skip to Main Content
زبان برنامه نویسی اسکالا (Scala) چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان برنامه نویسی اسکالا (Scala) چیست و چه کاربردی دارد؟

در دنیای امروز، زبان‌های برنامه‌نویسی جدید در حال ظهور هستند. اسکالا (Scala) یکی از این زبان‌ها است که به‌عنوان جایگزینی برتر و انعطاف‌پذیرتر برای پایتون و جاوا توسعه پیدا کرده است. برخی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌های جهان مانند توییتر (twitter)، eBay یا لینکدین (LinkedIn) در حال حاضر از زبان برنامه‌نویسی اسکالا به‌عنوان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی خود استفاده می‌کنند.

اما اسکالا چه چیزی دارد که توجه کسب‌وکارها و پروژه‌های توسعه نرم‌افزار را به خود جلب کرده است؟ در این مقاله به بررسی پرسش فوق و همچنین این موضوع که اسکالا چیست و چگونه می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد، می‌پردازیم.

زبان برنامه نویسی اسکالا چیست؟

زبان برنامه نویسی اسکالا چیست؟

قبل از هرچیز، ابتدا پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: برنامه نویسی چیست؟ تا بهتر با مفهوم این مطلب آشنا شوید. اسکالا یک زبان برنامه‌نویسی جذاب و استاتیک قدرتمند است که روی ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) اجرا می‌شود و برای بیان الگوهای برنامه‌نویسی به روشی ایمن و مختصر طراحی شده است. اسکالا در دنیای برنامه‌نویسی به‌عنوان جایگزینی برای پایتون برای پروژه‌های کلان‌داده هم شناخته می‌شود.

اسکالا به شما امکان می‌دهد کدهای مختصرتر، دقیق‌تر و قوی‌تری داشته باشید. زبان برنامه‌نویسی اسکالا یک زبان کامپیوتری همه‌منظوره است که از هر دو سبک برنامه‌نویسی شیءگرا (Object Oriented Programming) و تابعی (Functional Programming) در مقیاس بزرگ‌تر پشتیبانی می‌کند.

برنامه‌نویسان می‌توانند اسکالا را به همان روشی کدنویسی کنند که جاوا را کدنویسی می‌کنند. همچنین می‌توانند از بسیاری از کتابخانه‌های جاوا در اسکالا به همراه بسیاری از کتابخانه‌های شخص ثالث آن استفاده کنند؛ بنابراین دست برنامه‌نویس بسیار باز است و می‌تواند از ابزارها برای ساده‌تر و سریع‌تر نوشتن کدهای پروژه شما استفاده کند.

اکوسیستم Scaladex شامل بیش از ۱۷۵۰۰۰ کتابخانه است و یک جامعه پررونق دارد که مستندات جامع و به‌روزرسانی‌ها را با سرعتی سرسام‌آور ارائه می‌کند. سینتکس (syntax) ساده‌تر، انواع ایستا، همراه با IDEهای محبوب مانند Jetbrain و Eclipse، به برنامه‌نویسان امکان می‌دهد کد خود را بدون اشکال بنویسند و درعین‌حال امکان تحویل سریع با حداقل خطا را فراهم می‌کند.

اسکالا در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد تا به طور خاص جاوا و اجزای قدیمی آن را از دور برکنار کند و درعین‌حال کدهای تمیزتر، روان‌تر و ساده‌تری ایجاد کند. اگر از توییتر استفاده کرده باشید، با کارهایی که اسکالا می‌تواند انجام دهد، آشنا هستید. توییتر ابتدا در روبی (Ruby) ساخته شد؛ اما پس از اینکه توسعه‌دهندگان و مدیریت آن با مزایای باورنکردنی توسعه وب مدرن با اسکالا آشنا شدند، بلافاصله به اسکالا سوئیچ کردند. بهینه‌سازی و سرعت انتقال توییتر به اسکالا بسیاری از متخصصان را شوکه کرد و هنوز هم به‌عنوان نمونه‌ای درخشان از توانایی اسکالا بر سر زبان‌ها است.

چرا زبان برنامه نویسی اسکالا؟

اسکالا ابزارهای بسیار زیادی دارد که کار توسعه برنامه‌ها را آسان می‌کند. همچنین قدرت برنامه‌نویسی شیءگرا (OOP) و زبان‌های برنامه‌نویسی تابعی را به طور هم‌زمان ترکیب می‌کند. این ویژگی باعث قدرت بسیار زیادی می‌شود؛ زیرا مزیت‌های هر دو نوع را دارد و در عین حال می‌توان از معایب آن‌ها عبور کرد.

اسکالا جزو بهترین زبان های برنامه نویسی و یک زبان در حال رشد است. همچنین اعتقاد بر این است که اسکالا یکی از پیشرفته‌ترین زبان‌ها است؛ بنابراین انجام بسیاری از پروژه‌های جدید فقط با اسکالا امکان‌پذیر خواهند بود. درعین‌حال، این پتانسیل در اسکالا وجود دارد که در بسیاری از پروژه‌ها جایگزین زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر شود. از مزایای دیگر اسکالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مختصر و مفید

اسکالا تقریباً شبیه جاوا است؛ اما گاهی اوقات حتی بهتر از جاوا عمل می‌کند. مزیت کلیدی اسکالا که آن را به انتخاب برتر کسب‌وکارها تبدیل می‌کند، این است که بسیار مختصر است. اسکالا به کد یا کار زیادی نیاز ندارد.

مزیت اسکالا نسبت به جاوا

اگر از تصمیم گرفته‌اید از برنامه‌نویس اسکالا برای پروژه خود استفاده کنید، می‌توانید به‌راحتی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را توسعه دهید.

مقیاس‌پذیری بالا

اسکالا بسیار مقیاس‌پذیر است و این ویژگی یکی از دلایلی است که تعداد زیادی از شرکت‌های مدرن آن را ترجیح می‌دهند. با استفاده از اسکالا توسعه‌دهندگان می‌توانند پارادایم‌ها را مطابق میل خود ترکیب کنند. با بزرگ‌تر شدن پروژه، مزایای استفاده از اسکالا هم بیشتر نمایان می‌شود.

سادگی و راحتی

یکی از بزرگ‌ترین دلایل ورود کسب‌وکارها به دنیای اسکالا این است که یکی از ساده‌ترین و بی‌دردسرترین زبان‌های دنیا است؛ بنابراین برنامه‌نویسان مجبور نیستند زمان زیادی را صرف آزمایش کدها کنند؛ در عوض این فرصت را دارند که روی جنبه‌های مهم دیگر تمرکز کنند. همچنین از آنجاکه اسکالا به برنامه‎نویسان امکان می‌دهد چیزهای جدید را امتحان کنند، توسعه‌دهندگان می‌توانند کارهای نوآورانه زیادی را انجام دهند که این هم یکی دیگر از دلایل محبوبیت اسکالا است.

کاربردهای زبان اسکالا برای پیشرفت و موفقیت کسب و کارها

کاربردهای اسکالا

اسکالا در پردازش داده، محاسبات توزیع‌شده و توسعه وب استفاده می‌شود و زیرساخت مهندسی داده بسیاری از شرکت‌ها را تأمین می‌کند. به گفته W3Techs، اگرچه اسکالا از نظر محبوبیت و ترافیک در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، اما در مقایسه با پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، ASP.NET یا PHP رشد ثابتی را نشان داده است.

توسعه‌دهندگان و صاحبان کسب‌وکارها همیشه در مورد همه چیز به توافق نمی‌رسند؛ اما همان‌طور که هر مدیر پروژه می‌داند، استخدام برنامه نویس حرفه‌ای و یافتن زمینه‌های مشترک اساس هر پروژه موفق است. اسکالا، یافتن نقطه مشترکی که همه بتوانند در مورد مزایای آن به توافق برسند را بسیار آسان می‌کند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا مانند توییتر به دلایل زیر موفقیت خود را مدیون اسکالا هستند:

سرعت عرضه بیشتر به بازار

برنامه‌نویسان ممکن است اسکالا را به دلیل کارایی و مختصر بودن آن دوست داشته باشند؛ اما مدیران چه نفعی از اسکالا می‌برند؟ اگر در بخش تجاری توسعه اپلیکیشن سهمی دارید، باید بدانید که هر چه کد تمیزتر، کارآمدتر و مختصرتر باشد، به این معنی است که خطوط کمتری برای تست وجود دارد. تست کمتر منجر به توسعه سریع‌تر می‌شود که یک مزیت است؛ زیرا چرخه توسعه را کوتاه می‌کند و در نتیجه سرعت عرضه به بازار را بهبود می‌بخشد.

از طرف دیگر، وقتی ویژگی‌های جدید اضافه می‌شوند یا نیاز به ایجاد تغییرات یا به‌روزرسانی‌هایی در کدها است، کار با کد تمیز آسان‌تر است؛ زیرا اشکالات فنی کمتری تولید می‌کند.

ساخت اپلیکیشن‌های پایدار

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، یکی از جنبه‌های محبوبیت اسکالا این است که هم برنامه‌نویسی شیءگرا و هم تابعی را با هم ترکیب می‌کند. یکی از نقاط قوت برنامه‌نویسی تابعی این است که کدی را ارائه می‌دهد که پایدارتر و ایمن‌تر از ساختار داده‌های قابل تغییر است؛ بنابراین برنامه‌نویسان ابزار بزرگ‌تر و قوی‌تری برای حل مشکلات در اختیار دارند.

همه عوامل فوق باعث می‌شود کدهای قوی‌تری ایجاد شود. برای مدیران کسب‌وکارها کد قوی‌تر به معنی یک اپلیکیشن پایدارتر، مشکلات کم‌تر و در نتیجه تجربه کلی بهتر برای کاربران است.

ساخت اپلیکیشن‌های منسوخ نشدنی

اسکالا یکی از زبان‌های محبوب در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. حدود ۷۰٪ از برنامه‌نویسان اسکالا در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان توسعه‌دهنده بک‌اند کار می‌کردند و حدود ۴۰٪ در کار تجزیه‌وتحلیل داده بودند.

برنامه‌ها با سرعتی سریع‌تر از همیشه در حال پیشرفت هستند. برنامه‌های امروزی به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که سریع‌تر عمل کنند و درعین‌حال قابلیت‌های بیشتری را ارائه کنند و یکپارچه‌سازی آسان‌تر را فراهم کنند. اگر از اسکالا استفاده کنید، در توسعه اپلیکیشن‌ها یک قدم جلوتر گام برداشته‌اید.

سخن پایانی

اسکالا یک زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند است که نه‌تنها توسعه‌دهندگان بلکه صاحبان کسب‌وکارها هم از مزایای آن بهره می‌برند.  اسکالا مزایای زبان‌های برنامه‌نویسی شیءگرا و تابعی را ترکیب می‌کند و از هر دو سود می‌برد. یک برنامه‌نویس اسکالا از کارش لذت می‌برد و با استفاده از قابلیت‌های این زبان قوی، کدهای تمیزتر، مختصرتر و بهینه‌تری را به شما ارائه می‌دهد. با استخدام برنامه نویس اسکالا یا بهره‌گیری از دانش و تخصص برنامه‌نویسان فریلنسر پونیشا می‌توانید پروژه‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان و بهترین حالت ممکن پیش ببرید.

۴.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds