لوگو تلگرام چیست؟ تاریخچه، مفهوم و ویژگی های آن
لوگو، ویژگیهای یک محصول یا موسسه را نشان میدهد. هر نشان باید دارای محتوا و مفهوم بوده و علاوه بر خاص بودن، نسبت به لوگوی سایر موسسات متمایز باشد. این روزها، لوگوی تلگرام، به عنوان یکی از شرکتها و پیامرسانهای موفق، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از همین رو، در این مقاله قصد داریم در مورد لوگو یا همان نشان تلگرام صحبت کنیم. در ادامه در مورد مفهوم لوگو تلگرام، نحوه تکامل این لوگو و ویژگیهای آن خواهیم گفت.
اما چرا لوگو برای هر سازمانی حیاتی است؟ راههای زیادی برای بازاریابی وجود دارد که یکی از مهمترین ضروریات آنها، داشتن یک لوگوی خاص و عالی است که علاوه بر اینکه اعتبار شما را نزد مردم بالا میبرد، یک هویت و تصویر ذهنی ماندگار از شما را به مخاطبین تحویل میدهد. طراحی لوگو نیاز به پیچیدگی خاصی ندارد، اما باید به مخاطبانتان نشان دهید که برای شغلتان و آنها ارزش قائلید. یک لوگوی خوب، یک کسب و کار یا برند را به یادماندنی میکند و برندها را در رسیدن به اهداف بازاریابی خود یاری میکند. به عبارت سادهتر، لوگو، هویت یک برند یا کسب و کار است. بنابراین هر سازمان هدفمند و هر برند معتبر، باید برای طراحی لوگو برند خود از کمک یک تیم طراح و متخصص حرفهای در این زمینه استفاده کند.
فهرست مطالب
تلگرام چیست؟
پیش از اینکه به مفهوم لوگو تلگرام بپردازیم بهتر است کمی با پیام رسان تلگرام آشنا شویم. تلگرام، یک پیامرسان متن باز چند سکویی مبتنی بر رایانش ابری است. همانطور که میدانید، کاربران تلگرام میتوانند پیامها، تصاویر، ویدئوها و اسناد مورد نظرشان را در این شبکه به اشتراک بگذارند. تلگرام رسما برای سیستم عاملهای اندروید و آیاواس و ویندوزفونها در دسترس است. همچنین نسخه تحت وب، ویندوز و لینوکس این نرم افزار نیز ارائه شده است.
در میان انبوه اپلیکیشنهای پیام رسانی که این روزها در تلفنهای همراه میبینیم، شکی نیست که تلگرام یکی ازمحبوبترین آنها است. این اپلیکیشن که توسط دو برادر برنامهنویس روس به نامهای پاول دورف و نیکلای دورف طراحی شده است، در سال ۲۰۱۳ در اختیار کاربران موبایل قرار گرفت و به خاطر امکانات منحصر به فردی که داشت، در مدت زمانی کوتاه توانست به یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای پیام رسان دنیا تبدیل شود.
آمار و ارقام در مورد تلگرام خیره کننده است. طبق آخرین برآوردها، تلگرام بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از ۱۵ میلیارد پیام در این اپلیکیشن ارتباطی رد و بدل میشود. تلگرام اپلیکیشنی است که هم در سرعت پیامرسانی و هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی مثال زدنی است و به طور قابل ملاحظهای از رقبای خود پیشی گرفته است. در ادامه مفهوم لوگوی این اپلیکیشن را بررسی خواهیم کرد.
مفهوم لوگو تلگرام
هر نرم افزار یا اپلیکیشنی که در سیستم کامپیوتری یا موبایل خود استفاده میکنید دارای یک نام و یک نماد است. مانند لوگو فروشگاهها یا هر کسب و کار دیگری، لوگوی یک نرم افزار هم باید مفهوم مرتبطی داشته باشد و اطلاعات کافی را در مورد نرم افزار به کاربران بدهد. اگر در مورد مفهوم و ویژگیهای لوگو نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، مقاله لوگو چیست را مطالعه کنید.
نرم افزار تلگرام هم مانند سایر نرم افزارها یک لوگوی اختصاصی و منحصر به فرد دارد. حتما پیش از این لوگوی تلگرام را دیدهاید! لوگو این اپلیکیشن به شکل یک موشک کاغذی طراحی شده است که روی یک زمینه آبی رنگ قرار دارد. اما یک موشک کاغذی که به سادهترین شکل ممکن طراحی شده است، چه اطلاعاتی را به کاربر میرساند؟
تلگرام از این لوگو کمک گرفته است تا مفهوم ارسال پیام دوستانه را به مخاطب القا کند. در واقع ارسال پیام توسط موشک کاغذی، روشی دوستانه برای ارسال پیام محسوب میشود. از دیگر مفاهیم موشک کاغذی میتوان به معنی آزادی و سبکی اشاره کرد. در طراحی این لوگو هیچ متن و نوشتهای به کار نرفته است، زیرا هواپیمای کاغذی به خوبی توانسته معنای انتقال پیام را در خود جای دهد. استفاده کردن از رنگ آبی در پس زمینه و موشک سفید نیز بازگو کننده این مطلب است که کاربران میتوانند با استفاده از این نرم افزار، محیطی امن و قابل اطمینان برای انتقال پیامهای خود در اختیار داشته باشند.
چیزی که واضح است، آن است که شکل و ظاهر لوگوی تلگرام هیچ تاثیری در نحوه ارسال و دریافت پیامها و کارکرد نرم افزار ندارد. پس چرا یک نرم افزار باید از یک تیم حرفهای برای طراحی لوگو استفاده کند تا بتواند یک لوگو منحصر به فرد و به یادماندنی داشته باشد؟
روند تکاملی لوگو تلگرام
تلگرام در سال ۲۰۱۳ معرفی و در سال ۲۰۱۴ به محبوبیت رسید. این نرم افزار یکی از اپلیکیشنهایی است که در سالهای اخیر نه تنها در میان کاربران ایرانی بلکه در کل دنیا به محبوبیت بالایی رسیده است. تلگرام در ابتدا به صورت یک پروژه در جهت تست یک پروتکل طراحی شد. لوگوی این نرم افزار در ابتدای شروع به کار، تفاوت چندانی با شکل فعلی آن نداشت. نخستین لوگوی این اپلیکیشن پیام رسان اولین لوگو طراحی شده به شکل یک مربع آبی رنگ بود که یک موشک کاغذی سفید رنگ روی آن قرار گرفته بود.
با افزایش استفاده از این اپلیکیشن، لوگوی جدیدی جایگزین لوگوی سابق گردید. در طرح جدید، دایره جای مربع را گرفت و آبی روشن جایگزین رنگ آبی تیره شد. این رنگ جدید باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان بیشتر از نظر ذهنی برای کاربران شد، در نتیجه کاربران به استفاده بیشتری ازآن ترغیب شدند.
تلگرام در سال ۲۰۱۴ لوگویی را برای برخی از نسخههای اندروید آماده کرد که در واقع نسخه آزمایشی برای شرکت بود، در این نسخه بسیاری از المانهای نسخه قبلی حذف شده بود ولی همچنان طرح نشان دهنده یک موشک کاغذی در یک پس زمینه آبی رنگ بود. پنج سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۹، تلگرام از لوگوی رسمی دیگری رونمایی کرد. لوگوی معرفی شده نسخهای است که امروز هم از آن استفاده میشود. در نسخه جدید طرح سادهتر شده و تنها یک شکل سفید، که معرفی کننده بالهای موشک است در یک پس زمینهای آبی رنگ خود نمایی میکند.
توجه داشته باشید در به روز رسانیهای مختلف و ارائه لوگو جدید، هیچوقت لوگوی تلگرام تغییر زیادی نکرد. این همان اهمیت طراحی لوگو است که در بخش قبل به آن اشاره کردیم. پاول دوروف بعد از محبوبیت نرم افزار خود تمایلی به ایجاد تغییرات زیاد در لوگو نرم افزار نداشت. زیرا این لوگو در بسیاری از وبسایتها استفاده شده بود و کاربران تلگرام، این نرم افزار را با همان لوگوی قبلی میشناختند.
