بازاریابی چیست؟ معرفی انواع کانال های بازاریابی
در حال حاضر با رشد روزافزون کسب و کارها، مدیریت آنها نیز به دانش و آگاهی بیشتری در زمینههای مختلف نیاز دارد. یکی از اصلیترین ابزارها برای رسیدن به اهداف کسب و کار و یا افزایش فروش، آگاهی کامل از روشها و اصول بازاریابی و فروش است. مفهوم بازاریابی ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد و درک اصول، تاکتیکها و استراتژیهای مربوط به آن، نیازمند تجربه و تلاش در زمینههای مختلف از جمله تجزیه تحلیل، تنظیم استراتژی و … است.
در این مطلب به هر چیزی که در فرآیند بازاریابی به آن نیاز دارید میپردازیم تا ضمن آشنایی با مفهوم بازاریابی، قدمهای استواری برای موفقیت در کسب و کارتان بردارید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر این که به زبان ساده توضیح دهیم بازاریابی چیست، تفاوت بازاریابی و تبلیغات را توضیح دهیم و شما را با انواع کانالهای بازاریابی آشنا کنیم.
فهرست مطالب
- بازاریابی چیست؟
- تفاوت بازاریابی با تبلیغات
- تاریخچه بازاریابی
- اصول بازاریابی و چهار “P” بازاریابی
- انواع کانال های بازاریابی و اهمیت آن ها
- معرفی انواع کانال های بازاریابی مهم در دنیای دیجیتال
- دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- انواع اصطلاحات رایج در بازاریابی آنلاین و خدمات دیجیتال مارکتینگ
- چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق داشته باشیم؟
- سخن پایانی
بازاریابی چیست؟
امروزه واژه بازاریابی به یکی از لغات پرکاربرد روزمره ما تبدیل شده است که در بیشتر مواقع از زبان مدیران، فروشندگان، سرمایهگذاران و … میشنویم. بازاریابی شامل مجموعه فعالیتها و استراتژیهایی است که توسط یک شرکت برای برقراری ارتباط بیشتر با مشتری انجام میشود. بازاریابی علاوه بر افزایش ارتباط با مشتری، باعث آگاهی آنها از ویژگیهای مختلف خدمات و محصولات نیز میشود. در واقع بازاریابی، شامل همه تاکتیکهایی است که شرکتهای مختلف با استفاده از آنها خدمات خود را در بازار ارائه کرده و مخاطب را به خرید خدمات و محصولات ترغیب میکنند.
در بازاریابی از استراتژیهای مختلفی استفاده میشود که میتواند کاملا خلاقانه باشد یا آنکه شامل یک استراتژی باشد که قبلا امتحانش را پس داده است. همچنین توجه داشته باشید که بازاریابی و استراتژیهای آن باید بر اساس نیازها، بازار هدف و ویژگیهای محصول یا خدمات در کسب و کار انتخاب شوند.
تفاوت بازاریابی با تبلیغات
یکی از مهمترین موارد برای درک بهتر تفاوتهای بازاریابی و تبلیغات، شناخت این دو مفهوم است. به همین منظور ابتدا بررسی میکنیم که تبلیغات چیست؟
تبلیغات در عمل به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل میکند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی قسمتهایی مشخص از خدمات شما است که در نتیجه استراتژیهای لازم برای نحوه، زمان و مکان معرفی محصولات را در اختیار شما قرار میدهد. به عنوان مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینههایی مانند روزنامه، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، انواع محتوا، تبلیغات محیطی، رادیو، تلویزیون و … بر عهده بخش بازاریابی است که علاوه بر این شامل برنامهریزی زمان نمایش یا محل قرارگرفتن تبلیغات نیز میشود.
تبلیغات یکی از پرهزینهترین بخشها در خدمات بازاریابی است که نقش بسیار مهمی در موفقیت شما خواهد داشت. البته این را هم باید گفت که به عنوان یکی از مهمترین موارد برای دستیابی به بیشترین بازدهی در کسب و کارتان عمل میکند.
تاریخچه بازاریابی
ایده بازاریابی، براساس شناخت ما در دورهی مدرن کنونی و در جریان انقلاب صنعتی شکل گرفته است. در واقع رویکردهای بازاریابی در دوره انقلاب صنعتی از اوخر قرن هجدهم آغاز شده و تا قرن نوزدهم ادامه پیدا کرده است. همان طور که میدانید، انقلاب صنعتی دوره تغییرات سریع اجتماعی بوده که نوآوریها در صنایع علمی و فنی هم محرک آن بوده است.
در جریان انقلاب صنعتی مردم به این نتیجه رسیدند که خرید کالاها نسبت به ساختن آنها سریعتر و در نتیجه آسانتر است. در نتیجه تولید انبوه کالا باعث به وجود آمدن صنایع بسیار زیادی شد که همه آنها برای برطرف کردن نیازهای بازار و رشد مصرفکنندههای خود در تلاش بودند. در این بین تولیدکنندهها نیاز داشتند تا به منظور گسترش کالاهای مورد نیاز مشتریهای خود از راههای جدیدی استفاده کنند که در نتیجهی آن، استراتژیهای بازاریابی شکل گرفت.
تاثیر برندینگ در بازاریابی
برای درک مفهوم برندینگ در بازاریابی، ابتدا لازم است تا بدانید برندینگ چیست؟ در حقیقت برندینگ ماهیت یک نام تجاری و یا برند را در دل مخاطبان شکل میدهد که شامل لوگو، طراحی، نام تجاری، علامت، رنگها، تبلیغات و … میشود. در این میان، برخی به اشتباه بحث بسیار وسیع برندینگ و برندسازی را فقط شامل طراحی یک نام تجاری و لوگو برای کالا یا خدمات مربوط به کسب و کارها میدانند که این دید بسیار سطحی است. توجه داشته باشید که نام تجاری و لوگو بخشی از مقوله بسیار وسیع برندینگ هستند اما تمام آن نیستند.
در واقع تمام روشها و شیوههایی که در مجموع موجب میشوند تا تصویری از خدمات، محصولات یا نام یک کسب و کار در ذهن و چشمان مخاطبان باقی بماند، برندینگ نامیده میشود. برندینگ اصولی پایه و اساس مناسبی برای بازاریابی با مارکتینگ ایجاد میکند. هر چه این پایه محکمتر باشد، در نتیجه برند شما نیز قدرتمندتر خواهد شد و موجب موفقیت و سوددهی بیشتری در کسب و کار شما میشود.
اصول بازاریابی و چهار “P” بازاریابی
یکی از شناخته شدهترین عبارتهای بازاریابی، مفهومی به نام “Marketing Mix” است که به عنوان “آمیزه بازاریابی”، “آمیخته بازاریابی”، “ترکیب عناصر بازاریابی” و یا “ترکیب بازاریابی” ترجمه میشود. به طور کلی این مفاهیم در دنیای بازاریابی به عنوان چهار “P” معروف است، چرا که نام انگلیسی هر یک از ترکیبهای بازاریابی با حرف P شروع میشود.
ترکیبهای بازاریابی از گذشته تا به امروز برگرفته از ۴ مولفه اصلی شامل محصول (Product)، قیمت (Price)، ترویج (promotion) و مکان عرضه یا توزیع (Place) میشود. تاکتیکها و کانالهای بازاریابی همواره در حال تغییر هستند اما این مولفهها به عنوان اصول ثابتی هستند که هرگز تغییر نکرده و تمامی اقدامات بازاریابی با توجه به آنها انجام میشوند.
در ادامه به هر کدام از این مولفهها اشاره میکنیم:
محصول (Product)
محصول یکی از اصلیترین موارد برای کسب و کارها است که به عنوان هدف اصلی آنها از فروش نیز محسوب میشود. محصول میتواند یک کالای فیزیکی و یا یک سرویس (مانند حق اشتراک، مشاوره و…) باشد. برای بازاریابی هر محصول به موارد زیر میپردازیم:
- چه تعداد از محصول باید به فروش برسد و یا ارائه شود؟ برای مثال یک تولیدکننده کفش باید برای نحوه ارائه تولیدات خود تصمیم گرفته که آیا در جعبه، کیف و… به مشتری تحویل داده شود.
- خدمات مورد نیاز برای هر محصول، شامل چه مواردی میشوند؟ این مورد شامل ضمانت محصول، شیوه ارسال، مرجوع کردن و موارد دیگر میشود.
قیمت (Price)
قیمت همانطور که از نامش مشخص است شامل هزینه خرید یک محصول است. توجه داشته باشید که قیمت و مسائل مربوط به آن برخلاف عنوان ساده خود، شامل مسائل پیچیدهتری نیز میشود که در ادامه به نمونههایی از آن اشاره میکنیم:
- چه قیمتی برای فروش یک محصول منطقی است؟ در نظر گرفتن یک قیمت عادلانه و منطقی با توجه به هزینههای تولید و ارائهی آن به مشتری، یکی از مهمترین موارد است که باید ضمن آنالیز بازار و تحقیق رقابتی دقیق در نظر گرفته شود.
- زمانبندی و شیوهی اجرایی تخفیفات برای محصولات، بازهی زمانی ارسال برای مشتریان در زمان تخفیف و در نظر گرفتن تخفیف به صورت درصدی و یا یک رقم ثابت برای آنها، از دیگر مواردی است که باید در نظر بگیرید.
ترویج (Promotion)
تبلیغ و ترویج یک محصول، یکی از مهمترین موارد برای معرفی ویژگیها، مزایا و در نتیجه فروش خدمات و یا محصولات است. برای تبلیغ محصول و خدمات مواردی مانند مولفههای زیر باید مد نظر قرار داده شود:
- کانال مورد نظر برای ترویج و یا تبلیغ یک محصول که میتواند شامل کانال آنلاین مانند شبکههای اجتماعی و یا کانالهای آفلاین شامل بیلبورد و … باشد
- مکان مورد نظر برای تبلیغ محصول و خدمات همانند فضای مجازی، فروشگاهها، مراسمها، رویدادها و …
- پیام و متن مورد استفاده برای تبلیغ محصولات با در نظر گرفتن لحن مورد نظر برای معرفی مزایای محصول و همچنین ترغیب مخاطبان به خرید آنها
مکان (Place)
مکان در واقع یکی از اصول وابسته به توزیع یک محصول است که هدف آن در دسترس قرار دادن خدمات و یا محصولات برای مشتریان است. به عبارت دیگر محصول و خدمات مورد نظر باید در مکان و زمانی مناسب قرار بگیرند تا افراد به راحتی بتوانند از آنها بهرهمند شده و خریداری کنند. به همین منظور باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- محصول از چه طریق و در کجا توزیع میشود؟ برای مثال اینترنت، فروشگاه و …
- در نظر گرفتن ویژگیهای محصول و محل توزیع آن! به عنوان مثال اگر فروشنده لوازم اسکی هستید، مناطق جنوبی و گرمسیر نمیتواند مکان مناسبی برای فروش محصولات شما در نظر گرفته شود.
انواع کانال های بازاریابی و اهمیت آن ها
کانالهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین عوامل برای دسترسی به اهداف بازاریابی شناخته میشوند. برای بهرهمند شدن از خدمات بازاریابی و تدوین راهبردهای کسب و کارتان، حتما لازم است کانالهای بازاریابی مناسب خود را انتخاب کرده و بر مبنای آن تصمیمگیری کنید. اگر کانالهای بازاریابی هدفمند انتخاب شوند، به شما کمک میکنند تا بیشترین بازگشت سرمایه را داشته باشید. در مقابل اگر انتخاب کانال بازاریابی به خوبی انجام نشود باعث ضررهای بسیاری در کسب و کار شما میشود.
به طور کلی چهار نوع کانال بازاریابی وجود دارد:
- فروش مستقیم
- فروش از طریق واسطهها
- توزیع دوگانه
- کانالهای معکوس
فروش مستقیم
فروش مستقیم در واقع شامل بازاریابی و فروش مستقیم محصولات به مشتریان نهایی بدون واسطه است. به عنوان مثال دستفروشی یکی از قدیمیترین انواع فروش مستقیم است. توجه داشته باشید که فروش مستقیم با بازاریابی مستقیم متفاوت است. در فروش مستقیم، عوامل فروش فردی به شکل مستقیم در ارتباط با مشتریها هستند و با آنها معامله میکنند. در مقابل بازاریابی مستقیم مربوط به سازمانهای تجاری است که بدون کمک خردهفروشها به دنبال مشتری هستند.
فروش با واسطه
فروش از طریق واسطه یکی دیگر از انواع کانالهای بازاریابی است که در آن، از طریق واسطههایی همچون عمدهفروشها و یا خردهفروشها، کالای مورد نظر را در دسترس مشتری قرار میدهند. این کانال اغلب به عنوان کانال غیرمستقیم نیز در نظر گرفته میشود.
توزیع دوگانه
توزیع دوگانه شامل طیف گستردهای از عوامل است که در آنها اهداف بازاریابی با تولیدکننده و یا عمدهفروشها توسط بیش از یک کانال برای رسیدن به مشتری و کاربر نهایی استفاده میشود.
کانالهای معکوس
کانالهای معکوس نمونهای از کانالهای بازاریابی هستند که در آن به جای این که فروشنده به دنبال مشتری باشد، کاربر و مشتریان به دنبال بازار هدف هستند. برای رسیدن به این جایگاه، کسب و کارها باید تلاش کنند تا اطلاعات درست و کاملی را برای جذب مشتری در اختیار کاربران قرار دهند.
معرفی انواع کانال های بازاریابی مهم در دنیای دیجیتال
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، بازاریابی کسب و کارها نیز به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته است و در این راستا شیوه جدید از کسب و کار به نام دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده است. در دنیای امروز وقتی میخواهید محصولی را بخرید و یا از خدماتی بهرهمند شوید، اولین کاری که میکنید تلفن همراه یا لپتاپتان را بیرون آورده و آن کالا یا خدمات را در گوگل جست و جو میکنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با خدمات دیجیتال مارکتینگ، جدیدترین کانالهای بازاریابی را با هم بررسی کنیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای آن که بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست، به تعریف نیل پتل (Neil Patel) یکی از ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیا، از بازاریابی دیجیتال میپردازیم:
دیجیتال مارکتینگ به هرگونه از بازاریابی محصولات و خدمات گفته میشود که از طریق اینترنت و دستگاههای الکترونیکی انجام میشود.
به طور کلی بازاریابی دیجیتال یکی از روشهای مدرن محسوب میشود که توسط آن محصولات و یا خدمات مورد نظر به وسیلهی یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با روشهای گوناگون مانند تبلیغات در شبکههای مجازی، تبلیغات در موتورهای جست و جو (SEM)، تبلیغات کلیکی (PPC) و… به مخاطبان معرفی شده و به فروش میرسد. در این نوع بازاریابی هزینهها بسیار مقرون به صرفه بوده و به دلیل امکان هدفگیری مشخص مشتری، برندسازی به صورت بسیار کارآمد و سریع انجام میشود.
انواع اصطلاحات رایج در بازاریابی آنلاین و خدمات دیجیتال مارکتینگ
انواع مختلفی از کانالهای بازاریابی و خدمات دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدفی که متناسب با برند، محصول یا خدماتتان هستند، استفاده کرده و به اهداف بازاریابی خود نزدیکتر شوید.
استراتژی محتوا
یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا است. اما در ابتدا بهتر است بدانید که استراتژی محتوا چیست؟ به طور کلی استراتژی بازاریابی محتوا شامل فرآیندهایی است که به منظور ایجاد و انتقال مطلبهای جدید برای جذب مشتری، به دست آوردن مخاطب دید و تعامل بیشتر با آنها انجام میشود. اگر بخواهیم سادهتر بازاریابی محتوا را توضیح دهیم، میتوان گفت که استراتژی محتوا یعنی نوشتن توضیحات مفید و مختصر برای کاربران در مورد محصولات و یا خدمات مختلف.
توجه داشته باشید که انواع محتوا و نحوه نوشتن آنها باید به شیوهای باشد که کاربران در هنگام جستوجو در گوگل و یا موتورهای جستوجوی دیگر، محصولات و خدمات شما در صدر آن پیدا کنند و یا به زبان ساده یعنی رسیدن به صفحه اول گوگل برای تبدیل کاربران به مشتری که با استفاده از انواع محتوا و نوشتن اصولی آن ها انجام میشود.
بهینه سازی موتور جستجو یا SEO
بیشتر از ۹۰ درصد افراد اولین تجربه آنلاین خود را با استفاده از یک جستجوی ساده از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل شروع کردهاند و از آن برای تحقیق، خرید و سرگرمی استفاده کردهاند. زمانی که افراد به دنبال خدمات و یا محصول خاصی هستند، تمایل دارند تا به صفحاتی که بالاترین رتبه را در نتیجه سرچ به دست آوردند، دسترسی پیدا کنند. به همین منظور از طریق سئو میتوانید در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، برای مرتبطترین کلمات کلیدی خود رتبهبندی کرده و در نتیجه به تعداد بسیار زیادی از خریداران و یا مصرفکنندگان بالقوه دسترسی پیدا کنید.
بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو شامل بهینهسازی درون صفحه (One-Page Seo) و خارج از صفحه (Off-Page Seo) میشود. سئو داخلی شامل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و ارائه توضیحات برای محتوای شماست در حالی که سئو خارجی شامل تکنیکهایی برای لینکسازی و یا ایجاد بک لینک، بهینهسازی فنی وبسایت و … میشود. به طور کلی سئو داخلی و خارجی در کنار هم سیگنالهایی را به وجود میآورند تا گوگل ضمن استفاده از آنها، سایت مورد نظر را رتبهبندی کرده و در دسترس کاربران قرار دهد.
بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی که با نام Email Marketing نیز شناخته میشود، در واقع شامل استفاده از ایمیل و ارسال پیام به مخاطبان هدف است که موجب جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه با مشتریهای قدیمی میشود. به همین منظور محتوای پیام شما میتواند شامل تبلیغات، محتوای کاربردی، تخفیفها، پیشنهادات جذاب و… باشد. شما میتوانید در هر مرحله از استراتژی مارکتینگ خود همانند برندینگ، ترغیب به خرید، وفادارسازی، حفظ مشتریان و… از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.
ایمیل مارکتینگ همچنین یکی از موثرترین خدمات دیجیتال مارکتینگ است و کاربران میتوانند با دریافت و بازکردن ایمیلها درباره آخرین محصولات، فروش و نحوه بهرهمندی از آنها بدون سوال پرسیدن اطلاعات کافی را کسب کنند. در نهایت توجه داشته باشید ایمیلی که میفرستید باید عنوانی بسیار جذاب، کوتاه و مفید داشته باشد که ضمن دارا بودن یک دکمه CTA بزرگ در آخر، مخاطبین را به کلیک روی آن تشویق کند.
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی یکی دیگر از انواع روشهای مارکتینگ است که تحت عنوان PPC یا Pay Per Click نیز شناخته میشود و یکی از بهترین راهکارها برای شناختهتر شدن برند است. نام این تبلیغات در واقع از روش پرداخت آن گرفته شده است که در طی آن شما تبلیغ خود را با کمک یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا افراد متخصص، در سایت یا اپلیکیشن قرار داده و به ازای هر کلیک و توجه کاربران به تبلیغ و یا محصول خود، مبلغی را پرداخت میکنید.
تبلیغات کلیکی باعث میشوند که ترافیک زیادی به طور مستقیم به صفحه یا اپلیکیشن شما وارد شود و در نتیجه متناسب با بودجهای که برای تبلیغات خود در نظر گرفتهاید، کلیک دریافت کرده و هزینه میپردازید.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین روشهای معرفی کسب و کارهای مختلف در دنیای دیجیتال امروزی هستند. این تبلیغات با استفاده از تکنیکهای مختلفی همانند برگزاری کمپینها، استفاده از اینفلوئنسرها و… روی پلتفرمهای گوناگون تبلیغاتی انجام شده و باعث جذب طیف وسیعی از کاربران و مشتریان میشوند. جالب است بدانید که طبق گزارش سازمان اینترنت جهانی، ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم ایران از اینترنت استفاده میکنند که در این راستا شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین فرصتها برای برندهای تجاری تبدیل شدهاند. شما میتوانید با استفاده از شبکههای اجتماعی، فرصتی خوب را برای معرفی برند خود ایجاد کنید تا ضمن ثبت نام تجاری خود در ذهن کاربران، موجب رشد کسب و کارتان شوید.
وب سایت
بعضی از کسب و کارها وبسایت خود را یک کانال بازاریابی نمیدانند و از اهمیت آن غافل میشوند. در حالی که وبسایت میتواند به عنوان یکی از موثرترین کانالهای مارکتینگ عمل کند. در واقع سایت شما جایی است که کاربران به برند و خدمات شما علاقهمند شده و درباره آنها بیشتر میآموزند. همچنین در صورتی که در سایت خودتان از پشتیبانی آنلاین استفاده کنید، به راحتی میتوانید کاربرانتان را به مشتری تبدیل کرده و تجربهای خوب را برای آنان به وجود آورید.
علاوه بر این، میتوانید به منظور افزایش اثربخشی سایتتان، به رابط کاربری آن توجه کنید و عملکرد سئوی سایت را با ابزارهایی مثل گوگل آنالتیکس، SEMrush و … بسنجید.
چگونه یک استراتژی بازاریابی موفق داشته باشیم؟
بازاریابی را همانند یک نقشه یا برنامه در نظر بگیرید که میتواند ضمن صرفهجویی در وقت شما، باعث جهت دادن به فعالیتهایتان شود تا شانس تحقق اهدافتان را افزایش دهد. برای تنظیم و اجرای یک استراتژی بازاریابی موثر، رعایت موارد زیر ضروری است.
مخاطب مورد نظر خود را شناسایی کنید
به طور کلی هر برند و یا شرکتی به منظور ارائه خدمات به مشتریان راهاندازی میشود. با این وجود بسیاری از برندها از مشتریان هدف خود آگاهی نداشته و برای پیدا کرد راهحل نیازهای آنان به اندازه کافی وقت صرف نمیکند. لذا در ابتدا برای موفقیت استراتژی بازاریابی خود باید با مخاطب یا مشتری هدف آشنایی داشته و از نیازها، مشکلات و خواستههای آنان آگاهی پیدا کنید.
مفهوم قیف بازاریابی را درک کنید
درک عملکرد موسوم به قیف بازاریابی برای تعیین عملهای مطلوبی که به دنبال انجام آنها از سوی مخاطبان خود هستید، یکی از مهمترین موارد برای رسیدن به سود در کسب و کار شما است. قیف بازاریابی شامل یک قیف شماتیک میشود که موقعیت مشتری را در فرآیند خرید، از مرحله بیاطلاعی از محصول یا وجود مشکل، شروع تحقیق درباره گزینههای مختلف و در نهایت مرحله خرید به تصویر میکشد.
تاکتیکها و کانال های بازاریابی مورد نظر خود را مشخص کنید
شناسایی و انتخاب کانالهای بازاریابی برای رسیدن بهتر و سریعتر به هدفهای مورد نظر شما، یکی از مهمترین بخشهای استراتژیهای موثر بازاریابی است. از آنجایی که میزان تنوع و تعدد گزینههای موجود بسیار زیاد است، احساس سردرگمی و مطمئن نبودن از انتخاب نیز دور از انتظار نخواهد بود.
همچنین توجه به مخاطبان خود و تاکتیکهایی که برای آنها محبوبیت بیشتری دارد، میتواند به عنوان مناسبترین گزینه برای شما محسوب شود. در نهایت لازم است برای انتخاب تاکتیکها و روشهای مختلف بازاریابی در راستای دستیابی به ارتباط موثر، برنامهریزی کنید.
استراتژی بازاریابی خود را اجرا کنید
در پایان پس از تعیین و تنظیم استراتژی بازاریابی مورد نظر خودتان، نوبت به اجرای آن میرسد. برای اجرای صحیح و دقیق استراتژی بازاریابی، باید مهارتها، پرسنل و ابزار مناسب آن را تهیه کرده و در اختیار داشته باشید.
سخن پایانی
در این مقاله ضمن آشنایی بیشتر با مفهوم بازاریابی، به استراتژیهای آن پرداختیم. امیدواریم که به خوبی متوجه شده باشید که بازاریابی چیست، انواع کانالهای بازاریابی کدامند و چه تفاوتی با تبلیغات دارند. شما میتوانید با کمک این اطلاعات، گامهای اولیه برای انجام یک بازاریابی کارآمد و پربازده را به بهترین شکل برداشته و با برنامهریزی دقیق و منظم به موفقیت بیشتر در کسب و کارتان برسید.