۵۰ سوال که باید قبل ازطراحی لوگو، از مشتری بپرسیم (بریف طراحی لوگو)
اگر شما نیز از فریلنسرهای فعال در حوزه طراحی لوگو هستید، قبل از اینکه بریف طراحی لوگو را برای هر مشتری آماده کرده و شروع به طراحی کنید، باید درک درستی از کار داشته باشید. این بدان معناست که باید سوالات بسیاری برای استخراج اطلاعات کافی از مشتری بپرسید. این کار به شما کمک میکند راه را برای رسیدن به نتیجهی دلخواه هموار کنید و رابطهای بلند مدت با مشتریان خود برقرار کنید که منجر به همکاری در کارهای بیشتری شود. اما باید چه سوالاتی از مشتری بپرسیم؟
سوالات پیشنهادی ما که در ادامه بیان میکنیم، تمام زمینهها را پوشش داده و کمک میکنند سوابق مشتری، مخاطب هدف او، نقاط قوت و ضعف و اهدافش را بشناسید، یعنی هرچیزی که برای جلب رضایت او نیاز دارید را با سوالاتی مشخص به دست خواهید آورد و میتوانید از آنها برای تهیه بریف لوگو و در نهایت طراحی لوگوی حرفهای استفاده کنید. اما قبل از آن بیایید با ماهیت بریف طراحی لوگو آشنا شویم.
فهرست مطالب
بریف طراحی لوگو چیست؟
بریف یا Brief طراحی لوگو، خلاصهای فهرستوار از جزئیاتی است که باید در طراحی یک لوگو مورد نظر قرار بگیرد. بیریف لوگو، میتواند توسط کارفرما به طراح داده شود و یا طراح با طرح پرسشهایی که در ادامه درباره آنها صحبت میکنیم، آن را تدوین کند. اطلاعاتی که در باید در بریف قرار گیرد میتواند شامل حوزه فعالیت برند، سبک لوگوی پیشنهادی، رنگهای مورد نظر، بودجه، مدت زمان طراحی و … باشد. نوشتن یک بریف دقیق قبل از شروع طراحی، امکان رضایت پس از طراحی را بالا برده و میزان ادیتهای مورد نیاز را به حداقل میرساند. بهترین روش کسب اطلاعات مورد نظر در بریف، پرسش است.
در ادامه ۵۰ سوالی را که قبل از طراحی لوگو باید از مشتری بپرسید، برایتان آوردهایم. مشخصا نیازی نیست تک تک این سوالات را بپرسید، بنابراین از این فهرست به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا پروژه طراحی لوگو خود را به بهترین نحو، به انجام برسانید.
درباره اطلاعات اولیه شرکت بپرسید
قبل از هرچیز، باید بدانید ماهیت شرکت یا کسب و کاری که برای آن لوگو تهیه میکنید چیست. برای کسب اطلاعات از تاریخچه و کاری که شرکت انجام میدهد، میتوانید سوالات زیر را مطرح کنید.
- نام شرکت/سازمان/محصول/خدمت شما چیست؟
- چند سال از تاسیس شرکت شما میگذرد؟
- آیا ممکن است کسب و کار خود را توصیف کنید؟
- دلیل تاسیس شرکت و انگیزهی شما در این کار چه بوده است؟
- اگر میخواستید کسب و کارتان را در یک کلمه توصیف کنید، چه میگفتید و چرا؟
- رقبای اصلی شما کدامند؟
- چه چیزی شرکت شما را از رقبا متمایز میکند؟
- رقبای شما چطور بازاریابی میکنند؟
- چه محصولات یا خدماتی ارائه میدهید؟
- اندازهی شرکت شما چقدر است؟ (تعداد کارکنان؟ درآمد؟)
- نقاط قوت شرکت شما چیست؟
- نقاط ضعفتان چیست؟
- اهداف بلندمدت شرکت چه هستند؟ شرکت خود را در ۵ سال آینده چطور ارزیابی میکنید؟ در ۱۰ سال و ۳۰ سال آینده چطور؟
مخاطبان هدف را در بریف لوگو در نظر بگیرید
شناخت مخاطبان هدف، تاثیر زیادی در بخشهای مختلف طراحی لوگو خواهد داشت و کار شما را هموار خواهد کرد. شناخت نوع کاربران هدف، برای انتخاب رنگ لوگو نیز شما را راهنمایی خواهد کرد.
- اصلی ترین مخاطب هدف شما کیست؟
- رنج سنی مخاطب هدف چند سال است؟
- اکثریت آنها مرد هستند یا زن؟
- اکثریت مخاطبان شما کجا زندگی میکنند؟
- متوسط درآمد خانوار مخاطبان هدف چقدر است؟
- بازار جدیدی وجود دارد که بخواهید در آن وارد شوید؟ اگر هست، چه بازاری است و چرا؟
- اگر مشتریان شما بخواهند شرکتتان را در یک کلمه توصیف کنند، آن کلمه چیست و چرا؟
- مشتریان شما چطور از وجود شرکتتان مطلع میشوند؟
- چطور با مخاطب خود ارتباط برقرار میکنید
سوالاتی در مورد برندینگ بیان کنید
کسب و کارها معمولا، قواعد و قوانین مشخصی برای نحوه نمایش هویت برند خود به مخاطبان دارند و شما نیز باید این دستورالعملها در تهیه بریف طراحی لوگوی خود رعایت کنید. در این خصوص میتوانید سوالات زیر را مطرح کنید.
- ارزشها و/یا بیانیه ماموریت شرکت شما چه هستند؟
- لوگوی کنونی شما چگونه است؟
- چه چیزهایی را در مورد لوگوی خود دوست دارید و چه چیزهایی را نه؟
- چرا میخواهید لوگوی خود را تغییر دهید؟ میخواهید لوگوی جدید چه کاری انجام دهد؟
- آیا یک شعار تبلیغاتی که با لوگوی شما همراه باشد، دارید؟
- زمانیکه به لوگو و برند خود نگاه میکنید، چه کلماتی احساس شما را توصیف میکند؟
- سه ویژگی که میخواهید هنگام نگاه کردن به برند شما به ذهن مخاطب القا شود چه هستند؟
- کدامیک از این کلمات بیشتر با برند شما همخوانی دارند، سنتی یا مدرن؟
- کدامیک از این کلمات بیشتر با برند شما همخوانی دارند، دوستانه یا رسمی؟
- کدامیک از این کلمات بیشتر با برند شما همخوانی دارند، گرانقیمت یا مقرون به صرفه؟
- کدامیک از این کلمات بیشتر با برند شما همخوانی دارند، مصرف کننده یا تجاری؟
- چرا برند شما در حال حاضر از این فونت، رنگ و … استفاده کرده است؟
ترجیحات مشتری در مورد لوگو را جویا شوید
سلیقه مشتری نیز اهمیت زیادی در طراحی شما و رضایت او از طرح شما خواهد داشت. بنابراین باید سعی کنید، در عین رعایت اصول طراحی لوگو، سلیقه مشتری را نیز در تهیه بریف طراحی لوگو نظر بگیرید. سوالات زیر در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.
- چه رنگها یا چه نوع پالت رنگی را میپسندید؟
- لوگو بیشتر در کجا استفاده میشود؟ پرینت، وب…؟
- چه اجزایی از لوگوی کنونی را میخواهید حفظ کنید و چرا؟
- به نظر شما، ویژگی های یک لوگوی خوب و موفق چیست؟
- آیا محدودیتی در طراحی لوگو وجود دارد که باید درنظر بگیرید؟
- چیزی هست که باید در لوگو لحاظ شود، مثل بخشی از لوگوی کنونی، کلمات یا آیکونها؟
- کدامیک از لوگوهای دیگر را دوست دارید و چرا؟
- آیا لوگویی وجود دارد که اصلا دوست نداشته باشید؟ دلیل آن چیست؟
درباره بودجه و بازه زمانی سوال بپرسید
بودجهای که شرکت برای طراحی لوگو در نظر گرفته، زمانی که انتظار دارد لوگو را از شما تحویل بگیرد و به طور کلی نوع مدیریت کسب و کار، در تهیه بریف طراحی لوگو و قیمت گذاری لوگو تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین باید این سوالات را نیز مد نظر قرار دهید.
- برای طراحی لوگوی جدید، چه بودجهای در نظر دارید؟
- چه مفاهیم و اصلاحاتی را تمایل دارید ببینید؟
- آیا مهلت معینی تعیین کردهاید؟ تصمیم گیرندگان داخلی این پروژه چه کسانی خواهند بود؟ بازخورد و تائیدیه میدهند؟ (به مشتری تاکید کنید که هرچه تصمیم گیرنده کمتر باشد، بهتر است)
- آیا شخص دیگری هم در پروژه سهیم است؟ پیمانکار طرف سوم یا سازمان/فریلنسر دیگری؟
- هر چند وقت یکبار، برای بررسی پیشرفت پروژه باهم ملاقات خواهید کرد؟
- آیا موضوع دیگری هست که بخواهید اضافه کنید و ما به آن اشاره نکرده باشیم؟
- نهایتا، میخواهید نتیجهی نهایی چه چیزی ارائه دهد و چه اطلاعاتی را در بر داشته باشد؟
جمع بندی
طراحی یک لوگوی یونیک و حرفهای از نیازهای اساسی هر کسب و کاری است و اگر شما این مسئولیت را بر عهده میگیرید، حتما باید با انواع لوگوها آشنایی داشته باشید تا طراحی را به بهترین نحو انجام دهید. علاوه بر این، باید با نیازهای مخاطب خود آشنایی کامل داشته باشید و آنها را در بریف طراحی لوگوی خود در نظر بگیرید. از همین رو، در این مقاله سوالاتی را بیان کردیم که پرسیدن آنها از کارفرما، قبل از شروع طراحی، به شما کمک میکند تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و بتوانید بهترین نتیجه را به آنها ارائه دهید. هنگامی که برای پروژه های لوگو در پونیشا، پیشنهاد ارسال میکنید، میتوانید این سوالات را از کارفرمایان بپرسید. اگر سوالات دیگری نیز در نظر دارید که میتوانند در این مسیر مفید باشند، آنها را با ما در میان بگذارید.
همچنین اگر میخواهید طراحی لوگوی خود را به فریلنسرها بسپارید، میتوانید به راحتی پروژه خود را در پونیشا ثبت کنید تا فریلنسرهای ماهر، پیشنهادات و بریف لوگو را برای شما ارسال کنند.
سپاس از زحمات با ارزش شما
واقعامطالب، مفید و کاربردی هستند.
پرتوان باشید.
سلام. بسیار متشکرم!!
سلام تشکر میکنم بخاطر مطلب کامل و ساده نویسی در سایت پونیشا
سلام مهدی عزیز. خوشحالیم که خوشتون اومده و براتون مفید بوده.