ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟
بازاریابی از طریق ایمیل یکی از روشهای مقرون به صرفه و مناسب برای کسب اعتماد مشتری و ارائه خدمات است. اگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید، شناخت و استفاده از ایمیل مارکتینگ برای کسب و کار آنلاین شما ضروری است. از بزرگترین مزیتهای آن، ارتباط همزمان با مشتریان تنها با کلیک بر دکمه ارسال است!
اما دقیقا ایمیل مارکتینگ چیست؟ در این مطلب قصد داریم شما را با بازاریابی ایمیلی، کاربرد و همچنین نحوه کسب موفقیت در این حرفه آشنا کنیم.
فهرست مطالب
ایمیل مارکتینگ یعنی چه؟
Email Marketing یا بازاریابی ایمیلی به معنای ترویج کسب و کار، ارائه محصولات و جذب و گسترش ارتباط با مشتری، با استفاده از پست الکترونیک (ایمیل) است. این روش به عنوان بازاریابی مستقیم شناخته شده است؛ زیرا شما بدون واسطه با افراد ارتباط برقرار میکنید و آنها را به خرید یا بازدید از محصول، ویدئو، مطلب و… فرا میخوانید. بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که با گسترش کسب و کارهای اینترنتی و روی کار آمدن شبکههای اجتماعی متفاوت، جایگاه ویژهای نیز کسب کرده است. ایمیل مارکتینگ با سازش و قابلیت انعطاف خود، ارسال طیف گستردهای از محتوا مانند ویدئو، عکس، مطلب، لینک و … را در اختیار افراد قرار میدهد.
ارائه خدمات گسترده و مقرون به صرفه، موجب جلب توجه و محبوبیت این ابزار دیجیتال مارکتینگ شده است. برای معرفی قسمت کوچکی از کاربرد و خدمات بازاریابی ایمیلی، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- ارسال خبرنامه ایمیلی
- ارسال فاکتور خرید
- تبریک و خوشآمدگویی به کاربران جدید
- اطلاعرسانی از محصولات جدید یا تخفیفها و کمپینها
- پرسیدن نظرات مشتریان در رابطه با محصول و خدمات دیگر
- و…
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
گری توئرک از شرکت Digital Equipment Corporation نخستین فردی بود که در سال ۱۹۷۸ ایمیلی را به صورت همزمان برای ۴۰۰ نفر از مشتریان ارسال کرد. او با اولین حرکت خود در دنیای ایمیل مارکتینگ به سودی ۱۳ میلیون دلاری دست یافت. در پی این کار، Gary Thuerk به عنوان پدر اسپم در دنیا شناخته شد. برای آشنایی بیشتر با ایمیل اسپم، پیشنهاد میکنیم مقاله ایمیل اسپم چیست را مطالعه کنید.
البته به دلیل هدفمند بودن و برنامهریزی قبلی از ارسال ایمیلها، او خود را پدر ایمیل مارکتینگ میدانست.
تا اواخر دهه ۹۰ بیشتر شرکتها برای ارائه خدمات و فروش از بازاریابی حضوری یا تلفنی استفاده میکردند. اما با معرفی اینترنت و امکان دسترسی آن برای اکثر افراد، بازاریابی و ارتباطات، وارد عصر جدیدی شد. Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل رایگان مورد استفاده افراد قرار گرفت. کم کم صندوقهای دریافتی ایمیل (inbox) افراد پر از ایمیلهای کاری و تبلیغاتی شد؛ وجود ایمیلهای بیمحتوا و بدون هدف، تبلیغات زیاد، مزاحمت و… باعث نارضایتیهایی در کاربران ایمیل شد.
به همین خاطر در سال ۱۹۹۸ اولین قانون وضع شد؛ در این قانون کلیه ایمیلهایی که با هدف ایمیل مارکتینگ برای افراد ارسال میشدند، باید قابلیت Opt-out داشته باشند. در این قابلیت افراد توانایی انصراف از دریافت ایمیلهای اسپم یا با هدف مزاحمت را دارند.
بعد از وضع این قانون، بسیاری از کسب و کارها با مشکلاتی مواجه شدند و این قانون، نتیجه مطلوب را کسب نکرد؛ به همین علت در سال ۲۰۰۳ قانون جدیدی با نام Can Spam وضع شد. با وضع این قانون، کاربران میتوانستند از ارسال مجدد ایمیلها جلوگیری کنند؛
با گذشت زمان و تحول در فضای اینترنت و بازاریابی آنلاین، افراد به یادگیری استفاده اصولی و هدفمند از بازاریابی ایمیلی پرداختند. افراد با تعیین هدف خود به آمادهسازی ایمیلهایی برای برندسازی، بازاریابی، رفع نیاز مشتری و … مشغول شدند. البته هدف نهایی افراد، دستیابی به کسب و کاری موفق با درآمدی بالا است.
مزیت های بازاریابی ایمیلی
کاربرد و هدف اصلی ایمیل مارکتینگ در برندسازی، معرفی برند، حفظ مشتریان قدیمی، جذب مشتریان جدید، اطلاعرسانی محصولات، تشویق به خرید و… است. به همین خاطر، بازاریابی ایمیلی نقشی اساسی در استراتژی بازاریابی شما نیز دارد. مزایای این ابزار پرکاربرد عبارتاند از:
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب
به طور کلی نرخ بازگشت سرمایه، همان میزان سود دریافتی در ازای هزینهها است. یکی از ویژگیهای ایمیل مارکتینگ، این است که امکان محاسبات دقیق بازگشت سرمایه را به شما میدهد. اگر به طور حرفهای و اصولی و با هدفی مشخص به اجرای بازاریابی ایمیلی کسب و کار خود بپردازید؛ به طور قطع، از بازگشت سرمایه بالایی بهرهمند میشوید.
صرفه جویی در هزینه ها
علاوه بر این که بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی قابل پیشبینی است، شما میتوانید با کمترین هزینه به بهترین نتیجه دلخواهتان دست پیدا کنید.
اثر بخشی سریع
نحوه کار آسان، ارسال در کوتاهترین زمان و همچنین اثربخشی سریع، از مزایای دیگر این ابزار دیجیتال مارکتینگ است. ارسال تخفیف و پیشنهادات ویژه، خرید و استرس اتمام تخفیفات یا FOMO، نمونهای از اثرات سریع این بازاریابی است.
امکان آنالیز رفتار و عملکرد مشتری
شما میتوانید با نظارت بر این که روی کدام لینکها کلیک شده، چه تعداد از ایمیلها باز شده، کدام مطلب یا محصول جذابیت بیشتری برای مشتری داشته و به کدام CTA واکنش نشان داده شده، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته و به بهبود و پیشرفت کسب و کار آنلاین خود کمک کنید. بهترین روش برای این کار، استفاده از آزمون A/B است.
قابلیت Opt-in
امکان سفارشیسازی ایمیل توسط فرستنده و همچنین انتخاب و شخصیسازی ایمیلهای دریافتی، مرتبط با نیاز و علایق مشتری!
معایب ایمیل مارکتینگ
با این که بازاریابی ایمیلی از مزیتهای زیادی برخوردار است، اما هیچ یک از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بی نقص نیست! از معایب بازاریابی ایمیلی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
هرزنامه یا اسپم
گاهی ممکن است ایمیلهای ارسالی مستقیم به اسپم برود. یا برخی افراد بر اساس نارضایتی از ایمیل یا مزاحمت بیش از حد، آن را اسپم میکنند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب به برند، کسب موفقیت و درآمد باید بهترین رفتار و عملکرد را از خود نشان دهید تا بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید.
احتمال ارسال نشدن ایمیل
ایمیلهایی که دارای ضعف و مشکل در طراحی و محتوا هستند، توسط نرمافزارهای ویژهای فیلتر میشوند و به کاربران تحویل داده نمیشوند. برای جلوگیری از این مشکل، باید تمام تلاش خود را برای ایجاد یک محتوای بینقص به کار بگیرید.
از دست دادن مشتری
ارسال مکرر و بدون وقفه، باعث عصبانیت و حتی لغو کردن اشتراک نیز میشود. سعی کنید با ارسال ایمیل در زمانهای خاص و همچنین به صورت پیوسته، با مشتری ارتباط برقرار کنید. نکته دیگر در رابطه با نوع محتوا است؛ از محتواهای متنوع استفاده کنید و فقط به فکر فروش محصول نباشید. برای مثال آموزش و یادگیری نکات جدید یک ایده پرکاربرد است.
راز موفقیت در ایمیل مارکتینگ
یکی از قطعیترین روشها برای کسب موفقیت در بازاریابی ایمیلی، تحلیل نتایج و بهینهسازی ایمیل است. دادهها و اطلاعات رفتار و عملکرد مشتری و پیدا کردن جایگاه آن ها در قیف بازاریابی، کلید اصلی رشد و رونق در ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است و نقشی موثر در کسب نتیجه دلخواه دارد؛ همچنین شما میتوانید با بررسی و تحلیل شاخصهای ایمیل مارکتینگ، قدمی بزرگ به سمت موفقیت بردارید. مهمترین شاخصها عبارتاند از:
نرخ کلیک (Click-Through-Rate)
نرخ کلیک یا CTR میزان تعداد کلیک بر روی لینکها یا دکمهها است. با استفاده از این شاخص شما میتوانید به صورت جداگانه عملکرد هر یک از ایمیلها را بررسی کنید؛ همچنین این شاخص یکی از عوامل مهم است که باید در تست A/B بررسی شود.
نرخ پرش (Bounce Rate)
بانس ریت، میزان ایمیلهایی که بر اساس شرایط مختلف هیچ کلیکی نگرفتهاند یا باز نشدهاند را نشان میدهد که بر اساس دلایل مختلفی همچون پر بودن صندوقهای دریافتی، نامعتبر بودن آدرس، غیرفعال شدن آدرس و… اتفاق میافتد.
نرخ تبدیل (Conversion Rate)
وقتی ایمیل دارای Call to action یا همانCTA است، فرستنده از کاربر میخواهد عملی مانند خرید، دانلود و… انجام دهد. نرخ تبدیل میزان کلیک روی CTA را نشان میدهد.
نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate)
این شاخص، تعداد کاربرانی که عضو لیست هدفمند شما میشوند یا به هر دلیلی از دریافت ایمیل انصراف میدهند را نشان میدهد.
علاوه بر شاخصهای بازاریابی ایمیلی، عواملی دیگری نیز بر رشد و کسب اعتماد مشتری موثر است:
- تعیین هدف از بازاریابی ایمیلی
- شناسایی مخاطبین (پرسونای مخاطب و مشتری)
- خلق محتوای جذاب
- دعوت به تعامل (استفاده از CTAهای مناسب)
- تست، بهبود و بروزرسانی
- ارائه خدماتی به جز فروش به کاربران
- عملکرد منظم و پیوسته
در آخر
بازگشت سرمایه، ارزان بودن، ارتباط سریع و همزمان و خیلی کاربردهای دیگر ایمیل مارکتینگ، موجب استفاده جهانی از این ابزار دیجیتال مارکتینگ شده است. امروزه با روی کار آمدن شبکههای اجتماعی متفاوت، ایمیل مارکتینگ هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده و نتایج خوبی را برای کاربران خود رقم میزند.
عملکرد اصولی و خلاقانه شما در کسب موفقیت و همچنین درآمدزایی بالا موثر است. شما میتوانید با به کارگیری استراتژیهای بازاریابی ایمیلی، نظارت بر دادهها و بررسی رفتار به شناخت برند خود کمک بزرگی کنید. پس از همین حالا به فکر راه اندازی و بهبود بازاریابی ایمیلی خود باشید.