skip to Main Content
درآمد طراح لوگو چقدر است؟ ۶ فاکتور کلیدی درآمد طراح لوگو

درآمد طراح لوگو چقدر است؟ ۶ فاکتور کلیدی درآمد طراح لوگو

طراحی لوگو یکی از پرتقاضاترین خدمات یک طراح گرافیک است. بسیاری از افراد دوست دارند وارد این حیطه شوند اما قبل از آن ترجیح می‌دهند با بازار شغلی و درآمدی این حوزه آشنا شوند تا با خیال راحت در این زمینه فعالیت کنند. اگر شما هم جز این دسته هستید و می‌خواهید با درآمد طراح لوگو در ایران و خارج از ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

طراحی لوگو مانند بسیاری از مشاغل، یک درآمد ثابت و مشخصی ندارد؛ چرا که فاکتورهای زیادی در میزان درآمد یک طراح لوگو اثر دارد. از سابقه و تجربه طراح گرفته تا پیچیدگی پروژه و نحوه قیمت گذاری که در ادامه مقاله به فاکتورهای تعیین کننده درآمد طراح لوگو نیز می‌پردازیم.

بازار کار و درآمد طراح لوگو در ایران (۱۴۰۳)

با توجه به رشد کسب‌وکارهای آنلاین در ایران و تمایل آنها به ارتقا برندینگ، بازار کار برای طراحان لوگو در ایران رونق گرفته است. بازه درآمدی برای یک طراح لوگو در سال ۱۴۰۳ از ۲ میلیون تا مثبت ۵۰ میلیون تومان در ماه متغیر است.

طراحان گرافیک در ایران فرصت‌های شغلی بی‌شماری دارند و می‌توانند خدمات زیادی را به صاحبان پیج و کسب‌وکارهای آنلاین ارائه کنند. خوشبختانه این حوزه کاری به اندازه کافی در میان افراد شناخته شده است و اگر به حوزه طراحی و گرافیک علاقه دارید، با خیال راحت می‌توانید این حوزه را انتخاب کنید.

چند آگهی استخدام طراح گرافیک در سایت کاریابی آنلاین

بازار کار و درآمد طراح لوگو در خارج

درآمد طراحان لوگو در خارج از ایران نیز به طور قابل توجهی بیشتر از ایران است. به عنوان مثال، میانگین درآمد سالانه یک طراح لوگو در ایالات متحده بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود. در اروپا نیز  میانگین درآمد سالانه طراحان لوگو بین ۳۰ تا ۷۰ هزار یورو تخمین زده می‌شود.

البته باید توجه داشت که هزینه زندگی در کشورهای خارجی نیز به طور کلی بالاتر از ایران است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند به‌صورت فریلنسر و دورکار پروژه‌های خارجی انجام دهند که البته انجام چنین کاری چالش‌های خاص خودش را دارد.

شاید برایتان سوال ایجاد شود چرا درآمد طراحان لوگو متغیر است و عدد ثابتی ندارد؟ در جواب باید بگوییم که علت متغیر بودن درآمد طراح لوگو تا حد بسیار زیادی به مدل درآمدی طراح بستگی دارد، در ادامه به آن می‌پردازیم.

۳ مدل درآمدی طراح لوگو

طراحان لوگو می‌توانند از طریق روش‌های مختلفی کسب درآمد کنند. برای مثال شما به عنوان طراح می‌توانید در یک شرکت طراحی و گرافیک مشغول به کار شوید یا اینکه خودتان یک آژانس طراحی لوگو راه‌اندازی کنید. در ادامه ۳ مدل درآمدی کسب درآمد از طریق طراحی لوگو را به همراه مزایا و معایب بررسی می‌کنیم.

کسب درآمد از طراحی لوگو به شیوه کارمندی

یک تیم طراحی گرافیک که دور یک میز نشسته‌اند

می‌توان گفت کم‌ریسک‌ترین گزینه برای کسب درآمد از طراحی لوگو، مشغول شدن به عنوان کارمند در آژانس‌های طراحی و برندینگ است. با استخدام شدن می‌توانید از امنیت شغلی بالایی بهره‌مند شوید.

پس از اینکه در زمینه گرافیک و طراحی لوگو حرفه‌ای شدید، باید یک رزومه حرفه‌ای برای خود بسازید و نمونه‌کارهایتان را در آن قرار دهید. سپس رزومه را برای شرکت‌های مختلف بفرستید تا شانس استخدام شما بیشتر شود.

برای افرادی که به تازگی در حیطه گرافیک و طراحی لوگو مشغول شده‌اند، می‌توان کارمند شدن را پیشنهاد کرد؛ چرا که در کنار یک تیم حرفه‌ای چیزهای ارزشمندی یاد خواهید گرفت و یک شروع مناسب برای اقدامات بزرگ‌تر است.

البته به این نکته توجه داشته باشید که اغلب شرکت‌ها به دنبال یک طراح گرافیک هستند که بتواند در کنار طراحی لوگو، از پس سایر کارهای مرتبط بربیاید، پس قبل از درخواست برای استخدام، خودتان را برای سناریوهای مختلف آماده کنید.

مهم‌ترین عیب کارمندی، تناسب نداشتن میزان عملکرد شما با میزان درآمدتان در ماه است، هر چقدر بیشتر و بهتر کار کنید، در پایان ماه یک حقوق یکسان دریافت می‌کنید.

حدود درآمدی کارمند طراح لوگو بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه تخمین زده می‌شود و عدد پرداختی به میزان سابقه و تجربه طراح بستگی دارد.

مزایا:

  • داشتن درآمد ثابت و امنیت شغلی بالا
  • بیمه تکمیلی
  • نیاز نداشتن به بازاریابی برای گرفتن پروژه‌های جدید

معایب:

  • نداشتن انعطاف زمانی و مکانی
  • ثابت بودن حقوق و امکان افزایش جزیی به‌صورت سالانه

کسب درآمد از طراحی لوگو به شیوه فریلنسری

یک خانم فریلنسر که یک لپ تاپ روی پایش بوده و مشغول کار کردن در خانه‌اش است

روش دیگر کسب درآمد از طراحی لوگو به شکل فریلنسری است. در این حالت شما به‌صورت آزادکار برای خودتان پروژه می‌گیرید و با کارفرماهای مختلف قرارداد کاری می‌بندید.

این روش نیز، یک روش بسیار محبوب کسب درآمد از طریق طراحی لوگو است، به چند دلیل:

  • کارفرما را خودتان انتخاب می‌کند
  • قیمت‌گذاری پروژه را خودتان انجام می‌دهید
  • از نظر زمانی کاملا منعطف هستید
  • می‌توانید در خانه خود یا هر جا که تمایل دارید کار کنید
  • هر چقدر که توان داشته باشید می‌توانید پروژه انجام دهید
  • درآمد شما از یک کارمند می‌تواند بسیار بیشتر باشد

این مزایا باعث شده تا افراد زیادی برای فریلنسر شدن رغبت پیدا کنند. (البته طراحی لوگو صرفا یکی از مواردی است که می‌توان با درآمد خوب و به شکل فریلنسری آن را انجام داد. در مقاله پردرآمدترین مشاغل فریلنسری به مشاغل دیگر پرداخته‌ایم)

با وجود همه‌ی مزایای فریلنسر شدن، معایبی هم وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. زمانی که به عنوان فریلنسر فعالیت می‌کنید، کسی بالای سر شما نیست و هیچکس قرار نیست شما را بخاطر زود شروع نکردن کار یا منظم نبودن شما را توبیخ کند. برای همین اگر نظم و انضباط کافی نداشته باشید و به شکل مستمر روی بازاریابی کار نکنید، درآمد شما از یک کارمند معمولی به مراتب کمتر خواهد بود.

حدود درآمدی یک فریلنسر طراح لوگو بین ۲ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه تخمین زده می‌شود. درآمد یک فریلنسر به میزان بازاریابی، تجربه و تعداد پروژه‌هایی که در ماه انجام می‌دهد بستگی دارد.

اگر در زمینه طراحی لوگو حرفه‌ای هستید، می‌توانید نمونه‌کارهایتان را در پونیشا قرار دهید و خیلی راحت پروژه‌های فریلنسری انجام دهید.

مزایا:

  • داشتن استقلال مکانی و زمانی
  • امکان انجام پروژه‌های متعدد با کارفرماهای مختلف
  • کسب درآمد بیشتر نسبت به یک کارمند
  • قیمت‌گذاری پروژه توسط خودتان

معایب:

  • نداشتن ثبات شغلی و درآمدی
  • نیاز به بازاریابی برای گرفتن پروژه
  • درآمد کم در ۶ ماه اول فعالیت

کسب درآمد از طراحی لوگو با راه‌اندازی کسب‌وکار

یک تیم طراحی گرافیک که افراد تیم دور میز و مدیر کنار میز ایستاده است

بدون شک راه‌اندازی کسب‌وکار پردرآمدترین روش برای کسب درآمد از طریق طراحی لوگو است. با راه‌اندازی یک آژانس هنری یا برندینگ می‌توانید با ارگان‌ها و شرکت‌های بزرگ قراردادهای بزرگ‌تری ببندید.

برای راه‌اندازی کسب‌وکار نیاز به یک تیم دارید و در ساده‌ترین حالت یک گروه از تیم مسئول انجام پروژه‌های طراحی لوگو می‌شود و گروه دیگر وظیفه بازاریابی و جذب پروژه را به عهده دارد.

راه‌اندازی کسب‌وکار، درآمد بسیار بالاتری نسبت به روش‌های دیگر دارد اما باید چالش‌های مدیریت یک کسب‌وکار را نیز به جان بخرید.

حدود درآمدی یک آژانس طراحی لوگو چیزی بین ۵۰ تا مثبت ۲۰۰ میلیون تومان در ماه تخمین زده می‌شود.

مزایا:

  • کسب حداکثری درآمد از طراحی لوگو
  • امکان رشد سریع به‌واسطه یک تیم حرفه‌ای
  • کسب اعتبار و دیده شدن در بازار طراحی گرافیک

معایب:

  • هزینه‌های بالاتر به‌خصوص در زمان راه‌اندازی کسب‌وکار
  • نیاز به دانش کافی در زمینه مدیریت تیم و سایر منابع
  • نیاز به سرمایه اولیه

تا اینجا ۳ روش کسب درآمد از طریق طراحی لوگو را بررسی کردیم. اینکه کدام گزینه مناسب شماست کاملا بستگی به شرایط و امکانات شما دارد.

تنها توصیه ما به شما این است که قبل از ورود به بازار طراحی لوگو، دانش و تخصص خودتان را به اندازه کافی ارتقا دهید تا سریع‌تر به درآمد مدنظرتان برسید.

۶ فاکتور تعیین کننده درآمد طراح لوگو

یک شخص لپ تاپ به دست که روی چند سکه بزرگ نشسته است و مشغول انجام کارهایی است که باعث افزایش درآمدش می‌شود

درآمد طراح لوگو همانطور که گفتیم یک عدد ثابت نیست و فاکتورهای زیادی در تعیین درآمد دخیل هستند. در اینجا اصلی‌ترین فاکتورهای درآمد طراح لوگو را بررسی می‌کنیم. همچنین اگر به عنوان طراح لوگو به دنبال درآمد بالاتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم این موارد را در کارتان بهبود دهید.

۱. میزان تجربه و مهارت طراح لوگو

میزان تجربه و سابقه طراح لوگو نقش مهمی در تعیین درآمد او دارد. طراحان با تجربه بالا معمولا با برندهای بزرگ‌تر و معتبرتر همکاری می‌کنند. این نوع پروژه‌ها نیازمند مهارت‌ بالا و دانش عمیق‌تری هستند و در عین حال به بودجه بیشتری نیز دارند. بنابراین؛ طراحان با سابقه کار بیشتر می‌توانند نرخ‌های بالاتری را برای خدمات خود تعیین کنند و در نتیجه درآمد بالاتری داشته باشند.

همچنین یک طراح گرافیک با تجربه، معمولا نمونه‌کارهای بیشتری دارد که می‌تواند به‌عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند عمل کند. این نمونه‌کارها اگر کیفیت بالایی داشته باشند، می‌توانند مشتریان جدید جذب کنند.

در نهایت، تجربه و سابقه کار بیشتر می‌تواند به طراح اعتمادبه‌نفس بیشتری بدهد تا در مذاکره با مشتریان در رابطه با قیمت‌‌گذاری و شرایط قرارداد، موفق‌تر عمل کنند. طراحانی که تجربه بیشتری دارند، بهتر می‌دانند چگونه با مشتریان مختلف برخورد کرده و نیازهای آنها را برآورده کنند.

[به یک لوگو حرفه‌ای نیاز دارید؟ با سرویس سفارش لوگو پونیشا با بودجه خودتان، بهترین لوگو ممکن را طراحی کنید]

۲. میزان پیچیدگی پروژه‌های طراحی لوگو

چهار لوگو مشهور با طراحی ساده و مینیمال که در مقابل آن‌ها چهار لوگو با طراحی پیچیده‌تر قرار گرفته‌اند

هر چقدر پیچیدگی یک پروژه طراحی لوگو بیشتر باشد، طبیعتا درآمد بیشتری برای طراح به ارمغان می‌آورد. پروژه‌های ساده‌تر که طراحی‌های ابتدایی و کم‌جزییات‌تری دارند، زمان کمتری برای آن‌ها صرف می‌شود، در نتیجه درآمد کمتری برای طراح ایجاد می‌کنند. این نوع پروژه‌ها معمولا از سمت کسب‌وکارهای کوچک یا افراد تازه‌کار سفارش داده می‌شوند که بودجه محدودی دارند.

در مقابل، پروژه‌های پیچیده‌تر که نیازمند طراحی‌ پیچیده، تحقیقات گسترده و تجزیه و تحلیل برند هستند، نیاز به زمان و مهارت بیشتری دارند. این نوع پروژه‌ها معمولا توسط شرکت‌های بزرگ‌تر یا برندهای معتبر سفارش داده می‌شوند که تمایل به سرمایه‌گذاری بیشتری برای دستیابی به نتایج مطلوب‌تر در زمینه برندینگ هستند.

از‌آنجایی‌که پیچیدگی طراحی لوگو ارتباط مستقیمی با قیمت لوگو دارد، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: قیمت گذاری طراحی لوگو

۳. داشتن مهارت‌های جانبی

طراحی که مهارت‌های جانبی بیشتری بلد باشد، معمولا درآمد بیشتری نسبت به همکاران خود دارد. منظور از مهارت‌های جانبی مواردی است که به‌صورت غیر مستقیم روی درآمد طراح لوگو اثر می‌گذارند. چند مهارت جانبی:

  • تسلط به نرم‌افزارهای مختلف طراحی گرافیک مثل فتوشاپ و ایلوستریتور
  • تسلط به نرم‌افزارهای مدیریت پروژه
  • توانایی انجام تحقیقات برندینگ
  • و…

یک طراح با مهارت‌های زیاد می‌تواند از عهده پروژه‌های مختلفی بربیاید و این نکته باعث می‌شود درآمد بیشتری داشته باشد. همچنین شما می‌توانید با تسلط بر یک نرم‌افزار، کارهایی فراتر از طراحی لوگو انجام دهید، در مقاله  کسب درآمد از فتوشاپ بیشتر در این رابطه توضیح داده‌ایم.

۴. مهارت مذاکره

مهارت مذاکره یکی از عوامل کلیدی در درآمد طراح لوگو است. ممکن است کیفیت کار دو طراح کاملا یکسان باشد، اما قدرت مذاکره طراح دوم در مورد شرایط پروژه و قیمت‌گذاری باعث می‌شود درآمد بیشتری نصیب طراح دوم شود. طراحانی که مهارت‌های مذاکره قوی دارند می‌توانند ارزش کار خود را به درستی نشان داده و مشتریان را متقاعد کنند تا هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند.

به طور کلی، مهارت مذاکره نه تنها باعث افزایش دستمزد و قراردادهای بهتر می‌شود؛ بلکه باعث بهبود روابط با مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها نیز می‌شود.

ثبت پروژه پونیشا

۵. شبکه‌سازی

طراحانی که در رویدادهای مختلف، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها شرکت می‌کنند و شبکه‌سازی انجام می‌دهند، می‌توانند با مشتریان بالقوه، همکاران و دیگر افراد تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف آشنا شوند. این ارتباطات می‌تواند منجر به معرفی‌های بیشتر، پیشنهادهای کاری جدید و حتی پروژه‌های بزرگ‌تر شود. به عبارت دیگر، شبکه‌سازی موثر به طراحان کمک می‌کند تا از بازار کاری پنهان بهره‌مند شوند و فرصت‌های بیشتری برای افزایش درآمد خود بیابند.

همچنین، شبکه‌سازی باعث می‌شود تا طراح لوگو با سایر افراد حرفه‌ای در حوزه‌های مرتبط همکاری کند. برای مثال طراحانی که با تیم‌های بازاریابی همکاری دارند می‌توانند خدماتی فراتر از طراحی لوگو، مانند طراحی کمپین‌های بازاریابی و برندینگ ارائه دهند. این نوع همکاری‌ها و خدمات جامع‌تر معمولا دستمزدهای بالاتری می‌طلبد و می‌تواند درآمد طراح را به طور چشمگیری افزایش دهد.

۶. بازاریابی برای جذب پروژه‌های جدید

چه فریلنسر باشید و چه کسب‌وکار طراحی لوگو داشته باشید، بازاریابی شاهرگ کلیدی درآمد شماست. ممکن است یک طراح مهارت بالایی در زمینه کاری خود داشته باشد؛ اما به دلیل انجام ندادن بازاریابی به شکل صحیح، در بازار دیده نمی‌شود و بسیاری از پروژه‌های ارزشمند را به راحتی از دست می‌دهد.

طراح لوگویی که مهارت‌های بازاریابی قوی دارد، می‌تواند خدمات خودش را به بهترین شکل به مخاطبان هدف معرفی کند و از این طریق مشتریان بیشتری جذب کنند.

مهم‌ترین اصل بازاریابی برای یک طراح لوگو، دیدن شدن نمونه‌کارهایش در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف است. یک طراح لوگو با استفاده از بازاریابی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خودش را در معرض مخاطبان هدف قرار دهد و پروژه‌های جدید بگیرد.

برخی از رسانه‌های پیشنهادی برای طراح لوگو:

  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • پینترست
  • تلگرام
  • Behance
  • Dribbble

حرف آخر و جمع‌ بندی

طراحی لوگو یک حوزه پرطرفدار و پرتقاضا در چند سال اخیر شده‌ است. البته افرادی که به عنوان طراح لوگو فعالیت می‌کنند درآمد یکسانی ندارند و این بستگی به مدل کاری آن‌ها، تجربه، مذاکره و موارد دیگری دارد که در مقاله به آن‌ها اشاره شد. رمز موفقیت یک طراح لوگو برای کسب حداکثری درآمد این است که به‌صورت مداوم روی شبکه‌سازی و بازاریابی خود کار کند تا در نهایت به یک ثبات مالی و امنیت شغلی برسد.

شما می‌توانید به عنوان طراح لوگو از طریق پونیشا، هر هفته پروژه‌های جدید انجام دهید. کافیست نمونه‌کارهایتان را ثبت کرده و برای کارفرمایان پیشنهاد خودتان را ارسال کنید تا وارد یک همکاری شیرین و لذت‌بخش شوید.

سوالات متداول

درآمد طراحی لوگو در ایران چقدر است؟

درآمد طراح لوگو در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به‌صورت تقریبی می‌توان آن را بین ۵ الی ۵۰ میلیون تومان در ماه در نظر گرفت.

مهم‌ترین فاکتور در درآمد طراح لوگو چیست؟

از بین فاکتورهای اثرگذار بر درآمد طراح لوگو می‌توان بازاریابی و شبکه‌سازی را به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور درآمدی در نظر گرفت. بازاریابی به طور مستقیم روی جذب پروژه‌های جدید و میزان درآمد اثرگذار است.

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds