skip to Main Content
این دیزاین (InDesign) چیست؟ چه کاربردی دارد؟

این دیزاین (InDesign) چیست؟ چه کاربردی دارد؟

حتماً تا به حال پیش آمده است که برای طراحی بروشور یا کاتالوگ‌های مربوط به کسب‌وکارتان به فکر فرو بروید و یک طرح جامع و جذاب را در نظر داشته باشید. اما چگونه می‌توان این طرح‌ها را به طور عملی اجرا کرد و به تصویر کشید؟ نرم‌افزار این‌دیزاین (InDesign)، دقیقاً همان ابزار کارآمدی است که طراحان می‌توانند با استفاده از آن، تمامی طرح‌های مورد نظر شما را به اجرا در بیاورند. ما به‌خوبی می‌دانیم که دغدغه شما به‌عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای مختلف، جذب مشتری و مخاطب از طریق تبلیغات بصری است؛ به همین دلیل، تصمیم داریم در ادامه این مطلب، تمامی خصوصیات این‌دیزاین را زیر ذره‌بین قرار دهیم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن را در مقام مقایسه با سایر نرم‌افزارها واکاوی کنیم. پس با ما همراه باشید تا به تعریف دقیق و کامل نرم‌افزار InDesign بپردازیم، تفاوت ورژن‌های متفاوت این نرم‌افزار (CC و CS) را مورد بررسی قرار دهیم و قابلیت‌ها و امکانات این نرم‌افزار را در اختیار شما قرار بدهیم تا بدانید طراحان و فریلنسرها، از چه متدها و پتانسیل‌هایی برای طراحی تبلیغات و ایده‌های مورد نظر شما استفاده می‌کنند.

این دیزاین چیست؟

کاربردهای نرم افزار ایندیزاین

نرم‌افزار این دیزاین (InDesign) یکی از قدیمی‌ترین، محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای طراحی، ویرایش و اصلاح فایل‌های متنی است که به‌صورت تخصصی برای صفحه‌آرایی و اجرایی کردن ایده‌های تبلیغاتی به کار گرفته می‌شود. از این نرم‌افزار به‌صورت ویژه برای طراحی صفحات در انواع مجلات، صفحه‌سازی و طراحی جلد کتاب هم استفاده می‌شود؛ اما کاربردی‌ترین ویژگی آن در حوزه تبلیغات و کمک به بهتر دیده شدن کسب‌وکارهای مختلف است. فرض کنید که همین حالا شما تصمیم دارید که برای تبلیغ کسب‌وکار خود، یک سالنامه تهیه و طراحی کنید. تصور کنید که ایده شما این است که طراح مورد نظرتان، لوگوی شما را به شکل ویژه‌ای در گوشه صفحات سالنامه طراحی کند و متن‌های به خصوصی را هم در پایین هر صفحه قرار دهد.

اگر طراح از نرم‌افزار این‌دیزاین برای اجرایی کردن ایده‌های شما استفاده کند، مطمئناً در پیاده‌سازی طرح‌های مختلف و صفحه‌آرایی هرچه بهتر موفق‌تر خواهد بود. نرم‌افزارهای ابتدایی‌تر مثل نرم افزار ورد، خلاقیت و توانایی طراحان را محدود می‌کنند و معایب آن‌ها باعث جلوگیری از واقعی‌سازی ایده‌های شما خواهد شد. به‌طورکلی، قابلیت‌هایی که نرم‌افزار ایندیزاین در خدمت طراحان قرار می‌دهد، امکان ارتقای کیفیت تصاویر در کنار متون مختلف تبلیغاتی را فراهم می‌کند. جالب است بدانید که بسیاری از طراحان، عملیات تصویرسازی ایده شما را با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی دیگر (مثل فتوشاپ) انجام می‌دهند و در نهایت، برای متن‌نویسی و طراحی فونت، پروژه را وارد فضای این‌دیزاین می‌کنند. پس می‌توان گفت که یک طراح حرفه‌ای هم باید بداند فتوشاپ چیست و چگونه کار می‌کند و هم توانایی کار کردن با ابزارهایی مانند ایندیزاین را داشته باشد تا بتواند بهترین طرح‌ها را به شما ارائه دهد.

تاریخچه کوتاهی از این دیزاین

برای اینکه بدانیم نرم‌افزار InDesign از کجا وارد دنیای طراحی شد، لازم است با شرکت ادوبی (Adboe) آشنا شوید. شرکت ادوبی در سال ۱۹۹۴ با خرید یک نرم‌افزار با عنوان Page Maker وارد رقابت با یک کمپانی قدرتمند شد. مدتی پس از رقابت سنگین با آن کمپانی، Page Maker عملاً نابود شده و ادوبی تصمیم گرفت تا با رونمایی از نرم‌افزار جدید خود یعنی ایندیزاین، وارد بازار شود. پس از کشمکش‌های طولانی و تغییر نام‌های متعدد، نرم‌افزار InDesign در سال ۲۰۰۰ به دنیا معرفی شد.

تفاوت این دیزاین CC با CS

بسیاری از نرم‌افزارهای شرکت ادوبی از نسخه‌های CS و CC برخوردار شده‌اند؛ نرم‌افزار مورد بحث ما یعنی این‌دیزاین هم از این قاعده مستثنی نیست. مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های CC و CS در نوع اشتراک و نحوه دسترسی طراحان و کاربران به امکانات نرم‌افزار است. واژه‌های CC و CS به ترتیب نشانگر عبارات کامل Creative Cloud و Creative Suite هستند. نرم‌افزار این‌دیزاین نسخه CC بر اساس تهیه اشتراک و پرداخت هزینه‌های سالانه یا ماهانه است؛ از آن طرف، نسخه CS به‌صورت همیشگی در اختیار طراحان قرار می‌گیرد و با یکبار پرداخت هزینه می‌توان از امکانات آن استفاده کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهمی که در نسخه‌های CC و CS ایندیزاین وجود دارد، امکان استفاده از آن‌ها در سیستم ادوبی و سیستم‌های کامپیوتری مختلف است. طراحانی که با استفاده از نسخه CS بر روی صفحه‌آرایی مورد نظر شما کار می‌کنند، می‌توانند از قابلیت‌های این ورژن در فضای سیستم‌های Mac OS و ویندوز بهره‌مند شوند. البته ناگفته نماند که نسخه CS دیگر توسط سیستم ادوبی پشتیبانی نمی‌شود و برای عملکرد بهتر در فضای سیستم‌عامل‌های جدید ویندوز، بهتر است که از نسخه CC ایندیزاین استفاده شود.

قابلیت‌های و امکانات این دیزاین

قابلیت‌های و امکانات indesign

اگر تجربه‌ی چاپ و طراحی اینفوگرافیک، بروشور، سالنامه و دیگر ابزارهای تبلیغاتی در چندین سال قبل را داشته باشید، یادتان هست که طراحان برای اجرا کردن طرح مورد نظر شما از امکانات نرم‌افزار Word استفاده می‌کردند. اما حالا با گذشت سال‌ها از دوران طلایی ورد، ایندیزاین تمامی سرزمین‌های مربوط به طراحی را از آن خود کرده است. البته این صحبت به معنای آن نیست که طراحان، دیگر از نرم‌افزارهای قدیمی و پرکاربرد مثل فتوشاپ، ورد و غیره استفاده نمی‌کنند؛ منظور ما دقیقاً این است که با روی کار آمدن ایندیزاین و تبدیل شدن طراحی‌های محدود به ایده‌های جذاب و نامحدود، این نرم‌افزار، انتخاب همیشگی بسیاری از طراحان شده است.

حال می‌خواهیم ببینیم این‌دیزاین چه قابلیت‌ها و امکاناتی دارد باعث می‌شود طراحان فعال در این زمینه با کیفیت بهتری کار کنند؟ موارد زیر تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فرد این‌دیزاین را به شما معرفی خواهند کرد:

امکان طراحی حروف (تایپوگرافی)

قابلیت‌های حرفه‌ای و متعددی که در این نرم‌افزار گنجانده شده‌اند، این امکان را به طراح می‌دهند تا بتوانند ایده‌های شما را خیلی دقیق و جذاب اجرا کنند. طراحی تایپوگرافی مخصوصاً در حروف زبان فارسی از جمله ابزارها و ترفندهای جذب مشتری است که به‌صورت اختصاصی در متن‌های تبلیغاتی، صفحه‌آرایی‌ها و بروشورها مشاهده می‌شود.

سازگاری با زبان فارسی

برای آن‌که یک طراح بتواند ایده‌های شما را در این دیزاین پیاده‌سازی کند، باید از نسخه‌ای استفاده کند که در آن امکان استفاده از حروف زبان‌های خاورمیانه‌ای وجود دارد. نرم‌افزار ایندیزاین امکان نوشتن و طراحی کردن متون مختلف با زبان فارسی را دارد و با استفاده از قابلیت ایجاد خطوط منظم یا justification یا نکات نگارشی دیگر مثل نیم‌فاصله می‌توان یک صفحه‌آرایی دقیق، منظم، اصولی و جذاب را برای تبلیغ کسب‌وکار شما رقم زد.

امکان استفاده از متن Word

بسیاری از طراحان، برای اجرای دقیق طرح شما، متن و ایده مورد نظر را در فضای ورد ایجاد و سپس برای صیقل دادن به طرح خام، آن را وارد فضای ایندیزاین می‌کنند. سیستم نرم‌افزار این‌دیزاین، قابلیت استفاده از فایل‌های نرم‌افزارهای دیگر را هم به وجود می‌آورد و این یکی از امکانات منحصربه‌فرد آن است.

قابلیت تبدیل کردن پروژه به فایل PDF

امکان تبدیل کردن پروژه‌های این دیزاین به فایل PDF، یک خبر خوب برای شماست. همان‌طور که به‌خوبی می‌دانید، صرفه‌جویی در وقت بسیار مهم است و زمان، برای رشد کسب‌وکارهای مختلف، یکی از سرمایه‌های بسیار گران‌بها محسوب می‌شود. شما با استفاده از فایل PDF پروژه تبلیغاتی می‌توانید، طرح مورد نظر را به‌آسانی چاپ کنید و از کیفیت خروجی بالا و صرفه‌جویی در وقت بهره‌مند شوید.

امکان انتشار آنلاین پروژه ها

از دیگر امکانات این نرم‌افزار، باید به قابلیت انتشار آنلاین پروژه‌ها اشاره کرد. ممکن است که شما در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت داشته باشید و چاپ کردن بروشور یا متون تبلیغاتی، برای شما به‌صرفه نباشد. نرم‌افزار این‌دیزاین برای این بخش از قضیه هم تمهیداتی اندیشیده است و صفحاتی را خلق می‌کند تا بتوان آن‌ها را به‌صورت آنلاین هم منتشر کرد.

این دیزاین برای چه کاربردهایی مناسب تر است؟

نرم‌افزار InDesign برای کاربردهای بسیار متنوعی ساخته و طراحی شده است؛ به‌نحوی‌که می‌توان از امکانات آن برای صفحه‌بندی انواع مجلات و کتاب‎ها، طراحی نمودارهای تخصصی، تصاویر مختلف و غیره استفاده کرد. اما ایندیزاین به‌صورت تخصصی برای پوشش تبلیغات کسب‌وکارهای مختلف در زمینه چاپ یا انتشار آنلاین به کار گرفته می‌شود. برای مثال اگر شما بخواهید یک کاتالوگ تبلیغاتی برای برند خود طراحی کنید، می‌توانید از فریلنسرهایی که در این‌دیزاین تخصص دارند، کمک بگیرید. برای این کار کافی است به نمونه کارهای ایندیزاین در پونیشا نگاهی بیندازید تا بتوانید طراح مورد نظر خود را پیدا کنید. به طور تخصصی، این نرم‌افزار موارد زیر را به‌صورت کاربردی، پوشش می‌دهد:

  • طراحی و چیدمان حروف به‌منظور جذاب‌تر کردن طرح تبلیغاتی
  • امکان ستون‌بندی در صفحات مورد نظر
  • صفحه‌بندی انواع سالنامه‌های تبلیغاتی برای شناساندن برندهای مختلف
  • صفحه‌آرایی بروشورهای تبلیغاتی برای بولد کردن محصولات و خدمات یک کسب‌وکار

جمع بندی

نرم‌افزار این‌دیزاین از قابلیت‌های به‌مراتب بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای دیگر مثل Word برخوردار است و طراحان می‌توانند با استفاده از امکانات آن، تبلیغات شما را به شکلی بسیار جذاب به تصویر بکشند. علاوه بر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نرم‌افزار، کیفیت بالایی که از خروجی‌های این نرم‌افزار می‌توان دریافت کرد، قابل مقایسه با هیچ نرم‌افزار دیگری نیست. از جمله امکانات ویژه این دیزاین در قابلیت طراحی و چیدمان حروف است که به آن تایپوگرافی گفته می‌شود. شما می‌توانید تمامی ایده‌های خام خود را به طراحان فعال در بازار این‌دیزاین بسپارید تا تمامی اهداف تبلیغاتی‌تان به واقعیت بپیوندند.

مجموعه حرفه‌ای پونیشا با فراهم کردن بستری ایده‌آل و بازاری رقابتی، طراح‌های فریلنسر حرفه‎ای و کاربلدی را گردآوری کرده است تا انجام پروژه‌های شما را برعهده بگیرند. با توجه به اینکه طراحان قدرتمندی در این زمینه فعالیت می‌کنند، بازار این نرم‌افزار شاهد فضای رقابتی فریلنسرها با یکدیگر است. برای استخدام طراح گرافیک و دریافت بهترین خروجی‌های در زمینه تبلیغات متنی خود همین حالا پروژه خود را ایجاد کنید تا بهترین‌های پونیشا برای همکاری با شما اعلام حضور کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds