skip to Main Content
تری دی مکس (۳D Max) چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

تری دی مکس (۳D Max) چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

نرم‌افزارهای زیادی در حوزه طراحی و مدل‌سازی وجود دارند؛ اما بدون شک نرم‌افزار ۳Ds Max یکی از بهترین و قوی‌ترین‌ها در میان آن‌هاست. اما تری دی مکس چیست؟ این برنامه نام‌آشنا در گذشته به عنوان ۳D Studio و ۳D Studio Max شناخته می‌شد و اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط گری یوست و تام هادسون برای استفاده در سیستم عامل DOS معرفی شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت مطرح اتودسک این نرم‌افزار را توسعه داد و مالکیت آن را به نام خود ثبت کرد. نرم‌افزار محبوب ۳Ds Max برای اولین مراحل طراحی و ایده‌پردازی تا ساخت مدل‌های ‌سه بعدی و رندرینگ قابل استفاده است.

آشنایی با این نرم‌افزار به دلیل کاربرد‌های وسیعی که دارد، به شما کمک می‌کند تا در حداقل زمان ممکن، پروژه خود را به انجام برسانید و در منابع و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. شاید یادگیری این نرم‌افزار و آشنایی با اصول و مراحل اصلی، زمان زیادی لازم نداشته باشد؛ اما برای به دست آوردن تسلط و مهارت حداکثری، باید تکرار و تمرین مستمر داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید در کوتاهترین زمان، پروژه تری دی مکس خود را به انجام برسانید، پیشنهاد ما به شما، سپردن پروژه‌تان به یک فریلنسر ماهر در این زمینه است.

مدل‌سازی در تری دی مکس

تری دی مکس یک بستر مناسب برای طراحی و ابراز خلاقیت است و خروجی باکیفیتی دارد؛ به طوری که اکثر شرکت‌های مطرح در دنیا از این برنامه برای طراحی و مدل‌سازی‌های خود بهره می‌گیرند. به منظور استفاده از این برنامه، طراح باید ابتدا قسمت اتودزنی و طراحی‌های اولیه خود را روی کاغذ ترسیم کند و سپس آن‌ها را به پنل نرم‌افزار منتقل کند. در مرحله بعد، طراح می‌تواند یک پیش‌نمایش از کار خود طراحی و ایراد‌های احتمالی را رفع کند. در نهایت، با استفاده از ابزارهای پویانمایی و رندرگیری، می‌توان طرحی باکیفیت، مطلوب و جذاب، قبل از تولید انبوه به کارفرما ارائه کرد.

سه روش اصلی برای ایجاد مدل در نرم‌افزار ۳Ds Max به شرح زیر است.

Polygon Modeling

مدل‌سازی چندبعدی، یک روش پرکاربرد در طراحی بازی‌ها و جلوه‌های ویژه است و در آن، طراح روی تمامی وجوه و اضلاع کنترل دارد. در این روش، ابتدا یکی از اشکال ساده موجود در نرم‌افزار انتخاب می‌شود و سپس با استفاده از ابزارهایی مانند Bevel یا Extrude جزئیات بیشتری به آن افزوده می‌شود و اصلاحات لازم صورت می‌گیرد.

NURBS

با این روش می‌توان مدلی با سطح صاف ایجاد کرد و لبه‌های چندضلعی‌ها را یکدست‌سازی کرد. در این روش، سطوح سه‌بعدی به صورت فشرده و یکپارچه هستند و پارامترهای مختلفی در ایجاد آن‌ها نقش دارند.

Patch Modeling

برای این روش از ابزار Surface استفاده می‌شود که می‌تواند هر سه یا چهار راس موجود را به یک صفحه تبدیل کند. این روش به کاربران اجازه می‌دهد که اشکال هندسی را با منحنی‌های دیگر قطع کنند؛ مثلا یک حفره در مکعب اولیه ایجاد کنند. این روش معمولاً به صورت مکمل با دو روش قبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که ادیت کردن آن کمی مشکل است.

برای استفاده از روش‌های گفته شده از دو تکنیک کلی استفاده می‌شود:

۱- Surface Modeling: در این تکنیک ابتدا یک شکل دوبعدی ترسیم می‌شود و سپس محل گره‌ها (Vertex) تغییر داده می‌شود تا نهایتاً یک شکل سه‌بعدی حاصل شود.

۲-Box Modeling: این تکنیک بیشتر در ساخت بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن از همان ابتدا، جسمی سه‌بعدی مانند جعبه یا کره ترسیم می‌شود. با تغییر وجوه و گره‌ها طی اصلاحات متوالی، شکل سه‌بعدی مورد نظر ساخته می‌شود.

کاربرد‌های نرم‌افزار ۳Ds Max

تری دی مکس (۳Ds Max) یک برنامه جامع و پیشرفته است که با تسلط بر آن، از یادگیری چندین نرم‌افزار با عملکردهای مشابه بی‌نیاز می‌شوید. کاربردهای نرم‌افزار ۳Ds Max بی‌شمار است و در زمینه‌های بسیار زیادی می‌توان از آن استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد کاربرد این نرم‌افزار جذاب و قدرتمند اشاره شده است:

  • معماری
  • طراحی صنعتی
  • ساخت انیمیشن
  • ساخت تیزرهای تبلیغاتی
  • مدل‌سازی
  • دکوراسیون داخلی
  • طراحی موشن گرافیک
  • تولید بازی‌
  • طراحی لوگو
  • جلوه‌های ویژه فیلم‌های سینمایی
  • رندرینگ

کاربرد نرم‌افزار تری دی مکس در طراحی صنعتی

معمولا ساخت یک مدل اولیه با استفاده از نرم‌افزار ۳Ds Max، اولین موردی است که از کاربردهای این برنامه قدرتمند به ذهن افراد می‌رسد. هدف از طراحی صنعتی، این است که با کار روی یک طرح اولیه، آن را به یک محصول با تولید انبوه تبدیل کنیم. در پرو‌ژه‌های صنعتی به طور معمول بودجه زیادی مصرف می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان بدون مدل‌سازی، آزمایش و خطا در مقیاس کوچک، دست به تولید گسترده زد. پس از رسم طرح‌های ابتدایی با استفاده از تری دی مکس،  به منظور کارایی حداکثری و جلوگیری از خطاهای احتمالی، یک مدل سه‌بعدی ساخته می‌شود که پس از چندین بار بازبینی، وارد مرحله تولید در مقیاس بزرگ‌تری می‌شود.

استفاده از نرم‌افزار ۳Ds Max در انیمیشن و موشن گرافیک

امروزه ساخت انیمیشن و پویانمایی‌های گرافیکی در تولید محتوای آموزشی یا تبلیغاتی، تحول عظیمی ایجاده کرده است. نرم‌افزارهای متنوعی برای انجام این دو مورد و حتی ساخت جلوه‌های ویژه سینمایی وجود دارند؛ با این حال، تری دی مکس یکی از قدرتمندترین ابزارها برای این اهداف است که می‌تواند در کنار برنامه‌هایی مانند After Effect و Nuke مورد استفاده قرار گیرد.

در بسیاری از فیلم‌های سینمایی هم از نرم‌افزار تری دی مکس استفاده می‌شود. فیلم‌های سینمای ابرقهرمانی، یک مثال عالی برای این مورد هستند. در این برنامه، ابزارها و امکانات متنوعی برای خلق جذاب‌ترین جزئیات وجود دارد که با استفاده از آن‌ها، می‌توان جلوه‌های بصری منحصر‌به‌فردی را خلق کرد. برخی از ابزارهای کاربردی این نرم‌افزار در تولید انیمیشن عبارتند از: (IK) Skeletons and inverse kinematics، Character Studio وScene Explorer.

کاربرد نرم‌افزار ۳Ds Max در معماری

یکی از کاربرد‌های مهم این نرم‌افزار، استفاده از آن در معماری و زیرشاخه‌های آن است. معماران باید با استفاده از مدل‌سازی، تمامی جزییات طرح خود را قبل از اجرا با کارفرما در میان بگذارند تا بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. مهندسین معماری باید در مدل‌سازی و شناخت متریال به تسلط کافی برسند و با نرم‌افزارهای اصلی در این حوزه آشنایی داشته باشند.

نرم‌افزار ۳Ds Max در تمامی قسمت‌های طراحی، یک انتخاب مناسب برای متخصصان است و نقشه‌های طراحی شده در اتوکد هم توسط این نرم‌افزار جامع و کاربردی پشتیبانی می‌شوند. از قابلیت‌های این برنامه، طراحی نمای ساختمان، محوطه بیرونی، فضای شهری و حتی معماری داخلی است. با استفاده از این نرم‌افزار، امکان فضاسازی و کاربرد المان‌های گوناگون وجود دارد تا بتوان نمای ساختمان یا دکوراسیون را به عنوان طرح اولیه ایجاد کرد.

یک معمار با استفاده از تری دی مکس می‌تواند ایده‌هایی که در ذهن خود دارد را پیدا کند و تشخیص دهد که این طرح‌ها تا چه اندازه عملی هستند. همچنین معماران می‌توانند در محیط نرم‌افزار ۳Ds Max رندرگیری انجام دهند که به معنای اضافه کردن نورپردازی و متریال پس از ایجاد مدل سه‌بعدی است. در مرحله رندرینگ تمامی نورپردازی‌ها، فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها، سایه‌ها و رنگ‌ها باید به درستی لحاظ شوند تا مدل به واقعیت نزدیک‌تر شود.

مهندسان معماری از پلاگین‌های مختلفی به منظور رندرگیری استفاده می‌کنند؛ با این حال، پراستفاده‌ترین و معروف‌ترین پلاگین رندر، V-Ray نام دارد که جزو موتور رندرهای سازگار با ۳Ds Max است. از آنجایی که نرم‌افزار تری دی مکس با برنامه‌های زیادی سازگاری دارد؛ بنابراین می‌توان طرح‌ها را از برنامه‌های دیگر به تری دی مکس یا برعکس، منتقل و تغییرات نهایی را اعمال کرد.

طراحی لوگو با استفاده از تری دی مکس

یکی از جالب‌ترین و پرکاربردترین قابلیت‌های نرم‌افزار ۳Ds Max، امکان طراحی لوگوهایی سه‌بعدی با کیفیت مثال‌زدنی است. تری دی مکس یکی از نرم‌افزارهای کلیدی در بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای بصری است که به برندینگ کمک می‌کند؛ چرا که جذابیت‌های تصویری به راحتی در ذهن افراد نقش خواهند بست. در بازار کنونی و با توجه به رقابت‌های تنگاتنگ، اهمیت داشتن یک لوگوی گیرا و حرفه‌ای غیر قابل انکار است. یک لوگوی متمایز از سایر لوگوها به عنوان ابزاری قدرتمند در بازاریابی شناخته می‌شود و با یک لوگوی سه‌بعدی می‌توانید هویت برند خود را به بهترین شکل ممکن نمایش دهید.

سخت‌افزارهای مورد نیاز برای تری دی مکس

  • CPU: سی پی یوی مورد استفاده باید دارای سرعت Core بالا باشد تا مدل‌سازی سریع و راحت انجام شود. سی پی یوهای AMD Ryzen یا Intel i9 9900k انتخاب‌های مناسبی هستند. برای کار با نرم‌افزار، تنها سرعت بالا کفایت می‌کند؛ اما برای رندرینگ تعداد هسته نیز اهمیت بالایی دارد.
  • RAM: انتخاب رم به نوع پروژه‌ای که بر عهده شماست بستگی دارد. برای مدل‌سازی‌های معمول، داشتن رم ۱۶ GB کفایت می‌کند؛ اما برای مدل‌سازی‌هایی با جزئیات زیاد، ممکن است به رم بالاتری نیاز پیدا کنید.
  • کارت گرافیک: توصیه شرکت اتودسک، استفاده از کارت گرافیک‌های AMD Firepro و Nvidia Quadro است. از دیگر انتخاب‌های مناسب برای استفاده از تری دی مکس، کارت‌های AMD Radeon و Geforce ATX هستند که به خوبی با این نرم‌افزار سازگاری دارند.

پلاگین تری دی مکس چیست؟

پلاگین یا افزودنی‌های تری دی مکس، نرم‌افزارهایی هستند که روی ۳D Max نصب شده و قابلیت‌هایی را به برنامه اصلی اضافه می‌کنند. این قابلیت‌ها می‌توانند کار شما را در تری دی مکس راحت‌تر کرده و سرعت ببخشند. تعدادی از معروف‌ترین پلاگین‌های تری دی مکس عبارتند از:

وی ری (V-Ray): این افزونه در نرم‌افزارهای متعددی از جمله ۳Ds Max، Cinema 4D، Maya، Blender و Sketch up کاربرد دارد. کاربرد پلاگین وی ری مربوط به آخرین مرحله از ساخت مدل است که رندرگیری انجام می‌شود.

Ivy Generetor: این پلاگین سبک برای ترسیم گیاه پیچک با قابلیت ایجاد انیمیشن کاربرد دارد.

Snow Flow: این پلاگین برای ایجاد رندر روز برفی کاربرد دارد.

نکات مهم در استفاده از نرم‌افزار ۳Ds Max

  • همواره از آخرین نسخه اصلی استفاده کنید؛ چرا که باگ‌های کمتری نسبت به نسخه‌های کرک شده دارند.
  • تسلط بر زبان انگلیسی و اصطلاحات مربوطه، یکی از الزامات کار با این نرم‌افزار است.
  • اخبار مربوط به پلاگین‌های تری مکس را دنبال کرده و مناسب‌ترین افزونه را بر اساس نیاز خود انتخاب کنید.
  • کارهای طراحان برتر را آنالیز کنید و از تکنیک‌های جدید بهره بگیرید.
  • تنها به پروژه‌های کارفرمایان محدود نشوید و همواره تمرین کنید تا خلاقیت شما شکوفاتر شود.
  • برای استفاده از نرم‌افزار ۳Ds Max از سخت‌افزارهای قوی استفاده کنید تا بتوانید از تمامی قسمت‌های نرم‌افزار به صورت کامل بهره ببرید.
  • از تری دی مکس به صورت تک‌بعدی استفاده نکنید و برای کسب بهترین نتیجه در پروژه‌های خود، از ترکیب آن با سایر نرم‌افزارهای مرتبط استفاده کنید.

سوالات متداول

  • نرم‌افزار ۳Ds Max چه کاربردهایی دارد؟

موارد استفاده از این نرم‌افزار بسیار زیاد است که از این میان، می‌توان به مدل‌سازی، طراحی صنعتی، رندرگیری، موشن گرافیک، طراحی دکوراسیون و تولید بازی اشاره کرد.

  • مزیت‌های استفاده از تری دی مکس کدام است؟

انعطاف‌پذیری بالا، سازگاری با تعداد زیادی از نرم‌افزارها، پشتیبانی مناسب، وجود پلاگین‌های متعدد و …

  • آیا برای استفاده از نرم‌افزار ۳Ds Max باید به زبان انگلیسی مسلط باشیم؟

مهارت در زبان انگلیسی تا حد زیادی باعث سهولت کار با این نرم‌افزار می‌شود.

سخن پایانی

دنیای امروز ما با شگفتی‌های تکنولوژی فرا گرفته شده و یکی از جذاب‌ترین این موارد، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه‌های هنر و بازاریابی است. نرم‌افزار تری دی مکس یکی از بهترین ابزارهای کنونی برای مدل‌سازی و دستیابی به اهداف شما در طراحی است. موارد کاربرد این نرم‌افزار خوش‌ساخت، بی‌شمار است؛ بنابراین یکی از بهترین ابزارها برای طراحی‌های شما خواهد بود. همچنین اگر قصد استفاده از این نرم‌افزار را برای اجرای پروژه‌های خود دارید، می‌توانید از فریلنسرهای حرفه‌ای و باتجربه پونیشا کمک بگیرید و انجام پروژه تری مکس خود را به آن‌ها بسپارید.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds