skip to Main Content
بازاریابی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

بازاریابی محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟

در دنیای دیجیتال امروزی، محتوای با کیفیت کلید موفقیت کسب و کارها است و حتما این جمله معروف بیل گیتس را شنیده‌اید که می‌گوید «محتوا، پادشاه است!». بازاریابی محتوا به مشاغل کمک می‌کند تا بتوانند از طریق ارائه‌ی محتوا، افراد بیشتری را جذب خود کرده و در نهایت، تعامل را افزایش دهند. با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید نرخ تبدیل‌ را تا حد زیادی افزایش داده و خود را به عنوان یک رهبر در صنعت معرفی کنید. بنابراین بازاریابی محتوا باید یکی از اولویت‌های اصلی در استراتژی تبلیغاتی شما باشد. در این مقاله از پونیشا می‌خواهیم به بررسی صفر تا صد بازاریابی محتوا بپردازیم و در پایان، کانال‌های مناسب برای به اشتراک‌گذاری محتوا را معرفی خواهیم کرد.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا فرآیندی است که در طی آن، محتوای ارزشمند و مرتبط، در فرمت‌های مختلف، برای جذب مخاطبان تولید می‌شود و این محتوا از طریق کانال‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، وب سایت‌ها و غیره منتشر می‌شود. امروزه مشتریان بیشتر از هر زمان دیگری تحت تأثیر محتوای باکیفیت و پیام‌های بازاریابی قرار می‌گیرند. هدف از انجام بازاریابی محتوا دستیابی به مخاطبان هدف بیشتر، افزایش آگاهی از برند، فروش و تعامل با مشتریان است.

انواع فرمت‌های محتوایی در بازاریابی محتوا

فرمت‌های مختلفی برای تولید محتوا وجود دارد که اگر بخواهیم آن‌هارا به چند دسته کلی تقسیم کنیم شامل متن، تصویر، ویدیو، صدا و محتوای تعاملی می‌شود. شما باید با توجه به اهداف و استراتژی‌های خود، این فرمت‌ها را به صورت جدا و یا تلفیقی به کار ببرید تا به برندینگ خود کمک کنید. در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی را شرح داده‌ایم.

پست‌های وبلاگ

پست‌های وبلاگ از دسته محتواهای متنی بوده و پایه و اساس بازاریابی محتوا هستند. آن‌ها باعث آگاهی از برند شده و تعامل با مشتریان را افزایش می‌دهند. بلاگ‌ها سریع‌ترین و آسان‌ترین راه ممکن برای انتشار انواع محتوا هستند. CMSهایی مانند وردپرس، بسترهای بسیار مناسبی برای ساخت وبلاگ به شمار می‌آیند و می‌توان تنها در عرض چند دقیقه، یک وبلاگ را با استفاده از آن‌ها راه‌اندازی کرد. هرچه یک پست وبلاگ مفصل‌تر، دقیق‌تر و به‌روزتر باشد، نتایج بهتری را برای کسب‌وکار شما به همراه خواهد داشت.

ویدیو ها

در سال‌های اخیر، محتوای ویدئویی به عنوان یک استراتژی بازاریابی محتوا اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. بازاریابی ویدیویی می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد و به شما در ایجاد تعامل با مخاطبان کمک کند. می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در پلتفرم‌های پخش وبینار، رسانه‌های اجتماعی، لندینگ پیج‌ها و یا وب‌سایت خود به اشتراک بگذارید. بر طبق آمار بدست آمده:

  • محتوای ویدئویی حدود ۶۰ درصد از کاربران را جذب وب سایت می‌کند.
  • ۶۹ درصد از کاربران تماشای ویدئو برای معرفی محصول و یا خدمات یک برند را ترجیح می‌دهند.
  • محتوای ویدئویی حدود ۸۰ درصد از مردم را متقاعد کرده است که یک محصول را خریداری کنند.
  • ۷۰ درصد از بازاریابان می‌گویند که ویدئو بازدهی بهتری نسبت به تبلیغات گوگل دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که محتوای ویدیویی بسیار مؤثرتر از سایر فرمت‌های محتوای بازاریابی است زیرا به شما امکان می‌دهد با مخاطبان هدف خود به روشی بصری و جذاب ارتباط برقرار کرده و مطالب خود را بسیار سریع و ساده در اختیار آن‎‌ها قرار دهید.

کتاب های الکترونیکی

کتاب‌های الکترونیکی یکی دیگر از انواع محتوای متنی هستند که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارند. کتاب‌های الکترونیکی معمولاً از پست‌های وبلاگ طولانی‌تر هستند و برای دریافت آن‌ها، کاربران باید اطلاعاتی مانند ایمیل و نام را ارائه دهند. با داشتن این اطلاعات، شما می‌توانید به راحتی جذب لید کرده، استراتژی‌های مختلف بازاریابی را پیاده‌سازی کرده و محتوای بیشتری را با هدف جذب افراد ارائه دهید. کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند علاقه افراد را به محصولات و خدمات کسب و کار شما افزایش دهند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بر روی ایجاد این نوع محتوا سرمایه‌گذاری کنید.

پادکست ها

پادکست از دسته محتواهای صوتی است که محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. مردم می‌توانند هنگام کار یا رانندگی هم به پادکست گوش دهند، پس این فرصت را برای معرفی خود به دیگران از دست ندهید.

نظرسنجی ها

نظرسنجی، نوعی محتوای تعاملی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در درگیر کردن مخاطبان با شما داشته باشد. استفاده از محتوای نظرسنجی، اعتماد مخاطبان به شما را نیز افزایش می‌دهد.

اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک‌ها تلفیقی از محتوای تصویری و متنی هستند که مجموعه‌ای از داده‌ها را در بازه زمانی کوتاه، در قالبی جذاب و قابل درک به مخاطبان انتقال می‌دهند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

برای انجام بازاریابی محتوا به صورت اصولی، شما باید زمان زیادی را صرف ایده‌پردازی، ایجاد و انتشار محتوا کنید. بنابراین ممکن است این سوال به وجود بیاید که آیا بازاریابی محتوا یک استراتژی مناسب برای کسب و کار شما است و آیا ارزش تلاش و زمان گذاشتن را دارد یا خیر؟ در ادامه برخی از دلایل مهم برای استفاده از بازاریابی محتوا را بررسی می‌کنیم.

بهبود سئو و افزایش ترافیک

همانطور که می‌دانید، تولید محتوای موثر، پایه و اساس سئو هر وب سایتی بوده و یکی از بهترین راهکار‌ها برای افزایش ترافیک وب سایت به شمار می‌آید .وقتی محتوای مفیدی تولید می‌کنید که به سؤالات افراد پاسخ می‌دهد، گوگل رتبه‌بندی بهتری را به سایت شما اختصاص خواهد داد. بازاریابی محتوا همچنین به شما کمک می کند تا محتوای خود را برای کلمات کلیدی خاص بهینه کنید. ارائه‌ی محتوای معتبر یکی از معیار‌های اصلی برای تعیین رتبه در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل است.

البته فراموش نکنید که معرفی خود به عنوان یک مرجع در هر صنعتی، کار ساده‌ای نیست و به سرعت اتفاق نمی‌افتد؛ اما با داشتن استراتژی مناسب و تولید محتوای با کیفیت می‌توان نتایج آن را در دراز مدت مشاهده کرد. برای آشنایی با سایر تکنیک‌های سئو، مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.

نرخ تبدیل بالاتر

کمپین‌های بازاریابی محتوا معمولاً نرخ تبدیل بالاتری نسبت به سایر تکنیک‌های بازاریابی دارند. مردم معمولاً از برندهایی خرید می‌کنند که به آن‌ها اعتماد دارند و این اعتمادسازی در طول زمان، از طریق ارائه‌ی محتوای معتبر و مرتبط انجام می‌گیرد. بنابراین قرار دادن محتوای مفید در پست‌های وبلاگ، مقالات، ویدیوها و … باعث بهبود نرخ تبدیل شما می‌شود.

لینک سازی

لینک‌سازی یکی از سخت‌ترین و در عین حال، مهم‌ترین بخش‌های سئو است. گوگل از بک لینک‌ها و لینک‌های داخلی تشخیص می‌دهد که وب‌سایت شما درباره‌ی چیست. بنابراین موتورهای جستجو به دنبال این بک‌لینک‌ها هستند تا ببیند آیا محتوایی ایجاد می‌کنید که ارزش دریافت لینک از سایت‌های دیگر را دارد و یا خیر. با تولید محتوا در پلتفرم‌های مختلف می‌توانید لینک‌سازی کنید و رتبه‌های بهتری را برای صفحات وب سایت خود در نتایج گوگل دریافت کنید.

صرفه‌جویی در هزینه ها

هزینه‌های مربوط به بازاریابی محتوا در مقایسه با سایر استراتژی‌ها نسبتاً پایین است. در سایر روش‌های تبلیغاتی نیاز است که بودجه نسبتاً قابل توجهی برای آزمایش و بهینه‌سازی در نظر بگیرید اما در این نوع بازارایابی شما تنها بر روی ایجاد محتوای با کیفیت تمرکز کرده و هزینه‌های خود را فقط برای آن اختصاص خواهید داد.

فراگیربودن محتوا

یکی دیگر از مزایای بازاریابی محتوا، فراگیر‌بودن آن است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند بازاریابی محتوا فقط برای برندهای بزرگ عملکرد بهتری دارد اما این موضوع همیشه درست نیست. بازاریابی محتوا می‌تواند به تمامی کسب و کار‌ها در هر صنعتی کمک کند و آن‌ها را گسترش دهد. با ایجاد محتوای باکیفیت و جذاب برای کاربران، در هر حوزه‌ی کاری می‌توانید رتبه‌بندی خود را بهبود داده و در نهایت ترافیک و نرخ تبدیل‌ها را افزایش دهید.

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا پایه و اساس بازارایابی محتوا است و تمامی محتوای شما باید بر اساس آن تولید و منتشر شود. استراتژی محتوا اغلب شامل موارد زیر است و برای تدوین استراتژی محتوا بهتر است آن‌ها را در نظر داشته باشید:

اهداف کسب و کار: در استراتژی بازارایابی محتوا، باید مشخص شود که مخاطبان شما چه کسانی هستند، هدف شما از ارائه‌ی محصولات به آن‌ها چیست و چگونه می‌توانید زندگی آن‌ها را بهبود دهید. 

شخصیت خریدار و یا پرسونا: برای بازاریابی محتوا به نحوه موثر باید بدانید چه چیزی مشتریانتان را به چالش می‌کشد و یا به آن‌ها انگیزه برای خرید می‌دهد. پرسونا می‌تواند شامل اطلاعات جمعیت شناسی مربوط به مخاطبانتان باشد.

اولویت‌های کسب و کار: لازم است در استراتژی محتوای خود، بایدها و نبایدها را تعیین کرده و تشخیص دهید که کدامیک کانال‌های انتشار محتوا بر اساس ترجیحات مخاطبان شما در اولویت هستند.

جزئیات دیگر: کلمات کلیدی، لحن برند، موضوعات و … مواردی هستند که باید در استراتژی محتوایی خود وارد کرده و در نظر داشته باشید.

استراتژی محتوا اقدامات شما را هدفمندتر می‌کند و به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به اهداف نهایی کسب و کار خود دست پیدا کنید. در مقاله استراتژی محتوا چیست بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

جایگاه بازاریابی محتوا در قیف فروش

در بازاریابی محتوا از وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه‌ها و ویدیوها برای ارائه اطلاعات در تمام مراحل  قیف فروش استفاده می‌شود. از این طریق، بازاریابان می‌توانند مخاطبان هدف را به مرور زمان جذب کسب و کار و محصولات خود کرده و در نهایت نرخ تبدیل خود را افزایش دهند.

بازاریابی محتوا باید در اولویت استراتژی‌های قیف فروش قرار بگیرد و می‌تواند مکمل سایر کانال‌های فروش و بازاریابی نیز باشد. در تمامی مراحل قیف فروش باید از محتوا به عنوان یک کالا استفاده کرد. مهم‌ترین انواع محتوا برای قیف‎فروش شامل موارد زیر است:

  • محتوای صفحه محصول
  • محتوای ویدئویی
  • مطالب وبلاگ
  • دموی محصول
  • نظرسنجی‌ها

برای استفاده موثرتر از محتوا در قیف فروش بهتر است از تیم فروش خود کمک گرفته و در نهایت محتوایی را ایجاد کنید که متناسب با نیاز مخاطبان شما باشد.

کانال‌های انتشار محتوا: کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

برای انتخاب کانال انتشار ابتدا باید مخاطبان خود را به خوبی درک کرده و بر این اساس، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه برخی از اصلی‌ترین کانال‌های انتشار محتوا را معرفی خواهیم کرد.

وب سایت / وبلاگ

برای انتشار محتوای خود، ابتدا از وب سایتتان استفاده کرده و از این طریق تعامل افراد را به طرز چشمگیری افزایش دهید. می‌توانید مقالات خود را در سایت و یا وبلاگ به اشتراک گذاشته و در آن‌ها محصولات و خدمات خود را معرفی و تبلیغ کنید.

ایمیل

ایمیل یکی دیگر از کانال‌هایی است که می‌توانید از آن برای توزیع محتوا و ایجاد تعامل با مخاطبان خود استفاده کنید. در واقع ایمیل یک راه مستقیم برای به اشتراک گذاشتن محتوا با کسانی است که با برند شما آشنایی دارند. اگرچه برخی از بازاریابان محتوا هنوز هم در مورد اثر بخشی بازاریابی ایمیلی تردید دارند، اما می‌توان با اطمینان گفت که ایمیل هنوز هم یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی است.

رسانه‌های اجتماعی

امروزه مردم، بخشی از زمان روزانه خود را صرف چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. بنابراین نباید از تاثیر این کانال‌ها در بازاریابی محتوا غافل شوید.

یوتیوب یکی از برترین موتورهای جستجو برای محتوای ویدئویی است. انتشار محتوا در یوتیوب باید اولویت اصلی هر کسب و کاری باشد. متاسفانه در کشور ما به دلیل فیلترها دسترسی به این سایت برای کاربران کمی دشوار است اما همچنان می‌توان از مزایای آن استفاده کرد.

اینستاگرام نیز یک کانال بسیار پرمخاطب با بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال است. سطح تعامل کاربران در این پلت‌فرم بسیار بالاتر از سایر شبکه‌های اجتماعی است و از این رو محبوبیت آن در بین بازاریابان بسیار بیشتر از قبل است. انتشار محتوا در این شبکه اجتماعی به جذب مخاطب کمک می کند و در نهایت می توان این ترافیک را به وب سایت هدایت کرد.

وبلاگ های دیگر

بسیاری از وبلاگ‌ها به طور مرتب مطالبی را با مشارکت سایر افراد در حوزه‌ی کاری خود منتشر می‌کنند. بنابراین محتوای قرار داده شده در وبلاگ‌ها می‌تواند منبعی عالی برای جذب ترافیک و بک‌لینک باشد و اعتبار شما را افزایش دهد.

جمع بندی

ایجاد محتوای با کیفیت اولین قدم برای موفقیت در بازاریابی محتوایی است و در قدم بعدی انتخاب کانال‌های انتشار محتوا مناسب نقش کلیدی خواهد داشت. اگر این کانال‌ها به درستی انتخاب شوند، آگاهی برند شما را افزایش پیدا خواهد کرد و سئو سایتتان بهبود پیدا می‌کند. همچنین با داشتن یک استراتژی درست، می‌توانید از محتوای خود به طور موثرتر استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که تلاش‌های شما به خوبی نتیجه می‌دهند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds