skip to Main Content
دروپال چیست؟ با یک سیستم مدیریت محتوای تمام عیار آشنا شوید!

دروپال چیست؟ با یک سیستم مدیریت محتوای تمام عیار آشنا شوید!

امروزه داشتن یک سایت، به یکی از لازمه‌های اساسی برای رونق کسب و کار تبدیل شده‌است، بنابراین اگر هنوز برای کسب و کار خود سایتی راه‌اندازی نکرده‌اید؛ نیاز به طراحی سایت توسط طراحان حرفه‌ای در این زمینه دارید. راه‌های مختلفی برای طراحی سایت با رابط کاربری (User Interface) جذاب وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) است. سیستم‌های مدیریت محتوای بسیاری برای طراحی سایت وجود دارند که یکی از بهترین‌های آن‌ها، دروپال (Drupal) است که در این مقاله از پونیشا آن را بررسی می‌کنیم.

این سیستم مدیریت محتوا، محیطی کاربر پسندانه‌ (User Friendly) دارد، با زبان فارسی سازگار است و قابلیت بهینه‌سازی (SEO) بالایی دارد. به همین دلایل است که یکی از محبوب‌ترین CMS ها برای طراحی سایت در سال‌های اخیر بوده است.

اگر مشتاق هستید بیشتر درباره دروپال بدانید و یا می‌خواهید یک کسب و کار اینترنتی را در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

دروپال (Drupal) چیست؟

دروپال یکی از انواع سیستم‌های مدیریت محتوا است که به‌صورت متن باز (Open Source) و رایگان، تحت مجوز عمومی GNU با زبان برنامه‌نویسی PHP طراحی و پیاده‌سازی شده است. این سیستم مدیریت محتوا در سال ۲۰۰۰ ایجاد و در سال ۲۰۰۱ برای استفاده همگان در دسترس قرار گرفت. Drupal به‌شما این امکان را می‌دهد تا بدون داشتن دانش فنی بالا، یک سایت برای رونق بیشتر کسب و کار خود راه‌اندازی کنید.

دروپال چیست؟

طبق آماری که ماه مارچ سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، این سیستم مدیریت محتوا بیش از ۴۶ هزار ماژول و حدودا ۳ هزار قالب را برای تغییر ظاهر سایت در اختیار کاربران قرار داده است.

نکته جالب توجه در مورد دروپال، استفاده از این CMS در بیش از ۷۵ درصد سایت‌های دولتی دنیا است. این امر به دلیل امنیت بالای دروپال است که در سایت‌های دولتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

امروزه افراد این امکان را دارند که با آخرین نسخه از این سیستم مدیریت محتوا که مجهز به ماژول‌های بسیار زیاد و کاربردی است کار کنند و خدمات خود را از این طریق به مخاطبان خود ارائه دهند. همچنین طراحان زیادی وجود دارند که می‌توانید در پونیشا، انجام پروژه دروپال را به آن‌ها بسپارید.

مزایا و معایب استفاده از دروپال

دروپال هم‌چون دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا، مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

مزایای استفاده از دروپال

  • امکان ایجاد انواع سایت‌ها
  • متن باز (Open Source) و رایگان بودن
  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • بهره‌مندی از قالب‌های متنوع
  • امنیت بالا
  • وجود ماژول‌های بسیار زیاد و کاربردی
  • قابلیت کش‌سازی (Caching)
  • انعطاف‌پذیری
  • گسترش‌پذیری قابل توجه
  • سرعت بالا
  • مناسب برای وب‌مسترهای حرفه‌ای
  • مدیریت آسان منو‌ها، مطالب، تصاویر و ویدیوها
  • قابلیت به‌روزرسانی آسان
  • هزینه بسیار کم طراحی سایت

معایب استفاده از دروپال

  • دروپال نیازمند به یک سیستم هاستینگ قدرتمند هم‌چون وب سرور با پشتیبانی از PHP نسخه ۴ به بالا و بانک اطلاعاتی My SQL برای ذخیره اطلاعات شما است.
  • طرح‌ها و موضوعات باکیفیت بالا که از پیش آماده شده باشند برای دروپال کمتر از دیگر CMSها در دسترس هستند.
  • عدم بهره‌مندی از یک سیستم پشتیبانی اختصاصی برای توسعه بیشتر دروپال در بعضی از مواقع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

بهترین سایت های طراحی شده با دروپال

سایت‌های بزرگ زیادی با استفاده از دروپال طراحی شده‌اند. در ادامه چند مورد از سایت‌های خارجی طراحی شده با دروپال را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • سایت شرکت تسلا (Tesla.com)
  • سایت برنامه جهانی غذا (wfp.com)
  • سایت لینوکس (Linux.com)
  • سایت‌های دانشگاهی هم‌چون آکسفورد (ox.ac.uk) و هاروارد (Harvard.edu)
  • سایت ناسا (nasa.gov)

دروپال در بین کاربران ایرانی نیز محبوبیت خاص خود را دارد. از این‌رو شاهد طراحی سایت‌های ایرانی با این سیستم مدیریت محتوا نیز هستیم. در ادامه به‌چند مورد از این سایت‌ها اشاره کرده‌ایم :

  • سایت پلیس فتا (cyberpolice.ir)
  • سایت شرکت مبین نت (mobinnet.ir)
  • خبرگزاری رجانیوز (Rajanews.com)

پنل کاربری دروپال

همان‌طور که تا ‌اینجا گفتیم، دروپال برای طراحی و ساخت وب‌سایت‌‌های شخصی و تجاری، سایت‌های مربوط به انجمن‌ها، سایت‌های خبری، پورتال‌ها، وبلاگ‌ها، سایت‌های بین‌المللی یا چند زبانی و … استفاده می‌شود. حال بهتر است کمی با پنل کاربری دروپال نیز آشنا شوید.

برای دسترسی به پنل دروپال، در ابتدا می‌بایست آخرین نسخه دروپال را دانلود کنید و مراحل نصب آن را روی هاستی هم‌چون سی پنل (CPanel) انجام دهید.

به‌طور پیش‌فرض در نوار ابزار بالای پنل دروپال چند گزینه کاربردی هم‌چون مدیریت (Manage) را خواهید دید.

در زیر این نوار ابزار نیز به ویژگی‌های دیگر پنل کاربری دروپال دسترسی خواهید داشت. شما می‌توانید محیط کاربری پنل را آن‌طور که می‌خواهید، برای خود شخصی‌سازی کنید که این باعث می‌شود تجربه کاربر در استفاده از این پنل، دلپذیرتر باشد.

باید خاطر نشان کرد که ابزارها و ویژگی‌های موجود در پنل کاربری که مدیر سایت بر اساس نوع کاربری و دسترسی‌هایی که برای افراد مختلف تعیین می‌کند، قابل تغییر و متفاوت هستند. این موضوع نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بالا و محیط کاربر پسندانه پنل دروپال است.

همچنین این امکان وجود دارد که پلاگین‌های مختلف و مورد نیاز را بر روی دروپال نصب کنید و سطح دسترسی هر کاربر به ویژگی‌های پنل کاربری را مشخص و محدود کنید.

اگر در حال استفاده از نسخه‌های قدیمی‌تر دروپال هستید، پس از این که آن را به آخرین نسخه به‌روز رسانی کنید ممکن است در منوی آن شاهد تغییراتی نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر باشید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

در مطالب ذکر شده بارها به سیستم مدیریت محتوا اشاره شد و همچنین گفته شد که دروپال یک CMS است. اما منظور از سیستم مدیریت محتوا چیست؟

منظور از CMS یک سیستم مدیریت محتوای تحت وب است که به‌صورت نرم‌افزاری قابل اجرا است. با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا می‌توانید به‌راحتی به انتشار مطالب، تصاویر و ویدیوها در مرورگرهای مختلف بپردازید. سایت‌ها معمولا به ۲ صورت استاتیک (ایستا) و داینامیک (پویا) مدیریت می‌شوند. دروپال نیز به‌کمک یک سیستم مدیریت محتوا و به شکل داینامیک مدیریت می‌شود و در زمان و هزینه شما نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

در حال حاضر سیستم‌های مدیریت محتوای بسیاری هم‌چون وُردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، مَجِنتو (Magento) و پرستاشاپ (PrestaShop) وجود دارند که در ادامه به معرفی و مقایسه آن‌ها با دروپال خواهیم پرداخت.

سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)

مقایسه دروپال با وردپرس (WordPress)

سهم بازار: هر دو سیستم مدیریت محتوای دروپال و وُردپرس، جزو محبوب‌ترین CMSهای جهان هستند. دروپال با توجه به سابقه طولانی‌تری که نسبت به وردپرس دارد، تنها ۲ درصد از وب‌سایت های دنیا را در اختیار دارد، در حالی‌که وردپرس با حدود ۳۰ درصد، سهم بیشتری در طراحی سایت‌های موجود داشته است.

تجربه کاربری: محیط کاربری دروپال کمی پیچیده‌تر از وردپرس است؛ بنابراین برای کار با آن به تخصص بیشتری در این زمینه نیاز است. همین امر باعث می‌شود که هزینه مدیریت دروپال نسبت به وردپرس بیشتر باشد. پیچیده بودن دروپال، یادگیری آن را نیز نسبت به وردپرس سخت‌تر می‌کند پس می‌توان گفت که WordPress از نظر محیط کاربری گزینه بهتری است.

امنیت: هر دو از امنیت بالایی برخوردارند اما گاهی شاهد گزارش مشکلات امنیتی در وردپرس توسط کاربران بوده‌ایم، اما همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، معمولا کاربران دروپال را افرادی حرفه‌ای تشکیل می‌دهند که به بحث امنیت توجه ویژه‌ای دارند، از این رو شاهد هستیم که مشکلات امنیتی بسیار کمتری در دروپال گزارش می‌شود.

اگر علاقمند هستید که بدانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

مقایسه دروپال با جوملا (Joomla)

تجربه کاربری: جوملا در مقایسه با دروپال ممکن است ساده‌تر به‌نظر برسد اما اگر مدتی با پنل دروپال کار کنید خواهید دید که امکانات و ویژگی‌های بهتر و کاربردی‌تر را در اختیارتان قرار می‌دهد و کار با آن برای شما راحت‌تر خواهد شد.

تنوع ماژول‌ها: یکی از مزیت‌های دروپال برای طراحی سایت این است که با وجود ۴۰ هزار ماژول مختلف انتخاب‌های بیشتری نسبت به جوملا برای ایجاد تغییرات در اختیار خواهید داشت.

امنیت: در بخش امنیت هر دو سیستم مدیریت محتوا عملکرد خوبی دارند و کاملا قابل اعتماد هستند.

برای این‌که با مفهوم جوملا بیشتر آشنا شوید و بدانید سیستم مدیریت محتوای جوملا چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به آن را در بلاگ پونیشا مطالعه کنید.

مقایسه دروپال با مجنتو (Magento)

تجربه کاربری: با توجه به طراحی حرفه‌ای و پیچیده‌ای که مجنتو دارد بیشتر برای طراحی سایت شرکتی و وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک استفاده می‌شود و گزینه مناسب‌تری نسبت به دروپال در این زمینه است. در عین‌حال باید اشاره کنیم که کار کردن با مجنتو هم‌چون دروپال آن‌چنان ساده نیست! همچنین این CMS از پشتیبانی تخصصی بهره‌مند نیست.

امنیت: مَجِنتو با شی‌گرایی (OOP) طراحی شده‌است پس هم‌چون دروپال از امنیت بالایی برخوردار است.

سازگاری با سئو: مجنتو در بخش سئو نیز هم‌چون دروپال عملکرد خوبی دارد و می‌توان آن را در این بخش یکی از بهترین CMS های موجود دانست. (اگر نمی‌دانید سئو یا SEO یعنی چه، مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.)

اگر قصد دارید برای مدیریت سایت خود از مجنتو استفاده کنید بهتر است در ابتدا بدانید که مجنتو چیست و چگونه می‌توان از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد که در بلاگ پونیشا به آن پرداخته‌ایک.

مقایسه دروپال با پرستاشاپ (PrestaShop)

تجربه کاربری: پرستاشاپ نسبت به دروپال، بیشتر در نقش یک فروشگاه‌ساز ظاهر می‌شود و رابط کاربری آن باعث می‌شود که بیشتر برای طراحی سایت فروشگاهی کاربرد داشته‌باشد. البته در این زمینه می‌توانیم افزونه ووکامرس (WooCommerce) از وردپرس را رقیب اصلی پرستاشاپ بدانیم.

باید اشاره کنیم که پرستاشاپ هم‌چون دروپال، عملکرد خوب و قابل قبولی در بهینه‌سازی محتوا ارائه می‌کند و شباهت نه‌چندان خوشایند آن با Drupal نیز عدم بهره‌مندی از پشتیبانی تخصصی است.

پیشنهاد می‌کنیم برای این‌که بدانید پرستاشاپ چیست، به مقاله مربوط به آن در بلاگ پونیشا مراجعه کنید.

ویژگی‌های مهم و کاربردی دروپال

ویژگی های دروپال drupal

به‌طور کلی دروپال امکانات و ویژگی‌های بسیار کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید یک وب‌سایت کاملا مرتب و کاربر پسند ایجاد کنید. برخی از این امکانات و ویژگی‌ها به‌شرح زیر هستند :

قابلیت ادغام با API: یکی از بهترین ویژگی‌های دروپال این است که به‌شما این امکان را می‌دهد تا محتوای سایت شما به‌راحتی با API ها ادغام شوند.

جستجوی آسان: سیستم طبقه‌بندی دروپال به‌گونه‌ای است که امکانات قدرتمندی را برای جستجو در میان محتواهای سایت، در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌این ترتیب دسترسی به محتوا در سایت شما به‌راحتی انجام پذیر است.

ظاهر جذاب و کاربر پسند: ساختار قالب و کنترل پنل دروپال به نحوی طراحی شده‌است که این امکان را به‌شما می‌دهد تا به‌راحتی با آن ارتباط بگیرید و از آن استفاده کنید.

قابلیت چند زبانی بودن: از ابتدای نصب دروپال این امکان را دارید تا از بین حدودا ۱۰۰ زبان مختلف، زبان مورد نظر خود را انتخاب و با این سیستم مدیریت محتوا کار کنید. این مورد می‌تواند آن‌جایی نقش پر رنگ‌تر خود را نشان دهد که شما بخواهید به‌صورت تیمی با افراد مختلف و با زبان‌های متفاوت کار کنید، به‌این ترتیب این امکان برای شما و اعضای تیم شما فراهم است تا با هر زبانی که راحت‌تر هستید از پنل دروپال استفاده کنید.

ویژگی های پنل کاربری دروپال

آیا دروپال ابزار لازم برای سئو را به‌همراه دارد؟!

سیستم مدیریت محتوای دروپال مجموعه‌ای از ماژول‌ها را برای سئو و بهینه‌سازی هر چه بهتر سایت ارائه می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند که یک سایت کاملا بهینه برای موتورهای جستجو در اختیار داشته باشید. همچنین وجود کد‌هایی که کاملا از قوانین به‌روز موتورهای جستجو پیروی می‌کنند می‌تواند دیگر دلیل پر اهمیت، در خصوص بهینه‌بودن سایت‌هایی باشد که با دروپال طراحی و ایجاد می‌شوند.

کلام آخر

دروپال را می‌توانیم یکی از ایمن‌ترین و بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا در سال‌های اخیر بدانیم. این CMS قدرتمند ویژگی‌های بسیاری هم‌چون محیطی کاربر پسند، ماژول‌های کاربردی بسیار زیاد، قابلیت چندزبانی بودن، انعطاف‌پذیری و امنیت بالا را ارائه می‌دهد. دروپال با وجود پشتیبانی از زبان فارسی، به خوبی جای خود را در دل طراحان و کاربران ایرانی باز کرده‌ است.

امیدواریم مطالب ذکر شده درباره دروپال، برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. همچنین اگر نیازمند طراحی سایت با دروپال و دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا هستید می‌توانید به سایت پونیشا مراجعه کنید و با بهترین طراحان سایت در ارتباط باشید.

اگر شما نیز تجربه‌ای در کار با دروپال و یا طراحی چنین سایت‌هایی داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران بلاگ پونیشا به‌اشترک بگذارید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds