داستان یک تعامل موفق؛ مسابقه طراحی لوگوی خانه امید
مهمترین دغدغه در طراحی لوگو استفاده از بهترین رنگ و المان برای بازنمایی مفاهیم مورد نظر سفارشدهنده است. یکی از مسابقههای موفق برگزار شده در پونیشا مسابقه طراحی لوگوی خانه امید بوده که به تازگی با انتخاب طرح برنده به پایان رسیده است. در این پست خلاصهای از گفتگوی ما با برگزار کننده و برنده این مسابقه را خواهید خواند که در نهایت باعث ایجاد یک تعامل سازنده در مسابقه و موفقیت آن شد. نکاتی که اطلاع از آن میتواند برای همهی فریلنسرها و کارفرماها مفید باشد.
حمیده حبیبی برگزار کننده مسابقه در مورد تجربهی ایجاد مسابقه در پونیشا به ما اینطور گفت: «ایجاد کردن مسابقه بسیار راحت بود و من تصور نمیکردم با این تعداد زیاد طرح روبرو شویم. البته این تعداد زیاد طرح از طرفی مارو با تنوع زیادی از ایدهها روبرو کرد و از طرفی مدیریت طرحها و غربالگری رو سختتر کرد. به طور کلی مهمترین مزیت ایجاد مسابقه نسبت به پروژه در این است که زمانی که شما ذهنیت کاملی در مورد طرح نهایی ندارید، با ایجاد مسابقه و روبرو شدن با تنوع ایدههای طراحان، در نهایت میتوانید به بهترین طرح که مورد نظر شماست برسید. تعامل با تعداد زیادی طراح در مسابقه این فرصت را به شما میدهد که بهترین نتیجه را بگیرید.»
«خانه امید» یک مرکز مردم نهاد نگهداری از کودکان بیسرپرست است که در حال حاضر در دو منزل مسکونی و در مجموع ۱۱۸ دختر و پسر با ردهی سنی ۲ تا ۱۴ ساله را نگهداری میکند. خانه امید تلاش میکند با ارائهی فضایی امن و حمایتهای روانی مانند مشاوره برای کودکانی که به دلایل مختلف والدین و سرپرست خود را از دست دادهاند، محیطی گرم و صمیمی مانند خانه فراهم کند تا این افراد بتوانند در آرامشی که مددکاران فراهم میکنند، امنیت را تجربه کنند. از اهداف اصلی خانه امید کمک به توانمندسازی و فراهم سازی زمینههای تحصیل این کودکان است که در همین راستا تا کلاس ششم میتوانند در همان محل به مدرسه بروند.
خانم حبیبی نماینده خانه امید از تجربهی تعامل و همکاری با برندهی این مسابقه گفتند:
«آقای شاهسون طراح بسیار حرفهای هستند. در ابتدای مسابقه طرحی فرستاده بودند ولی بعد از مدتی طرح دیگری ارسال کردند که مواردی که ما در نظر داشتیم را شامل میشد. ایشان مشخصا زمان زیادی روی ایدهپردازی برای این لوگو گذاشتند و بخاطر همین به طرح ایشان به عنوان برنده انتخاب شد. با صبر و حوصله تغییرات جزئیای در طرح اعمال کردند و در نهایت همهی فایلهای مورد نیاز را در اختیار ما قرار دادند و حتی لطف کردند برای ما پاکت نامه و سربرگ هم طراحی کردند. تجربهی همکاری با ایشان به عنوان فریلنسری حرفهای بسیار لذتبخش بود.»
سعید شاهسون برندهی مسابقه طراحی لوگوی خانه امید از سال ۹۶ در پونیشا عضو است. تحصیلات او در زمینهی گرافیک است و بیش از ۷ سال است که تجربهی کار در حیطهی فریلنسینگ را دارد. او به فریلنسینگ مانند یک چالش نگاه میکند تا خود را در رقابتی همه جانبه از نظر ارائه کار خوب و حرفه ای، ارتباطات و مارکتینگ قرار دهد.
او در مورد روند طراحی لوگوی «خانه امید» به ما اینطور گفت که:
«در مورد این لوگو بعد از اینکه موضوع و جزئیات این مسابقه رو کامل مطالعه کردم متوجه شدم که بعضی از عناصری که میباید در این لوگو لحاظ بشه شکل بصری مشخصی نداره. به عبارت دیگه خانه به شکلهای متنوعی میشه طراحی بشه ولی امید شکل خاصی نداره و بر اساس تصور هر فرد میتونه اشکال مختلفی داشته باشه. بعد از بررسی و تحقیقهایی که انجام دادم تصمیم گرفتم از المان نور برای بیان امید استفاده کنم. همینطور برای اینکه سفارش دهنده میخواست مفهوم حمایت هم در لوگو نشان داده بشه از المان دست استفاده کردم و با توجه به سن پایین کودکان خانه امید که میشه گفت مخاطبان اصلی این لوگو بودن باید کار به نحوی اجرا میشد که کودکانه به نظر میرسید برای این کار هم نقاشی کودکانه رو انتخاب کردم و طرح بر پایه یک نقاشی کودکانه اجرا شد ولی به خاطر کارکردها و قواعد طراحی لوگو نقاشی رو به شکل مرتبتر و منظم طراحی شد.»
ما در پونیشا به عنوان اسپانسر این مسابقه برای خانه امید و سعید شاهسون، برنده مسابقه، آرزوی موفقیت میکنیم. و خوشحالیم از اینکه این مسابقه با موفقیت به پایان رسیده و تجربهی خوبی برای برگزارکننده و فریلنسر برنده داشته است.
ایجاد مسابقه در پونیشا روند سادهای دارد. اگر ایده یا پروژهای در زمینهی طراحی دارید میتوانید با ارائهی توضیحات مربوط به آن و ایجاد مسابقه فرصت تعامل با تعداد زیادی طراح را داشته باشید.