skip to Main Content
اینفوگرافیک چیست؟ چه مراحلی برای طراحی آن باید طی شود؟

اینفوگرافیک چیست؟ چه مراحلی برای طراحی آن باید طی شود؟

بدون شک برای شما هم پیش آمده است که مطلبی طولانی را درباره موضوعی می‌خوانید و چیزی متوجه نمی‌شوید؛ اما به محض اینکه همان مطالب را به‌صورت کلی در یک تصویر می‌بینید، کاملا درک می‌کنید؛ دلیل آن چیست؟

بدیهی است که اینفوگرافیک (Infographic)‌‌ در انتقال مفاهیم عملکرد بهتری نسبت به متون طولانی دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن، مطالب پیچیده و سنگین را به شیوه‌ای لذت بخش به مخاطب خود منتقل کنید. طبق آخرین آمار Google Trend، حجم جستجو برای “اینفوگرافیک” از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۸۰۰٪ افزایش یافته است که خود نشان دهنده‌ی محبوبیت رو به افزایش اینفوگرافیک‌ها است.

اما سوالی که به‌وجود می‌آید این است که اینفوگرافیک‌ها از کجا آمده‌اند و چگونه اینقدر محبوب شدند؟
در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور کامل بگوییم اینفوگرافیک چیست تا بتوانیم به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک،‌ تصویری است که حقایق و داده‌ها را به روش‌های بصری به اشتراک می‌گذارد و از دو کلمه Information (اطلاعات) و Graphic (گرافیک) تشکیل شده است‌. اگر اینفوگرافیک را به این صورت معنا کنیم، بنابراین بسیاری از آثاری که در تاریخ ما وجود دارند، اینفوگرافیک محسوب می‌شوند. به نقاشی‌های کشیده شده روی دیوارهای غار یا حروف تصویری در مصر باستان بیندیشید! افرادی که این آثار را خلق کرده‌اند، حروف، کلمات و جملات را تنها به کمک تصاویر نشان می‌دادند؛ پس می‌توان گفت که غارنشینان اولین طراحان اینفوگرافیک بودند.

نقشه‌‌ها، نمودارهای خطی، میله‌ای و دایره‌ای نیز نمونه‌ای دیگر از اینفوگرافیک‌ها هستند. نمودارها اولین بار توسط ویلیام پلیفر اختراع شدند و به همین دلیل، او به پدر اینفوگرافیک معروف است.

به طور کلی اینفوگرافیک عبارت است از:

  • تصویرسازی داده‌ها درباره یک داستان
  • ابزاری برای آموزش و اطلاع رسانی
  • راهی برای ایجاد آگاهی از برند

مراحل ساخت یک اینفوگرافیک کارآمد

طراحی یک اینفوگرافیک کارآمد، ممکن است برای افرادی که در این زمینه حرفه‌ای نیستند، بسیار سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. بنابراین می‌توانید طراحی اینفوگرافیک خود را برون‌سپاری کرده و به افراد حرفه‌ای بسپارید. اما برای آن‌که طراحی مد نطر خود را داشته باشید، باید با مراحل زیر آشنا باشید:

مشخص کردن اهداف

قبل از هرچیز بسیار مهم است که بدانید به دنبال چه چیزی هستید و هدف خود را در ابتدا مشخص کنید. اینفوگرافیک ابزاری برای ارتباط بصری است که می‌توانید از آن برای موارد زیر استفاده کنید:

  • ارائه چکیده‌ای از موضوع
  • توضیح دادن و ساده‌سازی یک فرایند پیچیده
  • ارائه یافته‌های تحقیق یا داده‌های نظرسنجی
  • مقایسه چندین گزینه با یکدیگر
  • آگاهی دادن درباره یک موضوع

جمع‌آوری اطلاعات

برای توضیح دادن هر موضوعی که در مرحله اول مطرح کردید، به اطلاعاتی نیاز دارید. اگر داده‌های مورد نیاز را در اختیار دارید، یک مرحله جلو می‌افتید، اما اگر ندارید اصلا نگران نباشید. تعداد زیادی داده عمومی در دسترس شما است، فقط باید بدانید که کجا آنها را جستجو کنید. به عنوان مثال، جستجوی گوگل، Pew Research، Statista، Google Scholar، Google Trends Datastore و غیره، برخی از سایت‌هایی هستند که به شما در پیدا کردن اطلاعات آماری کمک می‌کنند.

بصری‌سازی داده ها

گام بعدی، تصمیم‌گیری درباره نحوه ارائه داده‌های تهیه شده بصورت بصری خواهد بود. شما ابتدا برای بصری‌سازی هر داده‌ باید هدف اصلی آن را تعیین کنید. هدف شما قطعا یکی از موارد زیر خواهد بود:

  • اطلاع رسانی
  • مقایسه
  • نشان دادن روند انجام یک کار
  • نشان دادن روابط

سپس با توجه به هدف تعیین شده، بهترین تکنیک را برای ارائه مطالب خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما اطلاع رسانی باشد، شما قصد دارید پیام یا اطلاعات مهمی را در اینفوگرافیک خود بگنجانید تا به مخاطب منتقل کنید بنابراین به مطالب زیادی احتیاج نخواهید داشت. یا اگر با هدف مقایسه به طراحی اینفوگرافیک پرداخته‌اید، می‌خواهید شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود میان داده‌ها را مطرح کنید پس باید از انواع نمودارهای میله‌ای، ستونی، دایره‌ای و غیره، استفاده کنید.

انتخاب قالب مورد نظر با استفاده از الگوهای اینفوگرافیک

تنها چیزی که باقی می‌ماند، چیدمان و طراحی اینفوگرافیک است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید انتخاب الگویی است که به طور خاص برای داده‌های شما مناسب باشد.

شناسایی مخاطبان هدف

علاوه بر طراحی ظاهری اینفوگرافیک، شما باید “اطلاعاتی” را ارائه دهید که به اندازه “گرافیک” به کار برده شده، قانع‌کننده باشد، و برای انجام این کار، باید مخاطبان هدف خود را بشناسید. به عنوان مثال، اگر مخاطب شما “مبتدی” باشد، ممکن است به داده‌هایی نیاز داشته باشد که مفاهیم را بصورت واضح و صریح بیان می‌کند، یا یک “متخصص” بیشتر به ارقام و اعداد به کار برده شده جذب می‌شود. شما باید بر اساس نیاز آنها اینفوگرافیک خود را طراحی کنید و برای یک طرح موثر باید تمام جوانب را بررسی کنید.

شخصی سازی اینفوگرافیک

شخصی‌سازی با آن‌که زمان‌بر است، اما در عین حال سرگرم‌کننده‌ترین بخش طراحی اینفوگرافیک نیز هست. فقط کافی است که یک عنوان جذاب بنویسید، محتوای خود را متناسب با آن مرتب کنید و اندازه و فرمت فونت را تنظیم کنید. به راحتی می‌توانید گرافیک‌ها و رنگ‌ها را نیز تغییر دهید تا به برند شما و داده‌هایی که ارائه می‌کنید مرتبط باشند. برای شخصی‌سازی بیشتر ظاهر اینفوگرافیک، می‌توانید رنگ‌ها یا سبک‌های فونت را تغییر دهید و اصول کپی رایتینگ را در آن رعایت کنید.

انواع اینفوگرافیک

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها انواع متنوعی دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

گاه شمار

اگر هدف شما، به تصویر کشیدن رویداد‌های تاریخی، ارائه یک داستان به ترتیب زمانی، روند توسعه محصولات و مطالبی از این دست است، باید به سراغ این نوع اینفوگرافیک بروید. اینفوگرافیک گاه‌شمار این امکان را به شما می‌دهد تا نشان دهید که یک ایده، پروژه یا داستان چگونه به وجود آمده است.

فرآیندی

برای ساده‌سازی مفاهیم پیچیده، ارائه خلاصه‌ای از مراحل یک فرآیند و نشان دادن روند یک کار، اینفوگرافیک فرایندی بهترین انتخاب خواهد بود.

نموداری

شما در این نوع اینفوگرافیک، باید اطلاعات را بر اساس نمودار ارائه دهید. شما می‌توانید رنگ‌ها و شکل‌های مختلف را به اینفوگرافیک نموداری خود اضافه کنید.

اطلاع رسان

در این نوع اینفوگرافیک شما می‌توانید یک نمای کلی از یک موضوع خاص را به اشتراک بگذارید، یک ایده جدید معرفی کنید یا یک پست وبلاگ یا مقاله ساده را برای مخاطبان خود به شیوه جذاب‌تری ارائه دهید.

آموزشی

این نوع اینفوگرافیک‌ها مراحل ایجاد چیزی را نشان داده و دستورالعمل‌هایی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

مقایسه ای

اگر بخواهید تفاوت‌ها و شباهت‌های میان دو آیتم مختلف را مشخص کنید، به این نوع اینفوگرافیک نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال اگر بخواهید مخاطب خود را متقاعد کنید تا نظر خود را درباره یک محصول تغییر دهد، اینفوگرافیک مقایسه مزایا و معایب می‌تواند ایده جالبی باشد.

رزومه

 شما برای استخدام در یک شرکت یا سازمان قطعا به یک اینفوگرافیک رزومه نیاز خواهید داشت. در این نوع اینفوگرافیک، تجارب شغلی، سوابق تحصیلی، مدارک و توانمندی‌های شما در فرمت خاصی قرار می‌گیرد و بررسی را برای شرکت استخدام کننده آسان خواهد کرد.

عددی

در این نوع اینفوگرافیک شما بیشتر شاهد اعداد و ارقام خواهید بود. به عنوان مثال، باید برای نشان دادن آمار ابتلای افراد به ویروس کرونا در یک ماه اخیر، از این نوع اینفوگرافیک استفاده کنید.

نمونه اینفوگرافیک

ابعاد و سایز اینفوگرافیک

حال سوال این است که ابعاد و سایز اینفوگرافیک باید چقدر باشد؟ شما ابعاد و اندازه مناسب را باید بر اساس پلتفرمی انتخاب کنید که قصد دارید اینفوگرافیک خود را در آن منتشر کنید.

به طور کلی، یک اینفوگرافیک استاندارد، دارای عرض ۶۰۰ پیکسل و طول ۱۸۰۰ پیکسل است. پیروی از این «استاندارد» باعث می‌شود که اینفوگرافیک شما با اکثر وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها مطابقت داشته باشد. با این وجود، بعضی از پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا اینفوگرافیک‌ خود را با ابعاد بیشتری آپلود کنید.

ابعاد و سایز استاندارد اینفوگرافیک

به عنوان مثال، وب سایت visual.ly اینفوگرافیک با ابعاد ۱۲۴۰ در ۱۷۵۰ پیکسل را پشتیبانی می‌کند. همینطور Pinterest به شما این امکان را می‌دهد تا اینفوگرافیک‌ را با عرض ۶۰۰ و طول بی‌نهایت آپلود کنید. همینطور می‌توانید در فیس بوک، اینفوگرافیک را با حداقل ابعاد ۴۰۳ در ۴۰۳ و حداکثر ابعاد ۲۰۴۸ در ۲۰۴۸ آپلود کنید.

رنگ‌ها و روانشناسی رنگ در اینفوگرافیک

در اینفوگرافیک به دلیل بصری بودن داده‌ها، رنگ‌ها به شدت اهمیت دارند و باید به آنها توجه کنید. بهتر است قبل از طراحی، با معنا و تئوری رنگ‌ها آشنا باشید یا طراحی را به فردی بسپارید که با این معانی آشنا باشد. زیرا هر رنگ یک حس متفاوت را در مخاطب بوجود می‌آورد. شما می‌توانید با روانشناسی رنگ‌ها، هر آنچه را که دوست دارید مخاطبان درباره برند و یا کسب و کار شما بدانند را از طریق رنگ‌ها بیان کنید. در اینجا به برخی از رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • قرمز: رنگی نشاط‌آور و هیجان‌انگیز که به خوبی توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و یکی از رنگ‌های موثر در بازاریابی و طراحی اینفوگرافیک است (کوکا کولا به طور موثر از رنگ قرمز در تبلیغات و لوگوی برند خود استفاده می‌کند). همچنین می‌توان از آن به عنوان رنگ هشدار استفاده کرد.
  • نارنجی: اگر دوست دارید که اینفوگرافیک شما سرشار از انرژی باشد از رنگ نارنجی غافل نشوید. این رنگ سرگرم‌کننده و مدرن بوده و مانند رنگ قرمز برای جلب توجه عالی است.
  • سبز: رنگ سبز با مفاهیم مثبتی از جمله، رشد، سلامت و باروری ارتباط مستقیم دارد. شما برای ایجاد حس امنیت در ذهن مخاطب خود بهتر است از رنگ سبز استفاده کنید.
  • آبی: می‌توانید با استفاده از رنگ آبی در اینفوگرافیک خود، حس آرامش، اطمینان و اعتماد را در مخاطب خود ایجاد کنید.

کلام آخر

اینفوگرافیک‌ها‌ ترکیبی از متن‌ها، تصاویر و داده‌ها هستند که برای اطلاع‌رسانی و تعامل با مخاطب طراحی می‌شوند. اگر دوست دارید یک اینفوگرافیک سرگرم‌کننده و آموزشی بسازید، مطمئن شوید که از بهترین شیوه‌های طراحی اینفوگرافیک استفاده می‌کنید. همچنین می‌توانید با ثبت پروژه خود در پونیشا، طراحی اینفوگرافیک‌های حرفه‌ای را به فریلنسرهای باتجربه بسپارید.

سوالات متداول

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک،‌ تصویری است که حقایق و داده‌ها را به روش‌های بصری به اشتراک می‌گذارد و از دو کلمه Information (اطلاعات) و Graphic (گرافیک) تشکیل شده است‌.

انواع اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک‌ها انواع متنوعی دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مراحل ساخت اینفوگرافیک چیست؟

طراحی یک اینفوگرافیک کارآمد، ممکن است برای افرادی که در این زمینه حرفه‌ای نیستند، بسیار سخت و پیچیده به نظر می‌رسد. برای آن‌که طراحی مد نطر خود را داشته باشید، باید با مراحل زیر آشنا باشید.

۴.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds