skip to Main Content
تفاوت بین ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی

تفاوت بین ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی

تفاوت بین کارشناس سوشال مدیا و ادمین اینستاگرام، یکی از سوالات رایج افراد است؛ چرا که در ظاهر به‌نظر یکی هستند اما در عمل تفاوت‌هایی دارند که به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین یکی از مهم‌ترین سوالاتی که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهیم این است که چه کسب‌وکارهایی به کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند و برای چه برندهایی ادمین اینستاگرام بهتر است. با پونیشا همراه باشید!

ادمین اینستاگرام کیست؟

دو موبایل که فید اینستاگرام را نشان می‌دهند
ادمین اینستاگرام، مدیریت یک پیج را به‌صورت کامل انجام می‌دهد.

ادمین اینستاگرام فردی است که مسئولیت مدیریت روزانه یک صفحه اینستاگرام را بر عهده دارد. او دقیقا به مانند یک مدیر برای پیج اینستاگرام عمل می‌کند و وظایف مخصوص به خودش را دارد. ادمین اینستاگرام هدفش این است که با تولید محتوای جذاب، دنبال‌کنندگان جدید ایجاد کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتری دائمی کند. همچنین پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت کاربران از جمله وظایف ادمین اینستاگرام است.

وظایف ادمین اینستاگرام چیست؟

مهم‌ترین وظیفه یک ادمین اینستاگرام ایجاد حداکثر تعامل با دنبال‌کنندگان در این شبکه‌اجتماعی است. از آن جا که الگوریتم نمایش محتوای اینستاگرام بر اساس تعامل کاربران عمل می‌کند، ادمین‌های اینستاگرام تلاش می‌کنند تا این تعامل را تا جای ممکن بالا ببرند تا به اهداف خود دست یابند.

در ادامه به‌صورت مختصر به وظایف یک ادمین اینستاگرام اشاره می‌کنیم:

  • طراحی استراتژی محتوا و تدوین تقویم محتوایی
  • تولید محتوای جذاب با هدف جذب کاربران جدید و تبدیل کردن آن‌ها به فالوور ارزشمند
  • بالا بردن امنیت پیج
  • پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت کاربران
  • ایجاد تعامل با فالوورها
  • مدیریت تبلیغات

بنابراین می‌توان گفت یک ادمین اینستاگرام با توجه به وظایفی که دارد، صفر تا صد یک پیج را مدیریت می‌کند.

چه برندهایی به ادمین اینستاگرام نیاز دارند؟

هر برندی که قصد دارد در اینستاگرام حضور فعال داشته باشد و به دنبال افزایش تعامل با مخاطبان، جذب مشتری و رشد پیج خود است، به یک ادمین اینستاگرام نیاز دارد. اگر شما به عنوان صاحب کسب‌وکار زمان یا دانش کافی برای مدیریت یک پیج اینستاگرام ندارید، آن‌وقت می‌توانید با استخدام ادمین این وظایف را واگذار کنید تا بهترین نتایج از اینستاگرام برای کسب‌وکار شما حاصل شود.

همچنین برخی از کسب‌وکارهای نوپا با توجه به بودجه محدودی که دارند، نمی‌توانند روی همه‌ی شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنند و از طرفی در اینستاگرام کاربران فعال زیادی وجود دارد، از این جهت استخدام یک ادمین اینستاگرام حرفه‌ای می‌تواند به نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد. اگر به دنبال سایت استخدام ادمین غیر حضوری هستید می‌توانید از ادمین‌های حرفه‌ای پونیشا برای ارتقای پیج خود بهره ببرید.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی کیست؟

یک شخص با خودکار در حال طراحی استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی
کارشناس شبکه‌های اجتماعی، چندین پلتفرم را به‌طور همزمان مدیریت می‌کند.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی فردی است که به صورت تخصصی در زمینه مدیریت و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. این فرد علاوه بر اینستاگرام به سایر شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، تلگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی مسلط است.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب‌وکارهای بزرگ در فضای سوشال مدیا دارد. چنین شخصی به‌واسطه دانش‌ها و مهارت‌های خود می‌تواند به کسب‌وکارهای بزرگ کمک کند تا در فضای سوشال حضور فعال و قوی داشته باشند و با کاربران ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

وظایف کارشناس شبکه‌های اجتماعی چیست؟

وظایف اصلی یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • طراحی استراتژی با توجه به اهداف کسب‌وکار و مخاطبان
  • طراحی تقویم محتوایی برای هر شبکه اجتماعی
  • تحلیل آمار و ارقام‌های مربوط به هر شبکه‌اجتماعی و ایجاد تغییرات لازم
  • طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به‌صورت ۳۶۰ درجه در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوا جذاب متناسب با هر شبکه اجتماعی
  • افکارسنجی کاربران برای آگاهی از تغییرات لازم در زمینه محتوا
  • مانیتورینگ و رصد کاربران به‌صورت کلی

ثبت پروژه پونیشا

چه برندهایی به کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند؟

کارشناس شبکه‌های اجتماعی بر خلاف ادمین اینستاگرام می‌تواند همه‌ی شبکه‌های اجتماعی یک برند را به طور همزمان مدیریت کند که این مزایای فراوانی را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد.

از میان کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ، کسب‌وکارهای بزرگ بیشترین نیاز را به کارشناس شبکه‌های دارند. اجازه دهید دلیل آن را با یک مثال برای شما توضیح دهیم. فرض کنید یک مشتری از محصول یا نحوه خدمات‌دهی یک کسب‌وکار شناخته شده به‌هر دلیلی ناراضی است و نارضایتی‌اش را در توییتر اعلام می‌کند. از آنجا که با کسب‌وکار بزرگ و شناخته‌شده‌ای طرف هستیم، کاربران بسیاری آن را می‌شناسند و نارضایتی یک نفر ممکن است باعث شود ده‌ها و صدها نفر دیگر از کسب‌وکار خریدی انجام ندهند. اینجاست که کارشناس سوشال مدیا وارد عمل شده و سعی می‌کند با مخاطب ناراضی ارتباط برقرار کرده و مشکل او را برطرف کند.

پس برندهای مشهور، کسب‌وکارهای بزرگ و کسب‌وکارهایی که نقش پررنگی در شبکه‌های اجتماعی دارند، بیشترین نیاز را به کارشناس شبکه‌های اجتماعی احساس می‌کنند.

تفاوت‌های اصلی بین ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی

آیکون اینستاگرام و فیسبوک در کنار آیکون سایر شبکه‌های اجتماعی
در یک نگاه کلی، وظایف ادمین اینستاگرام زیر مجموعه‌ای از وظایف کارشناس شبکه‌های اجتماعی است.

برای درک بهتر تفاوت بین ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی، بیایید این دو نقش را به دو کارگر در یک کارخانه تشبیه کنیم. ادمین اینستاگرام مثل کارگری می‌ماند که مسئولیت یک خط تولید خاص (یعنی صفحه اینستاگرام) را بر عهده دارد. او مسئول تولید محتوا، تعامل با مشتریان و پاسخگویی به سوالات آن‌ها است. او باید بداند که چگونه یک پست جذاب ایجاد کند، چگونه با کامنت‌ها برخورد کند، و چگونه از ابزارهای اینستاگرام استفاده کند.

اما کارشناس شبکه‌های اجتماعی مانند مدیری است که بر کل کارخانه نظارت دارد. او مسئولیت برنامه‌ریزی تولید، تعیین استراتژی‌های کلی، و نظارت بر عملکرد کل کارخانه را بر عهده دارد. کارشناس شبکه‌های اجتماعی باید بداند که چگونه یک استراتژی جامع برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کند، چگونه پلتفرم‌های مختلف را مدیریت کند و چگونه داده‌ها را تحلیل کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت وظایف ادمین اینستاگرام زیرمجموعه‌ای از یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی است.

در ادامه به تفاوت‌های اصلی این دو شخصیت می‌پردازیم:

رویکرد اصلی کارشناس سوشال مدیا تمرکز روی بازاریابی است

هم ادمین و هم کارشناس سوشال مدیا هر دو مارکتینگ را انجام می‌دهند اما کارشناس سوشال مدیا به‌شکل جدی‌تر و متمرکزتری این کار را انجام می‌دهد و سر و کار او بیشتر با آمار و ارقام است.

افق زمانی برنامه‌ریزی آن‌ها متفاوت است

برنامه‌ریزی ادمین اینستاگرام کوتاه مدت بوده و معمولا به‌صورت هفتگی و ماهانه تنظیم می‌شود اما کارشناس شبکه‌های اجتماعی دید بلند مدت دارد و برای دوره‌های شش ماهه و یک‌ساله نیز برنامه‌ریزی می‌کند.

کارشناس شبکه‌های اجتماعی کمتر به تولید محتوا می‌پردازد

یکی از اصلی‌ترین وظایف ادمین اینستاگرام تولید محتوای منظم و روزانه است اما در تیم‌های بزرگ، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی بیشتر روی وظایف دیگری مثل چیدمان کمپین‌های تبلیغاتی، تحلیل آمار و ارقام و افکارسنجی کاربران متمرکز هستند.

در جدول زیر به‌صورت به مقایسه ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌ایم:

مسئول

کارشناس شبکه‌های اجتماعی ادمین اینستاگرام
تمرکز بر روی چندین شبکه‌ اجتماعی بر روی یک شبکه‌ اجتماعی (اینستاگرام)
وظایف استراتژی‌گذاری، تحلیل داده‌ها، مدیریت چندین پلتفرم تولید محتوا، تعامل با مخاطبان، پاسخ‌گویی به کامنت‌ها و دایرکت ها
مهارت‌ها استراتژی، تحلیل، دانش مدیریت چندین پلتفرم همزمان خلاقیت، ارتباطات، دانش اینستاگرام
دیدگاه استراتژیک عملیاتی

پیشنهاد پونیشا برای شما:

  • اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و تنها می‌خواهید در اینستاگرام فعال باشید، یک ادمین اینستاگرام استخدام کنید.
  • اگر کسب‌وکار بزرگی دارید و می‌خواهید در چندین پلتفرم اجتماعی حضور فعال داشته باشید و یک استراتژی جامع برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی به تیم خود اضافه کنید.

جمع بندی

هر دو نقش ادمین اینستاگرام و کارشناس شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت یک برند در بازاریابی دیجیتال ضروری هستند. انتخاب بین این دو نقش به نیازهای هر کسب‌وکار بستگی دارد. اگر برند شما تنها در اینستاگرام فعالیت می‌کند و نیاز به مدیریت روزمره این صفحه دارد، به یک ادمین اینستاگرام نیاز خواهید داشت. اما اگر برند شما در چندین پلتفرم اجتماعی فعال است به یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی نیاز خواهید داشت.

چه ادمین اینستاگرام بخواهید و چه کارشناس سوشال مدیا، می‌توانید بهترین‌ آن‌ها را در پونیشا پیدا کنید. ادمین‌های اینستاگرام پونیشا آماده هستند تا بار را از روی دوش شما را بردارند و پیج اینستاگرام‌ کسب‌وکارتان را به بهترین شکل مدیریت کنند.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds