skip to Main Content
انیمیشن چیست؟ از والت دیزنی تا کسب و کارهای امروزی

انیمیشن چیست؟ از والت دیزنی تا کسب و کارهای امروزی

همه ما برهه‌ای از زندگی را پشت سر گذاشته‌ایم که در آن کارتون‌ها و انیمیشن‌ها جذاب‌ترین چیزی بودند که تجربه می‌کردیم. حتی بسیاری از ما هنوز هم با شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌مان ارتباط احساسی و ویژه‌ای داریم و نمی‌شود تأثیر آن‌ها را در زندگی‌مان نادیده بگیریم. نکته جالبی که در دنیای انیمیشن (Animation) وجود دارد، این است که هنوز هم انیمیشن‌هایی ساخته می‌شوند که انسان از دیدن صحنه‌ها، داستان‌ها و شخصیت‌های خیالی آن‌ها شگفت‌زده شده و به وجد می‌آید؛ اما آیا دنیای کارتون‌ها و شخصیت‌های ساختگی می‌توانند روی توسعه کسب‌وکارها و جذاب شدن وب‌سایت‌ها هم تأثیرگذار باشند؟

ما قصد داریم تا در این مقاله یک نمای کلی از دنیای انیمیشن ارائه بدهیم و در ادامه به انواع آن و کاربردهای هرکدام بپردازیم. در نهایت، جنبه تجاری انیمیشن را هم مورد بحث و واکاوی قرار خواهیم داد تا به این نتیجه برسیم که ساخت انیمیشن چگونه می‌تواند روی عملکرد UX وب‌سایت شما مؤثر باشد. پس بیایید ببینیم انیمیشن چیست و به ادامه این بحث جذاب، شیرین و البته سودآور بپردازیم.

انیمیشن چیست؟

انیمیشن یا پویانمایی به تصاویر متوالی و متحرکی گفته می‌شود که با استفاده از تصاویر و نقاشی‌های از قبل تعیین‌شده ساخته می‌شوند. به‌طورکلی، پویانمایی جزو هنرهای سینمایی محسوب می‌شود که در آن چند تصویر غیر واقعی با سرعتی خاص اجرا می‌شوند. هنر اصلی در صحنه‌های پویانمایی در آن است که مخاطب احساس می‌کند کاراکتر یا شخصیت داخل تصویر زنده است و واقعاً دارد آن کار را انجام می‌دهد. اگر همین حالا یک دفتر نقاشی را بردارید و در قسمت پایین هر صفحه آن، یک نقاشی ساده بکشید، زمانی که صفحات را با سرعتی خاصی و به‌صورت پشت‌سر هم رها کنید، شاهد یک پویانمایی بسیار ساده خواهید بود.

تاریخچه انیمیشن

تاریخچه انیمیشن

جالب است بدانید که اشتیاق انسان به تولید انیمیشن به هزاران قرن پیش باز می‌گردد. بسیاری از تاریخ‌شناسان بر این باورند که انسان‌های غارنشین که در تمدن‌های اولیه می‌زیستند، با نقاشی کردن روی دیواره‌های غار قصد داشتند که یک سلسله منظم از تصاویر غیرمتحرک را ایجاد کنند. اولین اپتیک‌های پویانمایی در اوایل سال ۱۸۰۰ میلادی شکل گرفتند و در نهایت، اولین کارتون‌ها در سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۱ ساخته شدند.

بسیاری از طراحان گرافیک در طی این سال‌ها توانسته‌اند با استفاده از پتانسیل‌های نهفته در دنیای کارتون‌ها به برجسته‌کردن فعالیت‌ها و لحظات مهم کمک ویژه‌ای کنند. برای مثال، اگر لحظاتی از جام جهانی ۲۰۱۸ را به‌خاطر بیاورید، متوجه خواهید شد که استفاده از صحنه‌های انیمیشنی چقدر روی جذاب‌تر شدن محتوای تصویری مؤثر بوده است. حالا در دوره‌ای که از آن همواره با عنوان «عصر دیجیتال» یاد می‌شود، انیمیشن چیزی بیشتر از سرگرم کردن کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای توسعه فعالیت‌های تجاری هم استفاده کرد.

حالا با گذشت بیش از یک قرن از تولد اولین شخصیت‌های کارتونی، پویانمایی به بزرگ‌ترین صنعت سرگرمی در سرتاسر دنیا تبدیل شده است و همیشه شاهد تولید انیمیشن‌های جدید هستیم. پس از عبور از جنبه کودکانه و سرگرم‌کننده صنعت پویانمایی، با شکل دیگری از آن روبه‌رو خواهیم شد؛ شکلی سودآور و فریبنده که برای توسعه تجارت‌های مختلف و رونق بخشیدن به بازاریابی دیجیتال استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که محتواهای انیمیشنی چگونه می‌توانند روی کسب‌وکار شما مؤثر واقع شوند، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

معرفی و بررسی انواع انیمیشن

معرفی انواع انیمیشن

برای اینکه بدانیم انیمیشن‌ها چه تأثیری روی جنبه‌های مختلف (از سرگرمی یا توسعه تجارت) دارند، باید انواع مختلف آن را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. به‌طورکلی ۴ نوع انیمیشن وجود دارد که هرکدام از آن‌ها با توجه به دوره زمانی خود مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفتند. همان‌طور که می‌دانید امروزه انیمیشن‌های ۳ بعدی بیشترین طرف‌داران را دارند؛ چرا که آن‌ها واقعی‌تر جلوه می‌کنند و مخاطب می‌تواند ارتباط بهتر و بیشتری با آن‌ها برقرار کند. موارد زیر، همه ۴ نوع پویانمایی‌هایی که در صنعت سرگرمی وجود دارند را شرح می‌دهند.

انیمیشن سنتی

این نوع از انیمیشن‌ها که از آن‌ها با عنوان Traditional animation هم یاد می‌شود، به نوعی، ریشه تاریخی این صنعت بزرگ محسوب می‌شوند. در این انیمیشن‌ها هر فریم به‌صورت جداگانه ایجاد می‌شد و پروسه ساختن آن‌ها سخت بود. برای مثال، انیمیشن‌هایی که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده‌اند، ابتدا به‌صورت طراحی‌های معمولی خلق می‌شدند و سپس با استفاده از عکس‌برداری و تلفیق تصاویر با هم به حرکت در می‌آمدند.

انیمیشن ۲ بعدی

پویانمایی ۲ بعدی، نسل بعدی انیمیشن‌هایی بودند که پس از نوع سنتی روی کار آمدند. در این دوره انیماتورها با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص، فریم‌های جداگانه‌ای را بر اساس متُدهای مختلف وارد پروسه پویانمایی می‌کردند. به‌عنوان مثال، اگر همین حالا انیمیشن Getaway Car را در اینترنت جست‌وجو کنید، می‌توانید تفاوت آن را نسبت به یک کارتون بسیار قدیمی متوجه شوید. حداقل مزیت این نوع از کارتون‌ها، رنگ‌آمیزی محدودی بود که در طراحی کاراکتر، به جان‌بخشی شخصیت‌ها و داستان کمک می‌کرد.

استاپ موشن

 استاپ‌موشن‌ها از جمله پویانمایی‌هایی محسوب می‌شوند که برای ما ایرانیان، بسیار آشنا و خاطره‌انگیز هستند. انیمیشن‌های «نرمو» و «خانه ما» از جمله استاپ‌موشن‌های موفق ایرانی هستند که با عکاسی فریم به فریم از خمیر و اجسام واقعی ساخته می‌شدند.

انیمیشن ۳ بعدی

 این نوع از پویانمایی‌ها با تکیه بر روش‌های کاملاً مدرن و با استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمند ساخته می‌شوند. انیمیشن‌های موفقی مثل شرک، کارخانه هیولاها و راپونزل از این قبیل انیمیشن‌ها هستند. در این نوع از پویانمایی‌ها، انیماتورها می‌کوشند تا روی حرکات شخصیت‌های کارتونی تمرکز کنند و طراحی تصاویر را بر عهده کامپیوتر بگذارند. از این نوع انیمیشن‌ها می‌توان در جذاب‌تر کردن UX و صفحات وب‌سایت نیز استفاده کرد.

کاربردهای انیمیشن در کسب و کار

از دنیای فیلم و تلویزیون که عبور کنیم، به‌راحتی خواهیم فهمید که انیمیشن در حال تبدیل شدن به یک تکنیک کاربردی برای توسعه کسب‌وکارها در فضای دیجیتال است. به طور مشخص، کاربرد پویانمایی یا موشن‌گرافیک در طراحی وب و راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال به‌اندازه کاربرد آن در دنیای سرگرمی کودکان جذاب است. اما دقیقا موشن گرافیک چیست؟

موشن‌گرافیک (طراحی عناصر متحرک مثل تایپوگرافی، لوگوسازی و توسعه UX) با هدف جذب مشتری بیشتر و جذاب کردن محیط وب انجام می‌شود. در ادامه این بخش، چند مورد از کاربردهای انیمیشن و موشن گرافیک را در مشاغل اینترنتی را با هم مرور خواهیم کرد.

سبک انیمیشنی که شما برای توسعه وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید، کاملاً به میزان بودجه، پرسونای برند تجاری و همچنین اهدافتان بستگی دارد. شما باید به‌خوبی بدانید که انیمیشن‌ها چگونه می‌توانند برای کسب‌وکارتان مفید باشند و چرا باید برای توسعه وب‌سایت از این ابزار جذاب و سرگرم‌کننده استفاده کرد. با ما همراه باشید تا در بخش بعدی این مقاله، به سراغ کاربردهای پویانمایی در کسب‌وکارهای مختلف برویم.

ویدئوهای توضیحی

اگر شما در حوزه آموزشی فعالیت می‌کنید و کسب درآمدتان از این طریق است، می‌توانید یک بخش از آموزش‌های خود را با استفاده از فضای انیمیشنی به مشتریان ارائه کنید؛ این کار باعث جذاب‌تر شدن محتوای شما و جذب مشتریان بیشتر خواهد شد.

لود شدن صفحات وب

منتظر ماندن، همیشه با کسالت و بی‌حوصلگی همراه است. شما هم که نمی‌خواهید مشتریانتان در حین لود شدن صفحات وب‌سایت، کسل شوند! راه حل جلوگیری از سر رفتن حوصله مشتریان در حین ورود به وب‌سایت، می‌تواند ساخت یک انیمیشن کوتاه و مرتبط با کسب‌وکارتان باشد.

تبلیغات

چرا تبلیغ کسب‌وکارتان را با یک محتوای کارتونی به دیگران معرفی نمی‌کنید؟ فکرش را بکنید که مشتریان بالقوه شما می‌توانند تبلیغاتتان را در یک سایت دیگر، در قالب یک انیمیشن کوتاه مشاهده کنند و جذب شوند.

لوگو موشن

 لوگو موشن هم در دسته‌بندی محتواهای انیمیشنی قرار می‌گیرد و می‌تواند نام و نشان برند تجاری شما را در حالت‌های جذاب به مشتریان معرفی کند. شما می‌توانید طراحی لوگو موشن مورد نظرتان را به فریلنسرهای ماهر و باتجربه مجموعه پونیشا بسپارید و از خروجی‌های باکیفیت و جذاب در راستای توسعه کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید.

توسعه و بهبود UX

موشن‌گرافیک مزایای بسیار زیادی برای بهبود UX وب‌سایت شما دارد. اگر با طراحی UX کنونی وب‌سایتتان مشکل دارید، با طراحی موشن گرافیک و افزودن چند انیمیشن جزئی و مناسب می‌توانید آن مشکلات را برای همیشه برطرف کنید. برای مثال، افزودن یک افکت متحرک یا انیمیشنی به قسمت کال تو اکشن (Call to Action) وب‌سایت می‌تواند باعث بهبود و ارتقای UX شود.

جمع بندی

جذابیت دنیای انیمیشن بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانیم که این فضا چقدر می‌تواند برای کودکان و حتی بزرگسالان سرگرم‌کننده باشد. در این مقاله با تعریف، تاریخچه و انواع انیمیشن به‌صورت مفصل آشنا شدیم و کاربردهای آن در کسب‌وکارهای اینترنتی را به‌خوبی مورد بررسی قرار دادیم. اگر مایل هستید که برای بهبود UX و فضای وب‌سایت خود از انیماتورهای حرفه‌ای کمک بگیرید، می‌توانید روی فریلنسرهای فعال در مجموعه پونیشا حساب ویژه‌ای باز کنید. پونیشا با گردآوری بهترین فریلنسرهای انیماتور، امکان بهره‌مندی شما از خروجی‌های باکیفیت و تضمینی را به وجود آورده است. وقت را از دست ندهید و همین حالا، پروژه مورد نظرتان را در سایت پونیشا ایجاد کنید.

۴.۲/۵ - (۹ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds