آموزش رزومه نویسی و اصول آن
در دنیای مدرن کسب و کار، رزومه نویسی اولین قدم برای ورود به عرصه شغلی محسوب میشود. امروزه با توجه به تعدد متقاضیان و افراد جویای کار، انتخاب کارمند مناسب برای کارفرمایان به فرآیندی پیچیده و سردرگم کننده بدل شده است. از همین رو صاحبین مشاغل برای تسهیل امور استخدامی و پیدا کردن مناسبترین گزینه اقدام به درخواست رزومه میکنند. اما رزومه چیست؟ چه ویژگیهایی دارد و از همه مهمتر، چگونه رزومه خوبی بنویسیم تا گوی سبقت را از رقبا برباییم؟
در این مطلب از وبلاگ پونیشا به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.
فهرست مطالب
- رزومه چیست؟
- چرا باید رزومه داشته باشم؟
- رزومه نویسی شامل چه مواردی میشود؟
- نحوه نوشتن رزومه حرفهای
- فرمتهای مناسب رزومه نویسی
- روشهای متداول رزومه نویسی
- تفاوت رزومه نویسی و CV
- CV شامل چه اطلاعاتی میشود؟
- تفاوت CV و انگیزه نامه
- با ابزارهای رزومه نویسی آشنا شوید
- نمونه یک رزومه خوب
- اهمیت رزومه را دست کم نگیرید!
رزومه چیست؟
به زبان ساده، رزومه چکیده مهارتها، تواناییها و تحصیلات شما است. با استفاده از رزومه میتوانید تجربیات شغلی گذشته، تاریخچه تحصیلی، ویژگیهای فردی و دامنه تواناییهای خود را شرح دهید. از این طریق، باید کارفرما را قانع کنید که شما بهترین گزینه ممکن برای موقعیت شغلی یا انجام پروژه موجود هستید. به همین دلیل نوشتن رزومه مناسب، درست و دقیق برای پیدا کردن شغل دلخواه بسیار ضروری است. پس هنگام نوشتن رزومه به یاد داشته باشید که اطلاعات شما باید دقیق، صادقانه و عاری از هرگونه ابهام باشد. زیرا اگر رزومه شما مبهم یا غیر مرتبط باشد، فرصت حضور در مصاحبه شغلی یا دریافت پروژه را از دست خواهید داد.
چرا باید رزومه داشته باشم؟
رزومه، کلید ورود شما به اتاق مصاحبه است. صاحبین مشاغل معمولا ترجیح میدهند قبل از مصاحبه حضوری یا تلفنی، رزومه متقاضیان را مطالعه کنند و مناسبترین گزینهها را برای انجام مصاحبه انتخاب کنند. این کار علاوه بر صرفهجویی در وقت و انرژی، کارفرما را قادر میسازد قبل از انجام مصاحبه تا حدی با ویژگیها و تواناییهای افراد متقاضی آشنا شده و تنها افراد واجد شرایط را برای انجام مصاحبه دعوت کند. بنابراین داشتن یک رزومه خوب برای پیدا کردن شغل دلخواه شما امری ضروری محسوب میشود.
رزومه نویسی شامل چه مواردی میشود؟
همانطور که پیش از این گفته شد رزومه چکیده تواناییها، تحصیلات و ویژگیهای فردی شما است. پس به یاد داشته باشید که هرچه رزومه شما جزئیات بیشتری داشته باشد قدرتمندتر محسوب میشود. بر همین اساس رزومه باید این موارد را شامل شود:
- اطلاعات شخصی: شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، شماره تماس و آدرس ایمیل
- تحصیلات: شامل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل
- تجربیات شغلی: شامل تجربههای کاری گذشته و مرتبط با شغل مورد نظر
- مهارتها و تواناییها: شامل مهارتهای جانبی مانند تسلط به زبانهای خارجه، آشنایی با نرمافزارهای کامپیوتری و غیره.
- درباره من: این بخش که معمولا بالای رزومه قرار میگیرد که شامل شرح اجمالی در مورد تواناییها و مهارتهای مهم شما میشود و در راستای آشنایی بهتر کارفرما با شما نوشته میشود.
نحوه نوشتن رزومه حرفهای
رزومه شما معرف شماست و وظیفه دارد کارفرما را مجاب کند که شما مناسبترین فرد برای تصدی شغل مورد نظر هستید. اما رزومه علاوه بر ویژگیهای ذکر شده باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا موفقیت بیشتری کسب کند؟ به یاد داشته باشید که رزومه حرفهای باید کوتاه و مختصر بوده و دربرگیرنده اطلاعات مفید باشد. در ادامه به بررسی نکاتی میپردازیم که شانس موفقیت شما را برای کسب شغل دلخواهتان افزایش میدهند.
- طول رزومه نباید از دو صفحه بیشتر باشد. مگر اینکه تحصیلات و سابقه کاری بالایی داشته باشید
- مطالب مندرج در رزومه را بر اساس اهمیت مرتب کنید
- فقط مطالب مرتبط با شغل مورد نظر را در رزومه خود درج کنید
- از غلطهای املایی و نگارشی پرهیز کنید
- از درستی اطلاعات وارد شده از جمله شماره تماس اطمینان حاصل کنید
- اطلاعات وارد شده در رزومه شما به هیچ وجه نباید مبهم یا نامفهوم باشد
- از دروغ گفتن و بزرگنمایی بپرهیزید
- سوابق شغلی خود را بر اساس تاریخ و از انتها به ابتدا مرتب کنید
- از لغات و اصطلاحات فنی استفاده نکنید، مگر در صورت نیاز
همچنین برای ایجاد جذابیت بصری میتوانید از قالبهای گرافیکی آماده برای ساختن رزومه خود استفاده بکنید و یا از طریق شبکههای رزومهساز آنلاین برای اقدام کنید.
فرمتهای مناسب رزومه نویسی
علاوه بر محتوای مناسب، انتخاب فرمت مناسب نیز در رزومه نویسی از اهمیت بالایی برخوردار است. رزومه نویسی انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای ویژگیهای خاصی هستند و برای هدف خاصی طراحی شدهاند. برای کسب بهترین نتیجه باید فرمتی را انتخاب بکنیم که به بهترین شکل ممکن ما را در رسیدن به هدف نهایی یعنی بدست آوردن شغل دلخواه کمک کند.
روشهای متداول رزومه نویسی
رزومه به انواع مختلفی تقسیم میشود که هرکدام هدف، ساختار و قالب متفاوتی دارند:
رزومه زمانی یا کرونولوژیکال
رزومه زمانی یکی از شیوههای رایج رزومه نویسی است و معمولا برای صاحبین مشاغل از ارجحیت بیشتری برخوردار است، چراکه در این نوع رزومه تحصیلات، مهارتها و تجربیات شغلی متقاضی به ترتیب زمان و از انتها به ابتدا شرح داده میشوند. رزومه زمانی برای افرادی که سوابق شغلی و تحصیلی زیادی دارند بهترین گزینه محسوب میشود.
رزومه کاری
رزومه کاری شامل مهارتها و تواناییهای متقاضی در زمینه شغلی مورد نظر است و تفاوت اصلی آن با رزومه زمانی این است که در رزومه کاری تاریخ و زمان اهمیتی ندارند. در این نوع رزومه متقاضی تنها به شرح تواناییها و تجربیات خود میپردازد و بیشتر مناسب افرادی است که تجربه کاری و تحصیلات محدودی دارند.
رزومه ترکیبی
این نوع رزومه ترکیبی از رزومه کاری و رزومه زمانی است. در این نوع رزومه فهرست تواناییها و مهارتهای متقاضی در قسمت بالا قرار میگیرد و سابق کاری وی در قسمت پائین رزومه ذکر میشود.
رزومه اینفوگرافیک
این نوع رزومه از عناصر گرافیکی مانند رنگ، تصویر، نمودار و غیره تشکیل میشود و استفاده از متن در این قالب کاملا اختیاری است. برخلاف رزومههای عادی که هدف آنها نمایش سوابق و مهارتهای فرد در قالب متن است، رزومه اینفوگرافیک با استفاده از رنگ، طرح، قالب، چیدمان و فونتهای گوناگون سعی دارد اطلاعات را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد.
رزومه با پروفایل
در این نوع رزومه هدف، تصمیم، تجربیات و مهارتهای فرد در زمینه شغلی مورد نظر در قالب جملات کوتاه و اجمالی بیان میشود. این رزومه برای افرادی که تجربه و پیشینه شغلی زیادی دارند و میتوانند تواناییها و مهارتهای خود را در قالب جملات کوتاه شرح دهند، بسیار مناسب است. همچنین افرادی که تجربه شغلی و مهارتهای محدودی دارند، میتوانند از این قالب استفاده کنند.
رزومه هدفمند
در این نوع رزومه فرد تنها به شرح مهارتهای مرتبط با شغل مورد نظر میپردازد و نکات مهم و مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر را تشریح میکند. به یاد داشته باشید که هنگام نوشتن رزومه هدفمند نمیتوان از رزومههای قبلی استفاده کرد.
رزومه غیر متعارف
رزومه غیر متعارف قالبی از رزومه نویسی است که در آن ممکن است متقاضی از طرحهای گرافیکی، نمودار و سایر عناصر بصری استفاده کند. این رزومه بیشتر مناسب افرادی است که به فرصتهای شغلی هنری و خلاق تمایل دارند و میتوان آن را بصورت آنلاین منتشر کرد یا روی کاغذ چاپ کرد. علاوه بر این رزومه غیرمتعارف را میتوان به صورت ویدئو یا تصویر در شبکههای اجتماعی مانند لینکدین منتشر کرد.
مینی رزومه
مینی رزومه شامل اطلاعات کوتاه و مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر درباره شغل و تواناییهای متقاضی است. این نوع رزومه بیشتر در مواردی مانند نمایشگاههای کار مورد استفاده قرار میگیرد که متقاضی با افراد زیادی در ارتباط است و قصد دارد اطلاعات خود را به سرعت به یک کارفرما ارائه دهد.
تفاوت رزومه نویسی و CV
اگرچه بسیاری از کارفرمایان تفاوتی بین رزومه و CV قائل نیستند، با اینحال بین این دو مفهوم تفاوتهای بارزی وجود دارد. برای شناخت این تفاوتها ابتدا باید بدانیم CV به چه معناست؟ عبارت CV یا Curriculum Vitae در زبان لاتین به معنای دورههای زندگی حرفهای است و هدف از نوشتن آن تشریح دقیق و جامع موفقیتهای تحصیلی و شغلی فرد است. در این قالب رزومه نویسی متقاضی فعالیتهای شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب تاریخ توصیف و تشریح میکند.
برخلاف رزومه، CV از نظر طولانی بودن محدودیتی ندارد و اکثر CVها با توجه به محدوده تجربیات شغلی و تحصیلی متقاضی بین سه تا ده صفحه تنظیم میشوند. هرچند، در صورتی که متقاضی پیشینه شغلی یا تحصیلی وسیعی داشته باشد CV طولانیتری خواهد داشت.
CV شامل چه اطلاعاتی میشود؟
از جمله اطلاعاتی که باید در CV ذکر شوند میتوان به مواردی چون سوابق شغلی و تحصیلی، جوایز و افتخارات، بورسیهها، تحقیقات و پروژههای دانشگاهی و کتب و مقالات منتشر شده اشاره کرد. همچنین میتوانید مواردی مانند دورههای آموزشی گذرانده شده، مدارک آموزشی اخذ شده ارجاعات مرتبط با فعالیتهای شغلی قبلی، آدرس وبسایت شخصی و سایر ویژگیها و مهارتهای مرتبط با شغل مورد نظر را در CV ذکر کنید.
تفاوت CV و انگیزه نامه
مهمترین تفاوت بین CV و انگیزه نامه یا SOP این است که انگیزه نامه برخلاف CV و رزومه برای افراد جویای کار کاربرد ندارد. به زبان ساده میتوان گفت انگیزه نامه مقالهای است که متقاضیان تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور در کنار رزومه خود به دانشگاه مورد نظر ارسال میکنند. انگیزه نامه یکی از مهمترین مدارک متقاضیان پذیرش در دانشگاههای خارجی محسوب میشود و دلیل این اهمیت این است که شما بواسطه انگیزه نامه ارسالی خود به دپارتمان پذیرش توضیح میدهید که چه کسی هستید، دلیل شما برای ارائه درخواست پذیرش چه بوده، چرا متقاضی واجد شراطی محسوب میشوید و در آینده قصد انجام چه کاری را دارید. هنگام نوشتن انگیزهنامه سعی کنید به زبان ساده و شیوا هدف خود از ارسال انگیزه نامه را بیان کنید.
با ابزارهای رزومه نویسی آشنا شوید
امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، رزومه نویسی و ساختن رزومه حرفهای، جذاب و مناسب کار چندان دشواری نیست. تنها با یک جستجوی کوتاه در بستر اینترنت میتوان به مجموعهای از ابزارها و ترفندهای رزومه نویسی دست پیدا کرد. از جمله این ابزارها میتوان به شبکههای رزومهساز آنلاین، اپلیکیشنهای رزومهساز موبایلی و نرمافزارهای کامپیوتری اشاره کرد.
نمونه یک رزومه خوب
تا اینجا با روشهای صحیح رزومه نویسی و نحوه ساختن رزومه تاثیرگذار و مناسب آشنا شدیم. حالا وقت آن است تا با بررسی یک نمونه رزومه دانش خود را مورد آزمایش قرار بدهیم. بررسی نمونه رزومه از این جهت مهم است که در تعیین مسیر شغلی به ما کمک میکند. افراد تازهکار میتوانند با بررسی رزومه افراد موفق متوجه شوند رزومه خودشان چه چیزی کم دارد و چگونه میتوانند به بهبود رزومه شغلی خود کمک کنند.
همانطور که در تصویر فوق مشاهده میکنید مشخصات فردی و اطلاعات تماس متقاضی در قسمت بالای رزومه ثبت شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات فردی همیشه در بخش بالایی رزومه قرار میگیرند. همچنین پس از مشخصات فردی و اطلاعات تماس میتوانید توضیح کوتاهی در مورد خودتان اضافه کند و در آن به شرح علایق، طرز فکر و اهداف خود بپردازید. این باعث میشود کارفرما با شما بیشتر آشنا بشود و شانس انتخاب شما را افزایش میدهد.
پس از مشخصات فردی، مهارتها و سوابق تحصیلی و شغلی متقاضی قرار گرفتهاند. توجه کنید که ترتیب موارد ذکر شده در رزومه به سطح اهمیت آنها برای کارفرما بستگی دارد. بنابراین هنگام نوشتن رزومه سعی کنید اولویتهای کارفرما را شناخته و رزومه خود را بر این اساس تنظیم کنید.
در انتها نیز به مهارتهای جانبی پرداخته شده است. این بخش از این جهت مهم است که در صورت نزدیکی تواناییها و مهارتهای اصلی متقاضیان، مهارتهای جانبی میتوانند نقش تعیین کنندهای ایفا کنند.
اهمیت رزومه را دست کم نگیرید!
اگر به دنبال شغل مناسبی میگردید، هیچ چیز مانند رزومه خوب نمیتواند به شما کمک کند. رزومه شما معرف شماست و به یاد داشته باشید که رزومه نوشتهای است که تواناییها، مهارتها و پیشینه شما را برای مدیری بازگو میکند که هیچگونه آشنایی با شما ندارد. پس برای اینکه شایستگیهای خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارید باید تلاش کنید رزومهای قوی، دقیق و مطابق با اصول رزومه نویسی ارائه بدهید.
فراموش نکنید کارفرما پیش از اینکه شما را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا مناسب شغل مورد نظر هستید یا نه نحوه نگارش رزومه کاری شما را در نظر میگیرد. پس بهتر است رزومه خود را درست، دقیق و مهمتر از همه، صادقانه بنویسید.
❤️❤️❤️❤️❤️
بهترین کار ممکن با گوشی که تو دستته