ویژگیهای لوگو تلگرام
لوگو تلگرام طوری طراحی شده است که علاوه بر ظاهری بسیار ساده و امروزی، دارای زیبایی خاصی نیز هست. اما ویژگی یک لوگوی خوب چیست؟ در طراحیهای مدرن، طرحهای ساده و انتزاعی، ارزش بیشتری دارند و باعث نمای بهتری میشوند. طرح ساده لوگو تلگرام نیز موجب شده از این لوگو به سادگی بتوان در پوسترها، محصولات گوناگون، سایتها و… استفاده کرد. طراحی لوگوی تلگرام به صورت یک نشان تجاری نشان میدهد این لوگو از یک سمبل گرافیکی ساخته شده است. نشانهای تجاری در واقع نقشهای سادهای هستند که به سادگی در ذهن مخاطب نقش میبندند. به طور مثال، با آوردن نام تلگرام، تصویر یک دایره آبی با موشک کاغذی سفید رنگ در ذهن شنونده نقش میبندد. لوگوی تلگرام با وجود سادگی، بسیار خلاق و پر تحرک است و در نگاه اول، انتقال پیام و سرعت را تداعی میکند. انتخاب رنگهای ساده و مناسب و همچنین طراحی مینیمال، این نشان را تبدیل به لوگویی جذاب کرده است.
لوگوی تلگرام چه نوع لوگویی است؟
لوگوها کاربرد و انواع مختلفی دارند. برخی لوگوها به عنوان یک سمبل یا نشان برای نمایش فرهنگ و اعتقاد یک ملت طراحی میشوند؛ برخی دیگر به عنوان نمادهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. اما در هر یک از این کاربردها، میتوان از نوع خاصی از لوگو استفاده کرد. یک نوع طراحی لوگو به صورت تصویری است که در آن از یک سمبل گرافیکی یا آیکون استفاده میشود که نشان دهنده یک شی در دنیای واقعی است. در این نوع طراحی لوگو، طراح به شکلی خلاقانه از تصاویر یا آیکونهایی کمک میگیرد که داستان آن برند را نشان دهد و یا درباره رسالت آن برند توضیح دهد. این نوع لوگوها عموما به صورت مینیمال طراحی میشوند و به راحتی در ذهن مخاطب نقش میبندند. همچنین این نوع لوگو به زیبایی و با سرعت، پیام مورد نظر را به مخاطب میرساند.
لوگوی اپلیکیشن پیام رسان تلگرام، یک لوگوی تجاری از نوع تصویری است. همانطور که گفتیم، در طراحی این لوگو از یک موشک کاغذی به عنوان نمادی برای ارسال سریع و دوستانه پیامها استفاده شده است. شاید در هنگام شروع کار، پاول دوروف تصور نمیکرد که این طرح بخواهد جای نام برنامه را بگیرد؛ اما لوگو تلگرام آنقدر ساده، شیک و گویا است که دیگر نیازی نیست کسی از نام برنامه استفاده کند.
دانلود لوگوی تلگرام
در حال حاضر لوگوی تلگرام در فرمتهای گوناگون در اینترنت یافت میشود و قابل دانلود است. در صورت نیاز به دانلود لوگوی تلگرام، میتوانید از قسمت زیر، آن را دانلود کنید.
سخن پایانی
لوگو به عنوان شناسهی بصری یک برنامه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اینکه یک لوگو تا چه حد موفق باشد بستگی به هنر و خلاقیت طراح دارد. تلگرام یکی از محبوبترین نرم افزارهای پیام رسان در دنیا است که روز به روز به تعداد کاربرانش افزوده میشود و لوگوی آن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. تعداد کاربران این نرم افزار در سال ۲۰۲۱ به ۵۰۰ میلیون نفر رسید. در این مقاله در مورد لوگو تلگرام و ویژگیهای آن توضیح دادیم و دیدیم ویژگیهای نام برده، در طراحی لوگو تلگرام به خوبی قابل مشاهد است. لوگوی تلگرام به عنوان یک شناسه دارای اهمیت ویژهای است، زیرا به خوبی توانسته مفهوم و هدف برند را به مخاطبان منتقل کند.