skip to Main Content
ری اکت (React) چیست؟ چه کاربردها و مزایایی دارد؟

ری اکت (React) چیست؟ چه کاربردها و مزایایی دارد؟

توسعه وب، یکی از مسائل بسیار مهمی است که صاحبان مشاغل اینترنتی، برای گسترش کسب‌وکار خود به آن نیاز اساسی دارند؛ چرا که توسعه وب، به همان راهی ختم می‌شود که می‌تواند به بهبود رابط کاربری و همچنین جلب رضایت مشتریان بالقوه برای خرید محصولات و خدمات از وب‌سایت منجر شود. فریم‌ورک ری اکت یا React یکی از همان ابزارهایی است که با تکیه بر قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فرد آن می‌توان تمامی طراحی‌های مربوط به رابط کاربری و همچنین توسعه وب‌سایت را به‌خوبی انجام داد. حتما به‌عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی، می‌خواهید بدانید که چرا توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان برای توسعه وب‌سایت شما از ری اکت استفاده می‌کنند.

دنیای برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (Java script) بستر اصلی و بنیادین فریم‌ورک‌هایی است که باید با استفاده از آن‌ها، پروسه توسعه وب‌سایت را به‌خوبی انجام داد. فریم‌ورک React که عموماً با عنوان React.js هم شناخته می‌شود، با برخورداری از کتابخانه‌ها یا لایبرری‌هایی که دارد، امکان ساختن و پردازش برنامه‌های اختصاصی برای ایجاد رابط کاربری یا UI را فراهم می‌کند. اما سؤال اصلی اینجاست که چه ویژگی‌هایی در این فریم‌ورک وجود دارد که آن را از دیگر فریم‌ورک‌ها مجزا می‌کند؟ در ادامه این بحث، قرار است به همه سؤالات مهم در رابطه با فریم‌ورک قدرتمند React پاسخ خواهیم داد؛ پس همراه ما باشید.

ری اکت چیست؟

ری اکت (React.js) یک نوع فریم‌ورک است که به‌صورت اختصاصی در دنیای برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله‌ی دیگری از پونیشا بلاگ، به طور کامل توضیح داده‌ایم که فریمورک چیست و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید. فریم‌ورک ری اکت، در حقیقت، یک کتابخانه یا لایبرری مربوط به جاوا اسکریپت است که برای طراحی سایت و ایجاد رابط کاربری به کار گرفته می‌شود. از ری اکت بیشتر برای ایجاد لایه‌های نمایشی اپلیکیشن‌های وب‌سایت و یا گوشی‌های موبایل هوشمند استفاده می‌شود تا دست توسعه‌دهندگان را برای ایجاد برنامه‌های بزرگ باز بگذارد. برنامه‌نویسی که برای انجام پروژه‌ها از فریم‌ورک React استفاده می‌کند، قطعاً قصد دارد با تکیه بر قابلیت‌های ویژه آن، کدنویسی‌های مورد نظر را با سرعت بالا و به آسانی انجام دهد.

کاربردهای ری اکت

یک توسعه‌دهنده، با استفاده از ری اکت می‌تواند به طراحی سایت بپردازد و وب‌اپلیکیشن‌های بزرگی را ایجاد کنند که بدون بارگذاری دوباره صفحه هم می‌توانند داده‌ها را تغییر دهند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهم ری اکت این است که می‌توان آن را با ترکیب کردن دیگر لایبرری‌ها و کتابخانه‌های جاوا اسکریپت مثل انگولار در MVC هم استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای فریم‌ورک React این است که با تکیه بر قابلیت‌های آن می‌توان برنامه‌هایی که با رابط‌های کاربری خاص برای برنامه‌های یک‌صفحه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند را طراحی و ایجاد کرد. بدین ترتیب، یک توسعه‌دهنده با استفاده از ری اکت می‌تواند یک وب‌سایت را با توجه رابط کاربری هوشمند و کارا توسعه بدهد.

اگر شما هم می‌خواهید که کارایی وب‌سایت خود را توسعه دهید، می‌توانید روی قابلیت‌های ری اکت حساب ویژه‌ای باز کنید. همان‌طور که گفتیم، یک فریلنسر برنامه‌نویس می‌تواند با استفاده از برنامه نویسی فرانت اند و ری اکت، به ساخت UI و صفحات وب اپلیکیشن تک صفحه‌ای بپردازد.

ری اکت از چه سالی وارد دنیای جاوا اسکریپت شد؟

فریم‌ورک React، اولین‌بار توسط جردن والک (Jordan Walke) در سال ۲۰۱۱ به دنیای جاوا اسکریپت وارد شد و در سال ۲۰۱۳ برای اپلیکیشن اینستاگرام هم مورد استفاده قرار گرفت. جردن والک که برای شرکت فیس‌بوک کار می‌کرد، اخیراً از این سازمان جدا شده است و به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مستقل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این فریم‌ورک، یک ابزار کدنویسی بسیار متفاوت‌تر از Angular و Vue.js است که در اکوسیستم‌های جاوا اسکریپت و OCaml به کار گرفته می‌شود. در ادامه، خواهیم گفت که ری اکت چگونه کار می‌کند و عملکرد آن دقیقاً با چه متدهایی امکان‌پذیر است.

ری اکت چگونه کار می‌کند؟

شاید این پرسش در ذهن شما ایجاد شده باشد که تمام این پروسه‌های حرفه‌ای و بی‌نقص چگونه انجام می‌شوند یا سازوکار React در قبال صفحات وب دقیقاً چگونه کار می‌کند. حالا که با تعاریف ری اکت تا حد زیادی آشنا شده‌اید، لازم است بدانید که این فریم‌ورک چگونه کار می‌کند.

کاربردها و مزایای ری اکت (React)

فریم‌ورک ری اکت از یک‌سری کد اعلان مختلف تشکیل شده است و برنامه‌نویسان از این کدها برای شکل دادن یک موقعیت برای نمایش اطلاعات استفاده می‌کنند. کدهای اعلان React، از مهم‌ترین اجزای آن هستند که در نهایت به ایجاد یک رابط کاربری یا UI کارآمد منجر می‌شوند. توسعه‌دهندگانی که از ری اکت برای توسعه وب‌سایت شما استفاده می‌کنند، با تکیه بر اجزای UI می‌توانند برنامه مورد نظر را به بلوک‌های مجزایی تقسیم کنند که مستقل و جدا از یکدیگر کار می‌کنند. اما به‌طورکلی، ری اکت به ۲ صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

ری اکت باعث ایجاد یک DOM غیرمستقیم یا مجازی در حافظه می‌شود

برنامه‌نویسان و دولوپرها با استفاده از این فریم‌ورک، به‌جای تغییر دادن DOM مرورگر به‌صورت مستقیم، با تکیه بر لایبرری ری اکت، DOM مجازی در حافظه به وجود می‌آورند. با توسعه وب‌سایت شما به این روش، تمامی تغییرات مورد نظر، پیش از آنکه در DOM مرورگر حاصل شوند، در فضای DOM مجازی ایجادشده اعمال خواهند شد. اگر نمی‌دانید لایبرری چیست، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.

ایجاد تغییرات به صورت کاملاً هوشمند و برنامه‌ریزی شده

لایبرری یا کتابخانه React، به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده، تمامی تغییرات مرورگر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد و تنها، مواردی که نیاز به تغییرات داشته باشند را اصلاح می‌کند.

ویژگی های ری اکت

در ادامه تمام ویژگی‌هایی که باعث می‌شوند، ری اکت به‌عنوان یک فریم‌ورک کارا و مطمئن عمل کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جریان اطلاعات یک خطی یا Single Way data flow

در این فریم‌ورک، یک‌سری متغیر غیر قابل تغییر در بین کامپوننت‌ها به‌عنوان چند ویژگی، به تگ‌های HTML ارائه می‌شوند. این ویژگی، در دنیای برنامه‌نویسی با عنوان properties flow down, actions flow up شناخته می‌شود.

JSX

فریم‌ورک ری‌اکت به‌جای برخورداری از جاوا اسکرپیت متداول و معمولی، از JSX برای templating بهره می‌برد. فناوری JSX از جمله فناوری‌هایی است که به‌صورت تخصصی برای فریم‌ورک‌های متکی بر جاوا اسکریپت از جمله ری‌اکت ساخته شده است.

React Native

با استفاده از این ویژگی و همچنین زبان Java script می‌توان برای سیستم‌عامل اندروید، iOS، وب‌سایت و سایر برنامه‌های تحت وب، اپلیکیشن اختصاصی ساخت. برنامه‌نویسان با استفاده از این ویژگی قادر خواهند بود تا برنامه‌های تحت وب کسب‌وکار شما را توسعه دهند.

Virtual DOM

این ویژگی، تنها یک حالت مجازی از DOM واقعی ایجاد می‌کند و در نهایت DOM مجازی به‌جای DOM واقعی در مرورگر به‌روز می‌شود. همان‌طور که اشاره کرده بودیم، با استفاده از این ویژگی، می‌توان به‌جای دست زدن به DOM واقعی، تغییرات لازم را با استفاده از Virtual DOM اعمال کرد.

چرا باید از ری اکت استفاده کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین و منحصربه‌فردترین قابلیت فریم‌ورک ری اکت، امکان اعمال تغییرات مورد نظر در برنامه وب‌سایت شما، بدون لود کردن یا بارگذاری کردن مجدد صفحات وب است. در ضمن، برنامه‌نویسانی هم که پروژه توسعه وب شما را می‌پذیرند، با استفاده از ری اکت می‌توانند پروژه را با سرعت به پایان برسانند. در ادامه، تلاش کردیم تا مزایای استفاده از این فریم‌ورک کارآمد را برای شما توضیح دهیم تا بدانید که بهبود رابط کاربری در وب‌سایتتان با تکیه بر ری اکت، چه مزایایی دارد.سرعت بالا از ویژگی های ری اکت (React)

سرعت بسیار بالا

لایبرری یا کتابخانه ری اکت آن‌قدر هوشمند عمل می‌کند که نیازی به تغییرات کلی نیست و تنها جاهایی که نیاز به تغییر داشته باشند، مورد اصلاح قرار می‌گیرند. با تکیه بر چنین مزیتی، برنامه‌نویس می‌تواند قسمت‌های مورد نیاز را از دوباره برنامه‌نویسی کند و از سرعت عمل بیشتری برای توسعه وب و بهبود رابط کاربری وب‌سایت شما بهره‌مند شود.

کارایی حرفه‌ای

اگر در رابطه با توسعه وب خود، تجربه‌ای مشابه در دنیای جاوا اسکریپت دارید، توسعه مجدد وب‌سایتتان با استفاده از این فریم‌ورک به‌مراتب آسان‌تر خواهد بود. توسعه‌دهندگانی که پروژه شما را قبول می‌کنند، می‌توانند در زمان بسیار کمی با شرایط این فریم‌ورک کنار بیایند.

بهبود سئوی وب‌سایت

شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که برای توسعه کسب‌وکار و وب‌سایتتان در دنیای تجارت اینترنتی، باید SEO موفقی هم داشته باشید. برنامه‌های دنیای جاوا اسکریپت، به‌تنهایی قادر به پوشش بحث سئو در وب‌سایت‌ها نیستند و با استفاده از DOM مجازی فریم‌ورک ری‌اکت می‌توان این بخش را به‌خوبی پوشش داد.

توسعه وب اپلیکیشن‌ها

فریم‌ورک ری اکت تنها برای توسعه وب یا بهبود رابط کاربری به کار گرفته نمی‌شود؛ با استفاده از این فریم‌ورک، می‌توان وب اپلیکیشن‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایلی کسب‌وکار را هم راه‌اندازی کرد.

به روزرسانی همیشگی

توسعه‌دهندگان شرکت فیس‌بوک از لایبرری ری اکت پشتیبانی می‌کنند و فضای آن، دائماً در حال آپدیت شدن و به‌روزرسانی است.

چرا توسعه دهندگان ترجیح می‌دهند از ری اکت استفاده کنند؟

چه چیزهایی باعث می‌شوند تا یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده، برای انجام پروژه React تمایل بیشتری داشته باشند و آن را بر فریم‌ورک‌های دیگر ترجیح دهند؟ چند نکته بسیار مهم وجود دارند که همگی، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا توسعه‌دهنده مایل باشد، برای انجام دادن پروژه شما، ری اکت را انتخاب کند. این چند نکته، از قرار زیر هستند:

سهولت در یادگیری

هیچ‌چیز برای توسعه‌دهنده، به اندازه سهولت در یادگیری ارزشمند نیست؛ توسعه‌دهنده‌ای که پروژه شما را با تکیه بر این فریم‌ورک قبول می‌کند، هیچ دردسری را برای یادگیری کدنویسی آن متحمل نمی‌شود.

تست قابل قبول و کارا

چه چیزی بهتر از اینکه توسعه‌دهنده می‌تواند با بهره‌مندی از ری اکت از ماژول ecmascript6 استفاده کند یا از Babel و react-di برای تست کردن برخوردار شود.

استفاده مجدد از کدها

توسعه‌دهندگانی که وب اپلیکیشن پروژه شما را با ری اکت انجام می‌دهند، قابلیت استفاده مجدد از کد را برای پشتیبانی کردن دارند. همین مسئله می‌تواند توسعه‌دهندگان را برای استفاده از React برای ایجاد وب اپلیکیشن‌های مورد نظر شما ترغیب کند.

کلام آخر

کسب‌وکارهای اینترنتی نیازمند بهبود رابط کاربری و محیط وب‌سایت خود هستند. اگر شما هم صاحب یکی از این کسب‌وکارها هستید، می‌توانید پروژه‌های خود را به توسعه‌دهندگانی بسپارید که در حوزه فریم‌ورک ری اکت تخصص لازم را دارند. در این مطلب به ویژگی‌ها و مزایای استفاده از ری اکت پرداختیم.

مجموعه پونیشا با فراهم کردن بازار کار رقابتی، حرفه‌ای و داغ در حوزه ری اکت، فریلنسرهای برنامه‌نویس متخصص را برای انجام پروژه‌های شما معرفی می‌کند. کافی است که همین حالا، پروژه مورد نظرتان را در پونیشا ایجاد کنید و بهترین پیشنهادها را از سوی فریلنسرهای مختلف، مورد بررسی قرار بدهید؛ زمان را از دست ندهید و همین الان دست‌به‌کار شوید!

به این مقاله امتیاز دهید
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds