تکنیکال سئو (Technical SEO) چیست؟
تکنیکال سئو (Technical SEO) به پروسه بهینهسازی و ارتقای فنی وبسایت و سرور آن گفته میشود که مشخصاً به کراولرها (Crawler) یا خزندههای موتور جستوجو کمک میکند تا وبسایت مورد نظر شما در سریعترین و راحتترین حالت ممکن، در دسترس کاربران قرار بگیرد. خدمات سئو به ۳ قسمت تقسیم میشود و تکنیکال سئو یکی از آنهاست. به جز سئو داخلی و سئو خارجی، این سئو فنی است که میتواند رتبه سایت شما را از سایر سایتها مجزا کند.
در ادامه این مقاله قرار است، تمامی مباحث سئو تکنیکال را به نحوی توضیح دهیم که بدانید در هنگام کار کردن بر پایههای فنی وبسایت خود، باید چه چیزهایی را از توسعهدهندگان بخواهید. پیش از آنکه بخواهیم وارد مباحث بسیار تخصصی سئو تکنیکال بشویم، لازم است که تعریفی کامل و جامع را از آن به شما ارائه دهیم. قبل از آن نیز پیشنهاد میکنیم مقالهی سئو چیست را بخوانید.
فهرست مطالب
تعریف تکنیکال سئو و تفاوت آن با سئوی داخلی و خارجی چیست؟
سئو فنی، به بهبود جنبههای فنی یک وبسایت اشاره دارد که به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستوجو انجام میشود. توسعهدهندهای که پروسهی سئو فنی وبسایت شما را برعهده میگیرد، میکوشد تا با بهبود ارکان مهم فنی وبسایت، خزش و ایندکس شدن آن در موتورهای جستوجو را آسانتر و قابل درک کند. بهصورت تخصصیتر، سئوی فنی، بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر و المانهای وبسایت شما به منظور کسب رتبههای بالاتر تمرکز میکند.
تکنیکال سئو دقیقاً برعکس مفاهیم و تعاریف سئو خارجی است؛ سئو خارجی بهصورت اختصاصی در مورد ایجاد یک وبسایت از طریق کانالهای دیگر بحث میکند و در مسیری مجزا از ارکان سئو داخلی طراحی شده است. بهینهسازیهایی که در پروسه سئو فنی صورت میگیرند، شامل بهبود کدها، تگهای اختصاصی HTML، سرعت بالای سایت، نشانهگذاریهای اسکیما و سایر مباحث مربوطه میشود. مهمترین گام برای اجرای سئو فنی، توجه کردن به ساختار و طراحی صفحات وبسایت شما و همچنین در نظر گرفتن عناصر به کار گرفتهشده در برنامهنویسیهای تخصصی و اجرای آنهاست.
هدف از اجرای سئو فنی چیست؟
اصلیترین هدف تکنیکال سئو، آمادهسازی وبسایت شما برای افزایش بازدید سایت (بهواسطه ارتقای رتبه در موتورهای جستوجو) و ایجاد ساختار درست و مناسب صفحات است تا کاربر در حین کار کردن با بخشهای مختلف آن، نهایت لذت را ببرند. بهبود تجربه کاربری کمک میکند تا کاربران در حین بازدید از وبسایت، به بخشهای مهم و استراتژیک مثل بخش Call to Action بروند و خدمات و محصولات شما را خریداری کنند. البته همه چیز فقط به فروش محصولات ختم نمیشود؛ تجربه کاربری خوب و حرفهای میتواند باعث ترغیب کاربر برای حضور مجدد در وبسایتتان هم شود (آن هم به لطف ساختار حرفهای و صفحات جذاب).
اهمیت تکنیکال سئو برای کسب و کارها
وظیفه گوگل و سایر موتورهای جستوجو این است که بهترین نتایج جستجو را در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل رباتهای گوگل، صفحات وبسایتهای مختلف را بر اساس عوامل متعددی بررسی میکنند و بهترینشان را در صفحات اولیه ارائه میدهند. بعضی از عوامل مورد نظر رباتهای گوگل و سایر موتورهای جستوجو (مثل سرعت بارگذاری یک صفحه وبسایت) بر اساس تجربه کاربر ارزیابی میشوند. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که به رباتهای موتورهای جستوجو کمک میکنند تا بفهمند کدام وبسایت، گزینه ایدهآل است.
توسعهدهندگان هم سعی میکنند تا با استفاده از تکنیکال سئو، تمامی جنبههای فنی وبسایت شما را ارتقا دهند تا رباتهای موتور جستوجو آن را در اولویت قرار بدهند. بسیاری از صاحبان مشاغل اینترنتی، به اشتباه گمان میکنند که ارتقای رتبه وبسایت آنها تنها به تمرکز روی جزئیات فنی ختم میشود؛ درصورتی که در وهله اول، فضای سایت باید بهگونهای طراحی شود که کاربر تجربه خوبی از کار کردن با آن داشته باشد. منظور ما از طراحی خوب صفحات، این است که سایت باید خیلی سریع بارگذاری شود و کار کردن با بخشهای مختلف آن بهآسانی امکانپذیر باشد. خوشبختانه ایجاد کردن یک پایه فنی قوی برای وبسایت، با بهبود تجربه کاربری و ارتقای رتبه سایت در نظر موتورهای جستوجو همراه است.
مزایای تکنیکال سئو
باتوجهبه تعریف جامعی که از سئو فنی و اهمیت آن در کسبوکارها بهخصوص در بازاریابی دیجیتال ارائه شد، لازم است تا مزایای آن را با هم مرور کنیم؛ موارد زیر مهمترین مزایای سئو تکنیکال هستند:
- سئو فنی بهصورت مستقیم بر روی تجربه، تصمیمگیری و ریاکشنهای کاربران و مشتریان بالقوه تأثیر میگذارد
- امکان افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری و افزایش حجم فروش و لید با اجرای سئو فنی امکانپذیر خواهد بود
- سئو تکنیکال شریان اصلی بهبود رتبه و جایگاه وبسایت شما در نتایج موتورهای جستوجوی قدرتمند مثل گوگل است
- از technical SEO برای کسب برتری قابل توجه در برابر رقیبان و سایر کسبوکارها استفاده میشود
- استراتژیهای فنی بازاریابی دیجیتال و موفقیت در زمینه کسبوکارهای مجازی با بهرهمندی از تکنیکال سئو قابل دسترس است
- تجربه کاربری مشتریان بالقوه، با اصلاح و بهبود طراحی صفحات سایت با کمک سئو فنی افزایش مییابد و میتوان به سودآوری بیشتری دستیافت
- لینکهای داخلی، نقشه سایت و همچنین سرعت لود شدن یا بارگذاری صفحات بهبود مییابند
یک سایت سئو شده از نظر تکنیکال، چه ویژگی هایی دارد؟
بهطورکلی، یک وبسایت که از نظر فنی سالم است، برای کاربران سریع کار میکند و برای رباتهای موتورهای جستوجو نیز به راحتی قابل خزیدن و ایندکس شدن است. یک تنظیم فنی درستوحسابی به موتورهای جستوجو کمک میکند تا درک کنند که یک سایت دقیقاً در مورد چه چیزی است و از سردرگمی ناشی از عوامل گمراهکننده (مثل محتوای تکراری) جلوگیری میکند.
علاوه بر ویژگیهایی که ذکر شد، یک سایت تکنیکال سئو شده، بازدیدکنندگان و موتورهای جستوجو را بهوسیله لینکهای خراب و غیر مرتبط گمراه نمیکند و باعث جذب ورودیهای درست و مناسب میشود. در ادامهی این بخش از مطلب همه ویژگیهای یک سایت که از نظر فنی سالم است را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ویژگی اول: سرعت بالا
کاربران حوصله معطل شدن را ندارند و میخواهند بهمحض ورود به سایت، بهسرعت وارد بخشهای مورد نظرشان بشوند. تحقیقات زیادی نشان دادهاند که بیش از نیمی از بازدیدکنندگان وبسایتهای مختلف، درصورتیکه یک صفحه وب در عرض ۳ ثانیه باز نشود، آن را ترک میکنند؛ بنابراین اگر سرعت وبسایت شما کند است، مردم از حضور در آن ناامید خواهند شد و وبسایت دیگری را برای استفاده کردن انتخاب میکنند؛ در نهایت، وبسایت شما هم حجم بزرگی از ترافیک را از دست خواهد داد.
گوگل بهخوبی میداند که صفحات وب کُند، تجربهای ناخوشایندی را ارائه میدهند؛ بنابراین وبسایتهای سریعتر در اولویت قرار میگیرند تا کاربران بتوانند از آنها نهایت استفاده را ببرند. با این اوصاف، یک وبسایت کُند نسبت به وبسایت رقیبش که سرعت بالاتری دارد، در اولویت پایینتری در نتایج جستوجو قرار میگیرد. در سال ۲۰۲۱ تحقیقات نشان دادند که تجربه کاربران در حین کار کردن با وبسایتهای سریع چقدر اهمیت دارد و از آن بهعنوان یک عامل مهم در رتبهبندی موتورهای جستوجو یاد شد. پس اگر احساس میکنید که وبسایت شما خیلی سریع نیست یا تجربه قبلی کاربران، این قضیه را به شما گوشزد کرده است، بهتر است که فکری برای این ایراد اساسی بکنید.
ویژگی دوم: قابل خزیدن برای موتورهای جستوجو
موتورهای جستوجو از رباتها برای خزیدن در وبسایت شما استفاده میکنند؛ این رباتها برای کشف محتوای وبسایت، پیوندها یا لینکهای داخلی را دنبال میکنند. یک ساختار لینک داخلی قدرتمند و عالی میتواند به رباتهای خزنده کمک کند تا محتوای وبسایت شما را بهراحتی درک کنند.
البته روشهای بسیاری برای هدایت رباتهای موتورهای جستوجو وجود دارد. برای مثال اگر نمیخواهید که رباتها در محتوای خاصی در وبسایتتان بخزند، میتوانید آن محتوای خاص را از دسترس آنها خارج کنید. همچنین میتوانید به رباتها اجازه دهید که در یک صفحه خاص بخزند، اما در نهایت آن را در نتایج جستوجو نشان ندهند یا لینکها و پیوندهای موجود در آن صفحه را دنبال نکنند.
ویژگی سوم: عدم برخورداری از لینکهای خراب
آزاردهندهتر از کند بودن صفحات یک وبسایت، فرود آمدن در صفحهای است که عملاً وجود خارجی ندارد. زمانی که کاربر در حین ورود به وبسایت، وارد یک لینک مُرده یا غیر مرتبط میشود با خطای ۴۰۴ مواجه خواهد شد. با استفاده از تکنیکال سئو میتوان لینکهای خراب یا مُرده را از بین برد تا کاربر در حین ورود به وبسایت شما دچار کاربری ناخوشایند نشود.
متأسفانه بسیاری از وبسایتها دارای لینکهای مُرده یا غیر مرتبط با محتوا هستند و نمیتوانند ورودیهای مناسبی را جذب کنند؛ به همین دلیل کاربران ترجیح میدهند تا در همان لحظه مسیر خود را تغییر دهند و سراغ یک وبسایت با محتوای مرتبط بروند. تکنیکال سئو با بهبود اجزای فنی وبسایت میتواند لینکهای مرتبط با محتوای سایت را ارائه بدهید یا حداقل شرایطی را به وجود بیاورد که مسیر ورود کاربر به لینک خراب تغییر کند.
ویژگی چهارم: نداشتن محتوای تکراری
سایتهایی که با تکنیکال سئو بهبود یافتهاند، از دردسرهای محتوای تکراری در امان هستند. اگر محتوای یکسانی را در چندین صفحه مختلف وبسایتتان داشته باشید، موتور جستوجو دچار سردرگمی میشود که کدامیک را در اولویت قرار دهد؛ در نتیجهی این سردرگمی، موتور جستوجو تصمیم میگیرد که همه صفحات با محتوای تکراری را در رتبههای پایینتر و اولویتهای بعدی ارائه دهد. البته برای کاربران فرقی نمیکند که وارد کدام صفحه میشوند، چون هدف آنها دستیابی به محتوای مورد نظر است؛ اما قضیه برای موتورهای جستوجو کاملاً برعکس است. ممکن است شما ندانید که وبسایتتان دارای محتواهای تکراری است یا حتی احتمال دارد به دلایل فنی، URLهای مختلف، محتوای یکسانی را نشان دهند. خوشبختانه با استفاده از تکنیکال سئو میتوان این مشکلات فنی را برطرف کرد تا هر URL محتوای خاص خودش را به کاربران و البته موتورهای جستوجو نشان دهد.
ویژگی نهایی: امنیت
یک وبسایت تکنیکال سئو شده، کاملاً امن است. امروزه ایمن کردن محیط وبسایت برای تضمین و حفظ حریم خصوصی کاربران از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. روشهای بسیاری برای ایمنسازی محیط وبسایت وجود دارد و یکی از آنها پیادهسازی HTTPS یا گواهینامه SSL است.
با اجرای تکنیکال سئو میتوان SSL را بهصورت کامل پیادهسازی کرد تا هیچ امکانی برای رهگیری دادههایی که بین مرورگر و سایت ارسال میشوند، وجود نداشته باشد؛ بنابراین اگر کاربران به محیط وبسایت شما وارد میشوند، دادهها و حریم خصوصی آنها در امنیت کامل خواهند بود. گوگل و سایر موتورهای جستوجو برای تأمین امنیت کاربر ارزش بسیاری قائل هستند و داشتن گواهینامه اس اس ال را بهعنوان یکی از ویژگیهای رتبهبندی وبسایتها ارزیابی میکنند.
چک لیست سئوی تکنیکال
موتورهای جستوجو ترجیح میدهند، وبسایتهایی را در نتایج خود نشان دهند که دارای ویژگیهای فنی خاصی باشند. این ویژگیهای فنی شامل مواردی مانند سرعت سایت، Structured data، بهینهسازی ساختار سایت، فایل robot.txt، محتواهای تکراری، ریسپانسیو بودن، لینکهای خراب و غیره میشود. در ادامه این بخش از مقاله، مهمترین موارد تکنیکال سئو را در قالب یک چک لیست گردآوری کردهایم تا با رعایت کردن آنها بتوانید وبسایت خود را در بالاترین نتایج موتورهای جستوجو نشان دهید.
- بهینهسازی وبسایت برای گوشی موبایل
- افزایش سرعت بارگذاری سایت
- بهینهسازی ساختار و طراحی سایت
- برطرف کردن مشکل لینکهای خراب یا مُرده
- برطرف کردن مشکل خطای ۴۰۴
- حل کردن ایراد محتوای تکراری در URLهای متفاوت
- ایجاد کردن نقشه سایت
- استفاده از پروژه پشتیبانی AMP
- استفاده از دادههای نشانهگذاری (structure data)
- استفاده کردن از اسنیپت یا دادههای ساختاری
- ثبت کردن وبسایت در سرچ کنسول گوگل
جمع بندی
تکنیکال سئو یکی از بخشهای مهم سئو داخلی است که بهصورت تخصصی به بهبود مسائل فنی وبسایت و همچنین اصلاح ساختار صفحات میپردازد. با استفاده از تکنیکال سئو، امکان ارتقای رتبه وبسایت شما در نتایج جستوجوهای گوگل و سایر موتورهای جستوجو وجود دارد.
شما میتوانید به منظور افزایش رتبه وبسایت خود و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای مشتریان بالقوه، از متخصصان سئو در پونیشا کمک بگیرید. دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار رقابتی است و شما نباید از رقیبان عقب بمانید؛ پس را وقت را از دست ندهید و همین حالا پروژه سئو خود را در سایت پونیشا ایجاد کنید.