skip to Main Content
چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

چگونه یک فروشگاه اینترنتی بسازیم؟

با توجه به رشد سریع تکنولوژی، روزانه افراد زیادی برای بررسی و خرید مایحتاج به سایت‌های فروشگاهی متفاوتی سر می‌زنند. امروزه یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کار،  فروش الکترونیکی به جای فروش سنتی (حضوری) است. اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین با هدف پیشرفت بیشتر در تجارت را دارید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه ساخت فروشگاه اینترنتی، روش‌ها، بررسی هزینه و… بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

تجارت الکترونیک توسط جناب برنزلی در سال ۱۹۹۱ پایه‌گذاری و با ایجاد بانکداری آنلاین در سال ۱۹۹۴ شکل تازه‌ای به خود گرفت. در حقیقت فروشگاه اینترنتی به طور مستقیم، کالا و خدمات را در بستر اینترنت به افراد عرضه می‌کند. همچنین افراد می‌توانند با مطالعه توضیحات و مشاهده محصول، بدون نیاز به مراجعه فیزیکی و صرف زمان به نیازهای خود دست پیدا کنند. البته وب‌سایت‌های فروشگاهی می‌توانند هم به صورت فیزیکی و هم مجازی مورد استفاده افراد قرار بگیرند.

 گام های ایجاد فروشگاه اینترنتی

گام های ایجاد فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی و آنلاین علاوه بر گسترش تجارت، به ایجاد شهرت و محبوبیت برند شما کمک بسیاری می‌کند. شاید  این سوال ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد، که برای ساخت فروشگاه اینترنتی چه عوامل و اقداماتی نیاز است؟

برای شروع این کسب و کار، قبل از هر اقدامی به دانش و مهارت لازم، به کارگیری استراتژی و برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه‌‌ نیاز است. 

شناسایی و تعیین محصول و خدمات

اولین قدم برای برنامه‌ریزی ایجاد فروشگاه اینترنتی، تعیین نوع محصول و خدمات است. اگر تجارت خاصی دارید، برای پیشرفت بیشتر به ایجاد فروشگاهی همسو با آن تلاش کنید‌. اما اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار تازه و نو هستید، با بررسی و به کارگیری علاقه و مهارت به ایجاد وب‌سایت فروشگاهی خود بپردازید.

بعد از تعیین نوع محصول با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی همچون پیام اصلی و معرف کسب و کار، به انتخاب نامی شایسته برای فروشگاه اقدام کنید. 

بررسی رقبا

قبل از راه اندازی آنلاین‌شاپ، لیستی از رقبای کاری خود تهیه کنید. کلید دستیابی به موفقیت در این بازار رقابتی تنها تمایز و ارائه خدمات با‌کیفیت است. همچنین با بررسی نحوه عملکرد و نقطه‌ضعف‌های فروشگاه‌های دیگر، به رشد کسب و کار خود کمک کنید. طراحی یک وب‌سایت جذاب و تبلیغات از جمله مواردی است که موجب جذب مشتریان و سبقت گرفتن از رقبا می‌شود.

خرید دامنه

خرید دامنه

دامنه همان آدرس نام وب‌سایت و بیانگر هویت شما بر روی محیط اینترنت است. در هنگام انتخاب دامنه سعی کنید نامی را انتخاب کنید که معرف کسب و کار و مناسب با خدماتی که ارائه می‌کنید باشد. در هنگام انتخاب نام، بهتر است به سادگی و کوتاهی (کمتر از ۱۲ حرف) آن توجه کنید. زیرا انتخاب نامی طولانی باعث ماندگاری کمتر در اذهان می‌شود. شما می‌توانید با به کارگیری کلمات کلیدی و یا استفاده از مخفف نام شرکت یا تجارت خود به نامی برجسته دست پیدا کنید. 

بعد از انتخاب دامنه به یک پسوند نیاز دارید. هر پسوند دارای معنا و مفهوم خاصی است که معروف‌ترین و بهترین گزینه برای دامنه یک سایت فروشگاهی com و ir است.در ضمن، انتخاب یک دامنه مناسب به افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو و بهبود سئو نیز کمک شایانی می‌کند.

در مقاله‌ای دیگر از پونیشا بلاگ، در مورد نکات انتخاب نام دامنه توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

خرید هاست (Host)

خرید هاست برای راه اندازی فروشگاه آنلاین

از اساسی‌ترین اقدامات راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خریداری هاست است. میزبانی وب با نگهداری اطلاعات سایت شما موجب نمایش و دسترسی فروشگاه در محیط اینترنت برای تمامی افراد می‌شود. هاست بی‌کیفیت تاثیر بسزایی در از دست دادن اعتبار و مشتریان و همچنین کاهش رتبه سایت دارد. 

به طور کلی شما می‌توانید از دو نوع هاست اشتراکی و سرور اختصاصی برای وب‌سایت خود استفاده کنید. 

سرور اختصاصی همان‌طور که از نامش پیدا است، نوعی سرور است که منابع سخت‌افزاری آن تنها به یک سایت اختصاص می‌یابد. این سرور از نظر سرعت و امنیت، قابل مقایسه با هاست اشتراکی نیست و یک انتخاب کاملا مناسب برای سایت‌‌هایی با بازدید زیاد است.

در مقابل آن، هاست اشتراکی با اشتراک منابع سخت‌افزاری خود در میان تعدادی از کاربران، یک هاست مقرون به صرفه و با امنیت نسبتا بالا محسوب می‌شود. اگر یک کسب و کار کوچک با بازدید متوسط دارید، هاست اشتراکی‌ می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. برای این که درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله هاست چیست را در بلاگ پونیشا بخوانید. 

طراحی سایت

طراحی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا عاملی است که سبب تمایز از دیگر سایت‌ها می‌شود. در این قسمت، خلاقیت و حساسیت دو رکن مهم برای تاثیرگذاری بیشتر سایت است. همچنین شما می‌توانید با به کارگیری سادگی، رنگبندی، فونت مناسب و… طرحی نو خلق کنید. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین و طراحی سایت فروشگاهی به دو روش امکان‌پذیر است:

  1. طراحی فروشگاه اینترنتی به صورت اختصاصی (کد‌نویسی)
  2. طراحی فروشگاه با کمک سیستم‌های آماده مثل CMSها

در ادامه به بررسی و توضیحات بیشتری در رابطه با روش‌های ساخت فروشگاه اینترنتی می‌پردازیم.

دریافت مجوزهای قانونی 

دریافت مجوزهای فروشگاه اینترنتی علاوه بر جلب اعتماد باعث می‌شود، اعتبار شما افزایش یابد. مجوزهای فروشگاه اینترنتی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. مجوزهای عمومی، مجوزهایی هستند که تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید برای گرفتن آن‌ها اقدام کنند. نماد اعتماد الکترونیک (ای‌نماد)، نماد سازماندهی، مجوز صنفی رایانه‌ای و گواهی SSL دسته‌ای از مجوزهای عمومی هستند.

 مجوزهای اختصاصی به منظور حوزه‌های کاری خاص صادر می‌شوند و همه صنف‌های اینترنتی نیاز به دریافت آن‌ها را ندارند.

درگاه پرداخت اینترنتی 

درگاه پرداخت اینترنتی

از نیازهای ساخت فروشگاه اینترنتی، اخذ درگاه بانکی است. برای دریافت درگاه پرداخت می‌توانید به دو صورت درگاه مستقیم و درگاه واسط بانکی اقدام کنید. PSP یا درگاه مستقیم با اتصال بدون واسطه به بانک‌های کشور موجب تسویه آنی، بدون کارمزد و واریز مبلغی می‌شود. برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم شما نیاز به اخذ مجوز ای‌نماد، دریافت درگاه از بانک و نصب پلاگین پرداخت دارید.

در مقابل آن، درگاه اینترنتی غیر‌مستقیم (با واسطه) را می‌توان از شرکت‌های معتبر و تایید شده توسط بانک مانند زرین پال دریافت کرد. در این روش شما نیاز به دریافت مجوز ای‌نماد ندارید و فقط با پر کردن فرم درخواست آنلاین در سریع‌ترین زمان به درگاه پرداخت دست پیدا می‌کنید. تفاوت اصلی این دو روش، دریافت کارمزد برای هر تراکنش در درگاه با‌ واسطه است که نمی‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

تبلیغات

تبلیغات از مهمترین عوامل در رشد و رونق تجارت‌ و کسب و کارهای آنلاین است. زیرا کسب و کارهای زیادی وجود دارند که محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند، اما در میان آن‌ها تنها سایت‌هایی که بهترین تبلیغات را دارند می‌توانند در این بازار رقابتی موفق شوند. تبلیغات باعث برندسازی، افزایش درآمد و همچنین تبدیل مخاطبین به مشتری می‌شود که این تبلیغات در طولانی مدت تاثیرات مثبتی بر روی آینده آنلاین شاپ شما خواهند داشت.

روش های ساخت Online Shop 

در قسمت قبل به روش‌های ساخت فروشگاه آنلاین اشاره کردیم. کد‌نویسی (ایجاد سایت به صورت اختصاصی) و استفاده از فروشگاه‌‌سازهای آنلاین بهترین روش‌ها برای راه‌اندازی و طراحی سایت فروشگاهی هستند؛ که شما می‌توانید با توجه به نیازمندی، میزان بودجه و سلیقه خود به انتخاب یکی از آن‌ها بپردازید.

طراحی سایت اختصاصی

اگر به دانش کد‌نویسی مسلط نیستید، این کار را به افراد متخصص بسپارسید. امنیت بالا، ایجاد طرح‌های زیبا، همچنین امکان اجرای هر ایده‌ دلخواه، از مزایای طراحی سایت اختصاصی هستند. 

فریلنسرهای برنامه نویسی حرفه‌ای و معتبر با انجام صفر تا صد مراحل سایت و ایجاد قالب‌های مخصوص، سایتی بی‌نظیر برای شما می‌سازند. اما در مقابل آن نمی‌شود از زمان‌بر بودن و احتمال کدهای کپی شده این روش چشم‌پوشی کرد. البته طراحی سایت اختصاصی هزینه‌های بالایی از قبیل طراحی، پشتیبانی و… را به همراه دارد. 

فروشگاه سازها 

در این روش شما می‌توانید با کمترین مهارت و حتی بدون نیاز به علم برنامه‌نویسی، فروشگاهی منحصر ‌به ‌فرد بسازید. سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس از فروشگاه‌سازهای محبوب در میان افراد هستند؛ که با در اختیار قرار دادن قالب سایت فروشگاهی آماده امکان ساخت و طراحی صفحه اصلی، صفحات داخلی، منوها و غیره را به کاربران می‌دهند. برای تبدیل سایت وردپرسی به یک فروشگاه اینترنتی، شما نیاز به تهیه هاست وردپرس دارید. همچنین طراحی سایت با وردپرس به دلیل رایگان بودن و پشتیبانی از زبان فارسی امروزه مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی با انواع cms می‌توانید مقاله سیستم مدیریت محتوا چیست را مطالعه کنید.

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

فروشگاه‌سازها به دو دسته رایگان و اشتراکی تقسیم می‌شوند. فروشگاه‌سازهای رایگان مانند وردپرس به شکل open source یا متن باز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. اما فروشگاه‌سازهای اشتراکی به دو شکل  پولی و اغلب رایگان هستند که کاربران موظف‌اند سالیانه هزینه‌ای بابت خدمات آن‌ها پرداخت کنند. برای استفاده از فروشگاه‌سازهای اشتراکی، شما باید بر روی یکی از سرویس‌دهنده‌های فروشگاه‌ساز ثبت نام کنید، سپس در کمترین زمان ممکن فروشگاهی همراه با پنل کاربری در اختیار شما قرار می‌گیرد. نصب و راه اندازی سریع، هزینه نسبتا کم و  پشتیبانی امنیت توسط شرکت ارائه‌دهنده از مزایا این روش است. البته در فروشگاه‌سازهای اشتراکی شما قادر به ثبت مالکیت کامل و شخصی‌سازی نیستید.

فواید راه اندازی آنلاین شاپ

یکی از روش‌های رونق کسب و کار و استراتژی افزایش فروش محصولات، راه‌اندازی وب‌سایت آنلاین شاپ است. از مهمترین مزیت این نوع کسب و کار عدم نیاز به مکان فیزیکی و فروش بدون واسطه است. شما می‌توانید با به کارگیری اصول و نحوه ساخت فروشگاه اینترنتی با ایجاد اعتماد و جذب مخاطبین به بهترین نتایج دلخواه دست پیدا کنید. از ویژگی‌های راه‌اندازی کسب و کار آنلاین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش نرخ فروش و درآمد
  • صرفه‌جویی در زمان
  • دسترسی و خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته
  • تنوع محصولاتی
  • معروفیت و بازدید بیشتر
  • عدم نیاز به مکان فیزیکی 
  • امکان فروش در سراسر کشور
  • و…

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در ابتدا مهمترین مسائله‌ای که در رابطه با ساخت فروشگاه اینترنتی به ذهن افراد خطور می‌کند، هزینه‌های آن است. مسلماً ایجاد یک فروشگاه اینترنتی هزینه کمتری نسبت به فروشگاه حضوری دارد. به طور کلی هزینه‌های راه‌اندازی فروشگاه آنلاین ثابت نیست و علاوه بر خواست و نظرات شما به عواملی همچون روش‌های ساخت فروشگاه، طراحی سایت، امنیت، سئو و… بستگی دارد. همچنین شما باید هزینه‌های جدایی برای ارسال محصولات و اجاره انبار را (در صورت نیاز) در نظر بگیرید.

سخن پایانی

امروزه فروشگاه‌های آنلاین به یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید برای کاربران فضای اینترنت تبدیل شده است. تحویل درب منزل، امکان مقایسه قیمت، تنوع کالایی بسیار و در کمترین زمان از مزیت‌‌های این فروشگاه‌ها است. همان‌طور که دیدید در این مطلب به نحوه ساخت فروشگاه اینترنتی و عواملی همچون روش‌های طراحی اشاره کردیم.

ساخت فروشگاه اینترنتی در اصل کار سخت و دشواری نیست و شما می‌توانید حتی با سرمایه‌گذاری کم و به کارگیری استراتژی مناسب به فروشگاه دلخواه خود دست پیدا کنید. اگر قصد این کار را دارید، کافی است پروژه طراحی سایت فروشگاهی خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای با تجربه پونیشا، پیشنهادات خود را برای شما ارسال کنند.

سوالات متداول

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

گام های ساخت فروشگاه اینترنتی شامل شناسایی و تعیین محصول و خدمات، بررسی رقبا، خرید دامنه، خرید هاست، طراحی سایت، دریافت مجوزهای قانونی، تبلیغات و … است.

هزینه راه اندازی فروشگاه آنلاین چقدر است؟

هزینه‌های ساخت فروشگاه اینترنتی ثابت نیست و علاوه بر نیازمندی‌ها و سلیقه شما به عواملی همچون روش‌ مورد استفاده برای طراحی سایت فروشگاهی، امنیت، سئو، تبلیغات و … بستگی دارد. همچنین شما باید هزینه‌های جدایی برای ارسال محصولات و اجاره انبار در نظر بگیرید.

مزایای داشتن فروشگاه آنلاین چیست؟

افزایش نرخ فروش و درآمد، صرفه‌جویی در زمان، دسترسی و خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته، تنوع محصولاتی، معروفیت و بازدید بیشتر، عدم نیاز به مکان فیزیکی، عدم وجود محدودیت جغرافیایی

۴.۱/۵ - (۵۲ امتیاز)
دیدگاه‌ها
  1. بسیار مطلب کاربردی و جالبی بود.
    دمتون گرم.
    داشتن وب سایت در بلند مدت قطعا به نفع کسب و کار خواهد بود.

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds