مربوط به پیشرفت یا پسرفت سایت
- ورودی گوگل روی صفحههای لندینگ
- نرخ پرش
- آمار صفحههای پربازدید و بدون بازدید
- کلیدواژههایی که وبسایت شما با آنها ورودی به دست آورده است
هزینههای سئو
بودجه و هزینه بخش مهمی از کار شما خواهد بود و درخواست لیست هزینهها امری طبیعی است. اگرچه نمیتوان برای رسیدن به رتبه دلخواه زمان تعیین کرد اما شاخصهای عملکرد و گرفتن سهم بازار، مواردی قابل مذاکره بوده و میتوان قرارداد و هزینهها را بر اساس آنها تعیین کرد.
تفاوت کار با فریلنسر سئو در مقایسه با آژانس سئو چیست؟
با توجه به مطالبی که تا اینجا عنوان شد، به آخرین و کلیدیترین سوال میرسیم. با توجه به فرآیند سئو و مزایا و معایب استخدام فریلنسر سئو و کار با آژانس سئو، در نهایت کدام انتخاب مناسبتری است؟ مشاور سئو یا همکاری با آژانس سئو؟ پاسخ منطقی این است که شما باید بنا بر نیازها و بودجه مورد نظر خود، از بین فریلنسر سئو یا آژانس سئو انتخاب کنید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، بهتر است ابتدا این سوالات را از خودتان بپرسید:
- آیا اصلاح کردن سئو داخلی و نوشتن محتوا برای وبسایت هدف اصلی شماست؟
- آیا در ادامه توسعه تجارت خود در دنیای اینترنت، به دنبال رسیدن به اهداف بزرگتری هستید؟
- آیا دانش شما در زمینه سئو و بهینهسازی وبسایت و همچنین طراحی سایت کافی است؟ تجربه یک فرد مجرب برای شما کافی است یا نیاز به یک تیم دارید؟
بعد از اینکه جواب این سؤالات را به دست آوردید، میتوانید به تصمیم درست برای انتخاب فریلنسر سئو یا آژانس سئو برسید.
کلام آخر
علاوه بر فریلنسرهای سئو یا آژانسهای سئو، مشاورینی نیز در حوزه بهینه سازی وبسایتها، خدمات بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند که میتوانند مشاورههایی را به شما ارائه دهند یا پروژه شما را به انجام برسانند. خوشبختانه پونیشا امکانی را فراهم آورده است تا بتوانید از خدمات مجربترین و حرفهایترین فریلنسرها، مشاوران و تیمها در حوزههای مختلف برای بهبود و بهینهسازی عملکرد وبسایت بهره ببرید. کافی است پروژه خود را در صفحه خدمات سئو به ثبت برسانید.
سوالات متداول
آژانس سئو چیست؟
آژانسهای سئو شرکتهایی هستند که در زمینه خدمات سئو و بهینهسازی سایت فعالیت دارند. در کنار خدماتی که این آژانسها به مانند یک متخصص سئو فریلنسر انجام میدهند، کارهای دیگری هم از دست آنها برمیآید.
از آژانس سئو چه انتظاری میشود داشت؟
این آژانسها معمولا تجربه کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ را داشته و میتوانند در زمینه تولید محتوا نیز با شما همکاری کنند. این دسته از آژانسها اغلب بستهها و پکیجها متنوع با قیمتهای گوناگونی در اختیار شما قرار میدهند که میتوانید از بین آنها و بر اساس نیاز و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.
مزایای استفاده از خدمات آژانس سئو چیست؟
در راه پیدا کردن یک آژانس معتبر سئو به این مزایا و معایبی که در این مقاله به آنها اشاره میکنیم توجه فرمایید توجه داشته باشید.
سلام ممنون بابت مقاله ی خوبتون. یه سوالی واسم پیش اومد. شرایط و ویژگیای کار کردن با آژانس های تبلیغاتی به چه صورته؟ در مورد اون هم مقاله دارید؟
سلام آیدین عزیز. بله شما میتونید در مقالهی آژانس تبلیغاتی از شرایط همکاری با این آژانس ها مطلع بشید.