بهینه سازی محتوای سایت، چرا اهمیت دارد و چگونه انجام میشود؟
نکاتی که در مورد تولید و بهینه سازی محتوای وبسایت در این مقاله آوردهایم، برای بسیاری از مدیران کسبوکارها یک خاطره است! چرا که آنها از همان ابتدا به فکر ارتقا رتبه سایت کسبوکارشان در موتور جستجوگر گوگل بودهاند. آنها طی یک برنامه مدون، مجموعهای از محتواهای غنی شامل کلمات کلیدی بهینه سازی شده را برای سایت خود تولید کردهاند.
مشخصات تمامی محصولات فروشی آنها، مطالبی مفید درباره این که کسبوکارشان چیست و افراد کجا میتوانند آنها را پیدا کنند را پوشش میدهد. بازاریابی نوین به شما توصیه میکند که بلاگ داشته باشید، اما مگر چند بار میتوانید در مورد محصولات مشابه بنویسید؟ تولید محتوا برای وبسایتها مطمئناً اهمیت بسیاری دارد، اما چگونه میتوانید از آن به طور شایسته استفاده کنید وقتی که از بهینه سازی محتوا هیچی نمیدانید.
فهرست مطالب
چرا محتوا باید بهینه سازی و بروزرسانی شود؟
بهروز نگه داشتن وبسایت شما برای موفقیتتان ضروری است. بهینه سازی مناسب محتوا میتواند ترافیک رسانههای اجتماعی بیشتری ایجاد کند و همچنین تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد. منظور از ترافیک رسانهای بالا، افزایش تعداد بازدیدکنندگانی است که از شبکههای مجازی وارد وبسایت کسب و کار شما میشوند. نکته اصلی این است که باید از کلمات کلیدی مناسب، مطالب قابل خواندن (منظور تصویر پسزمینه و فونت استفاده شده مناسب برای پستها) و تصاویر چشمنواز استفاده کنید. بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل دادهها را جدی بگیرید و یادتان باشد، تولید محتوا هرگز پایانی ندارد.
بهینه سازی محتوا، یک تکنیک است که باعث میشود پست وبلاگی شما سئو شود تا دستیابی به حداکثر ترافیک امکانپذیر شود و نرخ تبدیل (Conversion Rate) رشد کند. بهینه سازی محتوا با ایجاد تغییراتی در پست یا مقاله وبلاگی انجام میگیرد، مانند:
- گنجاندن کلمات کلیدی اصلی و مترادف کلمات کلیدی به تعداد مناسب در پست
- بهبود و بهینه سازی عنوان اصلی محتوا
- اضافه کردن عنصرهای متا مناسب (Meta Tags)
- نوشتن توضیحات متای متقاعد کننده (Meta Description)
- بهبود خوانایی (دقت به تعداد کلماتِ زیرعنوانها، اندازه پاراگرافها و غیره)
- افزایش ارتباط کلمات کلیدی با یکدیگر
- گنجاندن لینکهای داخلی مربوطه
محتوای بهینه شده شانس بیشتری برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو گوگل دارد – و از طرفی رتبه بهتر منجر به ترافیک بیشتر، افزایش فروش و سود اضافی میشود.
ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که اصلا تولید محتوا چگونه امکانپذیر است؟ برای تولید محتوا میتوان از منابع داخلی و خارجی استفاده کرد و استفاده از خدمات ترجمه به خوبی نشان داده که محتواهایی که به صورت ترجمهای ایجاد شدهاند، از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. مادامی که محتوای شما یونیک باشد و مانند آن در فضای وب وجود نداشته باشد، گوگل و سایر موتورهای جستجوگر با آن مشکلی نخواهند داشت!
اهمیت بهینه سازی محتوا در چیست؟
اکنون که میدانید بهینه سازی محتوا چیست، احتمالاً سوال بعدی شما این است: “آیا واقعا این موضوع انقدر مهم است؟” پاسخ سوال شما مثبت است. همانطور که قبلاً گفته شد، بهینه سازی محتوا برای افزایش بازدید سایت شما بسیار مهم است. در اینجا دلایل اصلی اهمیت بهینه سازی محتوا برای موفقیت وبلاگ یا وبسایت شما را آوردهایم:
- کیفیت کلی محتوای شما را بهبود میبخشد؛ به طوری که هر مقاله سایت شما برای بخش خاصی از کاربران هدف قرار میگیرد
- درک مطالب شما برای موتورهای جستجوگر (به خصوص گوگل) آسانتر میشود و راحتتر در صفحه اول گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجوگر اصلی قرار میگیرند
- بهینه سازی، ارتباط محتوای تولید شده با کلمات کلیدی را افزایش میدهد. بنابراین، میتوانید ترافیک هدفمندی را به دست آورید که منجر به امتیازات بالاتر میشود
- محتوای بهینه شده کاربر را در هر مرحله از سفر خرید هدف قرار میدهد
- اسکن (مرور و تندخوانی) محتوای شما را برای خوانندگان آسان میکند تا آنها را به اقدامی که شما میخواهید انجام دهند (دانلود، ثبت نام، خرید و …) ترغیب کند
- بهینه سازی محتوا به شما کمک میکند تا در مورد تناوب ایدهآل پست کردن مطالب جدید در سایت خود تصمیم بهتری بگیرید. از آنجایی که عملکرد هر محتوایی که تولید میکنید، اندازهگیری میشود و در رتبهبندی نهایی وبسایتتان تاثیرگذار است، میتوانید بالاترین نرخ ROI (یا همان نرخ بهره) را از کمپینهای بازاریابی محتوایی کسب کنید
- ممکن است تمامی کارهای لازم را کرده باشید و نرخ کلیک وبسایت پیشرفت آنچنانی نکرده باشد. اگر برای شما سوال است که نرخ کلیک یا همان CTR چیست؛ نرخ کلیک خوردن وبسایت شما هنگامی افزایش پیدا میکند که نه تنها در صفحه اول گوگل قرار بگیرد که کاربران ترجیح دهند مطلب مورد نظرشان را از طریق سایت شما پیگیری کنند. از اینرو، بهینه سازی محتوا به کمک شما میآید تا بتوانید CTR سایت خود را افزایش دهید
کدام سایتها نیاز به بروزرسانی محتوا دارند؟
بهینه سازی محتوا یا همان سئو محتوا برای تمام وبسایتهایی که به عنوان ویترین کسبوکار مشخصی استفاده میشوند از نان شب هم واجبتر است! از اینرو سئو نبودن محتوای وبسایت به معنی راه نیافتن وبسایت به صفحه نخست گوگل در هنگام جستجو کلمات کلیدی مربوط به کسبوکار میشود. راه نیافتن به صفحه اول گوگل، خود منجر به بازدید کم از وبسایت و هر آنچه که در آن وجود دارد میشود. در پله آخر، بازدید کم و محدود هرگز نمیتواند برای کسبوکاری که به تازگی راه اندازی شده است مفید واقع شود.
پس در جواب این سوال که کدام وبسایتها باید بروزرسانی محتوای خود را جدی بگیرند، گزینه تمامی وبسایتها صحیح است.
هدف از بهینه سازی محتوای سایت چیست؟
پشت بهینه سازی محتوا هزار و یک هدف خوابیده است که با مهمترین آنها آشنا خواهید شد:
- دستیابی به رتبههای بالاتر: شاید این رایجترین هدف در هر استراتژی بهینه سازی محتوا باشد. اگر میخواهید به رتبه وبسایت خود را بهبود ببخشید، باید بروزرسانی محتوا را جدی بگیرید
- بهبود نام تجاری (برندینگ): یکی دیگر از اهداف بهینه سازی محتوا میتواند برندسازی باشد. این هدف برای زمانی است که میخواهید نام تجاری شما در SERPs (اولین صفحه در موتورهای جستجوگر که پس از سرچ کردن عبارات کاربران ظاهر میشود) برای هر کلمه کلیدی مهم در سفر خریدار مهم جلوه کند
- افزایش ترافیک: یکی دیگر از اهداف معمولْ افزایش ترافیک وبسایت شما است. این هدف به بهبود نام تجاری و نرخ تبدیل کمک میکند
- افزایش درآمد: هدف نهایی هر استراتژی بازاریابی محتوایی نرخ تبدیل بیشتر است. اگر میخواهید ترافیک مربوطه را به راحتی به نرخ تبدیل بالاتری تغییر دهید، باید این هدف را دنبال کنید
نرخ تبدیل سایت چیست؟
در این مطلب بارها با عبارت نرخ تبدیل برخورد کردهاید و فرض میکنیم تابحال این کلمات را در کنار هم ندیده بودید. هرگاه تعداد افرادی که به حرف شما گوش دادهاند و آن چیزی را که از آنها درخواست کرده بودید انجام دادند (میتواند ثبت نام، خرید، کامنت گذاشتن، لایک کردن و هرچیزی باشد) به تعداد کل بازدیدها نزدیک شود، به این معنا است که نرخ تبدیل وب سایت شما رشد کرده است.
برای مثال اگر طی یک روز ۲۰۰ نفر از وبسایت شما بازدید کرده باشند و در پایان روز ۵۰ نفر از کسبوکارتان خرید کنند، نرخ تبدیل وبسایت شما ۲۰۰/۵۰ یعنی ۲۵% خواهد بود.
مفهوم سفر مشتری یا سفر خریدار چیست؟
یکی دیگر از اصطلاحاتی که باید در بهینه سازی محتوا مورد توجه قرار گیرد، سفر مشتری یا سفر خریدار (Buyer Journey) است. هر شخص طی سه مرحله ذیل دست به خرید و یا استفاده از خدمات ارائه شده میزند:
- ابتدا مشکل یا مسئله پیش آمده را پیدا میکند (به وجود آن پی میبرد)
- در اینترنت به دنبال راه حلهای مفید میگردد
- مشتری یکی از راه حلهای ارائه شده را انتخاب میکند
در تولید و بهینه سازی محتوا باید به این امر خیلی توجه کرد و برای نتیجهگیری بهتر از مطالب تولیدی، باید خودتان را جای مخاطب قرار دهید و پا به پای آن مراحل گفته شده را طی کنید تا ببینید آیا در مسیر درستی تولید محتوا کردهاید یا خیر.
تقویم محتوا چیست و چه کمکی به بهینه سازی محتوا میکند؟
تقویم محتوا (که به عنوان تقویم تحریریه (Editorial Calendar) هم شناخته میشود) یک برنامه مدون زمانبندی شده از زمان و مکان انتشار محتواهای آینده است. تقویم محتوا معمولاً شامل رویدادهای مهم و مروبط به کسبوکار، به روزرسانی استاتوس (وضعیت کسبوکار)، فعالیتهای تبلیغاتی برنامه ریزی شده، و به روز رسانی محتوا میباشد.
وبسایت آمازون را برای مثال در نظر بگیرید؛ از چند ماه قبل از شروع تعطیلات زمستانی کریسمس و سال نو میلادی، تحریریه آمازون به فکر تولید محتواهای مناسبتی میافتد. ایجاد تقویم محتوایی به شما کمک میکند تا چند قدم از سایر رقبا جلوتر دست به کار شوید تا بتوانید مخاطبین و مشتریان بیشتری را جذب خود کنید.
اگر وبسایت شما صرفا یک پلتفرم مخصوص سرگرمی است که از آن برای انتشار پستهای گاه و بیگاه استفاده میکنید، احتمالاً نیازی به تقویم محتوا ندارید. اما اگر از بازاریابی محتوا برای توسعه تجارت آنلاین خود استفاده میکنید، بهینه سازی محتوا برای شما یک اصل محسوب میشود. در اینجا ۳ روش وجود دارد که تقویمهای محتوا به استراتژی بازاریابی محتوا شما کمک میکنند:
- تقویم محتوا به شما اطمینان میدهد که همه کارهای مرتبط با محتوا در حال انجام است. اگر با برنامه تولید محتوا خود همگام نباشید، قطعا مواردی را فراموش یا دیرتر منتشر خواهید کرد
- تقویم محتوا همکاری با تیم خود (و شرکای خارجی) را آسانتر میکند. اگر یک وبسایت را خودتان اداره میکنید، ممکن است در وهله اول حتی به تقویم محتوا احتیاج نداشته باشید. اما اگر از کارمندان و پیمانکاران جهت تولید محتوا استفاده میکنید، به چیزی نیاز دارید که همه را به اصطلاح سینک (Sync) یا همگام کند
نقش دیتا اینتری حرفهای در بهینه سازی محتوا
دیتا اینتری یا وارد کردن دادهها (Data Entry) در کسبوکارهای اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. جابجا کردن حتی یک صفر در درج قیمت محصولات میتواند شرکتتان را با خطر ورشکستگی مواجه کند. برای اینکار شما به استخدام چند نیروی ماهر احتیاج دارید که این کار اصلا توجیه اقتصادی ندارد. شما میتوانید این کار را به فریلنسرهای متخصص در پونیشا بسپارید.
تولید و بهینه سازی محتوا فرآیندهایی مداوم و پایانناپذیر هستند
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، هیچ پایانی در بهینه سازی و تولید محتوا وجود ندارد؛ موتورهای جستجوگر در حال بروزرسانی الگوریتمهای خود هستند و از طرفی کاربران هر لحظه متدهای جدیدتری را برای یافتن مطالب خود امتحان میکنند، بر این اساس شما هم باید پا به پای تکنولوژی پیش بروید تا بتوانید رتبه سایت خود را در شرایط مطلوب نگهدارید.
سوالات متداول
بهینه سازی محتوا چیست؟
بهینه سازی محتوا، یک تکنیک است که باعث میشود پست وبلاگی شما سئو شود تا دستیابی به حداکثر ترافیک امکانپذیر شود و نرخ تبدیل (Conversion Rate) رشد کند.
چرا محتوای سایت باید بهینه شود؟
بهروز نگه داشتن وبسایت شما برای موفقیتتان ضروری است. بهینه سازی مناسب محتوا میتواند ترافیک رسانههای اجتماعی بیشتری ایجاد کند و همچنین تجربه کلی کاربر را بهبود بخشد.
بهینه سازی محتوا با چه تغییراتی ممکن است؟
بهینه سازی محتوا با ایجاد تغییراتی در پست یا مقاله وبلاگی انجام میگیرد، که در ادامه به آنها میپردازیم.
سلام. ممنونم از مطلبتون. خیلی مفید و کامل بود. فقط کاش بیشتر درمورد محتوا و انواعش صحبت میکردید. بازم مرسی.
سلام فرشتهی عزیز. میتونید در مقالهی محتوا چیست بیشتر در مورد محتوا و انواعش بخونید.