skip to Main Content
افترافکت؛ محیطی برای خلاقیت و فراتر از آن

افترافکت؛ محیطی برای خلاقیت و فراتر از آن

اغراق نیست اگر بگوییم که چوب جادویی دنیای هری‌پاتر با افترافکت تبدیل به واقعیت شده است. اگر نمی‌دانید افترافکت چیست، باید یگوییم که داریم درباره نرم‌افزاری صحبت می‌کنیم که حتما آثار خلق شده با آن را دیده‌اید، حتی اگر نامش را نشنیده باشید. افتر افکت آنقدر کاربردهای متنوعی دارد که حتی نمی‌شود تصمیم گرفت برای تعریف از آن از کجا باید شروع کرد. همینقدر بدانید که تیتراژ ابتدایی آثار معروفی مانند فیلم Star Trek Into Darkness، رابط کاربری بازی Ender’s Game، سریال آنلاین Action Movie Kids، سریال Walking Dead، رابط کاربری اپلیکیشن Home گوگل، مسابقات فرمول ۱، سریال Color سی‌ان‌ان، آگهی‌های شرکت Nike و موارد بسیاری دیگر، همگی با استفاده از قدرت جادویی این نرم‌افزار خلق شده‌اند.

افترافکت چیست؟

ادوبی افترافکت (Adobe After Effects) نرم‌افزاری است که برای طراحی و ساخت انیمیشن، جلو‌ه‌های بصری و ترکیب‌بندی تصاویر متحرک استفاده می‌شود. افترافکت کاربردی گسترده در ساخت فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ویدیوهای گوناگون دارد. زمان استفاده از این برنامه در مرحله پست‌پروداکشن (post-production) است که می‌توانید با استفاده از ابزارهای گوناگون این نرم‌افزار صدها جلوه مختلف برای دست‌‌کاری تصاویر اضافه کنید. همچنین افترافکت امکان ترکیب لایه‌های ویدیو و تصاویر در یک صحنه منفرد را فراهم می‌سازد.

افترافکت در سال ۱۹۹۳ ساخته شد اما مالکیت آن چندین بار تغییر کرد. CoSA یا Company of Science and Art توسعه‌دهنده اولیه افترافکت بود. این شرکت دو نسخه از این نرم‌افزار را با کارکردهای محدود تولید کرد. با این کارکردها، امکان ترکیب لایه‌ها و تبدیل مشخصه‌های مختلف هر لایه ممکن شد. نسخه ابتدایی برای سیستم عامل اپل عرضه شد و روی رایانه‌های مکینتاش قابل استفاده بود. شرکت Aldus افترافکت را یک سال پس از معرفی اولیه یعنی در سال ۱۹۹۴، خریداری کرد و قابلیت‌های جدیدی مانند رندرینگ چندسیستمی و motion blur به آن اضافه شد. در انتهای همان سال اما ادوبی این نرم‌افزار را خریداری کرد و همچنان  نیز مالکیت آن را بر عهده دارد. شرکت ادوبی از آن سال تاکنون، بیش از ۵۰ نسخه مختلف از این نرم‌افزار منتشر کرده و در هر نسخه امکانات جدیدی را اضافه کرده تا افترافکت نرم‌افزار پیشروی این صنعت باشد. در سال ۲۰۱۹ این نرم‌افزار توانست جایزه اسکار موفقیت علمی و فنی را کسب کند تا قدرت خود را بیش از پیش به رخ رقبا بکشد.

کاربردهای افترافکت

افترافکت چه قابلیت‌هایی دارد؟    

قابلیت اساسی این برنامه پیشرفته، امکان اشتراک‌گذاری پروژه بین سیستم‌های مختلف و دسترسی آسان به فایل‌های اشتراک‌گذاری شده است. این نرم‌افزار دسترسی به جزئیات زیای را برای جداسازی مولفه‌های پس‌زمینه در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین در افترافکت فریم‌هایی دیده شده که امکان به حرکت درآوردن اشیایی ساده مانند اشکال، لوگوها و تصویرهای کارتونی را فراهم می‌کند. در اینجا به صورت تیتروار مهم‌ترین قابلیت‌های این نرم‌افزار همه کاره را مرور می‌کنیم:

  • ایجاد افکت و جلوه‌های بصری روی متن
  • ساخت انیمیشن مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات
  • ساخت  فیلم‌های ۳۶۰ درجه و واقعیت مجازی(virtual reality)
  • امکان ویرایش واقعیت مجازی
  • یکسان‌سازی و حفظ کیفیت محتوای ویدیویی از ابتدا تا خروجی نهایی
  • امکان مشاهده قدم به قدم ویرایش‌های پروژه
  • ابزار افکت‌های شبیه سازی
  • ابزار جلوه‌های چند کاناله سه بعدی
  • همگام‌سازی صدا و تصویر
  • ابزارهای متنوع و مناسب برای تدوین انواع ویدیوها
  • امکان تنظیم خط زمانی (Time line)
  • قابلیت متحرک‌سازی تصاویر
  • ایجاد قالب‌های موشن گرافیک
  • سازگاری کامل با دیگر محصولات شرکت ادوبی
  • دسترسی به شکل‌ها و ماسک‌های متنوع
  • امکان ساخت اشیا متحرک دو بعدی و سه بعدی
  • دسترسی به مجموعه کاملی از رنگ‌ها
  • امکان ادغام فیلم و تصویر
  • امکان ذخیره اتوماتیک پروژه در حین کار
  • ابزار طراحی انیمیشن سازگار با محیط وب
  • همگام‌سازی با اسکریپت‌های متحرک
  • قابلیت کار با چند دوربین برای جلوه‌های بصری سه بعدی
  • پردازش‌های موازی برای بالا بردن سرعت اجرای نرم افزار

 افترافکت در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

افتر افکت بر اساس ابزارهای مناسبی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد کاربردهای بسیار گسترده‌ای در دنیای امروز پیدا کرده است. این‌ها مهم‌ترین افکت‌ها و ابزارهای این نرم‌افزار هستند:

  • کامپوزیشن(Composition)
  • لایه‌ها(Layer)
  • متحرک‌سازی(Effect)
  • انیمیشن‌سازی(Animation)
  • رندرینگ(Rendering)

بر اساس این ابزارها، کاربردهای مهم افترافکت را می‌توان در دسته‌های زیر خلاصه کرد:

موشن‌گرافیک؛ داستان‌سرایی جذاب با افترافکت

افترافکت جایگاه قابل توجهی در ساخت جلوه‌های ویژه بصیری، موشن گرافیک یا گرافیک متحرک و کامپوزیت تصاویر دارد. اما موشن گرافیک چیست؟ موشن‌گرافیک، بخشی از یک انیمیشن است که یک طرح گرافیکی یا تصاویر را به صورت متحرک توضیح می‌دهد. در گذشته طرح‌های گرافیکی در سطح یک پوستر یا عکس ثابت خلاصه می‌شدند اما امروزه با افزایش رقابت‌های تبلیغاتی، طرح‌های گرافیکی متحرک بیش از پیش طرفدار پیدا کرده‌اند. امری که به صورت تخصصی از سوی موشن گرافیک ارائه می‌شود، به حرکت درآوردن عناصر گرافیکی است و ترکیب این حرکات با جنبه قصه‌گویی در جهت ملموس‌تر شدن مفهوم انیمیشن‌ها. مهم‌ترین مزیت انتقال مفاهیم با این روش تاثیرگذاری محتوا به شکلی جذاب‌تر و در زمانی کوتاه‌تر به مخاطب است. موشن‌گرافیک راهی است برای صحبت با بیننده و افزودن عمق به داستان که اگر با موسیقی و طرح‌های گرافیکی همراه باشد، جذابیت کار را بیشتر می‌کند. موشن‌گرافیک‌ها در زمینه‌های گوناگون از قبیل ساخت تبلیغات تلویزیونی، ساخت تیزر تبلیغاتی، تیتراژ فیلم‌ها و سایر موارد کاربرد دارد.

ساخت افکت؛ کتابخانه‌ای گسترده با افترافکت

یکی از نقاط قوت اساسی نرم‌افزار افترافکت، وجود کتابخانه‌ای بی‌پایان و مملو از افکت‌های زیبا است. این دقیقا ویژگی مورد نیاز برای بازاریایی ویدیویی است. این جمله معروف را به یاد بیاورید که می‌گوید اگر یک عکس بتواند هزاران حرف بزند، یک ویدیو چقدر حرف دارد؟ توان بالای افترافکت و افکت‌های آن می‌تواند پایه و اساس بازاریابی ویدیویی باشد که قصد دارد پیام برند را به بهترین شکل از طریق ویدیو منتقل کند. وجود کتابخانه بی‌انتها، وجه تمایز افترافکت نسبت به سایر برنامه‌های مشابه و رقبا است. این کتابخانه همچنین افزونه‌هایی دارد که از طریق آن‌ها، می‌توان صدها افکت دیگر را به آن اضافه کرد. افکت‌های داخلی این برنامه و ترکیب خلاقانه آن‌ها امکانات بی‌شماری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به طور مثال فارغ از افزونه‌های در درون خود این برنامه، ۱۸ افکت شبیه‌سازی برف و باران دیده شده است. این ابزارها باعث می‌شود که هر خواسته‌ای داشته باشید با این نرم‌افزار محقق شود.

طراحی عنوان فیلم؛ غول افترافکت

همانطور که برای طراحی و ادیت عکس، ناخودآگاه نام نرم‌افزار فتوشاپ به ذهن خطور می‌کند، افترافکت هم برای طراحی عنوان فیلم‌ها شناخته شده است. در عنوان‌بندی فیلم امکان متحرک کردن پیچیده حروف، خطوط و کلمات نقطه قوت افترافکت نسبت به سایر رقبا است. دسته‌بندی در افترافکت از نقاط قوت دیگر این برنامه است. وجود دسته‌بندی مشخص و وظیفه مشخص هر کدام از دسته‌ها عامل دیگری است که استفاده از این برنامه برای طراحی عنوان فیلم را ساده‌تر می‌کند.

تدوین فیلم؛ نرم‌افزار همه کاره

حتما فیلم‌های هالیوودی با ژانر تخیلی و با افکت‌های مختلف را دیده‌اید. اگر سوال شما این باشد که چطور ساختن چنین چیزهایی ممکن است جواب در نرم‌افزار همه کاره افتر افکت نهفته است. بالغ بر ۳۵۰ فیلم هالیوودی و پر از جلو‌ه‌های ویژه سنگین، از افترافکت برای جلوه‌های ویژه، تیتراژ و میکس ویدیویی و تدوین فیلم استفاده کرده‌اند. همانطور که گفتیم، افترافکت یکی از معتبرترین و قدرتمندترین نرم افزارها در بخش جلوه‌های ویژه، گرافیک متحرک و کامپوزیت است. این نرم‌افزار در بسیاری از پروژه‌های سینمایی استفاده شده و هنوز هم اولین گزینه فیلم‌سازان مطرح است. این توانایی‌های افترافکت توانسته است رقبا را کنار بزند:

  • امکان استفاده از فایل‌های سه بعدی سایر نرم‌افزارها
  • ردیاب دوربین با امکانات مدرن
  • بهبود عملکرد و افزایش سرعت
  • ایجاد موشن بلور جدید و متفاوت
  • دسترسی به لایه‌ها به صورت دو بعدی و سه بعدی
  • رنگ‌های متنوع، دقیق و داری عمق
  • کنترل دقیق و مناسب بر ابزار حرکتی
انجام پروژه افتر افکت

پروژه آماده افترافکت چیست؟

پروژه افترافکت یک قالب آماده ویدیویی قابل سفارشی‌سازی و یکی از بهترین منابع برای ایجاد ظاهر حرفه‌ای و با کیفیت در ویدیوهای تولیدی است. طراحان پروژه‌های افترافکت معمولا از ساختار و فرمتی گیج‌کننده استفاده می‌کنند، معمولا اجزای مختلف را نام‌گذاری نمی‌کنند، دسته‌بندی درستی انجام نمی‌دهند تا دیگران نتوانند از پروژه‌های آن‌ها استفاده کنند. این مساله در پروژه‌های آماده افترافکت برعکس است تا استفاده از آن‌ها برای همگان ساده باشد و حتی معمولا همراه با آن‌ها راهنمای آموزشی هم درنظر گرفته می‌شود. پروژه آماده افترافکت به نحوی طراحی می‌شود که کابران بتوانند به آسانی متن، رنگ و اجزای طرح را تغییر دهند، بدون اینکه لازم باشد ساختار فایل پیچیده‌ای را که توسط طراح موشن گرافیک ایجاد شده است، درک کنند. سرعت بالای کار، عامل دیگری است که پروژه‌های آماده را محبوب کرده است. خیلی ساده می‌توان تصویر یا فوتیج مورد نظر را در پروژه‌های آماده وارد کرد و آن‌ها را به شکلی حرفه‌ای تغییر داد، البته باید توجه داشت که بعضی قالب‌‌های آماده افترافکت طوری آماده می‌شوند که با آن کل ویدیوی نهایی را تولید کنید، در حالیکه برخی دیگر از پروژه‌ها ایجاد شده‌اند تا با کمک آن به ویدیویی که خودتان تولید کرده‌اید، انیمیشن و اجزای گرافیکی اضافه کنید.

تفاوت افترافکت با نرم‌افزارهای مشابه

افتر افکت به‌اضافه صدها پلاگینی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در دسترس طرحان وب، انیماتورها، پخش‌کنندگان و سایر افراد علاقه‌مند قرار گرفته است تا گردآوری فایل‌ها، اضافه کردن صدا، اصلاح رنگ‌ و اضافه کردن لایه‌های متنی و سایر ویژگی‌ها و آپشن‌های فوق‌العاده این نرم‌افزار در دست همگان قرار داشته باشد. هرچند خرید نسخه اورجینال این نرم‌افزار برای ویندوز یا مک، چیزی در حدود ۹۹۹ دلار آب می‌خورد. در کشور ما نسخه‌های کرک شده این نرم‌افزار موجود است اما این نسخه‌ها تمام آپشن‌ها، امکانات و ابزار را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند هرچند جای نگرانی نیست و می‌توانید از این نرم‌افزارهای جایگزین استفاده کنید:

 نرم‌افزار DebugMode Wax

اگر به دنبال یک نرم‌افزار رایگان هستید تا از جلوه‌های ویژه و افکت‌های آن استفاده کنید، این نرم‌افزار بهترین گزینه است. این نرم‌افزار اپن‌سورس است و ویژگی‌هایی مانند متن سه بعدی، ترکیب تصاویر و اضافه کردن جلوه‌های ویژه را در اختیار شما قرار می‌کند هرچند این امکانات در مقایسه با افترافکت بسیار کم  محدود است. اما استفاده از همین امکانات برای کسانی که ویرایش فیلم را برای سرگرمی انجام می‌دهند و نیاز به کار حرفه‌ای ندارند، کفایت می‌کند.

نرم‌افزار Fxhome Hitfilm 2 Ultimate

این نرم‌افزار کاربران زیادی دارد و بسیاری از این کاربران، آثار و ایده‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. این نرم افزار بهترین ابزار را برای ایجاد افکت‌های اکشن‌دار مانند دود، انفجار و اشیای سه بعدی متحرک در اختیار کاربران می‌گذارد. هرچند محیط استفاده از این نرم‌افزار محدودیت‌های زیادی دارد و استفاده از اشیا سه بعدی در آن چندان راحت نیست.

نرم‌افزار  Autodesk 3DS Max

به دنبال نرم‌افزاری برای ساخت بازی‌های ویدئویی حرفه‌ای، با کیفیت بالا هستید؟ این محصول کمپانی Autodesk، نرم‌افزاری است صنعتی و استاندارد، که برای ساخت بازی و فیلم‌های درجه یک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه با انجام پروژه تری دی مکس می‌توان مدل سازی کاراکترهای سه‌بعدی، انیمیشن و قابلیت‌های رندر کردن را در سطح بالاتری نسبت به افترافکت انجام داد، اما برای ترکیب‌بندی و جلوه‌های ویژه، افترافکت گزینه بهتری است.

انتخاب دشوار بین پریمیر و افترافکت

یکی از دشوارترین انتخاب‌ها برای هر فعال حوزه پردازش ویدیو، انتخاب بین پریمیر و افترافکت است. اگرچه این دو نرم‌افزار از لحاظ تکنیکی اشتراکات زیادی دارند و از بسیاری جهات عملکرد مشابهی دارند، اما بسته به تفاوت‌های ظریفی که با یکدیگر دارند، انتخاب در شرایط مختلف را امکان‌پذیر می‌کنند. وجود تایم‌لاین، امکانات ویرایشی، میکسر صدا، مجهز بودن به انجین، عملکرد در خروجی، مدیریت فایل، ماسک کردن، ردیابی دوربین و جلوه‌ها مهم‌ترین عواملی هستند که باید در انتخاب بین این دو نرم‌افزار به آنها دقت کرد. مقایسه بین پریمیر و افترافکت، شاید از جهات زیادی شبیه قیاس بین نرم‌افزارهای ورد و اکسل باشد. شما می‌توانید در اکسل نیز متنی را تنظیم کنید. از طرف دیگر در ورد نیز می‌توان با ایجاد جدولی، یک صفحه گسترده ساخت؛ اما نتیجه نهایی این کارها بسیار زمان بر بوده و کیفیتی که هنگام استفاده اصلی از نرم‌افزار انتظار می‌رفت را نیز ارائه نمی‌دهد. شاید این قیاس به درک تفاوت‌های بین پریمر و افترافکت کمک کند. در نهایت باید گفت این دو نرم‌افزار مکمل یکدیگر هستند. پریمیر بهترین گزینه برای ویرایش و تدوین ویدیو است و افترافکت برترین ابزار برای خلق جلوه‌های بصری؛ پس اگر به دنبال حرفه‌ای شدن در تدوین ویدیو هستید باید کار با هردوی این نرم‌افزارها را یاد بگیرید.

کلام آخر

نرم افزارهای بسیاری برای جلوه‌های ویژه و تولید انیمیشن به بازار عرضه شده‌اند اما هیچ یک از آن‌ها تا به حال نتوانسته‌اند به اندازه افترافکت، دل کاربران را به دست بیاورند. این نرم‌افزار بی‌نظیر شرکت ادوبی همچون بسیاری دیگر از محصولات این شرکت از جمله فتوشاپ، یکه‌تاز بازار است. خوشبختانه پونیشا امکانی را فراهم کرده است که پروژه افترافکت خود را در این سایت ثبت کنید تا به بهترین، حرفه‌ای‌ترین و خلاق‌ترین فریلنسرهای حوزه تدوین، ساخت فیلم، موشن، تیزهای تبلیغاتی و سایر موارد مشابه دسترسی داشته باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds