لوگو چیست و چه انواعی دارد؟ راهنمای کامل انتخاب نوع لوگو
ممکن است متوجه نشوید که این روزها، لوگوها تا چه حد در زندگی ما هستند. به اطراف خود نگاه کنید؛ یک لوگو در گوشه بالای صفحه نمایش شما وجود دارد، احتمالاً یکی دیگر هم روی کفش شما، و کافی است سر خود را بچرخانید تا تعداد بسیار بیشتری لوگو ببینید. این علامتهای تجاری، چه در کنار اتوبوسها و چه به صورت نمادهای کوچک روی صفحه نمایش ما، نمادهای بسیار مهمی برای هر کسب و کاری هستند. از لوگو برای نشان دادن هویت یک برند و متمایز ساختن آن از سایر رقبا استفاده میشود. یک لوگوی خوب نه تنها نشان دهندهی دقیق برند و شخصیت آن است، بلکه باید به یاد ماندنی بوده و در زمینههای مختلف به کار آید. در ادامه میخواهیم دقیق تر بررسی کنیم که لوگو چیست و انواع لوگو را معرفی کنیم تا اگر قصد دارید برای برند خود یک لوگو طراحی کنید، راحتتر تصمیم بگیرید که کدام نوع لوگو برایتان بهتر است.
فهرست مطالب
لوگو چیست؟
لوگوها تصاویر، متون، اشکال یا ترکیبی از این سه مورد هستند که نام و هدف یک کسب و کار را به زبان ساده نشان داده و برند یک کسب و کار را معرفی میکنند. یک لوگو اگر به خوبی طراحی شود و ویژگی های یک لوگوی خوب را شامل شود، میتواند با انتقال پیام برند شما، داستان شرکت را نیز بیان کند، به گونهای که به برقراری ارتباط عاطفی با مخاطب هدف شما کمک میکند.
داشتن یک لوگو به چند دلیل مهم است:
- تاثیر اولیه فوق العادهای ایجاد میکند که مشتریان را به تعامل با برند شما دعوت میکند
- به شما در ایجاد هویت برند کمک میکند
- به شرکت شما نمادی میدهد که از طریق آن مردم بهتر بتوانند شما را به خاطر بسپارند
- شما را از رقبا متمایز میکند
- وفاداری به برند را تقویت میکند
انواع لوگو چیست؟
همانطور که تا اینجا گفتیم لوگو چیست، لوگو درواقع تصویری است که به عنوان یک نماد، برند شما را معرفی میکند. لوگوها انواع مختلفی دارند. هر نوع لوگو احساس متفاوتی نسبت به برند شما را در دل مخاطب ایجاد میکند. به همین دلیل شما باید بهترین نوع لوگو را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین لوگو باید با انواع لوگو و بهترین لوگو های طراحی شده در جهان آشنا باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف لوگوها آشنا کنیم.
لوگوتایپ
وردمارک یا لوگوتایپ (logotype)، تشکیل شده از نام برند است که با حروف خاصی نوشته شده است. اگرچه ممکن است این نوع لوگو، بسیار ساده به نظر برسد، اما برای طراحی لوگوتایپ باید به جزئیات توجه زیادی کرد.
اگر به دنبال طراحی لوگوتایپ هستید، میتوانید چند راه مختلف را امتحان کنید. برخی از برندها، مانند کوکاکولا، برای لوگوی خود یک تایپ فیس سفارشی ایجاد میکنند که این کار بسیار زمانبر بوده و به مهارتهای یک طراح حرفهای نیاز دارد. از طرف دیگر، میتوانید فونتی را انتخاب کنید که حس و حال برند شما را منعکس کند. برای مثال، طرحهای لوگوی مدرن معمولاً از فونت sans serif براق استفاده میکنند. کوچک، بزرگ یا ترکیبی بودن حروف و رنگ آنها نیز در لوگوتایپ اهمیت زیادی دارد. لوگوتایپ انتخابی عالی برای برندهایی با نامهای جذاب است که میخواهند نام خود را در همهجا به نمایش بگذارند. لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا، پپسی، اسنپ و … از نوع لوگوتایپ است.
لوگو مونوگرام
لوگوی مونوگرام (Monogram Logo) نوعی از لوگو و زیر مجموعهای از تایپوگرافی است که از حروف و معمولاً، حروف اول نام تجاری شرکت تشکیل میشود.هدف از طراحی این نوع لوگو که معمولا شامل ۲ یا ۳ حرف است، سادهسازی و به خاطر سپردن راحتتر نام برند است. به عنوان مثال، گفتن و به خاطر سپردن ناسا (NASA) در برابر «National Aeronautics and Space Administration» به معنای اداره ملی هوانوردی و فضایی، بسیار سادهتر است. IBM، CNN، HP و HBO مثالهایی دیگر از چند برند معروف با نامهای نسبتاً طولانی هستند که لوگوی مونوگرام دارند.
از آنجا که در مونوگرام تمرکز بر حروف اول است، فونت انتخاب شده، اهمیت زیادی دارد. با انتخاب فونت مناسب، مطمئن باشید لوگوی شما نه تنها با موضوعاتی که شرکت شما انجام میدهد همخوانی دارد، بلکه هنگام چاپ روی کارت ویزیت نیز خواناست. از طرفی، اگر یک کسب و کار شناخته شده نیستید، میتوانید نام کامل کسب و کار خود را در زیر لوگو اضافه کنید. در تصویر زیر، چند نمونه لوگو مونوگرام را مشاهده میکنید:
لوگوی Letter Form
لوگوی لِتِرفرم (Letter Form) شامل لوگوهایی یک حرفی است که از حرف اول نام شرکت تشکیل شدهاست. از آنجایی که Letter Formها لوگوهای کوچکی هستند، به راحتی مقیاس پذیر هستند و حتی در سایزهای بسیار کوچک، قابل تشخیص خواهند بود. همین امر، آنها را به انتخابی ایدهآل برای لوگوی اپلیکیشنها، فاویکونها، تصاویر پروفایل رسانههای اجتماعی و … تبدیل میکند.
به طور کلی، لوگوهای حروفی یا لترفرم انتخاب خوبی برای برندهای شناخته شده با نامهای طولانی است. در غیر این صورت، دانستن و به خاطر سپردن نام شرکت شما ممکن است دشوار باشد. لوگوی برندهایی مانند فیس بوک، مک دونالد و پینترست از این نوع هستند.
لوگو پیکتوریال یا لوگو تصویری
لوگو تصویری سمبولیک یا لوگو پیکتوریال (Pictorial Logo)، یک لوگوی مبتنی بر گرافیک بوده و شامل نمادها یا تصاویری است که هویت یا فعالیت برند را منعکس میکنند. این لوگو معمولا همان تصویری است که وقتی به نام شرکت فکر میکنید، به ذهن شما میرسد. سیب اپل و پرنده توییتر، دو نمونه از لوگوهای تصویری هستند. این تصاویر به قدری شناخته شده هستند که استفاده از آنها برای شرکتهای جدید یا شرکتهایی که دارای برند تجاری قوی نیستند، به شدت دشوار است.
بزرگترین نکتهای که هنگام تصمیمگیری برای استفاده از لوگو تصویری باید به آن توجه کنید، این است که چه تصویری را انتخاب کنید. این تصویر قرار است شرکت شما را معرفی کند و مخاطبان شما، برند شما را با این تصویر به یاد خواهند آورد. بنابراین شما باید به مفاهیم وسیعتری از تصویر انتخاب شده فکر کنید.
لوگو انتزاعی
لوگو انتزاعی (Abstract Logo) نوع خاصی از لوگوی تصویری است. در این نوع از لوگو، بهجای یک تصویر قابل تشخیص، مانند یک سیب یا یک درخت، یک شکل هندسی انتزاعی که نشاندهنده تجارت شما است، به عنوان لوگو در نظر گرفته میشود. چند نمونه معروف از این نوع لوگو، لوگوی ستاره شکل BP، دایره تقسیم شده پپسی و گل آدیداس است. مانند دیگر لوگوها، لوگو انتزاعی نیز اگر درست انتخاب شود، میتواند به خوبی عمل کند. زیرا برند شما را در قالب یک تصویر جالب نشان میدهد. لوگوهای انتزاعی به جای محدود شدن به یک تصویر واضح، به شما امکان میدهند تصویری منحصر به فردی برای نشان دادن نام تجاری خود ایجاد کنید.
مزیت یک لوگو انتزاعی این است که میتوانید آنچه را که شرکت شما انجام میدهد به صورت نمادین، بدون تکیه بر پیامدهای فرهنگی یک تصویر خاص، منتقل کنید. از طریق رنگ و شکل، میتوانید معنا را نسبت دهید و احساسات مثبتی را نسبت به نام تجاری خود ایجاد کنید.
لوگو مینیمال
لوگوی مینیمال (Minimal Logo) مفاهیم را با حداقل جزئیات ممکن ارائه میدهد. مینیمال در واقع یک سبک طراحی است که از آن برای طراحی لوگو نیز استفاده میشود. هدفی که این روش دنبال میکند، ساخت یک لوگوی زیبا و متناسب با کسب و کار به سادهترین شکل ممکن است.
آنچه در این نوع طراحی باید مد نظر قرار گیرد، این است که رعایت سادگی به زیبایی لوگو لطمه وارد نکند. از آنجا که برخی از طرحها عمومیت پیدا کرده و تا حد زیادی شناخته شده است، گاهی اوقات طراحی به سبک مینیمال را دشوار میکند. در واقع شما باید ماهیت کسب و کار خود را در قالب یک شکل ساده که ماندگاری بالایی در ذهن مخاطب داشته باشد، نشان دهید یکی از معروفترین لوگوهای مینیمال لوگوی برند نشنال جئوگرافیک است.
لوگو سه بعدی
لوگو سه بعدی (۳D Logo) لوگویی است که مبتنی بر قواعد پرسپکتیو طراحی میشود. همان طور که میدانید، تصاویر سه بعدی از تصاویر دو بعدی جذابیت بیشتری دارند. به همین دلیل، گاهی اوقات از آنها به عنوان لوگو استفاده میشود. یک لوگو سه بعدی ممکن است شکل سه بعدی یک لوگوی تصویری یا یک لوگوی تایپوگرافی یا ترکیبی از این ۲ باشد. در حالت کلی، طراحی لوگو سه بعدی بایستی با خلاقیت بالایی انجام شده و دید مخاطب در آن لحاظ شود.
یکی از معروفترین انواع لوگو سه بعدی، لوگو شرکت یونیورسال و فایرفاکس است. جذابیتی که لوگوهای سه بعدی دارند موجب شده تا این سبک از طراحی لوگو بسیار مورد توجه قرار گیرد. نکته جالبی که درباره طراحی این نوع لوگوها وجود دارد این است که فقط در نرمافزارهایی که قابلیت طراحی تصاویر سه بعدی دارند انجام نمیشوند. بلکه اگر از قوانین فضای سه بعدی مطلع باشید میتوانید طراحی لوگو سه بعدی خود را در نرمافزارهایی با فضای دوبعدی نیز انجام دهید.
لوگو مسکات
لوگو مسکات (Mascot Logo)، یکی دیگر از انواع لوگو است که شامل یک شخصیت مصور است. لوگوی مسکات غالباً رنگارنگ، گاهی کارتونی و سرگرم کننده است. این نوع لوگو راهی عالی برای برقراری ارتباط با مخاطب به شمار میرود.
لوگو مسکات، شخصیتی است که نماینده شرکت شما است و میتوانید آن را به عنوان سفیر تجارت خود در نظر بگیرید. معروفترین لوگوهای مسکات عبارتند از Kool-Aid Man، KFC’s Colonel و Planter’s Mr. این نوع از لوگوها، برای شرکتهایی که قصد دارند برای خانوادهها و کودکان، فضایی سالم ایجاد کنند، گزینههای بسیار خوبی هستند. در زمان طراحی این نوع لوگو به پویایی فوقالعادهای که با درگیر شدن با مخاطبان ایجاد میشود فکر کنید.
لوگو امبلم
لوگو امبلم (Emblem Logo) شامل یک نوشته درون یک تصویر است. برای درک این نوع لوگو، مهرها را در نظر بگیرید. این لوگوها معمولاً ظاهری سنتی دارند که میتواند تأثیر قابل توجهی بر مخاطب داشته باشد. بنابراین اغلب برای بسیاری از مدارس، سازمانها مخصوصا سازمانهای دولتی گزینه مناسبی هستند. شرکتهای فعال در صنعت خودرو نیز بسیار علاقهمند به استفاده از لوگوهای امبلم هستند. نمونههایی از این نوع لوگو، نماد پری دریایی برند استارباکس یا تاج معروف هارلی دیویدسون است.
به دلیل تمایل لوگوهای امبلم به درج جزئیات بیشتر و این واقعیت که نام و تصویر به طور محکم در هم تنیده شدهاند، این نوع از لوگوها میتوانند تنوع کمتری نسبت به دیگر انواع لوگوها داشته باشند. تکرار یک طرح پیچیده در همه برندهای تجاری آسان نخواهد بود. از طرفی برای کارتهای ویزیت، نوشتههای یک لوگوی شلوغ ممکن است بسیار کوچک شود و قابل خواندن نباشد. همچنین، اگر قصد دارید این نوع لوگو را روی کلاه یا پیراهن بدوزید، باید طرحی بسیار ساده در نظر بگیرید در غیر این صورت، استفاده از آن بسیار دشوار خواهد بود.
لوگو ترکیبی
در این نوع لوگو، تصاویر و کلمات ترکیب میشوند. به عنوان مثال، یک لوگوی ترکیبی میتواند شامل ترکیب یک آیکون با تایپوگرافی یا ترکیب مسکوت با لترفرم باشد. برخی از برندها دارای یک لوگوی اصلی ترکیبی هستند و در موقعیتهای مختلف، از متن یا تصویر به صورت جداگانه استفاده میکنند.
لوگوهای ترکیبی در بین برندهای همه صنایع محبوب هستند، زیرا بسیار متنوع هستند و شما میتوانید از تنوعی از لوگوهای خود برای اهداف مختلف استفاده کنید و همزمان یک زبان بصری واضح و منسجم را در همهی آنها حفظ کنید.
برای شرکت هایی که هنوز به خوبی شناخته نشدهاند، لوگوهای ترکیبی میتوانند نقطه شروعی عالی باشند و به شما در شناخت برند کمک کنند. با گذشت زمان، شما این آزادی را خواهید داشت که فقط از متن یا فقط آیکون استفاده کنید و در عین حال قابل تشخیص باشید.
لوگوهای برند شکلات توبلرون، دراپ باکس، داو و ان بی سی، نمونههایی از لوگوهای ترکیبی هستند.
فونتهای طراحی انواع لوگو
فونتهای مختلفی برای طراحی لوگو وجود دارد اما اصلیترین آنها شامل موارد زیر است:
- فونتهای سریف (Serif)مانند Times New Roman، Baskerville، Georgia Italic،Trajan
- فونتهای بدون سریف (Sans serif) مانند Franklin Gothic، Calibri،Myriad Italic
- فونتهای نوشتاری (Script) مانند Bickham Script، Edwardian Script،Lavanderia
- فونتهای نمایشی (Display) مانند Cooper، Spaceage Round، Valencia، Giddyup
فرمتهای طراحی انواع لوگو
از آنجا که فایلهای مربوط به انواع لوگو جزء فایلهای گرافیکی هستند، در دو دسته وکتور(Vector) و رستر (Raster) قرار میگیرند. فایلهای از نوع رستر شامل مجموعهای از پیکسلها هستند. از جمله آنها میتوان به JPG،PNG ،GIF و TIF اشاره کرد. اگر اندازه تصاویر با این فرمتها را تغییر دهید تصویر، شکل واضح خود را از دست میدهد و کیفیت آن افت میکند. به همین دلیل برای تغییر اندازه تصاویر رستر باید رزولیشن آنها را تغییر داد. پس پیشنهاد میشود تصاویر رستر را دقیقا به همان اندازهای که نیاز دارید ذخیره کنید تا مجبور به تغییر اندازه آن نشوید.
وکتورها، گرافیک بُرداری و رسترها گرافیک پیکسلی دارند. وکتورها انعطافپذیری بیشتری دارند. وکتورها را میتوان بدون کاهش کیفیت به هر اندازهای درآورد. پس اگر نیاز به تغییر اندازه دارید پیشنهاد میشود از فرمتهای وکتور مانند EPS، AI، CDR و SVG و PDF برای ساخت فایل لوگو خود استفاده کنید.
برندبوک و نقش آن در انتخاب نوع لوگو
برندبوک یا کتابچه برند هر شرکت یک سند رسمی برای آن شرکت است که ماهیت برند را تعیین میکند. برندبوک در واقع دیدگاه کلی یک برند را نشان میدهد. این برندبوک است که نحوه طراحی لوگو را مشخص میکند. برندبوک برای هر برند یک جزء منحصربه فرد است به طوری که میتوان آن را مانند رشتههای DNA برای برند تصور کرد.
رنگ سازمانی و تاثیر آن بر طراحی انواع لوگو
رنگ سازمانی همان رنگی است که برای لوگو در نظر گرفته میشود و باید همراستا با برندبوک باشد. این رنگ تاثیر بسیاری بر روی ذهن مخاطب دارد. مثلا رنگ سازمانی ایرانسل زرد است. بعد از انتخاب رنگ سازمانی باید تمام بروشورهای تبلیغاتی، لوازم و تجهیزات اداری و لوگو شرکت را طبق آن رنگ تنظیم کنید. برای انتخاب رنگ مناسب لوگو باید با روانشناسی رنگ در طراحی لوگو آشنا باشید.
جمع بندی
لوگو یا آرم نمادی است که میتواند شامل تصویر یا متن باشد. امروزه انواع لوگو در دنیا وجود دارد. برخی از لوگوها دوبعدی و برخی دیگر سه بعدی هستند. برخی از لوگوها شامل تصویر، برخی شامل متن و برخی ترکیبی از این دو به شمار میروند. آنچه در انتخاب نوع لوگو اهمیت دارد، تناسب آن با کسب و کار است. لوگو باید بتواند در همان نگاه اول هدفی را که یک شرکت دنبال میکند به مخاطب منتقل نماید. شما با دانستن این اطلاعات، میتوانید طراحی لوگو کسب و کار خود را به فریلنسرهای پونیشا بسپارید.
آیا تا به حال برای کسب و کار خود لوگو طراحی کردهاید؟ چه تجربهای در انتخاب نوع لوگو دارید؟ در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
سوالات متداول
لوگو چیست؟
لوگوها تصاویر، متون، اشکال یا ترکیبی از این سه مورد هستند که نام و هدف یک کسب و کار را به زبان ساده نشان داده و برند یک کسب و کار را معرفی میکنند.
انواع لوگو کدام است؟
لوگو انواع متفاوتی مثل لوگوتایپ، لوگو مونوگرام، لوگو انتزاعی، لوگو مینیمال، لوگو سه بعدی و غیره دارد
چرا به لوگو نیاز داریم؟
داشتن یک لوگو به چند دلیل مهم است: لوگو تاثیر اولیه فوق العادهای ایجاد میکند که مشتریان را به تعامل با برند شما دعوت میکند، به شما در ایجاد هویت برند کمک میکند، شما را از رقبا متمایز میکند و…
لوگوی مینیمال چیست؟
لوگوی مینیمال (Minimal Logo) مفاهیم را با حداقل جزئیات ممکن ارائه میدهد. مینیمال در واقع یک سبک طراحی است که از آن برای طراحی لوگو نیز استفاده میشود.
وقتتون بخیر باشه. ممنون بابت مقالتون. فقط یه سوال تفاوت لوگو و لوگو موشن چیه؟
سلام سروش عزیز. احتمالا تو مقالهی لوگو موشن چیست بتونید جواب سوالتون رو پیدا کنید. اگر بازهم سوالی داشتید خوشحال میشیم بپرسید.
سلام وقتتون بخیر. ممنون بابت مقاله ی کاملتون. خیلی خوب و جامع بود. من به تازگی کار طراحی لوگو رو شروع کردم ولی تو قیمت گذاری خیلی وارد نیستم هنوز. میترسم قیمتو زیاد بالا یا خیلی کم بگم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
سلام کیوان عزیز. ممنونم از نظر مثبتتون. احتمالا مقالهی قیمت گذاری طراحی لوگو برای شما مفید باشه. میتونید مطالعه کنید و اگر بازهم سوالی داشتید بپرسید
با سلام. انواع لوگو رو خیلی خوب و کامل توضیح دادید. ممنونم خیلی کاربردی و مفید بود.
سلام پوریای عزیز. خوشحالیم که خوشتون اومده.