skip to Main Content
استارتاپ چیست؟ آشنایی با انواع استارت آپ

استارتاپ چیست؟ آشنایی با انواع استارت آپ

استارتاپ یا Startup ها، شرکت‌هایی جوان با مدل خاصی از کسب و کار هستند که از نوآوری در تولید پشتیبانی می‌کنند و با تمرکز بر نیاز واقعی مخاطب و تلاش برای رفع آن، راه رشد و پیشرفت را برای خود هموار می‌کنند. شکل گیری یک استارت آپ، معمولاً از یک ایده درخشان شروع می‌شود که جوهر اصلی آن کسب و کار است. در این مطلب از پونیشا قرار است ضمن بررسی تاریخچه استارتاپ، با ویژگی‌های آن آشنا شوید و همچنین راهنمای راه اندازی استارت آپ را بخوانید. اما قبل از این‌ها بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که استارت آپ چیست.

استارت آپ چیست؟

استارتاپ‌ها، شرکت‌ها و یا سرمایه گذارانی هستند که روی تولید محصول یا خدمات خاصی متمرکز شده‌اند و در پی عرضه آن به بازار هستند. در واقع این اصطلاح، به کسب و کارهایی اطلاق می‌شود که در مراحل اولیه فعالیت خود هستند. استارتاپ‌ها معمولاً در شروع کار، هزینه بالا و درآمد محدودی دارند و به همین دلیل، معمولا به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند. 

شکل‌گیری یک استارتاپ معمولاً با نیازسنجی دقیق در جامعه و بر اساس یک ایده کاملاً روشن اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا، کسب و کارهای تازه هستند که بر اساس یک تقاضای درک شده، به تولید محصولات و خدمات خاصی می‌پردازند. هدف یک استارت آپ در واقع ارائه محصولی خاص برای یک رفع یک نیاز خاص است. 

استارت آپ چیست؟

عموم مردم فکر می‌کنند استارتاپ‌ها معمولا بر اساس فناوری و تکنولوژی‌های جدید شکل می‌گیرند. اگرچه می‌توان گفت اکثر استارتاپ‌ها این حالت را دارند، اما جالب است بدانید انواع مختلفی از استارت‌ آپ وجود دارد که می‌تواند فناوری محور نباشد و در حوزه‌های مختلف دیگری فعالیت کند. در ادامه همین مطلب درباره انواع استارت آپ مطالبی را ارائه داده‌ایم.

در مراحل اولیه شکل گیری یک استارتاپ، هدف کسب درآمد و سوددهی نیست بلکه متخصصان این حوزه معتقدند استارت‌آپ شرکتی است که بیشتر از اینکه به پاسخ‌دهی بپردازد، درباره مدل کسب و کار خود و نحوه ماندگاری آن در طول زمان سوال دارد. پاسخگویی به این سوالات نیازمند آزمایش، تکرار و یادگیری مداوم است. اما تاریخچه شکل گیری اولین استارت آپ‌ها مربوط به چه زمانی است؟

 ویژگی های استارت آپ

استارتاپ‌ها کسب و کارهایی هستند که رشد سریع دارند و همین ویژگی، عامل تمایز آن‌ها با کسب و کارهای کوچک است. علاوه بر این، نوآوری و خلاقیت، دو عنصر جدایی ناپذیر از ذات استارتاپ هاست.

برای مثال استارتاپ پونیشا را در ایران در نظر بگیرید، در شروع کار خود هم نوآورانه بوده است و هم خلاقانه. علاوه بر این، استارتاپ‌ها معمولاً جوان هستند و طول عمر کمی هم دارند. در طول زمان، معمولاً استارتاپ‌ها توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری می‌شوند. 

از دیگر ویژگی‌های استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استارتاپ‌ها معمولاً فناوری محورند و با اتکا بر فضای اینترنت به فعالیت مشغولند
  • کار تیمی یکی از اصول اصلی در شکل گیری استارتاپ‌هاست
  • فعالیت استارتاپ‌ها متمرکز در یک بازار خاص و تولید محصول یا خدمات ویژه است
  • ریسک پذیری، خطر و همچنین عدم قطعیت را می‌توان در مراحل مختلف رشد یک استارتاپ مشاهده کرد

انواع استارت آپ

به طور کلی، هدف یک شرکت استارت آپی، ایجاد محصولی است که مشتری هدف خاصی دارد. اولین قدم برای راه اندازی یک استارتاپ شخصی، شناخت انواع استارتاپ است تا بتوانید تشخیص دهید کدام نوع استارت آپ برای اهداف شما مناسب‌تر است. در ادامه انواع Startup را معرفی کرده‌ایم.

استارتاپ‌ بزرگ

این نوع کسب و کارها در صورت ماندگاری و تشخیص صحیح بازار هدف، به درآمد بالایی می‌رسند. کار آفرینی و نوآوری، دو بخش بزرگ این نوع از استارت آپ است. رقابت و حفظ جایگاه در این نوع کسب و کارها با وجود انعطاف پذیری کم در ابتدای مسیر، می‌تواند کمی دشوار باشد. 

استارتاپ مقیاس ‌پذیر

این نوع از استارت آپ‌ها معمولاً توسط افرادی که روحیه رهبری و مدیریت دارند، راه اندازی می‌شوند. لازمه اصلی استارتاپ‌های مقیاس پذیر، یک ایده اولیه قوی و ریسک پذیری است. معمولاً استارتاپ‌هایی که در حوزه فناوری و تکنولوژی فعالیت دارند، به دلیل امکان دسترسی به بازار جهانی در این دسته قرار می‌گیرند. شرکت گوگل نمونه بارز این نوع از استارتاپ است.

استارتاپ سبک زندگی

این استارتاپ‌ها بر مبنای علاقه شخصی یک فرد، شروع به فعالیت می‌کنند. برای مثال، فردی که در حوزه موسیقی فعالیت دارد، ممکن است به دلیل علاقه شدید به یک ساز خاص، اقدام به خرید و فروش آن کند و یا آموزشگاهی در جهت آموزش موسیقی به علاقه‌مندان تأسیس کند. این نوع استارتاپ‌ها از تمایل شخصی یک فرد به استقلال و کسب درآمد از علاقه شکل می‌گیرند. انگیزه و خلاقیت، دو عنصر مهم شکل گیری استارتاپ‌های سبک زندگی هستند.

استارتاپ کسب و کار کوچک

این نوع کسب و کارها معمولاً با هدف رفع بیکاری تشکیل می‌شوند و به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ احتیاج ندارند. معمولاً موسسه رسانه این کسب و کارها افراد آشنا هستند و مشتریان اولیه نیز از بین دوست و فامیل خواهند بود. آمارها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این کسب و کارها، قبل از رسیدن به نقطه اوج خود با شکست مواجه می‌شوند و طول عمر کوتاهی دارند.

استارتاپ قابل خرید

در این نوع استارت اپ، بیشتر کسب و کارهای مربوط به حوزه فناوری و دیجیتال را می‌بینیم. برای مثال، برنامه نویسان اپلیکیشن‌ها و یا توسعه دهندگان فروشگاه‌های اینترنتی که با رساندن محصول خود به یک نقطه قابل قبول تصمیم می‌گیرند آن را بفروشند. لازمه داشتن چنین استارتاپی، توانایی توسعه کسب و کار تا نقطه لازم است. امروزه شاهد این هستیم که بزرگترین اپلیکیشن‌ها توسط دیگر شرکت‌ها با اهداف مختلفی خریداری می‌شوند.

استارتاپ اجتماعی

استارتاپ‌های اجتماعی نه برای کسب سود و درآمد، بلکه برای ایجاد یک تغییر مثبت اجتماعی و محیطی ایجاد می‌شوند. البته اگر کارآفرینان این استارتاپ‌ها سازمان‌های غیرانتفاعی باشند، امکان کسب درآمد نیز وجود دارد.

تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای کوچک

تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای کوچک

برای آن که مفهوم استارت آپ را بهتر درک کنید، شناخت تفاوت‌های استارت آپ، با کسب و کارهای کوچک، به شما کمک خواهد کرد.

نوآوری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استارتاپ‌ها و کسب و کارهای کوچک، نوآوری در محصولات و خدمات است. کسب و کارهای کوچک، معمولاً ادعایی درباره منحصربه‌فرد بودن ندارند. اما نوآوری یکی از ویژگی‌های مهم در استارتاپ‌ها است.

دامنه رشد

 دامنه کسب و کارهای کوچک معمولا محدود است. با این حال، استارت‌آپ‌ها هیچ محدودیتی برای رشد خود قائل نیستند و از هر فرصتی برای رشد بیشتر استفاده می‌کنند.

سودآوری

کسب و کارهای کوچک معمولاً با کسب درآمد کمتر، سود کمتر و همچنین سود دهی زودتر ایجاد می‌شوند. در حالی که در استارتاپ‌ها ممکن است حتی ماه‌ها و یا سال‌ها طول بکشد تا سوددهی اتفاق بیفتد. با این حال اگر این هدف محقق شود، درآمد بسیار بیشتری در مقایسه با کسب و کارهای کوچک به دست خواهد آمد.

میزان ریسک

در کسب و کارهای کوچک، ریسک پذیری کمتری وجود دارد و احتمالا از همین جهت است که مطابق آمار، طول عمر این نوع کسب و کارها بیشتر از استارتاپ هاست. با این حال مدیر یک استارت آپ معمولاً فردی ریسک‌پذیر است و ویژگی‌های لازم برای مدیریت را دارد. در یک استارتاپ معمولاً با گذشت زمان، تیم کسب و کار رشد می‌کند.

میزان سرمایه

از نظر سرمایه گذاری، کسب و کارهای کوچک معمولا برای شروع کار، از طریق وام بانکی و یا پس‌اندازهای شخصی اقدام می‌کنند. در این نوع از کسب و کار، به دلیل سوددهی کم، مدیران باید مراقب بدهی‌ها باشد. در استارتاپ‌ها معمولاً پروژه‌های اولیه با سرمایه کمتر و ریسک بیشتر اجرایی می‌شود و با گذشت زمان، پس از سوددهی معمولا تمام کمبودهای مالی جبران خواهد شد. با این حال قبل از این رسیدن مرحله، استارتاپ‌‌ها به سرمایه گذاری اولیه بیشتری نسبت به کسب و کارهای کوچک احتیاج دارند. اما مراحل راه اندازی یک استارتاپ چیست؟ آیا همه استارتاپ‌ها از روش مشخصی استفاده می‌کنند؟

 راهنمای راه اندازی استارتاپ

شاید بتوان نقطه اصلی تمایز استارتاپ با سایر انواع کسب و کار را در این ویژگی دانست که از صفر تا صد آن، توسط افراد مشخصی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. در کسب و کارهای مختلف، صفر تا صد کار می‌تواند در مراحل مختلفی خلاصه شود. با این حال گام‌هایی که در ادامه برای شما مطرح کرده‌ایم می‌تواند تا حد زیادی ابهامات ذهن شما را از بین ببرد.

ایده و هدف اولیه را مشخص کنید

در اولین گام، باید خواسته‌ها و نیازهای مشتریان را تجزیه و تحلیل کرده و مطمئن شوید بازار واقعاً به محصول تولیدی شما احتیاج دارد. در این مرحله، شما باید بازار هدف خود را شناسایی کنید تا منابع خود را در جای درستی خرج کنید.

یک بیزینس پلن مشخص ایجاد کنید

لازم است بدانید که داشتن یک ایده کافی نیست؛ چرا که در فرایند تولید، باید مسیر مشخصی داشته باشید تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید. بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا بتوانید توصیف دقیقی از آینده استارتاپ خود داشته باشید.  برای اینکه بتوانید یک برنامه ریزی دقیق برای استارتاپ خود داشته باشید لازم است بدانید بیزینس پلن چیست.

منابع مالی خود را تامین کنید

راه اندازی کسب و کارهای مختلف، به بودجه‌های متفاوتی نیاز دارد. بسته به نوع کسب و کار خود باید منابع مالی خود را تعیین و بودجه مشخصی را تامین کنید.

یک تیم تشکیل دهید

بدون داشتن یک تیم، برای حل مشکلات و مسائل به مشکل بر می‌خورید. مطابق آمار، استارتاپ‌ها در شروع کار و تشکیل تیم، کمتر از ۱۰ عضو فعال دارند. شما باید بتوانید با انتخاب افراد مناسب، قابل اعتماد و همچنین متخصص، اهداف خود را به بهترین شکل پیگیری کنید. توصیه می‌کنیم افرادی را به عنوان هم تیمی خود انتخاب کنید که به آن‌ها اعتماد دارید.

دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید

لازم است بدانید که داشتن یک محصول عالی و یا ارائه خدمات عالی، برای موفقیت کافی نیست. امروزه یادگیری تکنیک‌های مختلف بازاریابی دیجیتال، مثل طراحی سایت، طراحی لوگو، بازاریابی محتوایی، حضور در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و حتی سئوی سایت ضروری به نظر می‌رسد. سازگاری با تکنولوژی‌ها و شیوه‌های جدید بازاریابی برای موفقیت هر استارتاپی ضروری است. برای آن‌که اطلاعات خوبی در این زمینه به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید دیجیتال مارکتینگ چیست.

چرا بسیاری از استارت آپ ها شکست می خورند؟

چرا بسیاری از استارت آپ ها شکست می خورند؟

دلایل مختلفی می تواند باعث شکست یک کسب و کار شود. اگر اعضای تیم یک استارتاپ نوپا نسبت به ماهیت آن آگاهی کامل نداشته باشند یا دقیقا ندانند که چه چیزی را برای چه کسی تولید و عرضه می‌کنند، احتمال شکست بسیار بالا خواهد بود. از طرفی تیم استارتاپی باید بتواند قبل از شروع مشکلات، بازار محصول خود را شناسایی کند و برای حل آن‌ها، راه حل‌ها و استراتژی‌هایی را در نظر بگیرد. کسب و کار نوپا باید با بازار هماهنگ باشد نه جلوتر و نه عقب‌تر!!

یکی از لازمه‌های رشد کسب و کارهای نوپا، تبلیغات و بازاریابی است. صرف وقت و هزینه برای تبلیغات و برندینگ در شروع یک استارتاپ بسیار مهم است چرا که شناخته شدن می‌تواند به معنای جلب مشتری باشد. اگر مدیر یک استارتاپ نوپا هستید و درباره اصول بازاریابی چیزی نمی‌دانید به شما توصیه می‌کنیم مقاله بازاریابی چیست را در پونیشا بخوانید.

نداشتن یک بیزینس پلن مشخص و یک نقشه دقیق که راه را به تیم نشان دهد نیز می‌تواند به زمین خوردن یک کسب و کار منجر شود. علاوه بر این مواردی همچون موارد زیر نیز می‌تواند از دلایل شکست یک کسب و کار باشد:

  • تیم مدیریتی ضعیف
  • محاسبات مالی اشتباه و  تمام شدن منابع مالی
  • عدم توانایی در حفظ مخاطبان و مشتریان 
  • پا پس کشیدن و عدم استقامت در مشکلات اولیه

نکات مهم برای راه اندازی یک استارتاپ موفق

مطابق داده‌ها و آمار اعلام شده در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، تنها ۲۵ درصد از استارتاپ‌ها موفق شدند بیش از ۱۵ سال در بازار فعال بمانند. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که حفظ یک استارتاپ در شرایط فعلی، تا چه اندازه دشوار است. تعیین موفقیت و عدم موفقیت یک استارتاپ، مفهومی دشوار و قابل بررسی از جنبه‌های مختلف است. با توجه به نوع و ماهیت استارتاپ، بررسی این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، به کارگیری راهکارهای زیر می‌تواند برای عموم کسب و کارها راهگشا باشد:

  • نظم ترتیب و سازماندهی، گام موثری در موفقیت شما خواهد بود. علاوه بر امورات و کارهای مهم شما باید تیم مشخصی داشته باشید؛ به گونه‌ای که وظایف افراد به صورت کامل تعریف شده باشد.
  • سوابق کسب و کار خود را حفظ کنید. این کار علاوه بر حفظ تجربیات، به مرور زمان به شما اعتبار می‌بخشد. در هنگام بروز مشکل نیز ممکن است بررسی سوابق به حل مشکلات کمک کند.
  • از وضعیت رقبای خود مطلع باشید و با تحلیل موقعیت خود برای ایجاد یک مزیت رقابتی تلاش کنید. نحوه بررسی رقبا در کسب و کارهای مختلف متفاوت است.
  • همواره به دنبال راه حل‌هایی برای بهبود و بهینه‌سازی کسب و کار خود باشید و  عنصر خلاقیت را دست کم نگیرید.
  • به کسب و کار خود زمان بدهید و در ابتدای مسیر به دنبال کسب سود نباشید؛ چرا که فرایند برندینگ زمان‌بر است.

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب، با مفهوم استارتاپ و ویژگی‌های آن به خوبی آشنا شدید. استارتاپ‌ها کسب و کارهای نوپا و جدیدی هستند که ایده خلاقانه‌ای را با فعالیت‌های خود، به واقعیت تبدیل می‌کنند و به فروش می‌گذارند. این نوع از کسب و کار، انواع مختلفی دارد که آن‌ها را معرفی کردیم. همانطور که متوجه شدید، استارتاپ‌ها می‌توانند به دنبال سود مالی نباشند و در عین حال، برای هر مدیر و تجارت خاصی که دارد، کارآمد و هیجان انگیز باشند.

اگر تجربه راه اندازی یک استارتاپ را دارید، اطلاعات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. علاوه بر این، سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها از ما بپرسید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds