skip to Main Content
DevOps (دوآپس) چیست؟ چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

DevOps (دوآپس) چیست؟ چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید بدانید DevOps (دوآپس) چیست، به صفحه‌ی درستی مراجعه کرده‌اید. دواپس، مفهومی است که هدف آن افزایش تعاملات بین بخش عملیات (Operation) و توسعه (Development) نرم‌افزار است. به دنبال این هدف، ارزش‌های ایجاد شده در نرم‌افزار، بسیار سریع به مشتری می‌رسد.

تعامل همیشگی با مشتری، اعمال تغییرات و اضافه کردن ویژگی‌های جدید در تولید نرم‌افزار، از جمله اهداف اصلی در مفهوم DevOps است. در واقع، دواپس را می‌توان اتحاد بین افراد، فرایندها و محصولات، جهت تحویل مستمر ارزش‌ها به مشتریان نهایی معرفی کرد. برای توضیح بیشتر درباره این مفهوم با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی کامل‌تر مفهوم دواپس، مزایا و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

DevOps (دواپس) چیست؟

اهمیت دواپس

قبل از پرداختن به کاربردها و مزایای دواپس، بهتر است به این موضوع بپردازیم که DevOps چیست؟ بدون شک، این مفهوم برای آشنایان با حوزه توسعه و تولید نرم‌افزار، واژه‌ای کاملاً آشناست. دواپس، ترکیبی از دو واژه توسعه و عملیات است. در شرکت‌های توسعه و تولید نرم‌افزار، دو تیم عملیات و توسعه با اهدافی کاملاً متفاوت وجود دارند.

وجود دیوار اهدافی بین این دو تیم، باعث می‌شود عملیاتی کردن ویژگی‌های جدید توسعه داده شده و اعمال تغییرات در تولید نرم‌افزار به روشی چابک و سریع، امکان‌پذیر نباشد. با استفاده از DevOps تیم‌های چند تخصصی با مهارت‌ها، روش‌ها و ابزارهایی یکپارچه و هماهنگ، جایگزین دو تیم مستقل توسعه و عملیات می‌شوند.

در قالب این روش، تیم‌های تولید‌کننده نرم‌افزار می‌توانند محصول یا خدمات خود را به روشی سریع‌تر، مطمئن‌تر و با کیفیت بهتر به مشتریان نهایی برسانند. ارائه پاسخ سریع‌تر به مشتری و ایجاد ارزش بیشتر برای آن‌ها از جمله مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که در این مفهوم نهفته است. با توجه به نقش کلیدی نرم‌افزارها در کسب و کارهای مختلف، استفاده از این روش برای توسعه‌دهندگان و متخصصین IT بسیار ضروری خواهد بود.

لزوم به کارگیری فرایند توسعه نرم‌افزار یا DevOps چیست؟

حال باید به این پرسش پاسخ دهیم که هدف از به‌کارگیری DevOps (دواپس) چیست؟ دواپس، نوعی فراِیند توسعه نرم‌افزار است که جهت تعامل و همکاری بیشتر بین تیم‌های توسعه و عملیاتی نرم‌افزار ایجاد شده است. در عصر حاضر، تحویل سریع نسخه‌های جدید محصول به دست مشتریان نهایی یک مزیت محسوب می‌شود.

همانطور که گفتیم، با وجود دیوار اهدافی بین تیم‌های توسعه و اجرایی نرم‌افزار و ارتباط ضعیف بین آن‌ها، فرایند تست، انتشار و تحویل این نسخه‌ها زمان‌بر خواهد بود. علاوه بر این، کارایی لازم را نیز نخواهد داشت.

اهداف مستقل تیم توسعه و اجرایی نرم‌افزار باعث می‌شود تا در صورت بروز هر مشکل طی عملیات، هر تیم، دیگری را در این امر مقصر معرفی ‌کند. دواپس، با هدف ایجاد ارتباط نزدیک‌‌تر بین این دو تیم و حذف دیوار بین آن‌ها، باعث تعامل و همکاری بیشتر آن‌ها می‌شود. خروجی این هدف با تحویل سریع‌تر و امن‌تر ارزش به مشتریان، مشاهده خواهد شد.

مزایای دواپس برای کسب و کارها چیست؟

ممکن است برای شما این سؤال ایجاد شود که مزایای Devops چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟ پاسخ به این سؤال، با مقوله موفقیت تجاری در هر کسب‌وکار ارتباط دارد. منظور از موفقیت تجاری، همان درآمدزایی و سودآوری است که از طریق تولید محصولات یا خدمات عالی و موردپسند مشتری حاصل می‌شود.

بدیهی است که این مهم مستلزم تعامل و همکاری افراد و بخش‌های مختلف یک سازمان یا شرکت خواهد بود. این تعامل باعث کاهش هزینه کسب‌وکار می‌شود. در این ارتباط، DevOps به عنوان یک زبان مشترک بین افراد و تیم‌ها به دلیل افزایش کیفیت محصولات و خدمات و کوتاه‌تر کردن زمان تولید آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

بهبود سرعت ارائه به بازار

دواپس با کوتاه کردن فاصله زمانی تحویل ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری به مشتریان، می‌تواند شما را پیروز بازار رقابتی موجود سازد. بدین ترتیب، شما قادر خواهید بود خیلی سریع از یک مفهوم اولیه به محصولی قابل قبول برسید. علاوه بر این، بتوانید بر بهبود نرم‌افزار، زیرساخت‌ها و سرعت ارائه آن‌ها به بازار تمرکز کنید.

صرفه جویی در منابع و هزینه ها

رویکرد DevOps نقش مؤثری در کاهش هزینه‌ها و منابع مورد نیاز در سیستم سنتی فناوری اطلاعات دارد. این سیستم با ویژگی ایجاد هزینه شناخته شده است. در حالی که، رویکرد دواپس به دلیل استفاده از تدابیر مدیریتی ناب و ارائه مستمر آن‌ها، باعث ایجاد نتایج کیفی بهتر، کاهش هزینه‌ها و منابع مورد نیاز سخت افزاری و نیروی انسانی می‌شود.

افزایش دسترسی به داده‌ها، بهبود امنیت و کاهش هزینه‌های عملیاتی انجام پروژه، از جمله موارد دیگری است که در کاهش هزینه‌ها و منابع این رویکرد نقش دارند.

تسهیل در عیب یابی و تعمیرات آسان تر

استقرار هدفمند، همکاری و تعامل در تیم‌های دواپس باعث شناسایی آسان‌تر خطاها (Bugs) و رفع سریع‌تر آن‌ها می‌شود. تعمیر و رفع سریع خطاها باعث رضایت مشتریان شده و مزیتی برای کسب‌وکار مربوطه محسوب می‌شود. به این ترتیب، می‌توان منابع ارزشمند را آزاد کرد. در ادامه می‌توان از این منابع در حوزه‌های دیگری چون طراحی، توسعه و استقرار ویژگی‌های جدید محصول استفاده کرد.

یکپارچگی و هماهنگی در اهداف

از دیگر مزایای دواپس، تجزیه سیلوهای کاری است. اما مفهوم این عبارت در دواپس چیست؟ پاسخ به این سؤال، به ارتباط کارآمد و مؤثر افراد در تیم‌های دواپس مربوط می‌شود. چنین ارتباطی در دواپس، باعث متلاشی شدن ساختار سنتی شرکت‌های توسعه و تولید نرم‌افزار می‌شود.

با حذف دیوار اهدافی تیم‌های تولیدکننده نرم‌افزار در دواپس، تمامی افراد تیم مسئولیت رسیدن به اهداف کاری و چالش‌های حوزه‌های مختلف عملیاتی و توسعه را بر عهده می‌گیرند. چنین تعهدی به دلیل ماهیت مشارکتی کسب‌وکار در این رویکرد وجود دارد. این ویژگی انجام سریع و مؤثر عملیات و حفظ کیفیت و ثبات آن را به دنبال خواهد داشت.

افزایش راندمان

در محیط‌های سنتی فناوری اطلاعات، به دلیل ویژگی‌هایی چون انتظار از دیگران برای تکمیل کارها یا حل چندین باره یک مشکل، زمان و منابع زیادی به هدر می‌رود. این در حالی است که محیط‌های تولیدی استاندارد، استفاده از ابزارهای اتوماسیون افراد را از انجام کارهای روتین منع می‌کند.

چنین محیط‌هایی زمینه لازم برای اجرای خلاقانه‌تر کار توسط افراد را فراهم می‌آورند. به این ترتیب می‌توانند برای کسب‌وکار خود ارزش بیشتری ایجاد کنند.

به چه کسی متخصص DevOps می گویند؟

استخدام کارشناس DevOps محوریت اصلی در انجام پروژه‌های مرتبط با این رویکرد را تشکیل می‌دهد. کارشناس DevOps یک متخصص حوزه فناوری اطلاعات است که با مهندسان بخش نرم‌افزار، برنامه‌نویسان و دیگر افراد شاغل در این حوزه همکاری می‌کند. با شناخت حوزه فعالیتی این افراد، این سؤال پیش می‌آید که ویژگی‌های یک متخصص DevOps (دواپس) چیست؟


 از ویژگی‌های بارز این افراد می‌توان به داشتن مهارت‌های فنی بالای آن‌ها اشاره کرد. این ویژگی نقش مهمی در پیشرفت کاری متخصصین دواپس دارد.

از دیگر ویژگی‌های این افراد، همکاری آن‌ها با تیم‌های مختلف توسعه و عملیات نرم‌افزار است. توانایی رفع ایرادهای رایج در سیستم‌های مختلف، داشتن تجربه در برنامه‌نویسی زبان‌های اسکریپتی، طراحی و تحلیل مسائل مربوط به اتوماسیون سیستم‌ها نیز در فهرست ویژگی‌های این متخصصین قرار می‌گیرند.

اصول کلیدی DevOps

DevOps، مجموعه‌ای جامع از استراتژی‌ها و روش‌هاست که هدف آن، تحویل به موقع نرم‌افزارهای باکیفیت است. بالطبع، چنین مجموعه‌ای باید از اصول و مبانی مهمی برخوردار باشد تا به این خروجی دست یابد. در این مرحله این سؤال پیش می‌آید که اصول کلیدی DevOps چیست؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

انتشارهای افزایشی

از ویژگی‌های رویکرد DevOps این است که تیم‌ها باید جهت استقرار کد منتظر بمانند. تأخیر در انتشار این کد و انتظار طولانی برای این استقرار، باعث ایجاد خطاها و مشکلات ناسازگاری می‌شود. دواپس توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا کد جدید بیشتری ارائه دهند.

یک پروژه دواپس به چند بخش کوچک و قابل مدیریت تقسیم می‌شود. تیم‌های این پروژه کدهای خود را به صورت افزایشی انتشار می‌دهند. انتشارهای بیشتر، باعث انعطاف‌پذیری چرخه توسعه و استقرار می‌شوند. این ویژگی، پاسخ سریع به تغییرات ناگهانی، رفع خطاها و اشکالات را تسریع می‌کند. بدین ترتیب، از ارسال کد بد یا معیوب به کاربر نهایی جلوگیری می‌شود.

اتوماسیون

از اهداف مدنظر در رویکرد دواپس، خودکار کردن فرایند توسعه نرم‌افزار است. این ویژگی باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان تمرکز اصلی خود را بر نوشتن کد و ایجاد ویژگی‌های جدید قرار دهند. به طور مثال، به جای بررسی دستی کد برای خطا، راه‌حل‌های نرم‌افزاری مختلف را مورد استفاده قرار دهند.

با اتوماسیون فرایند توسعه نرم‌افزار، تیم‌های دواپس می‌توانند جهت بررسی آماده بودن کد جدید، از تست‌های خودکاری مانند اجرای یک دستور واحد استفاده کنند. در این حالت، در صورت وجود خطا در کد، اتوماسیون هشدارهای لازم را ارائه می‌کند. بدین‌سان، توسعه‌دهندگان نسبت به خطوط کد معیوب آگاهی پیدا می‌کنند.

پایپ لاین

یکپارچه‌سازی مداوم، تحویل و استقرار پیوسته از ویژگی‌های دواپس است که تحویل برنامه به مشتری را تسریع می‌کند. این ویژگی‌ها در مفاهیم اصلی ادغام مداوم (CI) و تحویل مداوم (CD) بیان می‌شوند. در واقع، این مفاهیم روشی برای حل مشکلاتی است که هنگام اجرای یک کد جدید در فرایند توسعه نرم‌افزار و عملیات مرتبط با آن پیش می‌آیند.

تیم‌های دواپس برای رسیدن به ویژگی‌های ذکر شده Pipeline ایجاد می‌کنند. پایپ‌لاین فرایندی است که باعث هدایت برنامه از منبع کد تا اجرا در محیط تجاری می‌شود. دستیابی به جریان مداوم کد از طریق Pipeline، مستلزم استفاده از مفاهیم CI/CD توسط تیم‌های دواپس است. این مفاهیم یک اصل از DevOps هستند که با ویژگی توسعه و استقرار بی‌پایان ارتباط دارند.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که DevOps چیست. دواپس را می‌توان یک راهکار مفید برای افزایش سرعت ارائه محصول و خدمات به کاربران نهایی عنوان کرد. این هدف در DevOps از طریق تعامل نزدیک تیم توسعه و عملیاتی شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار انجام می‌شود.

این تعامل نزدیک تولید محصولات یا خدمات عالی و موردپسند مشتری و موفقیت تجاری در کسب‌وکار را به همراه خواهد داشت. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا این رویکرد را جهت تحویل سریع نسخه‌های جدید محصول به دست مشتریان مدنظر قرار دهید. در این ارتباط تیم ما در پونیشا می‌توانند خدمات مفیدی به شما ارائه دهند.

۳.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds