عکاسی پرتره چیست و چه انواعی دارد؟
در دنیای امروز شاید محکم ترین ضربه برای به حاشیه رانده شدن تخصص عکاسی، ورود تلفن همراه با دوربینهای قدرتمند در دست افراد بود. حقیقت این است که به دلیل رواج یافتن عکاسی با وسیلهای که در اختیار تمام مردم جامعه است، این تصور ایجاد میشود که عکس میگیریم، پس به متخصص احتیاج نیست. اگر اتفاقی از چندین نفر بپرسیم عکاسی پرتره چیست، تمام آنها با اعتماد به نفس پاسخی خواهند داد که در اکثر موارد این پاسخ غلط است و یا تنها قسمت کوچکی از جواب سؤال را پوشش میدهد. در مورد بقیه انواع عکاسی، شرایط پیچیدهتر نیز خواهد بود. در این مطلب درباره عکاسی پرتره (Portrait)، انواع عکاسی پرتره و ویژگیهای آنها صحبت خواهیم کرد.
عکاسی پرتره چیست؟
عکاسی پرتره، محبوبترین ژانر در عکاسی است. تعریف عکاسی پرتره در نظر عموم جامعه، عکسی از صورت و نیمتنه است شبیه به عکس پرسنلی، در صورتی که عکس پرتره مهمترین روایتکننده از کسی است که جلوی لنز دوربین قرار گرفته است.
انواع عکاسی پرتره
از انواع عکاسی پرتره، معمولاً سبک ساده و استودیویی آن شناخته شده است. عکسی که در آن سوژه مستقیما به لنز نگاه میکند و قسمت زیادی از عکس بر عمق نگاه سوژه و احساس سوژه متمرکز شده است. این نوع عکاسی پرتره، قدیمیترین نوع عکاسی پرتره است. سایر انواع عکاسی پرتره، شامل موارد زیر است:
پرترههای صادقانه (candid portraits)
پرترههای صادقانه نوعی از عکاسی پرتره هستند که سوژه با علم به این که جلوی نگاه دوربین قرار دارد، هیچ تمرکزی روی عکاسی ندارد. به این معنی که سوژه ژست خاصی ندارد و بهطور مستقیم به دوربین عکاسی نگاه نمیکند. در حقیقت سوژه به عکاس اجازه داده است که عکاس بخشی از احساس و موقعیت را بدون چیدمان و برنامهریزی خاصی ثبت کند. پرترههای صادقانه احساسات واقعی سوژه را منعکس میکنند.
پرتره سبک زندگی (Lifestyle portrait)
پرترههای سبک زندگی، عکسهایی است سوژه را از میان روزمرگی روایت میکنند. این نوع پرتره با تعریف سبک زندگی سوژه برای بیننده الهامبخش و تاثیرگذار خواهند بود. نوعی از عکاسی تبلیغاتی با تمرکز بر محصول خاص یا تعریف یک شیوه زندگی مانند سالنهای ورزشی و آرایشی در این ژانر ثبت میشوند.
مرز باریکی میان عکاسی تبلیغاتی، عکاسی صنعتی و پرترههای سبک زندگی وجود دارد که برای ثبت عکس خلاقانه و درست، اهمیت تخصص و تجربه عکاس اهمیت بیشتری پیدا میکند.
پرتره نزدیک (Close up portrait)
در عکاسی پرتره بخشی از سوژه بیان فوقالعادهای از شرایط، احساس و موقعیت فرد دارد. لبخند یک نوزاد، چین و چروکهای صورت و یا چشمان سوژه مواردی هستند که میتوان از آنها عکسهایی فوقالعاده تاثیرگذار ثبت کرد. برای ثبت پرترههای نزدیک، سوژه باید کاملاً احساس آرامش و راحتی داشته باشد. ثبت پرترههای نزدیک به شکلی فوقالعاده، به مهارت عکاس در ایجاد احساس امنیت و راحتی در سوژه بستگی دارد.
پرتره گروهی(Group portrait)
پرترههای گروهی، بهترین نوع عکس برای ثبت عکسهای خانوادگی هستند. این نوع عکس، مورد توجه و استقبال زوجها نیز هست. ثبت پرترههای گروهی کم نظیر، در گرو مهارت عکاس است. هماهنگی افراد، ژست درست، نگاه خلاقانه و شکار لحظه جادویی توسط عکاس، باعث جذابیت تصویر نهایی خواهد شد.
پرتره محیطی (Environmental portrait)
این نوع عکاسی پرتره، در محلی انجام میشود که برای سوژه معنایی خاص داشته باشد. گاهی تنها علاقه سوژه به محیطی خاص به ثبت پرتره محیطی منجر میشود و گاهی محیط نتیجه سالهای زندگی سوژه است. در مواردی مانند عکاسی از کودک در اتاق مخصوص خودش، پرتره محیطی کمک میکند که عکسها معنایی داشته باشند که بدون محیط ممکن نیست.
برای ثبت عکسهای پرتره محیطی، با بیان نظر خود با عکاس نیز مشورت کنید. عکسهای پرتره محیطی ممکن است در مواردی به تجهیزات ویژهای نیاز داشته باشند و باید قبل از عکاسی، محیط بازبینی شده و عکاس در مورد نور، ژست و هماهنگی سوژه پیشزمینه داشته باشد.
ویژگی های عکس های پرتره
چه ویژگیهایی در جذاببیت و تاثیر گذاری عکس های پرتره موثر است؟ احتمالا جواب این سوال برای هر عکاسی متفاوت است. دقیقا همین مسئله ضرورت و اهمیت سپردن عکاسی پرتره به عکاس با تجربه و حرفه ای را دوچندان میکند. در حقیقت هنگامی که برای عکاسی پرتره، اقدام به رزرو عکاس میکنید، خلاقیت، تجربه، شیوه نگرش و مهارت یک متخصص را به کار گرفتهاید.
لازم است بدانید ویژگیهای عکسهای پرتره به غیر از سوژه، مستقیماً با عکاس ارتباط دارد. به صورت تئوری در هنگام ثبت عکسهای پرتره باید میان نورپردازی، محیط، ترکیببندی صحنه، سوژه و تنظیمات فنی دوربین تعادل و هماهنگی وجود داشته باشد که این موارد، به سادگی، بدون تجربه و نگاه هنرمندانه عکاس به راحتی قابل دستیابی نیست.
سخن پایانی
همه ما به صورت روزمره در شبکههای اجتماعی با تعداد زیادی از انواع عکاسی پرتره برخورد میکنیم. حتی ممکن است خودمان به این نوع عکاسی علاقهمند بوده و تلاش کنیم با ابزاری که در دسترس داریم، اقدام به ثبت عکس پرتره کنیم. واقعیت این است که تعداد زیادی از عکسهای پرتره فاقد جذابیت و تاثیرگذاری هستند؛ عکسهایی که به سادگی از روی آنها گذشته و یا آنها را حذف میکنیم. چیزی که باعث تفاوت و تاثیر عکسهای پرتره و حتی شهرت اعجاب انگیز آنها میشود، خلاقیت و توجه به مواردی است که بهآسانی قابل تشخیص نیست.
بهتر است از ابتدا، برای دستیابی به نتیجه ای رضایتبخش، با نگاهی درست و حرفهای، پیش از آنکه زمان و هزینه از دست برود، پروژه عکاسی خود را برونسپاری کنید.
سوالات متداول
انواع عکاسی کدام است؟
عکاسی انواع متفاوتی دارد مانند: تبلغیاتی، ورزشی، خبری، طبیعت، پرتره، مدلینگ و غیره.
چگونه عکاس خوب پیدا کنیم؟
اگر قصد رزرو عکاسی آنلاین دارید، میتوانید عکاس حرفهای مورد نظر خود را با ثبت پروژه در سایت پونیشا پیدا کنید.
عکاسی تبلیغاتی چیست؟
عکاسی تجاری یا تبلیغاتی، سبکی است که سعی میکند یک داستان بیان کند، یک محصول یا برند را تبلیغ کند و بهترین ویژگیهای آن را به نمایش بگذارد.
عکاسی خبری چیست؟
هدف یک عکاس خبری، ثبت وقایع در حین وقوع آنهاست. اکثر عکسهای خبری از وقایع است و تا حد امکان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران گرفته میشود.
عکاسی پرتره چیست؟
پرتره یا عکاسی از چهره، یکی از رایجترین انواع عکاسی است که به شما امکان می دهد شخصیت یک سوژه را ثبت کنید.