skip to Main Content
بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل کدامند؟

بهترین زبان های برنامه نویسی موبایل کدامند؟

اپلیکیشن‎های موبایل تأثیر بسیار زیادی در توسعه کسب‌وکارهای مختلف دارند و به عقیده بعضی از کارشناسان، تأثیر آن‌ها بیشتر از ابزارهای دیگر مثل وب‌سایت است. برای اجرای دقیق اهدافی که برای ساخت اپلیکیشن کسب و کار خود، در ذهن خود دارید، نیاز به استفاده از بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل است تا همه چیز آن‌طور که باید، پیش برود. زبان‌های برنامه‌نویسی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل هم دقیقاً همانی است که بتواند اهداف مورد نظر کسب‌وکارتان را با کم‌ترین هزینه و در سریع‌ترین حالت برآورده کند. با ما همراه باشید تا به سراغ دنیای گسترده برنامه‌نویسی برویم تا بدانید کدام ابزار به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل شناخته می‌شود.

اهمیت شناخت زبان‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کارها

بهتر است که این بحث را با جمله‌ای از ویلیام تینگ (برنامه‌نویس اهل ایالات متحده) شروع کنیم: «تا وقتی که مردم از اپلیکیشن‌ها و اینترنت استفاده می‌کنند، نباید از اهمیت جاوا اسکریپت غافل شد». شاید این جمله در ظاهر شبیه به یک جمله تبلیغاتی برای معرفی زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت باشد، اما همین که کمی در آن دقیق شوید، متوجه خواهید شد که زبان‌های کاربردی برنامه‌نویسی برای دسترسی راحت‌تر به دنیای اینترنت چقدر مهم است. همین حالا اگر با یک گوشی موبایل در حال مطالعه این مقاله هستید، باید این امکان را مدیون زبان برنامه‌نویسی مرورگر خود باشید. زبان‌های برنامه‌نویسی به‌خودی‌خود به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند که بخش مهمی از آن‌ها در دسته اپ‌های گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

اگر برایتان سوال است که طراحی سایت بهتر است یا اپلیکیشن، بدیهی است که اگر شما بخواهید، کسب‌وکارتان را در دنیای دیجیتال مارکتینگ توسعه بدهید یا شرایطی را فراهم کنید که کاربران یا مشتریانتان بتوانند سریع‌تر به خدمات شما دسترسی داشته باشند، لازم است که اپ‌هایی را توسعه دهید. بعضی از اپ‌ها برای همه سیستم‌‌عامل‌ها کاربردی هستند و بعضی دیگر هم تنها به یک سیستم‌عامل اختصاصی تعلق دارند.

مثلاً فرض کنید که شما در حوزه آموزش زبان‌های خارجه فعالیت می‌کنید و می‌خواهید یک اپلیکیشن موبایل برای دسترسی زبان‌آموزان طراحی کنید. این که این اپلیکیشن چگونه باید برای همه سیستم‌های عامل، کاربردی باشد و جزئیات آن چطور شکل بگیرد، اهمیت زبان‌های برنامه‌نویسی را پررنگ‌تر جلوه می‌دهد.

بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل برای اندروید

برنامه نویسی اپلیکیشن

در ادامه، چند زبان برنامه‌نویسی کاربردی برای سیستم‌عامل اندروید را به شما معرفی خواهیم کرد تا در انتخاب بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل به شما کمک کند. فراموش نکنید که بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل، باید بتواند اهداف مورد نظر شما را به‌صورت کامل پیاده‌سازی کند و در نهایت باعث افزایش هزینه‌های جانبی در پروژه نشود. زبان هایی که برای برنامه نویسی اندروید استفاده می‌شوند را در ادامه می‌بینید.

جاوا اسکریپت

زبان تخصصی جاوا اسکرپیت که از دیدگاه بسیاری از توسعه‌دهندگان، بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل محسوب می‌شود، توسط شرکت Sun Microsystem توسعه داده شده و توسط شرکت بزرگ گوگل پشتیبانی می‌شود. از مهم‌ترین مزایای زبان برنامه‌نویسی جاوا می‌توان به کامل بودن کتابخانه آن اشاره کرد که باعث می‌شود، توسعه‌دهنده اپ مورد نظر شما در سریع‌ترین زمان ممکن، بتواند پروژه را تحویل دهد. البته جاوا از جمله زبان‌های بسیار پیچیده‌ای است که کار کردن با آن مهارت خاصی را می‌طلبد؛ از این بابت ممکن است که توسعه‌دهندگان تازه‌وارد، پروژه شما را کمی با تأخیر و یا ایراد تحویل دهند.

کاتلین

بسیاری از توسعه‌دهندگان، زبان برنامه‌نویسی کاتلین را به‌عنوان جایگزینی ایده‌آل برای جاوا و به‌عنوان یکی از نامزدهای عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل معرفی می‌کنند. این زبان برنامه‌نویسی بیشترین سازگاری را با زبان جاوا دارد و یادگیری آن برای توسعه‌دهندگان بسیار آسان و راحت است. بزرگ‌ترین ایراد این زبان برنامه‌نویسی، استقبال بسیار کم برنامه‌نویسان از آن است؛ این اتفاق باعث شده است که در صورت بروز مشکل، مسئله یا یک پرسش بنیادین در طی پروژه، توسعه‌دهنده نتواند به پاسخ دقیق برای حل مسائل دست یابد و راه‌اندازی اپلیکیشن مورد نظر با تأخیر انجام شود.

یونیتی

زبان برنامه‌نویسی یونیتی معمولاً با کاربردی که در طراحی و توسعه بازی‌های کامپیوتری اندرویدی دارد، شناخته می‌شود. اگر قصد دارید که یک بازی اختصاصی برای خود بسازید یا بازار کارتان را روی سیستمی خلاقانه‌تر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه دهید، حتماً به سراغ کاربردهای یونیتی بروید. زبان برنامه‌نویسی یونیتی به دلیل کدنویسی بسیار باکیفیت برای گیم‌های اندرویدی، از نگاه بعضی از برنامه‌نویسان، بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل محسوب می‌شود. توسعه‌دهندگان با استفاده از این زبان می‌توانند از ابزار برنامه‌نویسی دیگر مثل C#، C++، Rust و unityScript هم استفاده کنند. این قابلیت باعث می‌شود تا دست توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی اپلیکیشن یا گیم مورد نظر شما بازتر باشد و همه چیز سریع‌تر انجام شود.

لوآ (Lua)

به عقیده بسیاری از توسعه‌دهندگان، زبان Lua بهترین زبان برنامه‌نویسی برای پلتفرم اندروید محسوب می‌شود؛ چراکه قابلیت اجرا در پلتفرم‌هایی نظیر iOS، یونیکس، ویندوز، Windows Phone و … را داراست. لوآ ویژگی‌های مختلفی از جمله ثبات، سرعت بالا، پرتابل و رایگان بودن را دارد و توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از آن، اپلیکیشن‌های اندرویدی شما را به‌راحتی و بدون اتلاف هزینه اضافه‌تر راه‌اندازی کند.

زبان Basic

زبان BASIC همواره به‌عنوان آسان‌ترین زبانی معرفی می‌شود که توسعه‌دهنده در هنگام کار با آن هیچ کاربری سخت و پیچیده‌ای را تجربه نمی‌کند. این زبان به‌عنوان ساده‌ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن‌های پلتفرم اندروید شناخته می‎‌شود. زبان بیسیک از جمله زبان‌های تخصصی سطح بالاست که فلسفه طراحی آن بر مبنای سهولت در استفاده و همچنین سادگی در کاربری استوار است. مهم‌ترین ویژگی زبان بیسیک، کلمات کلیدی یا KeyWords تعبیه‌شده در آن است. بیسیک از این منظر به‌عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید محسوب می‌شود که دقیقاً مثل زبان ما انسان‌ها دارای کلمات مشخص و به‌خصوصی است که توسعه‌دهنده با تکیه بر قابلیت‌های هرکدام از این کلمات می‌تواند اپلیکیشن مورد نظر شما را توسعه دهد.

زبان Cordova/PhoneGap

حوالی سال ۲۰۰۹ بود که پروژه PhoneGap با تکیه بر استارت‌آپی موسوم به Nitobi روی موضوعی مهم با محوریت ساختن بهترین زبان برنامه‌نویسی برای اپلیکیشن‌های موبایل شروع به کار کرد. در نتیجۀ تمامی برنامه‌هایی که این پروژه با شرکت آپاچی داشت، زبان تخصصی کوردوا (Cordova) خلق شد؛ این زبان برنامه‌نویسی برای سیستم‌عامل‌های مختلفی از جمله اندروید، iOS، بلک‌بری، WebOS، ویندوز، Symbian، Mac OS X و غیره قابل راه‌اندازی است و برجسته‌ترین ویژگی‌های آن شامل موارد زیر است:

  • محیط برنامه‌نویسی خلاقانه و قدرتمند
  • عدم نیاز به یادگیری زبان‌های مرتبط به هر پلتفرم
  • کم‌هزینه
  • امکان طراحی رابط گرافیکی منعطف با قابلیت اتصال به HTML5 و همچنین CSS3
  • ایده‌آل برای طراحی و توسعه انواع بازی‌های کامپیوتری آنلاین، آفلاین و وابسته به فناوری‌های تحت وب

بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل برای سیستم‌عامل iOS

بهترین زبان برنامه نویسی موبایل برای ios

سرعت اجرا و عملکرد زبان‌های برنامه‌نویسی مختص سیستم‌عامل iOS به‌مراتب بهتر و بالاتر از زبان‌های کراس پلتفرم است؛ به همین دلیل زبان‌های جداگانه‌ای فقط برای برنامه نویسی iOS طراحی شده‌اند که به آن‌ها اصطلاحاً iOS Native گفته می‌شود. زبان‌های برنامه‌نویسی iOS که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، مثل زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند و در هیچ سیستم‌عامل دیگری کاربردی نخواهند بود.

آبجکتیو سی (Obkective-C)

آبجکتیو سی (Objective-C) اولین زبان برنامه‌نویسی بود که شرکت اپل برای طراحی اپلیکیشن‌های موبایل خود استفاده کرد. همان‌طور که از عنوان این زبان برنامه‌نویسی پیداست، آبجکتیو سی هم مثل زبان‌های سی پلاس پلاس و سی شارپ، طبق زبان تخصصی C نوشته شده است. به عبارت ساده‌تر، اگر شما توسعه اپلیکیشن مورد نظرتان را به یک برنامه‌نویس مسلط بر زبان C واگذار کنید، او به‌راحتی از پس آن بر می‌آید؛ چرا که با تسلط بر زبان تخصصی C می‌توان بر آبجکتیو سی هم مسلط شد. بسیاری از توسعه‌دهندگان، آبجکتیو سی را به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل در حوزه iOS قبول ندارند و آن را قدیمی و از کار افتاده می‌دانند.

سوئیفت (Swift)

سوئیفت همان نسخه به‌روز شده و کامل شده آبجکتیو سی محسوب می‌شود. همان توسعه‌دهندگانی که آبجکتیو سی را زبانی قدیمی محسوب می‌کنند، سوئیفت را به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل در حوزه اپلیکیشن‌های iOS می‌دانند. مهم‌ترین مزیت این زبان برنامه‌نویسی در نحوه یادگیری سریع و بسیار آسان آن است که توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان را برای کار با آن ترغیب می‌کند.

از جمله شرکت‌های معروف و معتبری که نرم‌افزار اختصاصی خود را با سوئیفت راه‌اندازی کرده است، فایرفاکس نام دارد. مرورگر فایرفاکس (Firefox) از زبان برنامه‌نویسی سوئیفت برای توسعه نسخه iOS خود استفاده کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، زبان سوئیفت با آینده اپلیکیشن‌های حوزه iOS درهم‌تنیده شده است و باید آن را به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل در دنیای iOS محسوب کرد. اگر شما نیز قصد استفاده از این زبان برنامه‌نویسی را دارید، می‌توانید پروژه سوئیفت خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر، به انجام پروژه شما بپردازند.

سی شارپ (C#) و زامارین (Xamarin)

زبان برنامه‌نویسی سی شارپ در سال ۲۰۰۰ برای اولین‌بار از سمت شرکت مایکروسافت ارائه شد. این زبان هم‌اکنون به‌عنوان چهارمین زبان برتر برای توسعه انواع اپلیکیشن‌ها محسوب می‌شود و می‌توان از آن برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های iOS هم استفاده کرد. نکته مهم اینجاست که یک برنامه نویس اپلیکیشن که می‌خواهد اپلیکیشن‌های iOS را با سی شارپ توسعه دهد، باید از فریم‌ورک‌های زبان برنامه‌نویسی زامارین (Xamarin) استفاده کند. فریم‌ورک‌های زامارین قابلیت استفاده در هر دو سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را دارند.

پایتون (Python)

این زبان به صورت اختصاصی توسط اپل و در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. با محبوبیت روزافزون این زبان تخصصی، استفاده از آن گسترده‌تر شد و حالا برای توسعه برنامه‌های iOS، ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ و TvOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی پایتون به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی مناسب برای iOS، ساختار منظم و سهولت در فرایند کدنویسی به‌واسطه آن است. توسعه‌دهندگانی که از سیستم‌عامل لینوکس برای توسعه اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، می‌توانند بدون نیاز به تفسیر خط‌به‌خط کدهای پایتون، آن را به‌راحتی اجرا کنند. پایتون به صورت مشخص از روش‌های کدنویسی تابعی، شیءگرا و پروسه‌ای پشتیبانی می‌کند و هرکسی می‌تواند به‌راحتی با کدهای آن کار کند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید پایتون چیست، مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.

فلاتر (Flutter)

زبان Flutter توسط شرکت گوگل راه‌اندازی و معرفی شده است و از آن به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی برای توسعه نرم‌افزارهای انواع پلتفرم‌ها از جمله iOS، لینوکس، ویندوز و فوشیا یاد می‌‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن
  • دارای انواع ویجت‌ها (Widget)
  • سازگار و آشنا با تمامی سیستم‌های عامل

HTML5

زبان HTML5 یا همان HyperText Markup Language 5 پنجمین و آخرین نسخه از زبان‌های برنامه‌نویسی HTML است که به صورت تخصصی برای طراحی وب‌سایت هم از آن استفاده می‌شود. برنامه‌نویس برای توسعه اپلیکیشن iOS شما می‌تواند این زبان را با زبان‌های دیگر از جمله CSS، جاوا اسکریپت و غیره ترکیب کند.

جاوا (Java)

جاوا از جمله قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین زبان‌های توسعه اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف از جمله iOS است. بیش از ۹ میلیون برنامه‌نویس در دنیا از جاوا به‌عنوان بهترین زبان برنامه‌نویسی یاد می‌کنند. با استفاده از قابلیت‌های منحصربه‌فرد جاوا می‌توان اپلیکیشن‌های زیر را به‌راحتی توسعه داده و راه‌اندازی کرد:

  • اپلیکیشن‌های دسکتاپ
  • اپلیکیشن‌های موبایلی iOS
  • اپلیکیشن‌های کاربردی در سطح وسیع (Enterprise)

ری اکت نیتیو (React Native)

این زبان در دسته‌بندی زبان‌های کراس پلتفرم (Cross Platform) قرار می‌گیرد و می‌تواند روی هر سیستم‌عاملی راه‌اندازی شود. از جمله امکاناتی که این زبان در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد، شرایط توسعه دادن یک اپلیکیشن موبایل بر مبنای تکنولوژی وب‌سایت یا همان وب اپلیکیشن است. در مقاله‌ای دیگر به طور کامل توضیح داده‌ایم که وب اپلیکیشن چیست و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید. مهم‌ترین ویژگی این زبان برنامه‌نویسی که آن را در مقایسه با زبان‌هایی همچون فلاتر و جاوا در مقام بالاتری قرار می‌دهد، پشتیبانی بسیار قدرتمند آن است که توسط یک تیم حرفه‌ای از برنامه‌نویسان صورت می‌پذیرد. البته در نظر داشته باشید که زبان ری اکت نیتیو علاوه بر مزایایی همچون کاهش هزینه در هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن‌های موبایلی و قابلیت ادغام شدن با سایر زبان‌های بومی، معایبی مثل سخت شدن فرایند دیباگ، دشواری در حین خروجی گرفتن اپلیکیشن و همچنین طولانی شدن روند توسعه را هم دارد.

جمع بندی

طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های موبایل (چه در سیستم‌عامل اندروید و چه در iOS) یکی از روش‌های مهم و کاربردی برای توسعه کسب‌وکار محسوب می‌شود. اما سوال اینجا است که در میان زبان‌های برنامه‌نویسی بسیاری که در دنیای کدنویسی وجود دارند، بهترین زبان برنامه‌نویسی موبایل کدام است و بهترین روش برای توسعه وب اپلیکیشن چیست؟ در این مقاله سعی شد تا به این سؤالات به‌خوبی پاسخ داده شود و با مرور زبان‌های تخصصی اندروید و iOS، بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی موبایل برای هرکدام مورد بررسی قرار بگیرد.

شما می‌توانید پروژه‌های برنامه نویسی اپلیکیشن مورد نظرتان را در مجموعه پونیشا ایجاد کنید و با عقد قرارداد همکاری با فریلنسرهای برنامه‌نویس به بهترین نتیجه ممکن دست یابید. فرقی نمی‌کند که پروژه مورد نظر شما در حوزه اندروید قرار دارد یا در دنیای iOS تعریف شده است؛ کافی است که وقت را از دست ندهید و همین حالا در پونیشا پروژه خود را ایجاد کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds