skip to Main Content
روتوش (Retouch) چیست؟

روتوش (Retouch) چیست؟

برای دوربین‌های عکاسی مهم نیست که شما کدام جزئیات سوژه‌ای که در عکس قرار دارد را دوست دارید و کدام را نه. پس اصلاً نمی‌توان انتظار داشت که چروک‌های صورت یک شخص در عکس، به‌خودی‌خود محو شوند. روتوش (Retouch) یکی از فرایندهای تخصصی است که عکاسان و طراحان حرفه‌ای پس از ثبت سوژه‌های عکاسی خود، به سراغ آن می‌روند. روتوش به سراغ اصلاح جزئیاتی می‌رود که در نظر گرفتن آن‌ها برای بهتر جلوه دادن تصاویر تبلیغاتی شما اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است که بسیاری از افراد (به‌خصوص هنرمندان) به سوژه‌ها و عکس‌های خام و دست‌نخورده (با همان حالات طبیعی) اعتقاد داشته باشند، اما برای جلب توجه مشتریان بالقوه در یک کسب‌وکار مشخص، باید همه چیز را در ایده‌آل‌ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن ارائه داد.

قرار است در این مقاله به‌صورت تخصصی در مورد فرایند روتوش به بحث بنشینیم و کاربردهای متعدد این بخش از خدمات عکاسی را برای کسب‌وکارهای مختلف شرح دهیم. برای اینکه بدانید، روتوش چه تأثیری بر موفقیت شما در بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدماتتان دارد، با ما همراه باشید.

به زبان ساده، روتوش چیست؟

روتوش عکس به زبان ساده

ری‌تاچ (Retouch) یا روتوش در زبان انگلیسی معنای جذابی دارد؛ اگر بخواهیم به معنای تحت‌اللفظی این واژه نگاهی بیندازیم، با مفهومی لمس شدنی و خارق‌العاده مواجه خواهیم شد. ری‌تاچ (Retouch) به معنای «لمس دوباره» معنا می‌شود؛ لمس دوباره‌ای از یک تصویر که پیش از این، یک بار از طریق لنز دوربینی حرفه‌ای به بهترین حالت ممکن ثبت شده است. آن چیزی که از واژه ری‌تاچ (روتوش) بر می‌آید، لمس مجدد و ظریف نقاط و گوشه‌کنارهایی از تصویر است که در دنیای عکاسی از آن با عنوان «جزئیات» یاد می‌شود.

جزئیات، برای بسیاری از انسان‌ها مهم‌ترین و جذاب‌ترین چیز در یک تصویر محسوب می‌شوند. به‌صورت مشخص در دنیای بازاریابی دیجیتال که سروکار کسب‌وکارها، مستقیماً با مشتریان و کاربران است، نمی‌توان این بخش از تصاویر را در نظر نگرفت. شما برای بهتر دیده شدن تصاویر تبلیغات یا عکس‌های وب‌سایت، بنرها و بخش‌های مختلف کسب‌وکارتان نیازمند روتوش هستید.

احتمالاً شما هیچ‌وقت حاضر نیستید که عکس‌های خام یک تبلیغ مهم را بدون روتوش وارد مرحله اجرایی کنید و با این کار ذوق مشتریان آینده خود را کور کنید. البته باید به این نکته مهم هم توجه کنید که روتوش جدا از فرایند ادیت است؛ این بخش را در ادامه به‌صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

تعریف تخصصی‌تر روتوش

روتوش در دنیای حرفه‌ای عکاسی به معنای بررسی دوباره سطوح است. روتوش، مشخصاً در مباحث عکاسی آتلیه به‌منظور برطرف کردن ایرادات موجود در اجزای صورت و نقاط مختلف بدن انسان و همچنین برای رفع ایرادات عمومی یک تصویر به کار گرفته می‌شود. با کمک روتوش می‌توان همه عیب‌ها و ناهمواری‌های احتمالی (از نوک انگشتان پا تا آخرین تار موی سر) سوژه یک عکس را اصلاح کرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزای روتوش، تصویر پس‌زمینه است. شما ممکن است که برای تبلیغ کسب‌وکارتان از یک عکس با پس‌زمینه معمولی استفاده کنید. یکی از وظایف اصلی روتوش این است که تصویر پس‌زمینه را به کمک نرم‌افزارهای حرفه‌ای و قدرتمند، مثل فتوشاپ تغییر دهد. جوان‌تر کردن چهره و ظاهر سوژه‌های عکس (از ۳ تا ۵ سال) نیز از جمله اهداف در روتوش عکس است. برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم بخوانید: فتوشاپ چیست؟

تفاوت روتوش و ادیت چیست؟

تفاوت روتوش و ادیت چیست

بسیاری از افراد به‌اشتباه از روتوش و ادیت به‌عنوان دو واژه متفاوت با مفاهیم یکسان یاد می‌کنند؛ درحالی که واقعیت کاملاً برعکس است و روتوش می‌تواند فرایند مکمل ادیت در یک پروژه عکاسی باشد. برای این که با این ۲ حرفه حساس و کاربردی بیشتر آشنا شوید، لازم است تعریف تخصصی و دقیق ادیت را مورد بررسی قرار دهیم.

در مباحث تخصصی عکاسی، به عملیات اصلاح روشنایی، درجه نور، درجه حرارت، گرما یا پویایی رنگ و همچنین تغییر در اندازه عکس (کراپ کردن) ادیت گفته می‌شود. ادیت یا ویرایش هیچ ربطی به رفع کردن ایرادهای صورت یا اجزای مهم و عمومی یک تصویر ندارد و بیشتر با عناصر مربوط به رنگ و اندازه تصویر درگیر است.

به عبارت ساده‌تر، روتوش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ادیت یا ویرایش نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند و ممکن است که خروجی پروژه از نسخه خام آن هم بی‌کیفیت‌تر شود. برای مثال اگر ادیت ساده برای تصویر مورد نظر شما جهت تبلیغاتتان جواب ندهد، طراحان و عکاسان حرفه‌ای دست‌به‌کار روتوش عکس می‌شوند. عملیات روتوش کردن که پس از ادیت عکس شروع می‌شود، شامل ۲ مرحله اساسی زیر است:

  • روتوش اولیه: نخستین گامی که طراح، برای روتوش عکس تبلیغاتی شما برمی‌دارد، از حذف کردن عناصر ساده تصویر شروع می‌شود. مثلاً حذف کردن اشیای اضافه در عکس، صاف کردن چین‌وچروک‌های صورت، سفید کردن دندان‌ها، برطرف کردن موهای پراکنده در صورت سوژه، محو کردن لک، جوش، زخم و … از قبیل کارهایی است که در روتوش اولیه انجام می‌شوند.
  • روتوش پیشرفته: اصلاح حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر نور و رنگ‌بندی تصویر، متمرکز شدن بر جزئیات تصویر و عملیات سبک‌سازی (که طبق سلیقه شما و موضوع کسب‌وکارتان شکل می‌گیرد) از جمله اهدافی است که در روتوش پیشرفته دنبال می‌شوند.

روتوش در چه مواردی کاربرد دارد؟

یکی از رایج‌ترین و پرتکرارترین سؤالاتی که صاحبان کسب‌وکار می‌پرسند، این است که: «روتوش به چه دردی می‌خورد؟ آیا روتوش کردن عکس واقعاً لازم است؟» البته پاسخ به این قبیل سؤالات مستقیماً به ترجیحات شخصی صاحبان کسب‌وکار، استفاده‌ی آن‌ها از انواع عکاسی و اهداف تجاری آن‌ها مربوط می‌شود؛ اما بهتر است که تمامی جوانب تبلیغاتی و جذب مشتری را در این مورد مد نظر داشته باشید.

فرض کنید که شما در حوزه فروش تیشرت مشغول به فعالیت هستید و می‌خواهید تصاویر مربوط به بخش «خرید محصولات» را روتوش کنید. به این قضیه فکر کنید که آیا تصاویر خام این قسمت از وب‌سایت شما به‌اندازه کافی جذاب هستند؟ با پاسخ به این سؤال حتماً می‌توانید به باقی سؤالات مهم هم پاسخ دهید. موارد زیر کاربردهای مهم روتوش را نشان می‌دهند:

  • حرفه‌ای‌تر نشان دادن محصولات یا عکاسی‌های پرتره تبلیغاتی
  • بازگرداندن عکس‌های قدیمی یا آسیب‌دیده به حالت طبیعی
  • بهبود کیفیت عکس‌هایی که با تنظیمات اشتباه رنگ‌پردازی و نور ثبت شده‌اند
  • کنترل بیشتر بر خروجی عکس‌های مورد نظر
  • ایجاد انواع مختلف عکس‌ها با تنظیمات سفارشی
  • حذف یا اضافه کردن یک شیء یا شخص در تصویر
  • ترکیب یک یا چند تصویر با تصاویر دیگر

جمع بندی

روتوش در دنیای حرفه‌ای عکاسی و طراحی به معنای بازسازی مجدد و اصلاح جزئیات سوژه عکس است. روتوش کردن تفاوت‌های اساسی با ادیت یا ویرایش دارد و نباید این دو مقوله را با هم اشتباه گرفت. به‌طورکلی اگر کیفیت عکس یا تصویر مورد نظر شما برای استفاده در کسب‌وکارتان با ادیت بهبود نیابد، باید از روتوش استفاده کرد. تأثیر روتوش کردن تصاویر در موفقیت کسب‌وکارهای مختلف و بازاریابی دیجیتال در آن است که شما می‌توانید با ارائه تصاویر تمیز و بی‌نقص، نگاه کاربران، مشتریان و عموم مردم را به خود و برند تجاری‌تان جلب کنید.

مجموعه پونیشا بستری مناسبی را فراهم کرده است تا بتوانید عکاس حرفه‌ای یا طراح مورد نظرتان را پیدا کنید و با همکاری او به تصاویر جذاب و بی‌نقص دست یابید. در نهایت اگر احساس می‌کنید که تصاویر خام هیچ جایگاهی در تبلیغ هرچه بهتر کسب‌وکار شما ندارند، بهتر است که همین حالا سفارش روتوش عکس خود را در پونیشا ثبت کنید تا حرفه‌ای‌ترین‌ها به کمک شما بیایند.

سوالات متداول

روتوش چیست؟

روتوش به سراغ اصلاح جزئیاتی می‌رود که در نظر گرفتن آن‌ها برای بهتر جلوه دادن تصاویر تبلیغاتی شما اجتناب‌ناپذیر است.

تفاوت ادیت و روتوش چیست؟

روتوش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ادیت یا ویرایش نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند و ممکن است که خروجی پروژه از نسخه خام آن هم بی‌کیفیت‌تر شود.در این مواقع مقاله به طور کامل به تفاوت بین ادیت و روتوش میپردازیم.

روتوش به انگلیسی چه می‌شود؟

ری‌تاچ (Retouch) یا روتوش در زبان انگلیسی معنای جذابی دارد؛ اگر بخواهیم به معنای تحت‌اللفظی این واژه نگاهی بیندازیم، با مفهومی لمس شدنی و خارق‌العاده مواجه خواهیم شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds