skip to Main Content
دیتا استودیو (Data Studio) چیست؟ ابزاری برای تبدیل داده‌ها به گزارش‌هایی روان!

دیتا استودیو (Data Studio) چیست؟ ابزاری برای تبدیل داده‌ها به گزارش‌هایی روان!

فرض کنید می‌خواهید عملکرد کلی سایت خود را بررسی کنید و یا مسائل مربوط به اجرای یک کمپین آنلاین را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید. در این موقعیت، نیاز به یک گزارش جامع از وضعیت کنونی سایت خود دارید. اما به‌دست آوردن چنین گزارشی چگونه امکان‌پذیر است؟!

گوگل برای پاسخ به این سوال شما از ابزاری رایگان تحت عنوان دیتا استودیو (Data Studio) و یا همان گوگل دیتا استودیو در سال ۲۰۱۶ رونمایی کرده است. Data Studio می‌تواند کار شما را برای ایجاد یک گزارش جامع از وضعیت سایتی که دارید، بسیار راحت کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید گزارشی را که تهیه کرده‌اید، به زبانی ساده و روان با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید. به‌طور کلی، چنین ابزاری برای افراد متخصص در زمینه سئو و بازاریابی دیجیتال می‌تواند بسیار کاربردی باشد. با ما همراه باشید تا بیشتر با Google Data Studio آشنا شوید.

دیتا استودیو (Data Studio) چیست؟

گوگل دیتا استودیو یکی از کامل‌ترین و بهترین ابزارهایی است که شما می‌توانید از آن برای تحلیل و سئوی سایت خود بهره ببرید. با کمک این ابزار قادر خواهید بود که داده‌های خام به‌دست آمده از سایت خود را به گزارش‌هایی تصویری با قابلیت خواندن بسیار آسان تبدیل کنید. نکته جالب توجه در مورد گزارش‌های تهیه شده توسط دیتا استودیو این است که شما نیازی ندارید که کدنویسی انجام دهید و به‌راحتی می‌توانید داده‌های خود را تبدیل، حذف و یا ترکیب کنید تا در نهایت با این کار اطلاعات مفیدی را جمع‌آوری کرده باشید. گزارش به‌دست آمده را نیز می‌توانید به‌سادگی با دیگران به اشتراک بگذارید.

شما در دیتا استودیو قادر هستید آن‌طور که می‌خواهید از رنگ‌ها، اشکال، تصاویر و یا لوگوها در گزارشی که تهیه می‌کنید استفاده کنید تا خوانایی مطلوبی برای مخاطبین فراهم کنید. حتی مدیریت اصلی، می‌تواند به کاربران دسترسی‌های مختلفی دهد تا امکان ایجاد تغییرات و ویرایش داشبورد و گزارش‌ها را داشته باشند.

مزایای دیتا استودیو نسبت به دیگر ابزارهای گزارش گیری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد دیتا استودیو یکی از بهترین ابزارهای ارائه شده توسط گوگل است که می‌تواند به شما در جمع‌آوری گزارش‌های کامل از داده‌های سایتی که دارید، کمک کند. اما شاید برایتان سوال شود که مزایای دیتا استودیو نسبت به ابزارهای دیگری هم‌چون گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول چیست. این دو ابزار تفاوت‌هایی با گوگل دیتا استودیو دارند که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • هر ۳ ابزار گفته شده برای گزارش‌گیری کاربردی هستند، اما دیتا استودیو در مقایسه با Google Analytics و Google Search Console که داشبوردی با قابلیت سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیری کمتری دارند، شیوه‌ای جذاب‌تر را پیش گرفته و با استفاده از رنگ‌ها، نمودارها و تصاویر مختلف از نظر بصری گزارش‌ها را بهتر و کامل‌تر ارائه می‌کند، در نتیجه قابلیت تفهیم بیشتری برای مخاطبین خواهد داشت.
  • در دیتا استودیو به‌جز این‌که می‌توانید گزارش‌های کاملی را تهیه کنید، این قابلیت را خواهید داشت که اسناد گزارش‌های خود را به کمک دیگر محصولات گوگل هم‌چون Slide، Docs و یا Sheets از طریق یک لینک و یا ایمیل با افراد مختلف نیز به اشتراک بگذارید. حتی این امکان را دارید که فایل PDF گزارش‌های خود را طبق یک زمان‌بندی، به صورت خودکار برای افرادی که در لیست ارسالی مشخص کرده‌اید، بفرستید.
  • ابزارهای گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول گوگل بیشتر در حال ردیابی و تجزیه و تحلیل عملکرد سایت شما هستند اما Data Studio می‌تواند به این ابزارها متصل شده و گزارش‌های آن‌ها را به‌صورت کامل‌تر و خواناتر برای شما آماده کند. به‌صورت کلی، تفاوت دیتا استودیو با ۲ ابزار دیگر در این بخش را می‌توان این‌گونه بیان کرد که ابزارهای سرچ کنسول و آنالیتیکس عمق بیشتری دارند و کار آن‌ها این است که به‌دنبال تجزیه و تحلیل عملکرد سایت باشند اما دیتا استودیو وسعت دید بیشتری دارد و گزارش‌های به‌دست آمده از این دو ابزار را به‌صورت جذاب‌تر و خواناتر در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای آن‌که بتوانید بهتر از دیتا استودیو استفاده کنید لازم است که قبل از آن، بدانید گوگل آنالیتیکس چیست و چه مزایایی دارد. پس پشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به آن را در پونیشا بلاگ از دست ندهید.

کاربردهای دیتا استودیو

از دیتا استودیو به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای تهیه گزارش نام برده می‌شود. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای دیتا استودیو اشاره کرده‌ایم.

  • قابلیت ویرایش، دسته‌بندی و تغییر نام اطلاعات در گزارش‌ها
  • امکان اتصال به محتوای گزارش‌های دیگر ابزارهای گوگل
  • قابلیت تصویرسازی داده‌های جمع‌آوری شده در سریع‌ترین زمان ممکن
  • امکان تهیه گزارش‌های پیشرفته از داده‌ها در مدت زمان بسیار کم
  • بهره‌مندی از امکاناتی هم‌چون ایجاد نمودار، جدول، چارت، نقشه و …
  • بهره‌مندی از هوش تجاری و امکان تحلیل داده‌ها

دیتا استودیو چه امکاناتی را ارائه می‌کند؟

ابزار دیتا استودیو مزایا و امکانات کاربردی و مهمی را برای تهیه گزارش‌های جامع در اختیارتان قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها به‌شرح زیر هستند.

  • قابلیت همگام سازی داده‌ها به‌صورت منسجم
  • امکان تهیه گزارش‌هایی جامع و شخصی‌سازی شده
  • امکان اشتراک گذاری آسان گزارشات با دیگر افراد
  • قابلیت اضافه کردن تصاویر برای ایجاد جنبه بصری بهتر
  • امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی
  • امکان مقایسه نمودار‌های رسم شده و آمارهای به‌دست آمده از داده‌ها
  • امکان اضافه کردن لینک‌های داخلی
  • قابلیت تهیه گزارش‌های لحظه‌ای
  • تبدیل داده‌های جمع‌آوری شده در گزارش‌های پیچیده به گزارش‌هایی ساده و روان
  • مدیریت آسان و اتصال به فضای ابری
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه برای تهیه گزارش
  • امکان اتصال به بیش از ۲۲۰ ابزار مختلف
  • امکان استفاده از گزارش‌های آماده (Template) و شخصی سازی (Customize) آن‌ها

بخش‌های مهم دیتا استودیو

دیتا استودیو بخش‌های مهم و کاربردی بسیاری برای تهیه یک گزارش کامل و روان در اختیار شما قرار می‌دهد. به چند مورد از این بخش‌ها در ادامه اشاره کرده‌ایم.

ثبت پروژه پونیشا

گزارش‌ها (Reports)

در این بخش شما قادر هستید هم‌چون Workbook در نرم‌افزار اکسل، به تمام گزارش‌های خود دسترسی داشته باشید. همچنین این امکان را دارید که این بخش را بر اساس کسانی که گزارشی را ارائه می‌کند، فیلتر کنید.

در بخش گزارش‌ها برخلاف قسمت Explorer شما می‌توانید داده‌هایی با حجم بیشتر از ۱۰۰ مگابایت را نیز درج کنید.

منابع داده (Data Sources)

این بخش شامل منابعی است که دیتا استودیو می‌تواند به آن‌ها متصل شود و گزارش‌های آن‌ها را به‌صورت ساده و روان نمایش دهد. منابعی که گوگل دیتا استودیو به آن‌ها متصل می‌شود می‌توانند ابزارهای مارکتینگ و یا کدهای برنامه‌نویسی باشند. باید به این موضوع اشاره کنیم که دیتا استودیو از بیش از ۵۰۰ منبع داده، سرویس و پایگاه داده پشتیبانی می‌کند. برخی از مواردی که دیتا استودیو می‌تواند به آن‌ها متصل شودف عبارتند از:

  • گوگل سرچ کنسول
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادز (Google Ads)
  • گوگل تگ منیجر (GTM)
  • یوتیوب آنالیتیکس (Youtube Analytics)
  • گوگل شیت ((Google Sheets
  • MySQL
  • BigQuery
  • PostgreSQL

شما می‌توانید برای کانکت کردن دیتاها از طریق بخش Connect To Data، منابع داده‌ای هم‌چون Google Tag Manager، سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و … را به دیتا استودیو اضافه کنید و از آن‌ها گزارشاتی تهیه کنید. یکی دیگر از راه‌های ایمپورت کردن (Import) داده به دیتا استودیو، گوگل درایو (Google Drive) است که به‌وسیله آن می‌توانید فایل‌های خود را در لحظه به‌همراه داشته باشید و در مواقعی که به آن‌ها نیاز دارید، بتوانید آن‌ها را به دیتا استودیو وارد و در نهایت به آن متصل کنید.

در عین‌حال پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید بدانید که منبع داده‌ای هم‌چون تگ منیجر چیست و چه کاربردهایی دارد، به پونیشا بلاگ مراجعه کنید.

اکسپلورر (Explorer)

این ابزار به شما امکان این را می‌دهد تا به‌صورت آزمایشی و بدون این که تغییری در گزارشات ایجاد شود، نموداری رسم کنید و برخلاف بخش Reports برای آزمایش و خطا استفاده می‌شود.

زمانی‌که نمودار خود را رسم کردید و به نتیجه نهایی رسیدید، می‌توانید آن را به گزارش خود اضافه و یا بازگردانی کنید.

نحوه گزارش گیری در دیتا استودیو

پس از این‌که به پنل کاربری دیتا استودیو وارد شدید، در بالا و سمت چپ گزینه Create قرار دارد با کلیک بر روی آن، ۳ گزینه Reports، Data Sources و Explorer به نمایش در می‌آیند. شما بایستی برای گزارش‌گیری بر روی گزینه Data Sources که منابع گزارش شما است کلیک کنید. در صفحه باز شده می‌توانید ابزارها و منابع متصل شده خود به دیتا استودیو را مشاهده کنید.

بعد از این‌که منبع داده مد نظر خود را انتخاب کردید، وارد صفحه‌ای می‌شوید که ۳ بخش Account، Property و View در آن وجود دارند. پس از انتخاب ویژگی‌های مورد نیاز از این صفحه باید بر روی گزینه Connect که در بالا و سمت راست پنل وجود دارد کلیک کنید.

در مرحله بعد، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دیتا استودیو را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید در صورت نیاز، اطلاعات را تغییر دهید و یا توضیحاتی را به آن اضافه کنید. حالا با کلیک بر روی Add To Report که در بالا و سمت راست صفحه قرار دارد، یک صفحه خالی به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید با گزینه‌های موجود در این صفحه، نمودار و یا جدول مورد نظر خود را ایجاد کنید. پس از تعیین متریک‌های مختلف که به‌صورت خودکار قابل تنظیم خواهند بود، می‌توانید در انتها یک گزارش جامع را ذخیره و ارائه کنید.

به کمک گزینه Share نیز می‌توانید در صورت نیاز، افرادی را برای مشاهده و یا ویرایش گزارش از طریق یک لینک که با استفاده از تب Insert و گزینه URL Embed ایجاد شده است، به آن اضافه کنید.

همچنین از نوار ابزار بالای پنل نیز این امکان را دارید که بازه ارسال را به‌صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه تنظیم کنید. از طریق همین نوار ابزار، یک گزینه دیگر نیز در دسترس دارید که امکان دانلود فایل گزارش را به‌صورت PDF در اختیارتان قرار می‌هد.

دیتا استودیو برای چه اشخاص و کسب و کارهایی کاربرد دارد؟

افراد مختلف در حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ، سئو و IT با توجه به نوع کسب و کاری که به آن مشغول هستند، می‌توانند از دیتا استودیو استفاده کنند. این ابزار برای افراد زیر کاربرد بیشتری خواهد داشت.

افراد فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ

اگر کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید یا حتی به کارآموزی در این حوزه مشغول هستید، حتما اطلاع دارید که داده‌ها از اهمیت بالایی در پروژه‌های بازاریابی دیجیتال برخوردار هستند. حتی اگر کار شما مشاوره بازاریابی دیجیتال است نیز دیتا استودیو برایتان کارایی خواهد داشت.

زمانی‌که می‌خواهید به تهیه گزارش‌هایی از داده‌های جمع‌آوری شده خود بپردازید، اگر با ابزار دیتا استودیو آشنایی داشته‌باشید، دیگر نیازی به ابزارهایی هم‌چون اکسل و یا گزارش‌های آماده از گوگل ادز و یا گوگل آنالیتیکس نخواهید داشت و گزارش شما، با وجود نمودارها و اشکال متنوع، جلوه‌ی حرفه‌ای تری نیز خواهد داشت.

همچینن اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازاریابی دیجیتال دارید و می‌خواهید بدانید که دیجیتال مارکتینگ چیست، بهتر است سَری به مقاله مربوط به آن در بلاگ ما بزنید.

صاحبان کسب و کارهای آنلاین

افرادی که به کسب و کار آنلاین با کمک سایت و یا شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند نیز می‌توانند برای بهبود عملکرد خود در بازار کسب و کار، از دیتا استودیو استفاده کنند. با استفاده از دیتا استودیو می‌توانید برای سایت و یا صفحه شبکه اجتماعی خود گزارش‌هایی تهیه کنید که به عنوان مثال شامل بازدید مراجعه کننده‌ها از صفحات، پست‌ها و یا کالاهای شما باشند. حتی شبکه اجتماعی اینستاگرام این قابلیت را دارد که به دیتا استودیو متصل شود تا بتوانید گزارش‌هایی را در لحظه از آن به‌دست آورید.

کلام آخر

دیتا استودیو یک ابزار قدرتمند برای تهیه گزارش‌های روان و با قابلیت خواندن آسان از داده‌های منابع متصل شده به آن هم‌چون سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و … است. در این مطلب نیز تلاش ما در تیم پونیشا بر این بود که شما را با گوگل دیتا استودیو، مزایا و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید به‌صورت حرفه‌ای تر از داده‌های خود گزارش تهیه کنید و در نتیجه سئوی سایت خود را بهبود دهید. اگر تا به‌حال از دیتا استودیو استفاده کرده‌اید، خوشحال می‌شویم تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران پونیشا بلاگ به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds