رابط کاربری یا UI چیست؟
در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی، مردم بیشتر از هر زمان دیگر به اینترنت وابسته شدهاند و کسب و کارهای بسیار زیادی برای جذب مشتری با یکدیگر در حال رقابت هستند. یکی از بهترین راهها برای متمایز بودن در میان رقبا داشتن یک رابط کاربری جذاب و کارآمد است. رابط کاربری که به خوبی طراحی شده باشد، تجربهی کاربران در زمان استفاده از وب سایتتان را بهبود داده و از این طریق به شما کمک میکند تا مشتریان بیشتری را جذب کسب و کارتان کنید. در این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که رابط کاربری، User Interface یا UI چیست و چگونه به رشد و توسعهی کسب و کارها کمک میکند.
فهرست مطالب
رابط کاربری چیست؟
رابط کاربری (UI) قسمتی از یک وب سایت یا اپلیکیشن است که کاربران به طور مستقیم با آن تعامل دارند. طراحی UI تکمیلکننده فرآیند UX است و تمامی اطلاعات جمعآوری شده در UX برای طراحی رابط کاربری صفحات استفاده میشود.
رابط کاربری در فرایند ساخت اپلیکیشن و سایت اهمیت زیادی دارد چرا که به کاربران کمک میکند تا از تعامل با محصول شما لذت ببرند. در واقع رابط کاربری که به خوبی طراحی شده باشد، تجربهی کاربران را بهبود داده و به آنها کمک میکند تا با حداقل تلاش شناختی بیشترین استفاده را از یک محصول (وب سایت و یا اپلیکیشن) داشته باشند. علاوهبر برنامههای موبایل و وبسایتها، طراحی رابط کاربری برای ساعتها، تلویزیونهای هوشمند و سایر پلتفرمهای دیجیتالی نیز انجام میشود.
چرا به طراحی رابط کاربری نیاز داریم؟
طراحی سایت با رابط کاربری بهینه شده یکی از عناصر کلیدی برای موفقیت هر محصول دیجیتالی است و بدون آن، استفاده از یک محصول امکان پذیر نیست. اگر رابط کاربری سایت شما به اندازه کافی موثر نباشد، مشتریان بدون خرید محصولات یا خدمات آن را ترک می کنند. بنابراین داشتن یک رابط کاربری بهینه بسیار ضروری است و مزایای بسیار زیادی برای هر کسب و کاری دارد. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی خواهیم کرد:
افزایش رضایت مشتری
جذب مشتری بیشتر، کلید موفقیت برای هر سازمانی است. وقتی مشتریان در استفاده از یک محصول احساس خوبی داشته باشند، رضایت آنها افزایش مییابد و این رضایت ناشی از طراحی رابط کاربری موثر، خلاقانه و جذاب است.
رشد کسب و کار
یکی از عوامل موفقیت یک کسب و کار، به خصوص شرکتهای فناوری اطلاعات که محصولاتی مانند اپلیکیشنها و وبسایتها را ارائه میدهند، داشتن رابط کاربری جذاب است. یک رابط کاربری موثر میتواند تأثیر زیادی در رشد و توسعه شرکتها داشته باشد. از آنجایی که کاربران همیشه به دنبال داشتن تجربه بهتر هستند، به طور ناخودآگاه به سمت محصولات با رابط کاربری خوب و بهینه سوق داده میشوند. یک شرکت میتواند از این طریق مشتریان بیشتری را جذب خود کند و در نهایت درآمد بیشتری به دست آورد.
افزایش ترافیک ارگانیک
یک وب سایت پویا با UI خلاقانه ترافیک بیشتری جذب میکند. زمانی که طراحی یک صفحه رضایتبخش باشد، تعداد بازدیدکنندگان آن بهطور ارگانیک افزایش مییابد و این موضوع منجر به افزایش نرخ تبدیل میشود. از طرف دیگر رابط کاربری ضعیف منجر به افزایش بانس ریت شده و ترافیک ورودی به وب سایتتان را کاهش میدهد.
داشتن تعامل بهتر
اگر کاربران نتوانند با برنامه و یا وبسایت شما به دلیل طراحی رابط کاربری ضعیف ارتباط برقرار کنند، توسعه و رشد کسب و کارتان کار دشواری خواهد بود. نیازی نیست استراتژیهای مختلف بازاریابی و مارکتینگ را دنبال کنید، تنها کافی است رابط کاربری ساده و در عین حال کاربردی را ایجاد کرده و در اختیار کاربران قرار دهید.
مقرون به صرفه بودن
طراحی رابط کاربری موثر میتواند هزینههای مربوط به استراتژیهای بازاریابی را کاهش دهد. اگر محصول دیجیتال شما یک طراحی رابط کاربری درخشان و چشمگیر ارائه دهد، تعامل کاربران با آن به طور خودکار افزایش مییابد. لازم نیست نگران هزینههای اضافی بازاریابی باشید زیرا طراحی رابط کاربری زیبا و کاربردی، مقرون به صرفهترین استراتژی برای هر کسب و کاری است.
آگاهی از برند (برند سازی)
شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ یا مایکروسافت زمان و هزینه زیادی را صرف طراحی UI (رابط کاربری) برای محصولات دیجیتال و الکترونیک خود میکنند زیرا یک رابط کاربری زیبا و تعاملی میتواند به عنوان یکی از استراتژیهای برندسازی استفاده و به کار گرفته شود.
فرایند طراحی رابط کاربری چگونه است؟
طراحی UI و رابط کاربری یک محصول معمولاً پس از انجام تحقیقات گسترده کاربر توسط تیمی از طراحان، توسعهدهندگان و مدیر محصول اتفاق میافتد. در ادامه میخواهیم مراحل مختلف برای طراحی رابط کاربری را با یکدیگر بررسی کنیم. توجه داشته باشید که طراحی رابط کاربری یک محصول لزوماً به ترتیب مراحل گفته شده انجام نمیشود و خطی نیست. برخی از این مراحل ممکن است تغییر کرده و یا نیاز به تکرار آنها وجود داشته باشد.
بریف شدن و یا درک مشکلی که می خواهید حل کنید.
فرآیند طراحی رابط کاربری با تعریف مشکلی که تیم شما باید آن را حل کند شروع میشود. برای آن، تیمهای طراحی از داکیومنت ها و بریف ها استفاده میکنند و به یک درک کلی پروژه طراحی دست پیدا میکنند. بریف ها معمولاً شامل موارد زیر هستند:
- موضوع پروژه و هدف آن چیست؟
- این پروژه چه سودی برای کاربر و شرکت دارد؟
- از چه معیارها، KPI ها وOKR هایی برای ارزیابی عملکرد استفاده میکنید؟
- این پروژه چه کسانی را هدف قرار میدهد؟
- چه افرادی در این پروژه مشارکت دارند؟ مسئولیت هر یک از اعضا چیست؟ ذینفعان درگیر، چه کسانی هستند؟
- تیم برای تکمیل پروژه باید چه کاری انجام دهد؟
- این پروژه چه زمانی تحویل داده میشود؟
این اطلاعات موجود در بریفها از طریق تحقیقات انجام شده توسط تیم UX به دست میآیند. در مقاله UX چیست میتوانید دربارهی روند طراحی تجربهی کاربری بیشتر بخوانید.
بررسی طرح ها
پس از درک مسئله نوبت به جمعآوری ایده میرسد. برای ایدهپردازی در این مرحله، طراحان وب سایت رقبا و نمونههای دیگر را بررسی کرده و ایدههای مختلف را جمعآوری میکنند. طراحان تمامی ایدههای جمعآوری شده را به سایر ذینفعان نشان میدهند و از این طریق، دید کلی از نحوهی انجام پروژه بدست میآورند.
ایجاد وایرفریم
پس از ایدهپردازی، طراحان شروع به ایجاد وایرفریمها و یا طرحهای اولیه میکنند. هدف از ایجاد نمونههای اولیه این است که بتوانید خیلی سریع و بدون نیاز به صرف هزینه، ایدههای مختلفی را تست کرده و بررسی کنید که کدامیک از آنها میتواند نیازهای کاربران را برآورده کند. هر یک از اعضای تیم طراحی باید با ذینفعان مربوطه وایرفریمها را بررسی کنند. هنگامی که وایرفریمها قطعی و نهایی شدند، کار طراحی آغاز میشود.
ایجاد دیزاین سیستم
در این مرحله طراحان تمامی عناصر رابط کاربری را ایجاد میکنند. دیزاین سیستم، یک کتابخانه از عناصر بصری قابل استفاده است که باعث میشود رابط کاربری بسیار یکپارچه باشد. طراحی آیکن، تصویرسازی ها و … مربوط به این مرحله هستند. برخی از عناصر بصری در دیزاین سیستم عبارتند از:
- رنگها
- تایپوگرافی
- آیکونها (آیکون چیست؟)
- تصویرسازیها
- سایر المانهای رابط کاربری مانند دکمهها، هدرها و …
تمامی این موارد گفته شده میتوانند در برندبوک نیز وجود داشته باشند. برندبوک همانند دیزاین سیستم مجموعهای از المانهای مربوط به یک برند است که دستورالعملهای خاصی را برای حفظ هویت برند در تمامی قسمتهای یک محصول دیجیتال ارائه میدهد.
طراحی صفحات
در نهایت، با داشتن دیزاین سیستم طراحی صفحات آغاز میشود. در این مرحله بر اساس وایرفریمها و دیزاین سیستم، طراحی صفحات به طور کامل شکل میگیرند و با تایید ذینفعان میتوانند پیادهسازی و کدنویسی شوند.
تکرار مراحل!
دیزاین UI یک فرایند تکرارپذیر بوده و خطی نیست. مراحل گفته شده ممکن است دوباره تکرار شوند و این چرخه ادامه داشته باشد تا محصول نهایی به حالت ایدهآل برسد و نیاز واقعی کاربر را برطرف کند.
ابزارهای طراحی رابط کاربری
امروزه با وجود مزایای رابط کاربری موثر برای کسب و کارها ابزارهای بسیار زیادی به وجود آمده است. فوتوشاپ، اسکچ، فیگما، ادوبی اکس دی و … برخی از این ابزارها هستند. هر یک از این ابزارها مزایا و معایب خود را دارند و نمیتوان گفت کدامیک بهترین است. با این حال، فیگما به دلیل ارائهی قابلیتهای مختلف مانند امکان انجام کار به صورت همزمان و آنلاین طرفداران بسیار زیادی دارد.
اگر اقدام به انجام پروژه با فیگما کنید، میتوانید هنگامی که طراح، طرح خود را تکمیل میکند، آن را به صورت آنلاین مشاهده کنید. این موضوع تعامل شما با سایر افراد را راحتتر میکند. نرمافزار اسکچ نیز به دلیل داشتن ویژگیهای غنی دیگر بسیار محبوب است. برای ایجاد پروتوتایپها و نمونههای اولیه میتوانید از ابزارهای گفته شده و همچنین Flinto ، InVision و Axure استفاده کنید. همچنین از این ابزارها برای طراحی سایت با وردپرس نیز استفاده میشود تا UI اختصاصی برای سایت طراحی شود.
جمع بندی
همانطور که در این مقاله گفته شد، طراحی رابط کاربری تاثیر بسزایی در رشد و توسعهی یک کسب و کار دارد. انجام تحقیقات معمولاً اولین گام در فرآیند طراحی است و بیشتر طراحان UX آن را انجام میدهند. در ادامهی فرایند UX طراحی رابط کاربری وجود دارد و محصول نهایی طراحی میشود. در نهایت خروجی محصول طراحی شده برای پیادهسازی و توسعهدادن آماده میشود و سایت و یا اپلیکیشن ایجاد میشود.