skip to Main Content
قرارداد طراحی سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟ همراه با نمونه قرارداد

قرارداد طراحی سایت چیست و چه اهمیتی دارد؟ همراه با نمونه قرارداد

اگر می‌خواهید کسب و کارتان را توسعه دهید ‌و وبسایت‌ خود را راه‌اندازی کنید، نیاز به یک طراح وبسایت دارید. حتما در این پروسه به این فکر افتاده‌اید که قرارداد طراحی سایت چگونه نوشته می‌شود یا برای نوشتن قرارداد طراحی سایت، باید به چه نکاتی توجه کنید. قراردادها، اسنادی هستند که حدود روابط و وظایف کارفرما و شخصی که قصد استخدام شدن را دارد، تعریف می‌کنند. قرارداد طراحی سایت تفاوتی با دیگر قراردادها ندارد؛ نکته مهم این است که با نوشتن قرارداد در هر شغلی، خیالتان از درست پیش رفتن کارها راحت می‌شود.

قراردادی خوب است که قابل فهم و واضح باشد، خواسته‌های منطقی طرفین در آن ذکر شود و عادلانه باشد. همچنین در نوشتن قرارداد طراحی سایت، رضایت کارفرما و مجری از متن قرارداد، ضروری است.

در ادامه این مطلب از پونیشا با ما همراه باشید تا اهمیت بستن قرارداد و نکاتی که هنگام نوشتن قرارداد ساخت سایت باید در نظر داشته باشید را ذکر کنیم. همچنین در پایان مطلب، یک نمونه قرارداد طراحی سایت را نیز قرار داده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید به سفارش طراحی سایت و استخدام طراح، بپردازید.

قرارداد طراحی سایت چیست؟

قرارداد طراحی سایت چیست

در ابتدای کار لازم است است بدانیم قرارداد طراحی سایت چیست؟ در واقع قرارداد طراحی سایت شامل جزئیات و شرح توافقاتی است که بین طراح و مشتری، مشخص شده است و هر دو طرف یعنی طراح و کارفرما، آن را قبول می‌کنند و قبول دارند. ممکن است به‌عنوان یه طراح وبسایت با خود بگویید برای پروژه‌های کوچک، نوشتن قرارداد نیازی نیست، دوستم را می‌شناسم، پرداخت‌هایش به‌موقع است، نوشتن قرارداد ممکن است کارفرما را بترساند و پروژه را به دست نیاورم.

این موارد و مواردی از این قبیل، ممکن است در آینده چالش‌ها و مشکلاتی را برای شما به‌وجود آورد. امروزه در جریان تعهدات کاری بین طرفین، دردسرهایی وجود دارد که شما را به نوشتن قرارداد طراحی وب‌سایت، مجبور می‌کند. ممکن است حتی نزدیک‌ترین دوست شما، مشکلاتی را در پروسه پرداخت یا توافقات به‌وجود آورد و شما را در دردسر بیندازد. بنابراین حتی در کوچکترین پروژه‌ها نیز از نوشتن قرارداد غافل نشوید. قرارداد طراحی وب‌سایت علاوه‌بر اینکه موجب اطمینان خاطر شما می‌شود، میزان حرفه‌ای بودن‌تان را نیز بالا می‌برد و به کار شما اعتبار می‌بخشد‌.

مفاد قرارداد طراحی سایت چیست؟

قرارداد طراحی سایت شامل مواردی همچون: عنوان قرارداد، مبلغ قرارداد، دامنه کاری، تعهدات، برنامه زمانی پرداخت‌ها، حق مالکیت معنوی، فسخ قرارداد، عدم افشای اطلاعات و ضمانت است. موارد ذکر شده مفاد قرارداد طراحی سایت است که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

عنوان قرارداد

در عنوان قرارداد طراحی سایت، مشخصات طرفین یعنی کارفرما و طراح و تاریخ تنظیم قرارداد ذکر می‌شود.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد باید با توافق و رضایت‌مندی دو طرف تعیین شود. مواردی هستند که مبلغ قرارداد را تغییر می‌دهند، از جمله: نوع سایت، (به عنوان مثال هزینه طراحی سایت وردپرسی با طراحی سایت کدنویسی شده، متفاوت است.) زمان تحویل پروژه، ساخت قالب‌های اختصاصی، پشتیبانی، توسعه وبسایت و … .

دامنه همکاری

دامنه همکاری یکی از‌ مواردی است که باید به‌طور واضح برای طرفین مشخص شود. دامنه همکاری اشاره به طول مدت همکاری و نوع خدمات طراح وب‌سایت دارد. این موضوع که طراح صرفا سایت را فعال کند یا پشتیبانی سایت را نیز برعهده بگیرد، مسئله مهمی است که در تنظیم قرارداد سایت باید به آن پرداخته شود. چرا که ممکن است کارفرما به اشتباه تصور کند پشتیبانی سایت نیز جزو وظایف طراح سایت است.

برنامه زمانی قرارداد

اینکه کارفرما پروژه را برای چه زمانی می‌خواهد و طراح برای ساخت وب‌سایت، چقدر‌ زمان نیاز دارد، موضوع مهمی است که باید برای‌ جلوگیری از سوءتفاهمات روشن و واضح بررسی شود. همچنین توافقات در خصوص زمان اتمام و تحویل پروژه، باید در قرارداد طراحی سایت نوشته شود.

مبلغ قرارداد

در این بخش از قرارداد باید تعیین کنید که می‌خواهید درآمد طراح وبسایت را ماهانه پرداخت کنید یا بعد از اتمام پروژه به صورت یک‌جا یا در چند بخش پرداخت کنید.

حق مالکیت معنوی

اگر کسب و کارتان استارآپی است یا نوآوری در کسب و کارتان دارید، حتما این بند را در قرارداد طراحی سایت خود ذکر کنید تا در آینده مشکلاتی از قبیل افشای ایده‌ها یا همکاری طراح وبسایت با رقبا، نداشته‌باشید.

شرایط فسخ قرارداد

یادتان باشد ممکن است به‌ هر دلیلی، شرایط آن‌طوری که می‌خواهید پیش نرود و یکی از طرفین مایل به ادامه همکاری نباشد. برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در این مواقع، وجود قوانین فسخ و عدم همکاری در قرارداد طراحی سایت ضروری است.

ضمانت اجرایی

ضمانت اجرایی، همانند گارانتی‌ای است که طراحان وب‌سایت به کارفرما‌ها ارائه می‌کنند. طبق این ضمانت، طراح موظف است تا زمان مقرر شده، مثلا سه ماه یا یک‌سال، هر مشکلی که برای سایت به‌وجود می‌آید را برطرف کند. وجود این بند در قرارداد طراحی وب‌سایت اهمیت زیادی دارد.

امضای قرارداد

امضای قرارداد آخرین و مهم‌ترین بخش است. چرا که اگر طرفین قرارداد را امضا نکرده باشند، قرارداد فاقد هرگونه ارزش است.

اهمیت بستن قرارداد برای طراحی سایت

اهمیت بستن قرارداد برای سایت

در فرایند طراحی وب‌سایت و پس از اتمام کار، ممکن است در اثر فراموشی یا کم‌کاری، سوتفاهم‌‌هایی برای طرفین پیش بیاید از جمله چالش‌هایی در زمینه پرداخت‌ها، پشتیبانی، زمان تحویل پروژه و عدم رعایت خواسته‌های کارفرما. زمانی که قرارداد تنظیم شود و تمام خواسته‌ها و وظایف به تفکیک نوشته شود. چالش‌هایی که ذکر کردیم بسیار کمتر خواهد بود و ممکن است به صفر برسد. چرا که هر دو طرف قرارداد یعنی طراح و کارفرما، توافقات خود را رسمی کرده و با امضای خود به آن سندیت بخشیدند. نوشتن قرارداد به کار شما رسمیت می‌بخشد و کار طراح را قانونی می‌کند. زمانی که قرارداد طراحی سایت تنظیم شود، نگرانی‌ها درباره پرداخت‌ها، مبالغ، ویژگی‌های فنی سایت و خواسته‌های کارفرما، به حداقل می‌رسد. همچنین در صورت ایجاد اختلال یا مشکل در کار، رجوع به قرارداد تنظیم شده، می‌تواند از دردسرهای پیش‌رو جلوگیری کند.

نکته‌هایی که باید در نوشتن قرارداد طراحی سایت در نظر داشته باشید

در فرایند تنظیم قرارداد طراحی سایت، نکاتی وجود دارد که ممکن است فراموش‌ کنید. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن قرارداد طراحی سایت باید در نظر داشته‌باشید را ذکر می‌کنیم.

پشتیبانی از وب سایت

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، فعال سازی و ساخت وبسایت، پایان کار نیست و بحث پشتیبانی از سایت نیز بسیار مهم است. برای اینکه از فرایند پشتیبانی توسط طراح مطمئن باشید، بهتر است تمام هزینه را اول کار پرداخت نکنید و بخشی را در زمان پشتیبانی بپردازید.

حفظ اعتماد و عدم افشای اطلاعات کارفرما

یکی از مهم‌ترین حقوق کارفرما، حفظ اطلاعات او است. کارفرما باید با طراح سایت درباره عدم افشای اطلاعات و ایده‌ها مذاکره کند و ضمانت‌های اجرایی را مشخص کنند.

حفظ حقوق کارفرما

حفظ حقوق مالکیت فکری، مربوط به بند مالکیت معنوی در قرارداد است. طبق این بند، طراح وب‌سایت مسئولیت حفظ تمام ایده‌ها و حقوق فکری کارفرما را برعهده دارد و هرگز نباید دست به افشای اطلاعاتی بزند.

تست و بررسی وب‌سایت

این نکته را در قراردادتان ذکر کنید که پس از پایان کار و ارائه وبسایت، حتما وبسایت توسط شخصی که مسلط به امور فنی است بررسی می‌شود. بهتر است بخشی از پرداخت‌ها را در پایان این مرحله انجام دهید تا در صورت وجود مشکل، بتوانید قبل از پایان کار، آن را برطرف کنید.

خسارت و جریمه در صورت تاخیر

برای این‌که از تاخیر از سمت کارفرما یا طراح جلوگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم مبلغی را در قرارداد تعیین کنید تا به‌ازای هر روز تاخیر در ارائه پروژه از سمت طراح یا تاخیر در پرداخت دستمزد از سمت کارفرما، به طرفین پرداخت شود.

تحویل کار

باید در قرارداد ذکر کنید که زمانی‌که پروژه تحویل داده شد و مدت پشتیبانی آن نیز به پایان رسید، در صورت بروز مشکل، طراح آن مشکل را برطرف خواهد کرد یا خیر.

تعیین حدود وظایف

فراموش نکنید که حتما وظایف و مسئولیت‌های دو طرف را در قرارداد ذکر کنید. همچنین برای جلوگیری از ایجاد اختلال در کار، می‌توانید جریمه‌ای را برای کسی که در انجام مسئولیت خود کوتاهی می‌کند، در نظر بگیرید.

جزئیاتی که در قرارداد طراحی وب‌سایت باید رعایت شود

در جریان تنظیم قرارداد طراحی سایت، اصول جزئی و ظریفی وجود دارند که بی‌توجهی به آن‌ها، می‌تواند مشکلاتی را برای کارفرما و طراح به‌وجود آورد و در صورت ایجاد مشکل، نتوانید آن را پیگیری کنید. در ادامه مواردی از این اصول را یادآوری می‌کنیم.

  • ضروری است قراردادی که می‌خواهید بنویسید حتما در برگه‌‌ای که دارای سربرگ شرکت است، نوشته شود. همچنین مهر و امضای رئیس شرکت و مدیر بخش طراحی پای آن باشد.
  • مورد بعدی که باید به آن توجه کنید، مشخصات طرفین قرارداد یعنی کارفرما و طراح وبسایت است که باید با دقت نوشته شود. همچنین باید روشن باشد که سفارش چه نوع سایتی با چه روش طراحی‌ای را داده‌اید و برای ایجاد آن چه امکاناتی لازم است.
  • تعهدات مالی و غیرمالی کارفرما و شرکت باید به‌طور کاملا واضح و شفاف نوشته شود.
  • در این قرارداد شرایط تحویل از جمله: تحویل زودتر از موعد و دیر از موعد یا تحویل فورس ماژور باید توضیح داده شود تا در مواقع خاص تدابیری اندیشیده شود.
  • قراردادی که می‌خواهید بنویسید باید برای فردی با سطح سواد متوسط قابل فهم، ساده و روان باشد. همچنین تمام اصول نگارشی قرارداد از جمله بند و تبصره در آن رعایت شود و براساس اصول حقوقی نگارش شود.

یک قرارداد طراحی سایت خوب چه ویژ‌گی‌هایی دارد؟

قرارداد طراحی سایت خوب باید پاسخ‌گوی موقعیت‌های احتمالی باشد. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مفاد قرارداد ساخت سایت
  • اگر در پروسه طراحی اختلال ایجاد شود، باید چه‌کاری انجام دهیم؟
  • طرح وب‌سایتی که ارائه کردید موردپسند مشتری نیست، اکنون چه کنیم؟
  • اگر بنابر ایجاد تغییراتی در سایت باشد، در چه مدت زمانی می‌توانید پروژه را اصلاح کنید؟
  • اگر پرداخت توسط مشتری انجام نشد، چگونه دستمزد را دریافت کنیم؟
  • آیا به کپی طراحی سایت در پایان کار نیاز دارید؟ اگر نیاز دارید، برای چه مدت است؟
  • مشتری بنابر دلایلی می‌خواهد به همکاری پایان دهد، چه اقدامی کنیم؟
  • اگر مایل به همکاری با کارفرما نبودید، چگونه او را اخراج می‌کنید؟

پاسخ به تمام موارد بالا، ضروری است و باید براساس توافقاتی که بین طراح وب‌سایت و مشتری صورت می‌گیرد، در متن قرارداد ذکر شود.

آیا قرارداد طراحی سایت وردپرسی با دیگر سایت‌ها متفاوت است؟

خیر، قرارداد طراحی سایت با وردپرس نیز مانند دیگر سایت‌ها، یک تعهدنامه بین دو طرف کارفرما و طراح وب‌سایت است که به کار آن‌ها ارزش قانونی می‌بخشد. سایت‌های وردپرسی به‌دلیل عدم نیاز به دانش کدنویسی، محبوبیت بسیاری نزد طراحان دارند و کارفرمایانی که می‌خواهند هرچه سریع‌تر سایت‌شان راه‌اندازی شود، سفارش سایت وردپرسی را می‌دهند. البته لازم به ذکر است گاهی اوقات، قرارداد طراحی سایت کدنویسی میان کارفرما و تیم طراحی سایت است؛ اما در سایت‌های وردپرسی، قرارداد به‌ نوعی تک‌نفره، بین طراح و کارفرما صورت می‌گیرد.

اولین قدم در تنظیم قرارداد سایت وردپرسی مانند دیگر سایت‌ها، انجام توافقات و مذاکرات بین کارفرما و طراح وب‌سایت است که در آن مواردی همچون: مبلغ قرارداد، ضمانت اجرایی، حق مالکیت معنوی، دامنه همکاری، وظایف و مسئولیت‌ها و زمان تحویل پروژه ذکر می‌شود.

نمونه قرارداد طراحی وبسایت

با توجه به مفاد قرارداد و نکاتی که باید در نوشتن آن رعایت شود، در ادامه یک نمونه قرارداد طراحی سایت را برای شمنا قرار داده‌ایم تا بتوانید با الهام از آن‌، قرارداد شخصی خود را تنظیم کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم قرارداد طراحی سایت، به کار طراحان رسمیت و ارزش قانونی می‌بخشد و از ایجاد مشکلات و چالش‌های بین کارفرما و طراحان وب‌سایت، جلوگیری می‌کند. در این مطلب از بلاگ پونیشا با قرارداد طراحی سایت و اهمیت آن آشنا شدیم و همچین نکاتی که باید هنگام نوشتن قرارداد طراحی سایت به‌خاطر داشته‌باشید را نیز ذکر کردیم. پیشنهاد ما به شما این است که در خصوص تنظیم قرارداد طراحی سایت، تحقیق کنید و با مشاوران حقوقی در ارتباط باشید تا بتوانید با آگاهی کامل قرارداد طراحی وب‌سایت خود را بنویسید. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید باشد.

۳.۳/۵ - (۱۵ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds