فتوژورنالیسم چیست؟
فتوژورنالیسم (photojournalism) یا همان عکاسی خبری، رشتهای است که هدف بسیاری از دانشجویان عکاسی، ورود به آن است. اما فتوژورنالیسم چیست و فتوژورنالیست کیست؟ چگونه میتوان در این رشته شروع به کار کرد؟ در ادامه این مطلب به این پرسشها پاسخ خواهیم داد و به طور کلی این رشته را بررسی میکنیم. همچنین لازم به ذکر است که عکاسان خبری بسیاری در این رشته مشغول هستند که به صورت پروژهای کار میکنند و میتوانید برای بهرهمندی از خدمات عکاسی در این زمینه با آنها به صورت پروژهای همکاری کنید.
فهرست مطالب
تعریف فتوژورنالیسم
برای تعریف فتوژورنالیسم ابتدا باید با ویژگیهای آن و تفاوت آن با سایر انواع عکاسی بپردازیم. برای مثال مرز باریکی بین عکاسی خبری و عکاسی مستند وجود دارد. به طور کلی یک تعریف ثابت برای عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم وجود دارد که میگوید: عکاسی خبری، یک شیوه تولید عکس برای بیان یک خبر است که باید صادقانه و بیطرفانه مطابق با استانداردهای روزنامهنگاری باشد. در این نوع عکاسی، تصاویر باید دارای زمینه مربوط به رویدادهای اخیر باشند و نباید ویرایش یا دستکاری شوند.
شغل یک عکاس خبری یا فوتوژورنالیست شبیه به یک خبرنگار است با این تفاوت که عکاسان خبری برای گفتن اخبار به جای کلام مکتوب، از دوربین استفاده میکند. فتوژورنالیستها اغلب به مکانهای خاص سفر میکنند یا ممکن است برای مدتی در یک منطقه خاص زندگی کنند تا رویدادها را در حین وقوع آنها ببینند.
برای مثال عکاسان خبری مربوط به جنگ، زمان زیادی از زندگی خود را در جنگها سپری میکنند تا همه وقایع را ثبت کنند. در واقع وظیفه فتوژورنالیستها ثبت وقایع به صحیحترین و واقعیترین حالت ممکن است، به گونهای که آن رویداد به درستی روایت شود. عکاس خبری باید کاری کند که مخاطبان احساس کنند خودشان آنجا هستند.
چرا فتوژورنالیسم بخش مهمی از رسانه است؟
عکاسی خبری میتواند فوقالعاده قدرتمند باشد. فتوژورنالیستها کسانی هستند که نحوه درک مردم از رویدادهای مهم را تعریف میکنند. عکاسان جنگی مانند رابرت کاپا، شاهد برخی از بدترین درگیریهای قرن بیستم بودند و وقتی پایان جنگ جهانی دوم را تصور میکنید، اولین تصویری که به ذهن میرسد، اغلب تصویر آلفرد آیزنشتاد V-J Day در میدان تایمز است.
در جنگ تحمیلی ایران نیز عکاسان خبری بسیاری، مهمترین وقایع را ثبت کردهاند. تمام این عکسها امروزه آن چه که در جنگ رخ داده است را برای ما روایت میکنند. عکاس خبری کارهای بسیار متنوعی انجام میدهد. هفته به هفته به جلسات شورای شهر میرود، از پروژه ساختمانی جدید یک جامعه عکس میگیرد، از بازارهای کشاورزان عکس میگیرد و یا با دوربینی در دست، اعتراضی را بررسی میکند. این رشته همیشه یک رشته پر ارزش و چالشبرانگیز بوده است.
فکر و عمل کردن مانند یک فتوژورنالیست
عکاسان خبری حرفهای متفاوت از افراد دیگر عمل میکنند. وقتی شرایط اضطراری وجود دارد، دوربین در دست به سمت آن میدوند. وقتی همه در یک جلسه عمومی صحبت میکنند، سکوت میکنند و در طول یک درگیری، به ثبت لحظات میپردازند. بث ناکامورا، عکاس خبری مشهور میگوید: «این حرفه کمک میکند تا آدمی باشیم که نیازی به اشغال فضای زیادی ندارد. من دوست دارم مشاهده کنم و سروصدا نکنم.»
کاتلین ماری به عنوان عکاس خبری و مدیر هنری میگوید: «خبرنگاران به گونهای عمل میکنند که همه متوجه آنها شوند. آنها مصاحبه میکنند و با مردم ارتباط برقرار خواهد کرد؛ اما یک عکاس خبری در پس زمینه حرکت میکند به گونهای که کسی متوجه نمیشود آنها وجود دارند.»
تمرکززدایی و تبدیل شدن به آرامترین صدا در محیط، کلید ارائه کار خوب یک عکاس خبری است.
ساکت بودن، ناظر بودن و اجازه دادن به دیگران در حالی که عکاسی میکنند، چیزی است که به عکاس خبرنگاران قدرت میدهد. درونگرایی، تمایل به گوش دادن، اشتیاق و مهارت در راستای ایجاد فضا برای سوژهها در واقع ویژگیهای کلیدی عکاسی خبری هستند.
ورود به عکاسی خبری
فتوژورنالیسم و عکاسی مستند، راههایی برای ایجاد دید جدیدی از مشاهده اتفاقات هستند. برای انجام این کار، عکاسان مشتاق باید بدانند چه چیزی آنها را تحریک میکند و باعث ایجاد انگیزه در آنها میشود. برای اینکه یک عکاس خبری موفق شوید اول و مهمتر از همه، خودتان باید دست به کار شوید؛ خودتان و ارزشهایتان را بشناسید، چیزهایی که در دنیا به شما مربوط میشود را شناسایی کنید و سعی کنید برای آن رویدادها کار ویژهای در راستای هدفتان انجام دهید.
صنعت روزنامهنگاری همیشه در نوسان بوده است. مدلهای انتشار و جریانهای درآمدی برای رسانههای خبری با اندازههای مختلف، دائماً در حال تغییر هستند و همه رسانهها از بزرگترین و مهمترین آنها تا رسانههای کوچکتر را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین لازم به ذکر است که ما در زمانی هستیم که همه چیز با سرعت فوقالعاده اتفاق میافتد. پس همیشه برای تغییر آماده باشید. عکاسان جدید باید از ایدههای جدید، مدلهای کسبوکار جدید و فناوری جدید آگاه باشند.
به عنوان مثال، تجهیزات عکاسی مانند دوربین دیجیتال و فناوری عکس همیشه در حال تغییر هستند. در همین راستا نحوه پرداخت و استخدام کارکنان نشریات نیز تغییر میکند. ویراستاران و ناشران همیشه به دنبال این هستند که چگونه جلوتر از شرایط باشند. عکاسان خبری نیز باید این کار را انجام دهند. وقتی یک ایده جدید یا یک برنامه جدید به سراغ شما میآید، باید سریعاً با خلاقیت خود به سمت آن حرکت کنید.
انواع مختلفی از عکاسی خبری وجود دارد!
عکاسی خبری، خود دستهای از عکاسی است که انواع مختلفی دارد و در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم.
عکاسی خبری ورزشی
در این مورد، عکاس باید در رویدادهای ورزشی مختلف شرکت کند تا عکسی را ثبت کند که بتواند به مخاطب کمک کند تا کل رویداد را درک کند. در اینجا عکاس باید بسیار هوشیار باشد و باید بداند که در کدام زاویه قرار بگیرد تا بتواند بهترین لحظهها را ثبت کند.
فوتوژورنالیست رویداد
در اینجا عکاس، عکسهایی را که مخاطب انسانی دارد در جاهایی مانند نمایشگاهها، رویدادهای مد، رویدادهای تجاری و … ثبت میکند.
فتوژورنالیست پرترههای محیطی
در این نوع عکاسی، عکاس در میدانی که رویداد در حال وقوع است حضور دارد و موضوع اصلی رویداد را ثبت میکند. پرتره باید موضوع تصویر را منتقل کند.
تفاوت رویداد و خبر
خبر (News) ساختار خاصی دارد و هر چه در سطح جامعه جاری است، لزوماً خبر نیست. اما بدون شک یک رویداد (Event) است. بنابراین هر رویدادی را نمیتوان به خبر تبدیل کرد؛ مگر آنکه دارای ارزش خبری (News Values) باشد. ارزش خبری نیز دارای تعریف مشخصی است و اصول خاصی دارد. اما چگونه یک رویداد به خبر تبدیل میشود؟
رویدادها در دنیای واقعی رخ میدهند و پس از آن که به دلیل داشتن ارزشهای خبری، از سوی روزنامهنگاران انتخاب میشوند، به دنیای رسانهای انتقال مییابند و به آنها خبر گفته خواهد شد. پس رویدادها متعلق به دنیای واقعی و خبرها متعلق به دنیای رسانهای هستند. بنابراین دریافتید که رویداد و خبر تعاریف متفاوتی دارند.
جمعبندی
در این مطلب با تعریف فتوژورنالیسم آشنا شدیم. درواقع فتوژورنالیست یک خبرنگار است که رویدادهایی که ارزش خبری دارند را با استفاده از تصاویر ثبت میکنند. عکاسی خبری نیز انواع مختلفی دارد و افرادی که این حرفه را دنبال میکنند در زمینههای مختلف آن مشغول به فعالیت هستند. اگر قصد دارید وارد این حرفه شوید، پیشنهاد میکنیم با سایر انواع عکاسی مانند عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی نیز آشنا شوید و بعد از آنکه از انتخاب خود مطمئن شدید، وارد این حرفه شوید.