بیگ دیتا چست؟ دانستنیهای ضروری درباره Big data
اگر شما هم به دنبال راهی آسان برای تحلیل روند کسبوکار و پیشگویی آینده آن هستید، باید سراغ حوزه بیگ دیتا بروید. اگر میخواهید بدانید بیگ دیتا( Big Data) چیست، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ جامعی به این پرسش برسیم.
تحلیل و بررسی حجم انبوهی از دادههای سازمانی با روشهای سنتی، قطعا کار آسانی نخواهد بود. از همین رو در اوایل دهه ۲۰۰۰، گارتنر تعریف جدیدی به نام بیگ دیتا را برای آنالیز دادههای بزرگ اعلام کرد. اکثر مدیران سازمانها برای بینش بهتر در کسب وکار، نیازمند آنالیز دادهها هستند. بیگ دیتا یا همان کلان داده، مسیر حرکت کسب وکار و فرآیند چرخش سازمانها را مشخص کرده و امکان آنالیز اطلاعات را فراهم میکند.
در ادامه، مفهوم بیگ دیتا و ویژگیهای آن را را برایتان شرح میدهیم. همچنین شما را با مزایای بیگ دیتا برای کسبوکارهای مختلف و ابزارهای تحلیل بیگ دیتا آشنا میکنیم.
فهرست مطالب
بیگ دیتا (Big Data) چیست؟
به طور کلی، روزانه حجم انبوهی از دادهها وارد هر سازمانی میشود. این اطلاعات به قدری بزرگ، سریع و پیچیده هستند که با روشهای سنتی نمیتوان آنها را پردازش کرد. در حالی که از این اطلاعات بزرگ میتوان برای رسیدگی به مشکلات تجاری سازمان استفاده کرد.
در واقع به حجم عظیمی از اطلاعات داده محور یا ویژگیهای مشخص که برای هدف خاصی جمع آوری شده است، بیگ دیتا یا داده کلان میگویند. داده خام دادهای است که بدون نظم و طبقهبندی جمع آوری شده و عملا کاربرد خاصی ندارد. اما اگر روی این دادههای خام پردازش انجام شود، به اطلاعات مفهومی و کاربردی تبدیل میشود. وظیفه اصلی بیگ دیتا، پردازش این حجم عظیم از اطلاعات و تبدیل آنها به دادههای طبقهبندی شده است.
اهمیت کلاندادهها آنجا مشخص میشود که میتوانند نتیجه انتخابات یک کشور را هم حتی تغییر دهند. مثلا تحقیقی روی نتایج جستجوی گوگل و تاثیر آن روی انتخابات سال ۲۰۱۷ آمریکا انجام شد و مشخص شد که به کمک دادههای کلان به دست آمده از ایالتهای مختلف آمریکا و جستجوهای مردم روی گوگل، ترامپ سخنرانیهایی را در برخی ایالتها انجام داده که خوشایند حال مردم آن منطقه باشد و بدین ترتیب توانسته با کسب رای بیشتر، رئیس جمهور شود.
ویژگی های بیگ دیتا
در تعریف داده کلان، برای شناسایی بیگ دیتا، از اصطلاح ۳V استفاده میشود؛ چرا که این الگو بیانکننده ویژگیهای اصلی بیگ دیتا است. البته امروزه موارد دیگری به این لیست سه گانه اضافه شده است. مهمترین ویژگی های بیگ دیتا یا پنج V بیگ دیتا به شرح زیر است:
حجم (Volume)
زمانی که از بیگ دیتا صحبت میکنیم، منظورمان دادههایی است که قابل شمارش نباشند. هر شخصی تعریف خاصی برای دادههای بزرگ دارد. مثلا شاید یک فرد چند صد هزار داده را به عنوان بیگ دیتا نامگذاری کند. در حالی که اطلاعات کلان داده، خیلی بیشتر از تصورات شما است.
تنوع (Variety)
اطلاعات موجود در سازمانها به شکلهای مختلفی از جمله متن، فیلم، عکس، اعداد، ایمیل و لینک ذخیره میشود. اما به دلیل یکسان نبودن تمام اطلاعات، بیگ دیتا میتواند تمامی این دادهها را در دستههای مختلفی طبقه بندی کند.
سرعت (Velocity)
روزانه دادههای بسیاری در حال تولید و حجم اطلاعات با سرعت زیادی در حال افزایش هستند. از همین رو، جمعآوری تمامی اطلاعات با سرعت زیاد، کار آسانی نیست. اما به لطف فناوریهای جمع آوری داده مانند بیگ دیتا، حجم زیاد اطلاعات به آسانی ذخیره و به روزرسانی میشود.
غیر قابل پیشبینی (Variability)
دادههایی که وارد سازمان میشود، نتایج مختلفی را در طول زمان نشان میدهد. از طرفی بیگ دیتا دادههایی را ذخیره میکند که از صحت آن مطمئن باشد.
صداقت و اعتبار (Veracity)
روزانه دادههای زیادی وارد سازمان میشود که ممکن است بسیاری از آنها هرز باشد. از همین رو با توجه به این اطلاعات نادرست، مهم است که منبع جمع آوری بیگ دیتا قابل اعتماد باشد.
استفاده از بیگ دیتا چه اهمیتی دارد؟
حتما برای شما این سوال پیش آمده است که داده کاوی چیست و چرا باید از بیگ دیتا استفاده کنیم؟ از همین رو در ادامه مهمترین دلایل اهمیت بیگ دیتا و کاربرد آن را برایتان شرح میدهیم:
صرفهجویی در زمان و هزینه
سازمان در برخی از اوقات، نیازمند تصمیمهای بزرگ در زمانهای کوتاه است. امروزه بر خلاف گذشته، ابزارهای هوش مصنوعی و ماشینها، تمام وظایف جمع آوری و تحلیل اطلاعات را انجام میدهند. از همین رو بهتر است که صاحبان کسبوکار بدانند هوش مصنوعی چیست و تحلیل اطلاعات را به ابزارهایی همچون بیگ دیتا بسپارند.
تحلیل دقیق مشتری و نیازهایش
بیگ دیتا تمامی انتظارات مشتریان را به شما نشان داده و با تحلیل اطلاعات بازدید و خریدهای مشتریان، رفتار آنها را شناسایی میکند.
شناخت بازار و رقبا
شما با استفاده از بیگ دیتا میتوانید با تحلیل اطلاعات موجود در بازارهای بیرونی، رقیبها و رفتارهای آنها را تحلیل کنید. سپس فعالیتهای مفید آنها را وارد سازمان خود کرده و استفاده از نیروی انسانی را به حداقل برسانید.
افزایش بازدهی بازاریابی
بیگ دیتا در تصمیم گیریهای بهتر به شما کمک کرده و این کار سبب بازدهی بیشتر کار میشود.
مزایای بیگ دیتا برای کسب وکارها
از مزایای اصلی بیگ دیتا در کسبوکارها، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیریهای سازمانی
- بهبود خدمات مشتریان
- شناسایی زود هنگام خطر برای محصول یا خدمات
- کارایی بهتر عملیاتی
- محرک نوآوری و توسعه محصول با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها
- توانایی مطابقت با انتظارات مشتری، تغییر خط تولید شرکت و اطمینان از قدرتمند بودن بازاریابی
- کمک به شرکتها برای توسعه مجدد و نوآوری محصولات
- رفع مشکلات تبلیغ کنندگان و ارائه بینش بازاریابی
- تقویت جذب و نگهداری مشتری
کاربرد بیگ دیتا در سازمان های مختلف
بیگ دیتا کاربردهای متفاوتی در سازمانهای مختلف داشته که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
آموزش
یکی از بهترین کاربردهای بیگ دیتا در حوزه آموزشی است. با استفاده از بیگ دیتا میتوان انتخاب رشته و کاریابی را برای دانشجویان بسیار آسانتر از قبل کرد. همچنین به جای آموزشهای قدیمی و یکسان برای همه دانشجویان، راههای آموزشی متفاوتی را ارائه کرد. شخصی سازی آموزش برای هر دانش آموز و یا دانشجو، سبب شکوفایی استعداد هر کدام از آنها میشود.
بهداشت و درمان
استفاده از بیگ دیتا در زمینه بهداشت، سبب خدمات بهتر به بیماران میشود. شخصیسازی بیماران سبب بهبود درمان و در نتیجه افزایش سلامت جامعه میشود. همچنین میتوان با استفاده از دادههای کلان هر بیمار مانند شناسایی الگوی تغییرات ضربان قلب افراد، از بروز بیماریهایی همچون سکته پیشگیری کرد.
تولید
استفاده از بیگ دیتا در صنعت تولید، سبب ساخت محصولات بر اساس نیاز و علایق مشتری میشود. از طرفی با استفاده از دادههای کلان، میتوان ایرادها و عیوب کالا و خط تولید را هم شناسایی کرد.
شبکه های اجتماعی
یکی از مهمترین کاربردهای بیگ دیتا را میتوان در بازاریابی شبکههای اجتماعی مشاهده کرد. شخصی سازی اطلاعاتی همچون پروفایل، شناسایی چهره و یا اکانت شخصی سبب طبقه بندی اطلاعات افراد در شبکههای مجازی میشود.
بازاریابی
امروزه اکثر خریدهای مردم با استفاده تلفن همراه و اینترنتی شده است. بیگ دیتا با جمع آوری اطلاعات مشتریان و مشاهده سابقه خریدهای آن، پیشنهادهای مربوط به هر شخصی را ارائه کرده و به بازاریابی کمک بزرگی خواهد کرد.
بانک
روزانه اطلاعات انبوهی وارد سیستم بانکی و امور مالی میشود. از همین رو، استفاده از کلان داده برای تصمیم گیریهای تجاری واجب است. با استفاده از بیگ دیتا میتوانید دادهها را جمع آوری کرده و برای سرمایه گذاریهای بزرگ تصمیم گیری کنید.
ابزارهای تحلیل بیگ دیتا
امروزه ابزارهای مختلفی برای تحلیل دادههای کلان وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی میکنیم:
تابلو(Tableau)
تابلو(Tableau) ابزار بسیار قدرتمندی برای تحلیل داده کلان است. با این که یادگیری این سیستم عامل کمی دشوار است؛ اما ارزش استفاده را دارد. سیستم عامل تابلو، ویژگیهای جامعی را ارائه میدهد. همچنین هر مقدار داده را بدون توجه به اندازه کنترل میکند.
این سیستم عامل دارای چند ویژگی هوشمند بوده و سرعت فوقالعادهای دارد. همچنین سیستم تعاملی داشته و در دستگاههای تلفن همراه هم کار میکند.
Splunk
سیستم عامل Splunk دادههای بنگاه های اقتصادی کوچک تا بزرگ و همچنین ادارات دولتی و غیر انتفاعی را مدیریت میکند. این سیستم عامل، دادهها را جمع آوری کرده و پس از فهرستبندی، امکان جستجو و مرتب کردن را هم فراهم میکند. همچنین امکان نظارت درست را فراهم کرده و الگوهای غیر طبیعی را هم شناسایی میکند. سیستم عامل Splunk قابلیت گزارش و تجزیه و تحلیل بصری را هم فراهم کرده و رابطهای کاربری قابل برنامهریزی را ایجاد میکند.
Sas visual analytics
این سیستم عامل، تجزیه و تحلیل و به اشتراکگذاری دادهها را آسان کرده است و در ایجاد نمایشگرهای تصویری و نمایش دادهها گزینه مناسبی است. این برنامه قادر به داده کاوی مدلسازی آماری است. همچنین با ساخت این مدلها، در پیشبینی و براورد ریسک و پاداش برای کمپینهای مختلف بازاریابی کمک بزرگی میکند.
Ploty
یکی از جذابترین ابزارهای تحلیل دادههای بزرگ، Ploty است. این برنامه به شما امکان ذخیره و توزیع اطلاعات گرافیکی را هم میدهد. همچنین قابلیت ترسیم نمودارها در گزارش، برنامه، محصولات و تجزیه و تحلیلها را بدون نیاز به هیچ دانش خاصی در اختیارتان قرار میدهد. از طرفی از دادهها پشتیبانگیری کرده و آنها را در حساب شما ذخیره میکند.
نتیجه گیری
با توجه به آمار متخخصین علوم، هر انسانی که با لوازم دیجیتالی سرو کار دارند، در هر ثانیه ۵٫۱ مگابایت داده تولید میکند. این دادهها کم کم زیاد شده و به حجم انبوهی تبدیل میشود. از طرفی بسیاری از کسبوکارها یا افراد عادی به این اطلاعات نیاز دارند؛ چرا که با آنالیز و تحلیل آنها، میتوانند برای بهبود کسبوکارشان قدم بزرگی بردارند.
بیگ دیتا، برای طبقهبندی این اطلاعات ابداع شده است. بسیاری از افراد تا به حال نمیدانستند که بیگ دیتا( Big Data) چیست؛ در حالی که اکثر آنها به بیگ دیتا نیاز دارند.
بیگ دیتا برای تشخیص ارتباط بیشتر بین پدیدههای مختلف و تجزیه و تحلیل آنها گزینه مناسبی است. به همین خاطر، اگر شما هم سازمانی را اداره میکنید، ولی نمیدانید که بیگ دیتا( Big Data) چیست، پیشنهاد میکنیم که حتما کارشناس بیگ دیتا را برای سازمانتان استخدام کنید.
البته توجه داشته باشید که هر کسی از عهده برون سپاری پروژهها بر نمیآید. در نتیجه به دنبال شخصی با مهارتهای مخصوص به بیگ دیتا از جمله تسلط به ساختار و الگوریتمهای داده،و داشتن تفکر تحلیلی باشید. شخص متخصص باید تسلط کافی به علوم داده داشته و بداند هوش مصنوعی چیست.
اما اگر وقت و تخصص کافی برای پیدا کردن این شخص را ندارید، پیشنهاد میکنیم که به فریلنسرهای پونیشا اعتماد کنید. چرا که در سایت پونیشا، متخصصان کاربلدی برای انجام پروژه بیگ دیتا اعلام آمادگی کرده و خیالتان را از بابت کیفیت کار راحت میکنند.