راهنمای نوشتن یک بیو اینستاگرام حرفه ای
این روزها، همه ما با شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا هستیم و از آن استفاده میکنیم. در این مقاله میخواهیم در مورد بیو یا bio که بخشی از صفحه پروفایل کاربران در اینستاگرام است صحبت کنیم. درواقع بیو اینستاگرام، بخشی از صفحه پروفایل کاربران است که دقیقا زیر تصویر لوگو و نام قرار میگیرد. اهمیت بیو در جذب و افزایش فالور در اینستاگرام بسیار زیاد است. اگر یک پیج کاری در اینستاگرام دارید یا حتی به دنبال پرسونال برندینگ هستید، نوشتن یک بیو خوب و جذاب برای پیجتان بسیار اهمیت دارد.
به همین علت، قصد داریم در مورد مفهوم بیو اینستاگرام و تاثیر آن در جذب مخاطب صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بخوانید بیو اینستاگارم چیست؟ چه مطالبی را لازم است در بیو اینستاگرام بنویسیم؟ چرا نوشتن یک بیو جذاب برای پیج مهم است و برای نوشتن یک بیو جذاب چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
فهرست مطالب
بیو اینستاگرام چیست؟
اگر قبلا سری به شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام زده باشید، حتما نام بیو به گوشتان خورده است. bio مخفف واژه biography به معنی زندگی نامه است. هدف از ایجاد این بخش در اینستاگرام، این است که کاربران بتوانند توضیحات مختصری درباره خود و یا کسب و کارشان در اختیار کاربران قرار دهند. به عبارت دیگر، بیو اینستاگرام، شناسنامهای برای پیج شما است.
در بیو اینستاگرام میتوانید از متن، ایموجی، لینک و اطلاعات تماس خود استفاده کنید. توجه داشته باشید تعداد کاراکترهایی که میتوانید در این قسمت از صفحه خود قرار دهید محدود است. در بیو اینستاگرام حداکثر ۱۵۰ کاراکتر میتوان نوشت؛ بنابراین شما فقط در چند کلمه باید درباره خود صحبت کنید و شخصیت خود را توضیح دهید. توجه داشته باشید که این بخش تاثیر بسیار زیادی در جذب کاربر دارد؛ به خصوص اگر پیج اینستاگرام شما یک پیج کاری است، لازم است در نوشتن بیو دقت کافی را داشته باشید.
بخش های مختلف بیو اینستاگرام
برای اینکه بتوانید یک بیو اصولی و جذاب بنویسید، لازم است بخشهای مختلفی را برای آن در نظر بگیرید. یک بیو حرفهای باید شامل چه چیزهایی باشد؟ در ادامه المانهای اصلی که باید در بیو قرار بگیرند را بررسی میکنیم.
یک تصویر پروفایل مشخص و متمایز
یکی از مهمترین بخشها در بیو اینستاگرام، تصویر پروفایل است. تصویری که برای پروفایل خود انتخاب میکنید، علاوه بر اینکه میتواند اطلاعاتی را در خصوص صفحه کاربری شما به مخاطب بدهد، در زیبایی و جذابیت پیج هم تاثیر بسیاری دارد. تصویر پروفایل، اولین چیزی است که هر کاربر با ورود به صفحه شما با آن رو به رو میشود. در صورتیکه تصویر پروفایل شما جذاب و گیرا باشد، میتواند منجر به ماندن کاربر در صفحه شما و در نتیجه بررسی بیشتر صفحه شود.
نام توصیفی (Name)
در اینستاگرام به جز نام کاربری، میتوانید یک نام یا اصطلاحا نام توصیفی هم برای اکانت خود انتخاب کنید. انتخاب این نام به صورت اختیاری است و به صورت مجزا از نام کاربری (UserName) شما نمایش داده میشود. تفاوت این نام با نام کاربری این است کهName مانند UserName منحصر به فرد نیست. به عبارت دیگر، چندین کاربر میتوانند از یک نام توصیفی مشابه در پروفایل خود استفاده کنند. همچنین در بخش نام توصیفی، شما میتوانید از ایموجیها و کاراکترهای دیگر هم استفاده کنید.
متن بیوگرافی
در این بخش میتوانید اطلاعات بیشتری را در مورد خود یا برند تحت مالکیت خود ارائه کنید. در متن بیوگرافی اینستاگرام، میتوانید در مورد محل سکونت خود، تاریخ تولد، شغل، علایق و … توضیحاتی را به مخاطبان خود ارائه دهید. اگر پیج شما یک پیج کاری یا فروشگاهی است، میتوانید آدرس محل کار یا فروشگاه خود را نیز در این قسمت قرار دهید.
لینک های مرتبط
در بیو اینستاگرام خود میتوانید لینک سایت یا سایر شبکههای اجتماعی مربوط به پیج خود را قرار دهید. با قرار دادن این لینک، مخاطبان شما میتوانند به راحتی با کلیک بر روی لینک، وارد صفحه مورد نظر شما شوند.
برچسب دسته بندی (Category label)
یک ویژگی دیگر اینستاگرام، امکان اضافه کردن Category label است. پیجهای حرفهای و بیزینسی امکان اضافه کردن Category label را در بیو خود دارند. برچسب دسته بندی در واقع همان موضوعی است که شما برای زمینه فعالیت پیج خود مشخص میکنید. با فعال کردن قابلیت Category label، نوع فعالیت پیج شما برای مخاطبانتان نمایش داده میشود.
هایلایت ها یا استوری های نشان شده (Story Highlights)
استوریهای قرار داده شده در اینستاگرام دارای محدودیت زمانی هستند و فقط به مدت ۲۴ ساعت نمایش داده میشوند. با وجود قابلیتی با عنوان Story Highlights میتوانید استوریهای برگزیده را در قسمت highlights ذخیره کرده، طبق سلیقه خود دسته بندی کرده و نمایش دهید.
با کمک این قابلیت میتوانید استوریهای مهمی را که میخواهید همواره دردسترس کاربرانتان باشد را هایلایت و نگهداری کنید. در بسیاری از صفحات فروشگاهی، از این امکان برای ارائه آدرس، ساعات کاری، راهنمای خرید، بازخورد کاربران و … استفاده میشود.
دکمه تماس (contact button)
این قابلیت هم مانند Category label برای پیجهای بیزینسی و creator فعال است. اینستاگرام این دکمه را برای ایجاد امکان تعامل بیشتر با کاربران قرار داده است. در صورتیکه این دکمه را فعال کنید، گزینههایی به منظور تماس، ایمیل، پیامک و … به قسمت بیو پیج شما اضافه میشود.
چطور یک بیو جذاب و تاثیرگذار بنویسیم؟
حال که با مفهوم بیو و بخشهای مختلف آن آشنا شدید بهتر است تکنیکها و اصول نوشتن یک بیو جذاب و تاثیرگذار را بدانید. برای اینکه بتوانید یک بیو جذاب و تاثیرگذار داشته باشید، لازم است اصولی که در ادامه توضیح میدهیم را رعایت کنید.
انتخاب نام خلاقانه
توجه داشته باشید در اینجا منظور از نام، همان نام توصیفی است که در بخش قبلی توضیح داده شد. این نام در واقع نامی است که مشتریانتان شما را با آن میشناسند. توجه داشته باشید یکی از مسائل بسیار مهم در اینستاگرام، دیده شدن در اکسپلور است. نام توصیفی که برای پیج خود انتخاب میکنید، در دیده شدن در نتایج جستجوهای کاربران و اکسپلور اینستاگرام تاثیرگذار است. بنابراین لازم است در انتخاب این نام خلاق باشید و هوشمندانه عمل کنید.
استفاده از ایموجی
استفاده از ایموجی در بیو، پیج شما را از حالت رسمی خارج میکند و شکلی تازه و صمیمی به پروفایلتان میدهد. ایموجیها به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات بیشتری را به صورت بصری، درباره برند و کسب و کار خود به مخاطبان منتقل کنید. توجه داشته باشید که از ایموجیهایی که استفاده میکنید، مرتبط با برند و محتوای پیجتان باشد. بهتر است از ایموجی ها در ترکیب با کلمات استفاده کنید تا هم بیو جذابتری داشته باشید و هم بتوانید خلاصهتر بنویسید. حواستان هم باشد از استفاده بیش از حد از ایموجیها خودداری کنید.
رعایت اختصار
همانطور که قبلا هم گفته شد، در بیو اینستاگرام از تعداد محدودی کاراکتر میتوانید استفاده کنید. این محدودیت باعث میشود کاربران مجبور به خلاصه نویسی در بیو شوند. بنابراین سعی کنید با استفاده از کلمات کلیدی، در چند جمله کوتاه، اطلاعات لازم را به مخاطب منتقل کنید.
استفاده از هشتگ
در بیو اینستاگرام امکان استفاده از هشتگها نیز وجود دارد. استفاده از هشتگ میتواند در دیده شدن پیج شما در اکسپلور تاثیر داشته باشد و همچنین به شما در خلاصهتر شدن متن بیو کمک میکند. توجه داشته باشید در بیو بهتر از است از یک هشتگ منحصر به فرد برای پیج خود استفاده کنید. با استفاده از این هشتگ در صورت شدوبن شدن پیج هم میتوانید متوجه شوید که الگوریتم های اینستاگرام پیج شما را به عنوان شدوبن شناسایی کردهاند و سریعتر اقدامات لازم جهت رفع مشکل را انجام دهید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد شدوبن اینستاگرام، مقاله شدوبن چیست را مطالعه کنید.
رعایت فاصله بین کلمات
استفاده از دکمه اسپیس در بیو اینستاگرام، مانند دکمه اینتر (Enter) عمل میکند و به شما این امکان را میدهد که بتوانید مانند به خط بعدی بروید و فاصله عمودی ایجاد کنید. به این ترتیب محتوایی که مینویسید، خواناتر و جذابتر خواهد بود.
استفاده از فونت سفارشی
برای جذابتر شدن بیو اینستاگرام میتوانید از فونتهای مختلف سفارشی استفاده کنید. استفاده از فونتها میتواند در زیباتر شدن بیو پیج تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید از فونتهایی استفاده کنید که متناسب برای کسب و کار شما هستند. به عنوان مثال از یک پیج رسمی دارید، بهتر است از فونتی رسمی برای نوشتن بیو صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید.
برای تغییر فونت بیو اینستاگرام، نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که قابل اجرا در سیستم عاملهای اندروید و iOS هستند. همچنین برخی برنامههای کیبورد وجود دارد که فونتهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار میدهند. برای تعییر فونت بیو اینستا میتوانید از این برنامهها نیز استفاده کنید.
چرا نوشتن یک بیو خوب مهم است؟
همانطور که دیدید، اطلاعات بسیار مهمی در قسمت بیو قرار میگیرد. در این قسمت شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا بتوانید اعلام کنید که هستید، چه کاری انجام میدهید، پاسخ کدام نیازهای کاربران را میدهید و یک کاربر چرا باید صفحه شما را در اینستاگرام دنبال کند. در این بخش میتوانید راههای ارتباطی دیگری از جمله لینک سایر شبکههای اجتماعی، شماره تماس، ایمیل، آدرس و … را قرار دهید.
امکاناتی که بیو ایسنتا در اختیار شما قرار داده است به شما کمک میکند در همین مدت زمان کوتاه، مخاطب را وارد به انجام کاری کنید. در این قسمت شما این امکان را دارید که با قرار دادن آدرس وبسایت خود، به بازدید بیشتر وبسایت خود نیز کمک کنید.
یکی دیگر از عوامل مهم در جذب مخاطب و ترغیب آنها به فالو کردن پیج، زیبا بودن ظاهری صفحه شما است. برای این منظور لازم است به تاثیر سایز پست و استوری در اینستاگرام توجه داشته باشید. همچنین داشتن یک بیو خوب و جذاب تاثیر بسیار زیادی در زیباتر دیده شدن پیج شما دارد.
نکات مهم در نوشتن بیو اینستا
یک بیو خوب باید هدف پیج شما را به خوبی مشخص کند. بیو شما باید به صورت واضح نشان دهد که این صفحه برای چه اشخاصی مناسب است و اگر فردی شما را دنبال کند، چه نوع محتوایی را در پیج شما خواهد دید. برای اینکه یک کسب و کار موفق داشته باشید، بهتر است از مزایا و تفاوتهای کسب و کارتان نسبت به رقبای خود بگویید.
با توجه به محدودیتی که در تعداد کاراکترهای بیو اینستا وجود دارد، لازم است است نکات لازم برای نوشتن بیو را بدانید تا بتوانید یک بیو مختصر و حرفهای برای پیج خود بنویسید. در ادامه تعدادی از نکات مهم برای نوشتن یک بیو حرفهای را ذکر میکنیم.
- از کلمات ساده، جذاب و خلاقانه استفاده کنید
- اهداف خود را واضح و مشخص معرفی کنید
- از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید
- یک تصویر مناسب برای پروفایل خود انتخاب کنید
- زمینه فعایت پیج خود را دقیقا مشخص کنید
جمع بندی
بیو پیج اینستاگرام، یکی از مواردی است که در جذابتر شدن پیج و جذب بیشتر مخاطبان فعال اهمیت بسیار زیادی دارد. در اینستاگرام، جذب مخاطب بسیار مهم است و یک بیو خوب میتواند باعث جذب مخاطبان مرتبط برای پیجهای شخصی و کاری شود. برای نوشتن یک بیو جذاب، لازم است نکات لازم در نوشتن بیو را بدانید و به خوبی از آنها استفاده کنید. در این مقاله، بخشهای مختلفی که باید در بیو در نظر گرفته شوند را شرح دادیم. همچنین نکات لازم برای نوشتن یک بیو حرفهای و تاثیرگذار را ذکر کردیم.
کارشناس شبکههای اجتماعی و اینستاگرام شاید در ظاهر ساده به نظر برسد اما اگر نیاز به راه اندازی یک پیج حرفهای برای کسب و کار خود هستید بهتر است از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. با استخدام ادمین اینستاگرام غیرحضوری میتوانید تمام کارهای مربوط به پیج خود را به یک شخص با تجربه بسپارید و نگران طراحی بنر تبلیغاتی خود نیز نباشید؛ زیرا فریلنسرهای زیادی در این زمینه فعالند که میتوانید با ثبت پروژه خود در پونیشا، همکاری با آنان را آغاز کنید.