skip to Main Content
تاریخچه لوگوی اینستاگرام و مفهوم آن

تاریخچه لوگوی اینستاگرام و مفهوم آن

اینستاگرام در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی با بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه است و شما می‌توانید لوگوی مخصوص آن را در هر گوشی مشاهده کنید. علاوه بر آن، لوگوی اینستاگرام در اکثر تبلیغات نیز به عنوان معرفی راهی ارتباطی، استفاده می‌شود و هر کس با دیدن این لوگوی به خصوص، سریعا آن را تشخیص می‌دهد. همین امر یعنی این لوگو، توانسته ماموریت خود را به خوبی انجام دهد و به عنوان یک لوگوی به یاد ماندنی شناخته شود. در ادامه می‌خواهیم لوگوی اینستاگرام را بیشتر بررسی کنیم و درباره مفهوم و تاریخچه آن صحبت کنیم. پس تا انتهای این مطلب از پونیشا بلاگ همراه ما باشید.ثبت پروژه پونیشا

معرفی اینستاگرام

اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط کوین سیستروم و مایک کرایگر ساخته و منتشر شد. این اپلیکیشن پس از گذشت دو سال، توانست در مدت زمان کوتاهی افراد زیادی را مجذوب خود کند. به همین خاطر در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت فیسبوک (meta) خریداری شد.

این شبکه اجتماعی با نام انگلیسی Instagram از ترکیب دو لغت Instant Camera و Telegram به معنای پیام‌رسانی سریع از طریق تصویر نام‌گذاری شده است. البته نام‌گذاری صحیح آن توانسته به خوبی گویای کاربرد و توضیح عملکرد آن نیز باشد.

لوگو اینستاگرام با طراحی خاص خود مفهوم این اپلیکیشن را کامل کرده است. نوع، طراحی و مفهوم منحصر به فرد هر لوگو سبب هویت بخشیدن به کسب و کار شما نیز می‌شود. پس سعی کنید در انتخاب و طرح لوگو بسیار دقت کنید! برای آشنایی بیشتر با اهمیت لوگو پیشنهاد می‌کنیم مقاله لوگو چیست را مطالعه کنید.

مزایای اینستاگرام

با توجه به نوع و هدف استفاده هر کاربر از اینستاگرام، این شبکه اجتماعی دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیادی است. از مزایاِی اینستاگرام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مخاطبان و فضای گسترده‌تر نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی
  • امکان توسعه کسب و کار اینترنتی و تبلیغات 
  • اطلاع‌رسانی اخبار و رویداد‌های جهان
  • قابلیت ویرایش و بارگزاری عکس و ویدئو
  • افزایش سطح دانش و اطلاعات
  • و…

سیر تکاملی لوگوی اینستاگرام

اولین لوگو اینستاگرام

اولین ورژن این لوگو مخصوص گوشی‌های آیفون رونمایی شد؛ بعد از گذشت دو هفته، شرکت اپل خواستار استفاده آن در فروشگاه اپل بود؛ اما به علت شباهت لوگوی طراحی شده با دوربین پولاروید، این درخواست امکان‌پذیر نبود. به همین علت سیستروم برای بهتر دیدن شدن این برنامه به تغییر و طراحی لوگویی منحصر به فرد‌تر پرداخت. 

در اولین لوگوی رسمی اینستاگرام، سیستروم و رایس طرحی نو با ترکیب یک زنگ و دوربین هاول با وجود یک لنز در وسط دوربین ایجاد کردند، که در قسمت چپ آن رنگین‌کمانی به همراه چهار حرف اول اینستاگرام (Inst) قرار داشت. این طراحی تنها در چهل و پنج دقیقه صورت گرفت!

دومین لوگوی اینستاگرام 2010

در سال ۲۰۱۱ تغییراتی جزئی در لوگوی قبلی اینستاگرام اعمال شد. در این طرح، رایس با استفاده از سایه‌ها به طراحی دقیق‌تر پرداخت، تا حالت سه بعدی و برجسته‌تری به لوگو بدهد. در طرح جدید، لنز دوربین و رنگ‌ها به صورت طبیعی‌تری کار شد و به جای کلمه Inst از مخفف کلمه اینستاگرام یعنی Insta استفاده شد.

سومین لوگوی اینستا

در سال ۲۰۱۶ در طی ۹ ماه همفکری و تلاش بی‌وقفه تیم طراحانی مبتکر و خلاق، یک طرح مینیمال کاملا متفاوت اما با حفظ عناصر لوگوی قبلی برای اینستاگرام ارائه شد. طرح جدید اینستاگرام نمایش اوج زیبایی در سادگی است، که یکی از ویژگی‌های لوگوی خوب است.

این لوگو با طیفی از رنگ‌های گرم تا چند وقت مورد نقد و بررسی بسیاری از کاربران قرار گرفت، تا این که مورد پذیرش همه واقع شد. 

طراحان لوگو در این طراحی به نمایش قدرت و پیشرفت‌های چشم‌گیر اینستاگرام پرداخته‌اند. همچنین لوگوتایپ اینستاگرام به عنوان یک بخش گرافیکی برای هویت بصری معرفی شد. لوگوتایپ با فونت BillaBong اجرا شد؛ این شبکه اجتماعی با خطوط منظم و ظرافت خاص خود حس خوبی را به کاربران القا می‌کند. البته با گذشت چند سال لوگو اینستاگرام تغییری نکرده و هنوز از همان لوگو استفاده می‌کند. با این که لوگوی اینستاگرام تاریخچه طولانی ندارد اما سیر تکامل و تغییر آن به سرعت طی شد و شاید هنوز هم ادامه داشته باشد!

لوگو اپلیکیشن instagram

مفهوم لوگو اینستاگرام

رنگین‌کمان این آیکون می‌تواند تفسیری از افراد و قشرهای متنوع جهان باشد. مردمی با نژادهای متفاوت که توسط Instagram با هم در ارتباط‌‌اند. یعنی شما در این شبکه اجتماعی با  انواعی از زندگی‌ها، اشیا،‌ حیوانات و… روبه‌رو می‌شوید.

 البته یکی از قشنگی‌های این اپلیکیشن، زیبایی همدلی و در کنار هم بودن با وجود مسافت زیاد است.

دوربین پولاروید، یک انتخاب هوشمندانه برای طرح لوگو اینستاگرام بود. زیرا عکسی که توسط دوربین پولاروید گرفته می‌شود، همان لحظه چاپ می‌شود؛ و این به معنای ثبت خاطرات در لحظه با اینستاگرام است. لوگو اینستاگرام در یک نگاه ساده، شیک و مردن به نظر می‌رسد اما ناگفته‌هایی بسیار در خود دارد!

کسب و کارهای امروزی علاوه بر محبوبیت نیاز به دیده شدن دارند. طراحی یک لوگو بی‌نقص می‌تواند هزینه بر باشد. برای قیمت گذاری لوگو باید عواملی همچون نوع، زمان،‌ طراح با تجربه و… در نظر بگیرید.

نوع لوگو اینستاگرام

این لوگو یک نشان تجاری یا Brand Marks است که می‌توان آن را به عنوان یک لوگوی تصویری نیز خواند. در برندمارک‌ها هیچ نوع نوشته یا محتوایی وجود ندارد. زیرا در این نوع با وجود یک آیکون، نماد، تصویر و … از طریق روان‌شناسی به توضیح و نمایش برند می‌پردازند. همچنین لوگوتایپ از طریق جلوه‌های بصری به انتقال مفهوم کمک می‌کند. مانند استفاده از طرح دوربین پولاروید و مفهوم ثبت تصاویر و خاطرات در لحظه!

در آخر

افراد با فیلم و عکس‌هایی که روزانه به اشتراک می‌گذارند لحظات خوب و بد خود را با دیگران شریک ‌می‌شوند. این شبکه اجتماعی در شناخت افراد کمک بزرگی می‌کند تا عقاید و باورهای غلط از بین برود و انسان‌ها با یکدیگر متحد شوند. اینستاگرام مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی دیگر دارای معایبی است، اما مزایای آن سبب گسترش و جهانی شدن این اپلیکیشن شده است.

لوگوی سال  ۲۰۱۶ اینستاگرام با این که تمام موارد کلیدی طراحی‌های گذشته را حفظ کرده، اما طبق پیش‌بینی‌های محققان و متخصصان به یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین لوگوها در سطح جهان تبدیل شد. نماد و لوگو هر برند معرف و نشان‌دهنده قدرت آن کسب و کار است.  البته لازم به ذکر است که اینستاگرام هنوز قابلیت پیشرفت بیشتر، هم در زمینه لوگو و هم در زمینه عملکرد و کارایی را نیز دارد.

۱.۴/۵ - (۷۳۸ امتیاز)
دیدگاه‌ها

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Back To Top

This will close in 0 seconds