skip to Main Content
فریم ورک (Framework) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فریم ورک (Framework) چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر برنامه نویس هستید و یا به برنامه نویسی علاقه دارید، حتما تا به حال نام فریم ورک به گوشتان خورده است. فریم ورک یکی از اصلاحاتی است که در برنامه نویسی، زیاد به کار می رود. در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که فریم ورک (Framework) چیست و به بررسی انواع فریم ورک و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

فریم ورک چیست؟

به طور کلی فریم ورک یا چارچوب، بستری است که از آن برای توسعه برنامه‌های نرم افزاری استفاده می‌شود. یک فریم ورک شامل مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و توابع است که توسعه دهندگان می‌تواند برای ایجاد یک پلتفرم خاص از آن استفاده کنند.

به عبارت ساده‌تر، فریم ورک ابزاری است که به برنامه نویسان این امکان را می‌دهد که برای ایجاد یک برنامه، کد نویسی کمتری انجام دهند و به جای آن، از لایبرری‌ها یا کتابخانه‌های موجود استفاده کنند. فریم ورک‌ها کمک می‌کنند تا عملیات کد نویسی با نظم بیشتر و به بهترین شکل انجام شود.

انواع فریم ورک چیست؟

فریم ورک‌ها به دو دسته کلی back-end و front-end تقسیم ‌می‌شوند. اگر با مفاهیم بک اند و فرانت اند آشنایی ندارید، برای درک بهتر ادامه مطلب، حتما سری به مقالات بک اند چیست و فرانت اند چیست بزنید. از فریم ورک‌های بک اند برای کد نویسی سمت سرور استفاده می‌شود. اما فریم ورک‌های فرانت اند، در واقع چارچوبی هستند که برای کد نویسی ظاهر و قسمت سمت کاربر پروژه، به برنامه نویسان کمک می‌کنند. یادگیری کار با انواع فریم ورک‌های بک اند و یا فرانت اند به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای‌تر برنامه‌نویسی کنید و با اعتماد به نفس بیشتری برای کار با شرکت‌های معتبری که نیاز به استخدام برنامه نویس بک اند یا استخدام برنامه نویس فرانت اند دارند، اقدام کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع فریم ورک‌ها و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

فریم ورک های فرانت اند

فریم ورک های فرانت اند

فریم ورک‌های فرانت اند شامل مجموعه‌ای از کدهای جاوا اسکریپت هستند که به شما در ایجاد ظاهر پروژه و قسمت‌های سمت کاربر کمک می‌کنند. فریم ورک‌های فرانت اند انواع مختلفی دارند. در ادامه به بررسی تعدادی از مشهورترین و کاربردی‌ترین فریم ورک‌های فرانت اند می‌پردازیم.

فریم ورک بوت استرپ (Bootstrap)

یکی از رایج‌ترین و مفیدترین فریم ورک‌های فرانت اند، فریم ورک بوت استرپ است. بوت استرپ یک چارچوب رایگان و متن باز است که برای ساخت وب سایت و برنامه‌های تحت وب از آن استفاده می‌شود. این Framework  دارای قالب های طراحی شده‌ای است که مبتنی بر CSS،‌ HTML و جاوا اسکریپت است.

بوت استرپ برای ساده سازی توسعه صفحات وب ایجاد شده است و هدف اصلی از به کار گیری آن در پروژه‌های تحت وب، اعمال ویژگی‌هایی از جمله رنگ، سایز، فونت و قالب‌های بوت استرپ به پروژه است. زمانی که شما بوت استرپ را به پروژه خود اضافه می‌کنید،‌ تعدادی استایل اولیه برای تمام المان‌های HTML تعریف می‌شود. در نتیجه یک ظاهر زیبا و یکپارچه برای تمام عناصر موجود در پروژه شما حاصل خواهد شد. با اضافه کردن بوت استرپ به پروژه‌ها می‌توانید ساختار و ظاهری واکنش‌گرا برای پروژه خود ایجاد کنید. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد مفهوم بوت استرپ بدانید، می‌توانید مقاله بوت استرپ چیست را مطالعه کنید.

فریم ورک انگولار (Angular)

اگر بخواهیم بگوییم انگولار چیست باید بگوییم که کلمه‌ی Angular به فارسی، به معنی زاویه دار است. این فریم ورک در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت گوگل به صورت رسمی معرفی شد. انگولار فریم ورکی است که برای ساخت وب اپلیکیشن‌های پویا در نظر گرفته شده است. این فریم ورک از همه ورژن‌های HTML پشتیبانی می‌کند و نمونه‌ای از فریم ورک‌های جاوا اسکریپتی است که به سرعت توانست بین تازه کاران دنیای برنامه نویسی محبوب شود.

فریم ورک ری اکت (React)

فریم ورک ریکت یا ری اکت، یک چارچوب متن باز است که توسط فیسبوک طراحی و توسعه پیدا کرده است. از ریکت به صورت ویژه برای طراحی UI و ساخت وب اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای استفاده می‌شود. این فریم ورک، بهترین چارچوبی است که در سال ۲۰۲۱ توسط توسعه دهندگان فرانت-اند مورد استفاده قرار گرفت. react برای توسعه دهندگانی مناسب است که انتظار ترافیک بالایی دارند و به یک پلتفرم ثابت برای مدیریت آن نیاز دارند. با سفارش پروژه ری اکت، می‌توانید در پروژه‌ی خود به کتابخانه‌های بسیار گسترده‌ای دسترسی داشته و سرعت کد نویسی را به طرز چشم‌گیری افزایش دهید.

فریم ورک های بک اند

فریم ورک‌های بک اند، برای توسعه بخش‌هایی از پروژه استفاده می‌شوند که ارتباط مستقیم با کاربر ندارد. توسعه‌دهندگان بک اند به گستره زیادی از کتابخانه‌ها، API ها، وب سرویس‌ها و… برای ساختن اپلیکیشن نیاز دارند. استفاده از این فریم ورک‌ها، تاثیر بسیار زیادی در تسریع کار و کاهش درصد خطای توسعه دهندگان بک اند دارد. در ادامه نمونه‌هایی از مشهورترین فریم ورک‌های بک اند را به شما معرفی می‌کنیم.

فریم ورک لاراول (Laravel)

یکی از مشهورترین و پرکاربردترین فریم ورک‌های بک اند، فریم ورک لاراول است. مهم‌ترین ویژگی که لاراول را از سایر فریم ورک‌ها متمایز می‌کند، استفاده از زبان PHP است. این Framework  به صورت متن باز و رایگان ارائه شده است و در حال حاضر اولین گزینه توسعه دهندگان، برای توسعه برنامه‌های پیچیده تحت وب است. لاراول کتابخانه‌های بسیار گسترده‌ای دارد و در میان سایر فریم ورک‌های PHP،‌ از امنیت و سرعت بالاتری برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با لاراول می‌توانید به مقاله لاراول چیست مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که پیش از شروع یادگیری لاراول بهتر است با زبان برنامه نویسی PHP آشنایی داشته باشید. یادگیری این زبان برنامه نویسی نه تنها به شما کمک می‌کند که بتوانید بهتر با فریم ورک لاراول کار کنید، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک برنامه نویس PHP ماهر و مسلط به مشهورترین فریم ورک PHP، در شرکت‌هایی که نیاز به استخدام برنامه نویس PHP دارند مشغول به کار شوید.

فریم ورک جنگو (Django)

جنگو فریم ورکی ایده‌آل برای توسعه و ایجاد برنامه‌های با کیفیت تحت وب است. این فریم ورک یکی از چارچوب‌های متن باز، مناسب برای طراحی و توسعه بک اند است که به دلیل  توسعه سریع APIها و برنامه‌های وب، به سرعت مشهور شد. جنگو بسیار پر کاربرد، سریع، ایمن و قابل ارتقا است. این فریم ورک بر پایه زبان برنامه نویسی پایتون ساخته شده است. برای اطلاع بیشتر در مورد زبان پایتون، مقاله پایتون چیست را مطالعه کنید. هدف اصلی Django این است که ایجاد وب سایت‌های پیچیده مبتنی بر پایگاه داده را آسان‌تر کند. این فریم ورک، بر قابلیت استفاده مجدد، کد کمتر، اتصال کم و توسعه سریع تاکید دارد.

فریم ورک ASP.NET

فریم ورک ای اس پی دات نت توسط کمپانی مایکروسافت ساخته و توسعه داده شده است. این فریم ورک به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا وب اپلیکیشن‌های قدرتمندی را بسازند. ASP.NET در عین سبک بودن، بسیار قدرتمند و دارای عملکرد بالایی است. این فرم ورک مبتنی بر زبان C# است و از نظر یادگیری برای کسانی که از قبل با زبان سی شارپ آشنایی دارند، بسیار ساده و راحت خواهد بود. اگر با زبان سی شارپ آشنایی ندارید، برای درک بهتر این فریم ورک بهتر است مقاله سی شارپ چیست را مطالعه کنید.

استفاده از ASP.Net باعث کاهش تعداد خط‌های مورد نیاز برای توسعه برنامه‌های بزرگ می‌شود. همچنین این فریم ورک باعث بارگزاری سریع داده‌ها، کامپایل در لحظه، بهینه سازی محلی شده و در سرویس‌های caching عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

مزایا و معایب استفاده از فریم ورک ها چیست؟

فریم ورک‌ها هم درست مانند بسیاری از ابزارهای دیگر، دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب فریم ورک‌ها را نام می‌بریم.

مزایا

  • امکان توسعه سریع برنامه‌ها
  • برنامه نویسی بلادرنگ
  • افزایش ایمنی سایت
  • باگ و خطا گیری سریع‌تر
  • کدهای تمیزتر و خواناتر
  • اختصاص زمان کمتر برای توسعه و در نتیجه صرف هزینه کمتر

معایب

  • عدم درک مفاهیم کدها
  • تحمیل کدهای اضافی به پروژه
  • نیاز به صرف زمان جهت یادگیری فریم ورک
  • شباهت پروژه‌ها به یکدیگر

چرا از فریم ورک استفاده می کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید،‌ برنامه نویسی و توسعه نرم افزار، کاری بسیار پیچیده و دشوار است. به همین علت فریم ورک‌ها طراحی شدند تا کار برنامه نویسان را تا حدودی ساده‌تر کنند. این به معنی اجباری بودن استفاده از فریم ورک نیست!‌ فریم ورک‌ها فقط ابزارهایی هستند که برای کمک به توسعه دهندگان ساخته شده‌اند و هیچ توسعه دهنده‌ای مجبور به استفاده از آن‌ها نیست. اما استفاده از فریم ورک‌ها به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا کنترل یک پلتفرم را بهتر در دست بگیرند.

در فریم ورک‌ها بسیاری از قطعات برنامه‌ها به صورت از پیش ساخته شده و آماده در اختیار برنامه نویسان قرار می‌گیرد، ‌این تکه کدها و بسیاری از ویژگی‌ها و کتابخانه‌هایی که فریم ورک در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد، باعث می‌شود برنامه نویسان بتوانند پروژه‌های خود را بسیار سریع‌تر و بهتر پیش ببرند. برای درک بهتر اینکه چرا باید از فریم ورک‌ها استفاده کنیم به این مثال توجه کنید:

فرض کنید پروژه‌ای دارید که می‌خواهید یک فرم ورود به برنامه و تایید هویت کاربر را به آن اضافه کنید. برای نوشتن همین تکه کد، لازم است حداقل یک یا چند روز زمان صرف کنید. در حالیکه تقریبا همه فریم ورک‌ها، کد مورد نیاز شما را به صورت پیش فرض در ساختار خود دارند. بنابراین با استفاده از فریم ورک اصلا نیازی به صرف زمان برای نوشتن این تکه کد ندارید.

چگونه یک فریم ورک مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب فریمورک مناسب

برای انتخاب یک فریم ورک مناسب حتما باید به اهداف تجاری و اندازه پروژه خود توجه داشته باشید. برخی فریم ورک‌ها برای طراحی پروژه‌های بزرگ ایجاد شده‌اند. در صورتیکه انجام یک پروژه در سطح کلان مد نظرتان است حتما باید از فریم ورک‌های مناسب این پروژه‌ها استفاده کنید.

در انتخاب فریم ورک‌ها توجه داشته باشید که هر کدام از آن‌‌ها دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند. بنابراین پیش از مشخص کردن Framework، حتما پروژه را به خوبی تحلیل کنید و نیازمندی‌های خود را مشخص کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی فریم ورک‌ها ممکن است سریع باشند، اما عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند و امکانات کمتری را در اختیار شما قرار دهند و برخی دیگر برعکس!

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی مفهوم فریم ورک، مزایا و معایب استفاده از فریم ورک‌‌ها پرداختیم. همچنین برخی فریم ورک‌های بک اند و فرانت اند را به شما معرفی کردیم تا بتوانید در انتخاب Framework  مناسب پروژه خود بهتر تصمیم گیری کنید. یادگیری هر کدام از انواع فریم ورک‌ها، بک اند یا فرانت اند، به شما کمک می‌کند که پرو‌ژه‌های خود را سریع‌تر و با کیفیت بالاتری انجام دهید.

اگر به طراحی سایت علاقه‌مند هستید و دوست دارید سفارش طراحی سایت قبول کنید،‌ یادگیری کار با فریم ورک‌های فرانت اند، کمک بسیار زیادی در طراحی بصری و ظاهر سایت می‌کند. همچنین اگر می‌خواهید با شرکت‌های بزرگ که به دنبال استخدام برنامه نویس حرفه‌ای هستند همکاری داشته باشید، داشتن دانش و یا سابقه کار با فریم ورک‌های بک اند در رزومه‌تان، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۴.۲/۵ - (۱۰ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds